Forumsvar skapade

Sida 7 av 125
  • milkman

Medlem
    1 april, 2013 vid 21:43 som svar på: Definitivt inte först och säkert inte sist !

Gött svar. Från Ozone så är det Catalyst som är Open C. Då har du rätt jämförelse med RPM och Park som nämndes. 🙂

• milkman

Medlem
    10 mars, 2013 vid 16:47 som svar på: Fun Race Stora Värtan i morgon 9:e mars

Nice 🙂

• milkman

Medlem
    22 februari, 2013 vid 08:19 som svar på: Långa linor (50m) = svårare att kryssa uppvinds ?

Teorin låter ganska sund ovan. Det stämmer till exempel utmärkt att en mindre kite kan leverera samma tryck när det är låg friktion mot marken. Skidor kräver lite kraft och då kan det ofta räcka med att optimera på en snabbare kite som man arbetar mer med. Samma jämförelse kan göras mellan en snabb respektive ”trög” bräda för vatten.

Men för att svara på de långa linorna så kan jag lägga till en faktor som inte diskuterats: Kanske du känt av vikten och vindmotståndet i själva linorna. Om det var marginell vind för ditt underlag den dagen så kan de extra metrarna lina både väga ner kiten och trycka den bakåt i fönstret. Det är till exempel väldigt stor skillnad mellan drakar som har få eller många/långa bridles, och linorna är ju egentligen bara en förlängning på bridlen.
    Effekten märks, men ibland väger fördelarna upp ändå.

Angående längden på linorna så är det huvudsakligen två saker man vill åt. En är att det kan blåsa mer längre upp. Den andra är att man ökar storleken på PZ och kan köra kiten mer där det är kraft. Däremot så har det ingen effekt på hur högt mot vinden du kan segla annat än ifall vinden är hårdare högre upp.

• milkman

Medlem
    19 februari, 2013 vid 14:42 som svar på: Man kopplar loss linorna…

Om du kör foil och tar upp ner kiten rätt varje gång så behöver du inte koppla loss linorna annat än punkt 1..
    Sen när du byter till tubar kommer du troligen koppla loss linorna för att det faktiskt är enklare att rigga med dem loss och knyta på dom sen. Mest för att du måste hålla på och vända och vrida kiten när du pumpar och det lätt blir fel då. (men jag har hört talas om folk som inte knyter loss på tubar också)

• milkman

Medlem
    26 januari, 2013 vid 09:09 som svar på: Vilken storlek Vinter/sommar kite.

Anslut dig till våra FB. Då missar du inte vart vi är, och ofta får du kolla på andra med.

http://www.facebook.com/surfbussen 🙂

• milkman

Medlem
    26 januari, 2013 vid 09:06 som svar på: Konfen död?

Jag tror också på färre underforum.

Rörande forum administration
    Jag tycker det är bra att ni håller efter reklam för produkter här (jag förstår att det kan vara knepigt).
    Men genom att reglera inlägg kring vad som är på gång runt Sverige så kommer de som hjälper er hålla forumet intressant att hitta andra vägar.

För några år sedan var vi inblandad i en betydande del utav av trådarna så här på vintern.. Ofta kring något vi gjort eller hade på G. Nu väljer vi att förmedlar detta på annat sätt då. Resultatet blir förståss ett mindre levande forum. Jag tycker ni ska fundera över er strategi kring detta. ’

Väl mött.

• milkman

Medlem
    25 januari, 2013 vid 07:00 som svar på: Vilken storlek Vinter/sommar kite.

RanhammarRacin. Jag är ingen förspråkare för att du ska lära dig själv. Men kom in i butiken och snacka med oss om vart vi är. Vi är ute på isarna mest hela tiden, och är inte vi det så vet vi vart alla andra är. Om du nu MÅSTE lära dig själv så är det åtminstone bra ifall någon ser dig ifall det skiter sig. Eller när det går bra så du får lite extra pepp kanske 🙂

Jens på Surfbussen.nu

• milkman

Medlem
    22 januari, 2013 vid 16:02 som svar på: Vilken storlek Vinter/sommar kite.

