milkman
Forumsvar skapade
-
Have a look at the Hybrid suite from Pro-Limit, looks wierd but works great for kiting. No use for a female dry-suite unless colors are a factor. Dry-suite part (Torso) is fully breathable and here in Sweden it competes well on price as well.
There is a picture of it here: http://www.surfbussen.nu/post/Varpremiaren-avklarad.aspx -
Det tar lång tid att bli bra på lättvind. I lättvind har du inget utrymme för fel så tekniken måste vara helt perfekt. Minsta lilla misstag gör att du måste börjar från början.
Svårt att säga vad du gör, men ifall kiten ”stannar” låter det som du skotar hem för hårt och stallar (skillnaden kan vara sista två cm depower).Hemligheten i lättvind är fart i brädan, snarare än mycket kraft i draken. För mig är det lättare att koncentrera sig på att ha fart, då anpassar jag mig hela tiden till kite/bräda etc och höjden kommer gratis.
Och du behöver inte falla av mer än att du fått upp planing, så fort du planar på brädan och har drag i kiten kan du föriktigt kanta emot. Annars blir effekt ännu mindre vind in i kiten.
-
Ja, vi kan inte vänta. Fast inte jag, för någon annan har planerat annat för mig 🙁 Istället kommer Patrik med Surfbussen. Men vi tar med mer än
Ozones Kiter. Med kommer också nyaste Nobile, både Kiten N62 och alla brädorna förståss. Sen tar vi med Underground Steeze med monterade Ronix bindingar, vi är själva nyfikna som tusan på vad ni tycker om den combon 🙂(Fast, tänk om jag kan smita… en liiiiten stund i habo skulle räcka.. Jag vill!. Vill vill vill!)
-
milkman
Medlem15 april, 2009 vid 17:14 som svar på: Stockholmare, Nu är Surfbussens vårplanering för att få riktig surf klar 🙂Nä… Snö är så ”förra sässongen” numera. Vi vill ha sol och goa surfare i gummidräkter 🙂
-
Denna har också rätt mycket shape på botten, även om det inte sysn jätte mycket på bilden. Blir kul att testa, även om jag inte kommer riktigt fatta skillnaden – jag är ju inte så värs bevandrad med bindningar än. Kanske imorn! hoppas! 🙂
-
Vik en dag åt Storulåvan också.. En lite anmarsch men det är det värt. Kolla att det är ok innan bara Ring receptionen och fråga (det börjar bli nära Ren-tider nu) http://www.storulvan.se
-
Bor du i stockholm så är det bra att veta att det är skottpengar på alla som går/står med kiten rakt upp. Enda undantaget är Torös östsida.
Säkerhet ja, men på vissa spots räcker det med en person som inte har koll för att ingen annan ska kunna ta sig ut. -
Om du bor i stockholm så har du ju nära till oss på Kitekraft.se. Sen kör vi ju Surfbussen varje helg med start om två veckor så då har du roadtrippen fixad. ´
Vi kör demo i stockholm så fort det blåser, och med surfbussen varannan helg hela sommaren. Ett nybörjarpaket med kite/bräda/sele kostar ca 15000kr.
Vi har demat i tre år och en kite har pajjat, den flögs in i ett träd. Stabila kiter. -
skotten;539416 wrote:am I the only one to actually not pimp my brand in this thread?? haha the blue guy says blue is best.. the red guy says that red is…
I didnt pimp – I always try not to. With exception of this thread I think nowdays I’m less of a salesman on Steffo then you Tony! 🙂
Surferlove!
-
Jag vet inte om Airrush är representerade här i Sverige. Och du borde nog försöka köpa av någon Svensk firma om du vill ha tillgång till garantier. Vill du ha snabb tillgång till reservdelar också så kika extra på de större butikerna.
Om du vill ha en kite som känns som DNA kan du ju ta en annan Delta-kite istället (typen av kite). De Delta shape kiter jag känner till är:
F-ONE Bandidos
North EVO (2009 modellen)
Nobile N62 (Vi testade första exen i helgen:))
Core GT och Core CombatLycka till.
-
haha.. Sen den här tråden kom till har Naish köpt in sig i stort sett alla som pimpar på Steffo. Och så har ”smyg”-delen i Smygpimpa lagst ner helt.
Det händer mycket på 9 månader. 🙂
-
Utav de 5 gånger vi varit i habo för demo har det antingen blåst nord över 15m/s byigt som fan. Eller inte alls. Med tanke på att det inte borde vara så egentligen så är ju sannorlikheten stor att det blir perfekt väder denna gång då vi självklart kommer ner med bussen 🙂
-
Suck… En lite större träningskite är lite roligare att flyga än en jätteliten är min erfarenhet. Jag misstänkte att det hade med linorna att göra men det är skit samma varför… Hur som helst så ville jag dela med mig utav min erfarenhet, har inget med pajkastning att göra. Att du orkar!
Om Dope har dynemalinor som på vanliga kiter så är det den första utöver IMP:en och det är ju välkomna nyheter. Stämmer det?
Hur har man löst det så att kiten inte börjar svänga/spinna/lopa (Så att linorna inte spunnits runt sig själva) när du släpper ena linan på Dopen då?
-
Köp ingen 1,5kvm drake, Minst 2,5 ska dom vara. Du ska inte ut i storm ändå så lowend är bättre.. Linor väger lika mycket oavsett storlek på kite så min erfarenhet är att en 2,5 är idealet. Allt mindre blir så beroende utav vind, och det är gött att stå i nästan vindstilla och gotta sig i varm sol och leka med träningskiten.
Ozones IMP har riktiga linor, och en säkerhetslina som flaggar kiten, och gör det möjligt att backa upp kiten när den ligger LE-ner (som man annars får gå fram till kiten och fixa ibland). Alla andra träningskiter jag set har billiga nylonlinor och bara två stycken linor där safety är till en av dem (altså loopar när safetyn är utlöst)Det finns ju ett alternativ till. Köp Stadiums skridskokite, den bygger på Ozones design och är sydd i deras fabrik så exakt samma höga kvalité och top-val på materialen. Har för mig en 2,5:a kostar typ 1299 eller nått.