milkman
Forumsvar skapade
-
Jag kör våtsockar även utan bindning. Prolimits är täta och funkar skitbra.
-
Ozone väskan är helt klart den bästa väskan jag sett hittills, tyvärr också rätt dyr! 🙁
Men nu har Pro-limit gjort en variant som är lite lägre i pris. Den bygger på två väskor som sitter ihop där brädväskan har remmar på ryggen. Den får inte plats med lika mycket som Ozones, och remmarna är mycket enklare, men den funkar.
http://surfbussen.nu/shop/prolimit-multi-travel-boardbag/ -
Grymt Simon! Som vanligt..
-
För fan, gissa är grymt! Till exempel så kan antaga rätt mycket för att skapa ett helt resonemang. Ju mer erfarenhet du har, ju oftare blir det rätt också! 🙂
..
Fet off topic: Jag tycker det är ok (som märks?!) om man berättar att det gissas då. Det missas dock ofta från oss Internet-forums-nörds-experter, och då är det svårt att värdera innehållet för alla andra. Vad tycker ni? -
XShaolin;674009 wrote:Den första delen visste jag Milkman och det är så jag uppfattat Oh Shit handles skall användas hela tiden.
MEN resten av dina uttalanden är jag skeptisk till. Som jag skrev tidigare i tråden så har den ju en ”mittline urflaggningslösning” också och därav min förvirring och därav frågan….RRD Global V3 är en ”modern” bom och är en vidareutveckling av en bom som länge haft säkerhetslösning (de hade mittline urflaggning med quickrelease på första versonen från 2008 – MEN då utan Oh shit handles) och den är varken billig eller billigt konstruerad.
Vad har du att säga om detta Viktor?
Ah, jag missade att du hade en mittflaggningslina också. Då chansar jag på att de helt enkelt kom till efter att de skrev manualen, kanske för att det var en bättre lösning tillverkningstekniskt? Det är ju ingen dum ide heller då det ger fler alternativa lösningar så användaren kan bestämma själv. Men det skulle vara kul om det hade nån annan funktion, även om jag inte tror det har det.
Jag utryckte mig nog dumt, men förtydligar lite: Att göra något på billigaste sätt tycker jag är positivt. Det betyder inte nödvändigtvis att det är ”billigt konstruerad” 🙂
-
XShaolin;673904 wrote:Ok tack Viktor för att du kommer med ett vettigt och konkret uppklarande!
Eh?? Nä…
O-shit handtag använder du för att flagga ut kiten om du måste. Du fäster leashen i o-shit-handtaget. Alternativt sätter handen i handtaget (och kopplar loss leashen). När du löser ut CL (chicken loop) så flaggar kiten ut på en lina och lägger sig i vattnet.
Att sätta sätta O-shithandtagen på styrlinorna är typ 2005. Nuförtiden sitter flaggningen helst på mittenlinorna för att det är ett mycket bättre ställe att fästa leashen på. Men du kanske har en sån lösning också?
Att det inte finns med i manualen kan jag bara gissa varför. Här kommer tre försök:
1. De glömde bort att designa bommen med en säkerhetslösning från början. När nån på marknad kom på det tillslut och så blev det den lösning som gjorde minst inverkan på deras beställning till fabriken.
2. Det var det enklaste sättet att fästa linorna bommen och blev billigare
3. Det är fabrikens bomdesign med märkets färger och då kom den som fabriken gör den -
Visst är den.. Men ska vill ha mer åt bost-hållet så kan du sikta in dig på T5. Men bäst för att boosta är 2HD som också siktar mer åt frestyle/freeride-hållet än wakestyle.
Jag tycker en boostbräda ska vara sjukt snabb (plana fort). Då behöver den ha relativt lite rocker och ganska kantig outline. Svårigheten är då att bygga in flex på rätt sätt så att detta inte drabbar poppet och livligheten i brädan när man inte boostar. Det dom gjort är att när du poppar så får brädan helt plötsligt ganska mycket rocker. Men innan dess får den inte vara mjuk, för får du inte fart.. ja, det är mycket man måste få till för att en bräda ska vara bra. Jag tycker dom lyckats i 2HD. Som bonus kan man gå ner i längd även i mindre vind om man vill. -
Om du ska boosta är 50/fifty inte rätt bräda i Nobiles lineup.
-
Det är väldigt olika brädor så det är svårt att jämföra längden bara. Om längden är viktig så kan du också välja T5 eller 2HD istället. När jag läser specen så känns Momentum ungefär som jag skulle beskriva Nobile T5, fast större. Det är en en riktigt bra bräda (som jag gärna kör med lite kortare fenor för greppet är för bra)
139 50/fifty kör jag samtidigt som jag skulle kört en 132-134 2HD bräda. Faktum är att en 132 HD planar tidigare.Jag kan inte specen på din bräda, men den verkar vara stor skillnad på bredden?
Om du är osäker så har du alltid 4 veckors bytesrätt hos oss om vi rekommenderar fel bräda, och jag rekommenderar lätt 50/fifty till en erfaren kitare som vet vad han vill i riktig vind.
-
Du bör sikta in dig på rätt bredd. Längden är helt rätt i förhållande till det. Jag kör helst 139:an och det känns aldrig för lång. Det gör inte den större heller, men den tycker jag är precis lite för bred att köra med stroppar.
Det är lätt min favvobräda och den ska vara så lång.
PS. står fortfarande för varenda ord om den här: http://surfbussen.nu/shop/nobile-50-fifty/
De nya padsen är dessutom grymma. In the city test här: http://surfbussen.nu/2011/10/nobile-pads-2012-testade/ -
Näe, fan va drygt! Håller ögonen öppna.
-
Jag kör tumvantar som är förböjda, grymt skönt och alltid varmt..
/jens
-
Testade min Oneill Psychofreak med luva idag, den är 5,5-4,5 tjock men kändes knappt på mig ändå. Grymt nöjd i 15 m/s, 7 grader i luften och 9 i vattnet… Tror lätt jag kör tills det svider i ansiktet i år.
-
luuc;672865 wrote:skall du kitea så ta inte matuse!
Har en 4/3 och en 6/5/4. tar 10 sek så är benen fyllda med 20 kilo vatten som aldrig rinner ut.
är du sugen på att testa dem ändå så kan du köpa mina. stl. L använda 3 ggr vardera.
Om du inte lyckas sälja dom kan du gå till närmaste skomakare och be honom stansa ett hål långt ner på benet, på insidan där det är minst spray. Då rinner vattnet ut där.