Njae.. Tyvärr är vi så ofta ute i rätt dåliga vindar här i Stockholm så en 12:a kan vara rätt på sommaren. Men som sagt, rätt 10:a är nog en ganska bra storlek för din vikt. Med en 10:a kommer du plana vid 6 m/s på sommaren (med en typisk nybörjarbräda). På vintern räcker den bra, den storleken kan du köra från att du får upp kiten i luften på snö.

• milkman

Medlem
    22 januari, 2013 vid 13:40 som svar på: Vilken storlek Vinter/sommar kite.

Tjena.
    Jag tror du bör sikta på en 10m (kanske 12m) kite. Jag vet att Surfbussen har en Catalyst 12:a inne som funkar kanon och ligger kring det pris du är ute efter så kika där. Annars bör du hitta begat under köp/sälj.

• milkman

Medlem
    22 januari, 2013 vid 11:33 som svar på: Konfen död?

Äh, vi kör sjukt mycket här uppe men sedan Surfzone började hota med att spärra våra konton så fort vi postade vad vi gör så känns det inte så roligt att dela med sig här. Tipps är att försöka hänga med i någon/några utav de många facebook grupperna som finns istället, där verkar diskussionerna leva vidare helt utan styrning.

• milkman

Medlem
    17 januari, 2013 vid 16:21 som svar på: Ska man köpa det?

Köp inget från föra 2007 om du ska lära dig på det. Helst inte innan 2009. Du borde få en sån för några få tusenlappar.

• milkman

Medlem
    14 januari, 2013 vid 17:46 som svar på: Nybörjare behöver hjälp med storlek på kite

Om du ska köra här i stockholm så är en bra två kites quiver 17kvm (altså lättvindskite) och en lämplig som ansluter till den.
    Vår vanligaste stockholms-quiver för din vikt med två kiter innehåller en Zephyr 17kvm som ansluter fint mot en 10kvm Catalyst eller 9m edge. Då får du meningsfull kiteövning från ca 4m/s till kring kuling när du blivit säker.
    Om du inte går på en lättvindsdrake så kan du satsa på en Edge 13 eller 15, eller en Catalyst 14 som stor. Samma lilla..

Det har lite med din bräda att göra också, om du väljer en tidigt planande bräda får du mycket mer ut utav din drake, tex så kan en Zephyr ansluta fint mot en Catalyst 8:a med en större bräda.

Du får gärna komma in till oss om du ändå är här så kan vi hjälpa dig med med erfarenheter från området 🙂

• milkman

Medlem
    12 januari, 2013 vid 20:33 som svar på: Kitetävling 2013

Haha Erik.
    Nä det är ju bara två eller tre helger nere hos er så det ser mer ut än det är. Men lägger du ihop allt så ser det verkligen ut som mycket! 🙂
    Hur som helst så vore det ju fantastiskt ifall kitejam ”råkade” hamna på en helg när vi är där. Å gör det inte det så planerar vi om bara. Så anse alla helger opaxade! 🙂

• milkman

Medlem
    8 januari, 2013 vid 15:42 som svar på: Kitetävling 2013

Här är vår planering inför sommaren. Det vore roligt om andra ansluter, eller planerar in sakers samtidigt 🙂 (Men kitejam/rendezvous är vi med på oavsett när det läggs, vi kan ju alltid ändra våra planer)

(vi försöker hålla detta inlägg uppdaterat om det ändras nått: http://surfbussen.nu/surfbussennytt/kite-och-surfsommar-2013-planering/)

• milkman

Medlem
    23 december, 2012 vid 09:13 som svar på: Synpunkter på foilkite i lättvind?

@niss 701814 wrote:

Vad händer om man hamnar i tång/sjögräs med en Flysurfer ( alltså closed cell) ?

Då får du lägga några timmar på att rensa kiten från Tång och sjögräs. Det gäller alla kiter med bridles. Men ju fler och längre de är ju fler timmar får du lägga. Jag satte min i kletig tång i somras, det tog 30 minuter innan jag kunde komma ut igen, det är en tubkite med 8 bridles…

Sida 7 av 125
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA