milkman
Forumsvar skapade
-
Hmm… Verkar ju vara ett rätt självklart beslut då? Så här genom ett par glas på syrrans brölopp så verkar det som intropris med lite leveranstid inte är en helt dum idé! Varken för oss som brinner för Ozone av bara farten, eller för de som kan vänta nån vecka på leverans?
Får nyktra till och tänka till… /J
-
Vad körde ni för foils Anders?
-
Om du ska sässonga i sälen eller på annat sätt ofta kommer ut på snön så är en snö-specifik drake kanon. De är både lättare att packa upp och ner, och säkerhetssystemet tömmer kiten på luft. Men i luften så fungerar de som vilken kite som helst.
Just sälen är dock intressant för att man ofta kan ta lift till toppen och kita där, då är det oftast inga problem att pumpa/släpa vatten kiter.
Rörande Accessen så har vi inga 2011 hemma i Sverige längre, men det finns deals att göra på Frenzy och Manta. 2012 modellerna kommer senare i höst.Storleksmässigt så skulle jag gärna rekommendera 10:an till dig. Du är igång vid 3 m/s, kanske tidigare i packad snö, något senare i puder. Men överallt där det blåser vindpinas snabbt snön och du kan åka tidigt. Som komplement blir en 6:a access kanon om du vill ut när det blåser småspik.
Lycka till.
-
Vi rekommenderar Ozone Zephyr som stora draken till alla över 90-95 kilo. Komplettera med en 9-10 så har du quiver upp till en bit över kuling. Samma enkelhet som i kiterna man är van vid och ett rimligt pris, men kraft nog att komma igång när alla andra börjar också.
Vi har rätt många med rejält med vikt i selen som kör den…
/Jens
-
Ojj.. Helt annan design-tanke SS än Ozone ser jag. Tre struttar är inte mycket på en så stor kite. Samtidigt blir den lättare. Block i riggen, mer delta form etc. Roligt att de också kommer med en lättvindskite, men väljer ett helt annat sätt att göra det på. Jag hoppas jag får tillfälle att jämföra nån gång. 🙂
-
Det är 2 kring bål och gren. rash (mindre än 1 mm:)) på armarna. Tror inte de görs tunnare om du inte ska ta en sån här:
http://surfbussen.nu/shop/prolimit-mono-shorts-1mm/
Den är 1mm rakt igenom. Sen får man se ut som en brottare också. Eller klippa av den så det bara blir en tröjja. -
Det låter som du är ute efter nått sånt här? http://surfbussen.nu/shop/prolimit-maveric-shorty/
Kom in och prova, de är grymt tunna och följsamma. Rash på ärmarna, varmt på bål/gren. DL där det slits, enkel annars.
Finns i butiken./jens
-
Tomca;663528 wrote:Hej
Då jag bor i mörkaste Småland så kitar jag mest i sjön Bolmen. Det är smidigt och nära (5 km). Det blir mkt lättvind. Har en Cabrina Contra 17 som är som att köra en långtradare, men den drar som en sån också. Tänkte förra året att jag skulle ha något ännu bättre. Efter att läst lite inlägg här i detta ämnet så köpte jag en Zephyr 17 -10.
Den är lätt o snabb att flyga trots 27 m linor. Tanken var att sälja Contran. Tyvär så visade det sig att Contran klarar lägre vind så den är fortfarande favoriten. Har jämfört dom vid samma tillfälle.Du klarar garanterat av lägre vind med Zephyren än med Contran. Men det är annan teknik i lättaste vindarna, ge det några försök till. Designen för Zephyren är att du ska kunna arbeta upp trycket genom att pumpa fart i brädan och sen köra på att du får mycket högre relativ vind. Det är också därför den har 27m linor, då har du en längre sträcka du kan köra kiten upp och ner på och kan då få längre powerstrokes.
Om du bara pekar kiten rakt fram och drar in bommen (som du gör på Cabsen) så hinner du inte få upp farten i brädan och ökar då inte din relativa vindhastighet. Det funkar förstås även på Zephyren i lite mer kitevänliga vindar.
Sen är det frågan vad du har för bräda också. Ju tidigare den planara ju lättare är det att arbeta upp farten.
Ring gärna mig så ska jag försöka ge dig några tipps. Det är ju roligare om du blir nöjd med ditt köp och du får ut det där du vill ha. 070-2622058
-
Om ni vill så kan ni ansluta till oss i helgen. Vi kan alla spots runt Sverige och åker till den bästa på helgen så att ta rygg på oss löser det mesta om ni bor i tält/bil/husvagn etc.. Det vore kul å vara med i ett riktigt kiteläger en helg 🙂
/Jens
-
Jag tycker ni ska ringa till era lokala politiker som ni röstat dit och fråga hur de menar när de i området
”stärvar efter att långsiktigt bevara och utveckla ett lättillgängligt tätortsnära rekreationsområde med höga natur-, kultur- och friluftsvärden”
samtidigt som de vill begränsa möjligheten för er att ägna er åt er frilufts-rekreation i området med en aktivitet som både är atletiskt god för hälsa, 100% naturvänlig och som inte lämnar några spår. Som dessutom endast är praktiskt möjlig x dagar om året?Det slår mig också att det inte verkar vara någon uttrycklig begränsning på till exempel drakflygning för barn.
Det lär knappast tolkas som ”liknande aktivteter” och då den enda möjliga grund kanske tror sig har är att en drake kan skrämma en fågel mer än till exempel en hund så bör detta även gälla dessa fall.Jämtlands läns landsting gjorde samma sak uppe i fjällen där de förbjöd kiting i fjällen. Helt utan bevis eller grund för att det skulle skrämma renarna. De fick backa efter tre år (inte så konstigt då renarna är typ 50km bort från fjällkitespotsen mesta dels utav året, och det känns rimligt att lägga ansvaret på den individuelle kitaren istället. Han kan ju faktiskt hålla sig borta, som lagen redan säger).
Det känns som kommun och landsting är väl snabba ibland, det lönar sig att argumentera tror jag.Suck!
-
Vart bor du? Du kan ju alltid haka på oss om du är från mälardalen typ.
http://surfbussen.nu/shop/category/resor/ -
Haha.. Grym film, hade faktiskt missat den helt! Snyggt med de synkade åkningen också.
Det blåste troligen ca 6 m/s om dom får till dom där, så knappast riktig lättvind på filmen 🙂 Vi kör den med elever från 4 m/s, men då är den faktiskt lite bökig att återstarta. Så jag brukar säga 4,5 som start för den som väger under 80kg och har en bräda som funkar i lätt. Vid 10 m/s så är det dags att byta ner den.
Zephyr är räddningen för 95kg+ kitarna också, rangen är stor nog för att de ska ha nån kite som både är rolig och funkar från 6m/s.Personligen är det jag älskar med kiten enkelheten. Det jag hatar är lättvind, rent generellt.
-
Vae WAF?
Äh, du kan alltid hävda att du är medlem i nån klubb så får du 100kr rabatt per kvm hos oss. det blir 1700 på Zephyren.
(Jag trodde aldrig vi skulle ha en 17kvm kite när jag gjorde den rabattstrukturen, blev lite väl bra)Tänk på att vi dessutom har alla reservdelar och grym koll på prylarna, i Sverige, hela tiden. 🙂
Just ja, lättvindspaketet är Zephyr och Nobile skimboard för 14990. Måste få upp det på nätet bara.
/Jens
-
milkman
Medlem24 juli, 2011 vid 12:11 som svar på: Öland, testa Ozone & Nobile i Haga/sandbergen söndInge Reo i halland idag. Men Yann får sina i veckan så du kan alltid testa hans.
/jens
-
Så länge kiterna är i luften så funkar stängda och öppna likadant typ. Men tex Ozones snökitedesigners gör kiter som levererar sitt tryck redan från lägre farter, så det är inte säkert att de är lika bra som en kite designad för vatten. Stängda celler är designade för vatten, varför de designar kiterna för högre fart då detta krävs för att plana.
Om du ändå inte är sugen på toppturer/tur så funkar ju vilka kiter som helst bra för snö, så du kan välja vilken modell och märke som helst då, gärna tubkiter som jag föredrar för allt utom att rigga och släpa:)
Vill du gå på Tur/topptur så rekommenderar jag öppna celler.