milkman
Forumsvar skapade
-
milkman
Medlem15 januari, 2011 vid 20:34 som svar på: Hur funkar "golfbag"? Någon som flugit med Qatar?Jag flyger alltid med Ozones boardbag och när de frågar vad som är i den så säger jag att det bara är en stor väska. Frågar de igen så är det sportutrustning och kläder. Var en kort diskussion om dom här på Steffo nyss. [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=79577″]Ozone Board & Kitebag ? – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
Den finns här: http://www.kitekraft.se/ozone-board-and-kitebag.html
Det är helt klart den grymmaste kiteväska vi säljer, passar på ryggen, väger lite, rymmer mycket. Och går dessutom att få till ungefär samma storlek som brädan bara och då används den hemma också. Jämför med coffins, golfväskor och superstora stackers så är det bara priset som gör Ozone lite mindre attraktiv (och varumärke/färg om man är sån då :)).Jag är dock noga att ha rätt vikt i väskan, annars kan det bli dyrt. Att mitt carry on väger ca 10kg mer än det ska är en annan historia.
Jag ska ställa en på vågen, rätt relevant information om det skilljer några kilo bara på väskan 🙂
-
Den är helt grym den där väskan. Synd Ozone tar så bra betalt för den, men det är värt pengarna. Hade jag åkt till Malmö hade jag flugit ner den åt dig. Typiskt med klämdagar.
-
suecocabron;643570 wrote:Tjenare!
Jag är helt nybörjare för snowkite. Vad ska man tänka på? Någon speciell utrustning man behöver?
Kör alla foil kites eller även med vanliga uppblåsbara leading edge kites? Spontant känns det lite halvriskigt att köra den vanliga kiten i 10 minus och dunka den i is/snö..Du kan köra vilken kite som helst. Men om du ska köpa en till kite för Snowkite bara så rekommenderar vi denna: http://www.kitekraft.se/access-xc-komplett.html
Grym kvalité, grym drake och bra pris. -
Om du var nöjd med kvalitén hos Ozone men vill ha mer tryck och roligare loopar/svängar så borde du testa modellen C4 som är tänkt att leverera just det. Inga block, full C-shape och full depower. Inte lika nybörjarvänlig och vissa tappar lite i vågorna jämfört med Catalyst men annars är den bättre på alla sätt tycker jag.
Vi kommer ner i vår om du vill dema.
-
Skajvoker;643149 wrote:Tackar för responsen, jag är övertygad.
Jag får helt enkelt börja med en kurs 🙂 och ta det vidare därifrån.
God fortsättning och Gott Nytt År!Vi hjälper dig gärna. http://www.kiteakademin.se. Säkert någon som kan lära dig nära dig 🙂
-
Rydstrom;643050 wrote:Skulle man inte kunna tillverka en kite som är helt uppblåsbar,lite som en luftmadrass, på så sätt kan den bli tunn och stabil…?
haha.. Jo, foils! Numera nästan som en bra kite. Men avsaknaden av struttar gör dom inte bättre än vanliga kites så det är nog svårt att relatera det det. Jag tycker de är mycket bekvämare på fjället och i djup snö. 🙂
Det kan vara värt att påminna om att en kite inte är en vinge. Är man ute efter grunt tex så liknar det mer ett segel och då kan man gärna jämföra struttar med lattor.
-
haha.. Jo, foils! Numera nästan som en bra kite, men jag tycker det är mycket bekvämare på fjället och i djup snö 🙂
-
pjoter;642970 wrote:Struttarna ……Varsegod, ett seriöst svar.
Snyggt. Och seriöst 🙂
-
Genom att valla så stänger du belagen och is fäster inte lika bra. Framför allt så blir det bättre glid på blött underlag – men det kan fortfarande frysa fast is.
Det finns ett bra sätt att slippa is under belagen. Låt skidor/Snowboard stå ute en stund innan du lägger dom i snön. När du tar ut skidor/snowboard så är de rumstempererade och lägger du dom i snön så smälter de snö till vatten, som sen fryser fast i skidan.
Genom att låta hela skidan bli minusgrader först så smälter inte snön och då fastnar det inte heller. -
jmfr ”natural Arc”. För den som inte minns så var dett fåtal märkens upfinning på en C-kite som kunde ha bridle (f-one, Nobile etc tror jag det var). Hur som helst så had/har de alla 5 struttar. Då undrar man ju vad dom menade med naturlig båge. En naturlig båge håller formen utan struttar… Ja, den som ändå vore fulllärd 🙂
-
Forum är roliga. Det ligger mycket ansvar på läsaren att kritiskt granska informationen. Lyckas man med det så är forum bra.
För just detta forum måste man också lyckas ta inlägg med en rejäl nypa salt 🙂
-
Haha..
Undrar lite hur gammal jag är egentligen. Kom på mig själv med att funderade på vad locals tänkte… Snacka om kulturkrock när man ska relatera detta till sina kids som just spenderat dagen med att skörda bananer, ris eller slavat i en swetshop för att familjen ska ha mat. Allt under väpnad bevakning…
-
Roligt. Håll oss uppdaterade på hur det går för er.
-
Struttarna är viktiga för relaunch också.
Men jag håller med, tror att det är mer viktigt att hålla bridle och block enkelt än att räkna struttar. Många märken har 4 block i kiten och det gör skillnad! Jag fattar inte varför, det har ju gått att göra helt utan sedan 2006 på SLE. Kul att se att många tar bort dom nu. -
Lite svar.
1: Om du vill ha minimalt med trassel så ska du försöka få tag i en kite med kapslade bridles. Jag vet inte vilka förutom Ozone som har det.
Sen hjälper det om bridlen är så kort som möjligt och med så få linor som möjligt.
När vi riggar så kontrollerar vi aldrig bridle, vi bara lägger ut kiten, lyfter ut speedsystemet så det ligger utanför kiten, sen startar vi. Jag har varit med om ett enda trassel sen 2005 så det funkar.
Jag har hittills aldrig behövt ta ner en ozone foil för att fixa trassel som uppstått medans jag flugit kiten. Om kiten viker in sig och trasslar in sig i bridlen är ett tecken på dålig design.Access, Frenzy och Manta har i år samma bridle, bom och speedsystem.
2. Det är lätt att få ut snön genom de öppna cellerna. Du stallar kiten upp och ner och rycker ett par gånger så faller mycket ut. Men det är också lätt att få in snö.
Med Nät så får du inte in så mycket snö, inte ens från att det snöar då alla andra intag garanterat äter snö. Men får du in snön så får du INTE ut den utan att ta ner kiten.
Näten släpper inte igenom något som är större än 1-1,5mm så det borde vara lungt.