Forumsvar skapade

Sida 106 av 125
  • milkman

Medlem
    13 september, 2006 vid 11:35 som svar på: kitekrängare å andra, var kör ni på snö mellan 15 å 25m/s

Har aldrig kitat i över 20 m/s. Skulle nog faktiskt hålla mig hemma, eller om jag är på fjället – nergrävd i bivack.
    Men jag har kitat längre sträckor i 15 m/s med en Frenzy06 7,5:a
    Och kört Access 4:a i 18-20 m/s (vet inte vad det blåste exakt då), det funkade men var inte jättkul kan jag meddela. (Körde IMP 1,5 m då också, galen dag)

I vinter så blir nog FY 7,5:an min minsta kite, jag tror att jag kan hålla den till minst 16 m/s och över det så är bergsvindarna ofta ganska oroliga och då får det nog vara i år. Blir för jobbigt att ha med tre kiter också, två räcker bra. 🙂

/Jens

• milkman

Medlem
    13 september, 2006 vid 11:18 som svar på: Ska till Australien…

Alla stränder inne kring Sidney är det dessutom kiteförbud på. Men du har ju bland annat Cronulla och några stället till, perfekt att kita där kring jul med box-jellyfish å hajjar.

• milkman

Medlem
    13 september, 2006 vid 08:38 som svar på: snökite foil eller vanlig ?

C-kite över 12 helst
    Foil och platt tub från ca 8m 9m och upp. Finns inga kiter som ligger under 5 m/s i range som max. Med andra ord kan du helt enkelt ta den största du har 🙂

• milkman

Medlem
    12 september, 2006 vid 18:26 som svar på: Lin Paket till en Aeria Raptor

Vem gör den kiten??

• milkman

Medlem
    11 september, 2006 vid 20:18 som svar på: Alohaphoto Updates…

Hur går det då? Nästan en vecka nu, hinner du? 🙂

• milkman

Medlem
    11 september, 2006 vid 20:16 som svar på: Mystic Aviator Seat 2005

De e erik som kör den där. Han är kanon, bara maila och kolla hur han kan tänkas göra så står han för det sen.

/Jens

• milkman

Medlem
    11 september, 2006 vid 05:39 som svar på: Hur fort kan man Kita??

Nä, du har givetvis rätt om snitt och punktfart. Jag förstår nu vad du menade.

Vad jag var ute efter var mest hur du kan veta att Speed skulle ha bättre ”glidtal” (betyder L/D samma sak?). Har ni testat mot några kiter då eller var det bara en gissning som fick bli sanning?
    Nu kommer du säkert svara att tubar inte är optimal vingprofil osv men det finns ju en hel del saker på speeden som inte är optimalt också så det är därför jag frågar.

• milkman

Medlem
    10 september, 2006 vid 11:19 som svar på: Hur fort kan man Kita??
    Cortex wrote:
    Flysurfer Speed är den kite som ger mest fart framåt i förhållande till en given vindhastighet. Dvs den har bästa ”glidtalet” av de serieproducerade kites som finns på marknaden.
    /Kaj(Tech)

Kan inte du förklara hur du kommit fram till ovan påstående Kaj??

Tillbaks till verkligenheten. Här är lite onödigt vetande för den som är intresserad.
    – Rekordet på vatten är just nu är 41,67 knop och är satt med en North Rihno 9m kite (Enligt sökning på Internet, hittar inget mer gällande än detta från 2004/2005 typ)
    – Det verkar inte finnas något offentligt rekord på Skidor/snowboard men http://www.stormboarding.com har någon variant. nr1 på Venom, nr2 på Octane osv.
    – Rekordet på land vill jag minnas är i buggy och precis under 120 km/h, på en Yoyo kite
    (verkar ju konstigt att kiten med bäst ”glidtal” inte placerar sig någon stans, framför allt nu när vi i sverige tydligen varit innom någon knop från rekordet på en vanlig bräda)

Lite länkar om det är kite-hastighet man vill åt så finns det många som sysslar med sånt på http://www.racekites.com och http://www.powerkiteforum.com .

• milkman

Medlem
    6 september, 2006 vid 13:27 som svar på: hjälp och hitta kite!

Fernando har en ny Instinct på ingång så han är på vattnet om en vecka igen.

• milkman

Medlem
    6 september, 2006 vid 12:21 som svar på: Lite mer porr från dag2

Jo, Torö och Rullsand är nog kalas – när det blåser. Gottland verkar fett men är ju inte heller så nära. Dessutom är ju Hugo på andra sidan!

• milkman

Medlem
    6 september, 2006 vid 11:23 som svar på: Lite mer porr från dag2

Fiiint. Som sagt, man bor ju på fel sida! Men har du tagit bort en bild nu Hugo??

• milkman

Medlem
    4 september, 2006 vid 20:22 som svar på: Takoon bowkites-07

Jag har inte heller testat Nova2:an men tidigare bowkites med LE bridles och block (4 linors) har lite annan flygstil än C-kiterna. Men det vänjer man sig snabbt med. Var lite problem med inverteringar å sånt men det sägs att det blivit bättre med det. Sen finns ju hybriderna som beter sig som C-kiter men har samma vindspann som bow.
    Finns nog inga Hook ups egentligen, nu när du är ny i sporten så spelar det nog ingen roll då du kommer lära upp dig på kiten. Koncentrera dig mer på kvalité å sånt så grejjorna håller.
    Testa på demodagar, gärna om du kan testa flera efter varandra – annars är det svårt att värdera testet då du inte har erfarenheten. Kan du inte testa så tror jag att du kan gå på din känsla för säljaren, känns det som nån du kan lita på så har säkert kanonbra service och grejjor.

• milkman

Medlem
    4 september, 2006 vid 05:35 som svar på: brädor

Höll inte du till i Stockholm??
    Kom förbi oss i Sollentuna så kan du ju kika på just Undergroundbrädorna. Ring för att stämma träff. 073-141 19 10 /Jens

PS:
    Rocker: Kurvan som brädan böjjer sig från spets till spets, sedd från sidan.
    Outline: brädans yttre kant sedd uppifrån
    Flex: flex 🙂

• milkman

Medlem
    3 september, 2006 vid 17:48 som svar på: Vem Fan Downwindade Från Skanörs Hamn Idag?

Jag har aldrig varit där. Betyder det att man inte får åka båt där också? (jag skaaa läsa innan jag kommer, kanske får möjlighet nästa år)
    (jag läste, svaret stod ju där.. Doh. )

• milkman

Medlem
    3 september, 2006 vid 17:29 som svar på: Vem Fan Downwindade Från Skanörs Hamn Idag?

Jag som inte kan området.. Vad är svanrevet för nått. Och vad har det för betydlelse??

Sida 106 av 125
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA