mikaels
Forumsvar skapade
-
mikaels
Medlem31 augusti, 2010 vid 15:23 som svar på: Ny bok på G, The World kite and windsuring guideLåter bra, har just lagt en order, man måste få unna sig lite…
men jag noterar att Norge fortfarande saknas 🙁 -
Låter kanonkul, count me in :)!
-
mikaels
Medlem31 augusti, 2010 vid 07:56 som svar på: Ny bok på G, The World kite and windsuring guideNu finns den engelska utgåvan att köpa, någon som gjort det än? Undrar hur mycket av den europeiska som är dubblerat, och hur mycket som är nytt…den kostar ju ändå dryga 50 Eurosar, men den lär ju vara snygg…
-
Klassisk lättvindsvattenstart, snyggt :), den har jag själv misslyckats med många gånger…
-
Jag har inte ännu varit i vattnet i år :(, de få dagar det varit surfbart har jag jobbat eller varit upptagen på annat håll.- Känns som en av de vindfattigare somrarna i Stockholm, so far…
Men, att vara teoretisk windsurfare är också att vara windsurfare, och en inställd surf är också en surf, som Lundell sade 😉 -
Teknikens värld tycker till: http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/citroen_1/c3-picasso-14/index.xml
ömson vin, ömsom vatten…Som andrabil och surfbil kan den nog funka, men har man en gång kört stort är det svårt att byta ned sig alltför mycket i storlek ;).
Min Trajet börjar bli lite gammal nu, och jag grunnar på vad som skall ersätta den. Vi har bara en bil, så den måste vara större än C3 (men kanske inte fullt så stor som Trajet…), därav mitt intresse för C4, men även Renault och VW har en del intressant. Det verkar som om de flesta tillverkare dock hellre bygger SUVar än MPVer, tyvärr.
-
Jag har iofs aldrig haft franskt, men skulle jag en dag skaffa det ligger nog Citroën bäst till, men det är ju bara min personliga uppfattning, grundad i rykten och tro…;) (och en kort provkörning av en C2 för flera år sen)
Jag har kamrater som haft flera Peugeot, som är supernöjda, så franska bilar kanske är bättre än sitt rykte.Dock tittade jag som hastigast på Citroëns hemsida, varför kikar du inte på C4 Picasso istället? Du har väl barn? Eller skall C3 vara din andrabil? Det ser väldigt liten ut (tycker jag, som kör Hyundai Trajet, trots att jag bara har ett barn, och hund liten som en katt, men jag gillar stora bilar, och att slippa stuva så noga :))
-
Jag tvivlar på att jag hittar en modern bräda som är lika bred (smal?) som Geckon (58 cm), om jag inte tar en extrem vågis ;), men om jag tar en modern bräda på säg 110 L, dvs som Geckon, har den verkligen tunnare kanter då? De brädor jag sett i den storleken har förvisso varit betydligt kortare och bredare än min gamla Gecko, men också tjockare (freerides och liknande), och de jag provat har känts ’klunsigare’…
Eller har jag tittat på/provat fel brädor..? -
Har det verkligen hänt så mycket på riggfronten? Kanske på vissa segeltyper, wave och race, men på ’enklare’ segel tycker jag inte det stämmer. Jag har ett Zimmer Zero-5 6,4 från 2001, och kompletterade det häromåret med efterföljaren, Simmer Spark 7,5 från 2007. Kör båda på samma mast, en Sailworks (tror jag) från före 2000, och en Local Spirit-bom från 2007.
Bortsett från storleken känns de (och ser) hyfsat lika ut. Kanske slkulle det bli mycket bättre med en modernare mast, men jag tvivlar…
Fö körde även jag på en Gecko 278 fram till förra året, det är längre, vingligare och kräver mer vind än en nyare bräda, men när det blåser (och man vet vad man gör, vilket jag inte alltid gör) är den snabbare och svänger bättre, tycker jag, men det kanske är för att jag seglat på old-schoolbrädor så länge.
Jag har provat nyare brädor, men tycker ofta de känns alldeles för stora och klumpiga, visserligen lättplanande, men utan fotstyrning.
Nu kan jag ju såklart ha haft otur, och missat några kul brädor, men jag trycker inte man självklart ska dissa de gamla.
När jag nu bytt blev det en kompromiss, jag köpte en beggad Bic Techno 112 här på konfen, den är lite kortare, bredare och större än Geckon, men trots att den är en -07 är det en shape som ser ut att vara typ -02, så steget är inte gigantiskt ;). Sen är den, liksom Geckon, närmast oförstörbar, till skillnad från det äggskal som verkar sitta på nyare brädor…Så sammanfattningsvis hävdar jag att tio år gamla prylar (om de är i bra skick) inte bara funkar, utan på vissa områden tom är bättre än nya prylar (men inte självklart mer lätthanterade).
-
Man bör ha bokmärken på följande:
http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp?Area=1&Page=2&WindDir=0&Platt=0&Surf=0&Grunt=0&KiteLaunch=0&SpotID=6
http://www.ytspanning.se/spotviewer.asp?wave=undefined&spotId=67&areaId=1&windDir=ALL&#spotTvå bra spotguider som hjälpt mig på nya platser 🙂
-
Riktigt snygg! Vem är det som gjort den, vad är det för musik och vem är det som seglar?
-
mikaels
Medlem19 juli, 2010 vid 14:50 som svar på: Om ni inte vet var ni ska ta vägen i sommar… OMAN!S..;621330 wrote:Flyg åtta timmar till Dubai, hyr en Porche Cayenne Turbo och kör 10 timmar genom öknen (lagligt eller fem timmar om ni vågar), åk fraktfärja i två timmar!/Staffan
Hehe, låter ju hur enkelt som helst 😉
Det skall vara någon alldeles ÖVERJÄVLIG surfing för att vara värt det slitet.
Fö håller jag nog med slusken (om hajar, inte bikinis ;))
-
När jag hade liten bil (Golf kombi) köpte jag en liten takbox, ursprungligen gjord för typ två par längdskidor eller nåt. Den rymdes på taket tillsammans med brädan, och rymde master och något segel, övriga fick jag ha inne i bilen.
Sen bytte jag bill till en Hyundai Trajet, och kunde ha allt utom brädan inne i bilen (nästan utan att det märktes, stor bil och ingen konsol is teh shit ;))
Sen bytte jag även bräda, så nu ryms ALLTIHOP i bilen (om inte familjen ska med, då måste nog brädan upp på taket fortfarande… -
Mja, det krävs nog lite mer för att sälja mig på idén med en SUP ;), såg mest ut som paddling uppströms, tycker jag, tungt, trögt och segt, men man kanske måste vara med för att fatta 😉
-
Underbar läsning, verkligen medryckande och kul, får mig att minnas min ungdoms surfresor (även om jag aldrig fick vind i Guincho…)
Och snygga bilder, det rycker i restarmen nu, kanske ska bli miljöpartist och ta ett sabbatsår och bara surfa ;)!
