milkman
Forumsvar skapade
-
There are heaps, I am sure you have seen a few. Never seen an Ozone Instinct? Just look for the first flat kite with a streight trailing edge. They fly totaly different then bows (with sweapt tips). Same goes for fifth line bridle that doesnt need pullies, fiels like C-kites in handling. Except our kites, most Northkites are fifthline, as well as one SS Link configuration and some more brands. They are still SLE though 🙂
-
Tom har rätt. bowkiter är en SLE, men SLE är alla kiter med någon typ av bridle och en LE-bladder.
-
ja just ja, Hadlow heter han nog, den där Aaron.
Aa, samma som felix i storlek. Du kan lämpa av den hos Pär ifall den inte passar eller inte sitter som du vill. Men det kommer inte behövas. 🙂 -
Jag tycker Headlowselen är bättre än Felixen (lite styvare, så den ger bättre stöd). Vi säljer dom
-
Boende kostar väll kring 200 kr natten om jag minns rätt. Mat kan du laga själv å då blir det billit som fan. Anmälningsavgiften är 800 kr per person. Och då ingår transport till start, med andr ord bussas runt hela sylmassivet, det är en rätt bra bit. Kostar garanterat med än 800 kr att ta sig den sträckan för en fulllastad bil. Och ett rätt fett säkerhetspaket som gör att alla kan vara med, funktionärer kring banan, tillbakatransport med vessla vart man än bryter (om man nu gör det, men vesslan måste gå ändå). Och himmla massa annat. Det kostar not rätt mycket att få till en bra tävling och känner jag grabbarna och tjejerna rätt så kommer det bli kanon. Gissa själva och slå ut den kostnaden på säg 10-15 startande lag så inser man snabbt att varför det är en liten startavgift. Jag tycker inte det känns jättedyrt.
Nic: det är jäkla surt att snökita i Nice, å inga glaciärer finns där heller.
-
Jag kör varken eller.. Eller både och, beror på hur man ser det. Närmare C kanske, ifall du framställer frågan så 🙂
-
Eller köp en öppen foilkite, den enda som du alltid vet att du kan få ner själv.. Oavsett väder och vind.
-
haha. Ja, jag kan inte. Både för jag inte hållt på länge nog på vatten så jag kan nog inte mäta mig med dig, o store kitemogul. och för att jag inte kan kommande 6 månader efter korsbandsoperation.
Jag ville mest framföra att en bra bow inte är sämre för snö bara för att den inte ”är gjord för snökiting”. Det är en typisk marknadsföringsgrejj bara.
Ta Naish Boxer tillexempel, Massor med scuffprotection tyngre material i LE och duk än många andra drakar. Den är gjord för vatten men håller garanterat måttet apbra på snö också, utan att vara snö-specifik. -
Asså, mitt inlägg var bara för att bekräfta ditt Ollefax. Ville bara förtydliga när jag tycker det spelar roll, annat än bekvämlighetsmässigt på snö. Fast jag glömde skriva ”jag håller med” vilket jag naturligtvis skulle gjort, det är faktiskt jäkla svårt att tolka alla rätt på forum. :I
Pjoter:
Jag gissar att man kommer över en billigare bow, någon av lågprismodellerna för samma pengar som en gammal exacty eller Guerilla. Och jag hävdar att även en tidig bow har bättre depower än dom.
Och att en flaggad kite med stängda celler blir en decimeter tjock tror jag inte på, glöm inte att jag lärt mig kita på stängda celler. En platt kite hängande på femte linan har inte mer restdrag än en foil med stängda celler, oavsett lösning. Jag haft möjlighet att testa release på både FDS och andra lösningar och alla är sämre ur det perspektivet än öppna celler.
Vika kiten på mitten varianten har jag själv tvingats ge upp att launcha efter att jag löst ut den på snö. (Kanske skall skyllas på en sämre bridlelösning som trasslade lätt iofs, jag har inte testat alla märken och modeller)Slutligen så håller jag med även Pjoter, det är inte din sista kite du köper ändå:). Du lär dig snart att själv värdera vad du vill ha, och du blir duktig på att känna efter själv på demodagar. Men depower tycker jag en nybörjare ska sätta högt på önskelistan.
-
@ollefax 362465 wrote:
Ska man inte på toppturer så tycker jag LEI funkar utmärkt.
Att välja foil för snö är kanonrätt om man kör turer, eller toppturer. Det är jäkligt praktiskt och väger inte så mycket. Med öppna celler är det det enda säkra alternativet när du inte säkert kan gå hem. Men kiterna du kikade på har stängda celler och samma begränsningar i säkerhet som uppblåsbara, men sämre depower (och därmed svårare att lära sig på). Däremot är de lättare.
Fast att märkena ska ta fram en ”snöspecifik” tub-kite tror jag inte på. Alla platta kiter på marknaden funkar på snö så jag ser inte behovet. Å klarar den vanliga kiten inte lite snö så skulle jag tänka om innan jag köper den, ens för vatten och sandstränder.
-
Jag skulle satsa på Guerilla om du bara kan välja mellan dom två. Ingen av dem är bättre än en vanlig bowkite för en nybörjare. Varken på vattnet eller snön.
-
Kontakta Peter på Långens kite. Han håller till i Umeå och har rätt bra koll på några märken i alla fall
Värdelös sida (sorry Peter). Och ruskigt dåligt uppdaterad. Men telefonnummer finns där i alla fall.
http://www.umea.com/langens-kite/ -
thats it. Du kan börja en storlek ner till och med:)
-
Access2 är en landkite och är tillsammans med Frenzy och Manta några av branchens stabilaste konstruktioner på depower foil. Några viktiga saker du skall kolla efter i en landkite är:
-Bridles bör vara så korta som möjligt och mantlade, gräs och skare sliter hårt på bridles och utan skydd så försvagas de varje gång de träffar marken.
-Så få block som möjligt (gäller iofs alla kiter). De går sönder förr eller senare. Billiga block i nylon och utan kullager går åt VÄLDIGT fort.
-Förstäkt infästning av bridles
-är det tubar så vill man gärna ha extra förstärkning på alla vinklar som sticker ut lite.Alla kiter som flyter behåller sin form och är inte säkra ifall du ska ta dig långt från räddning och måste lita på utrustningen för överlevnad. (typiskt i fjällen tex)
Jag skulle nog också helre rekommendera en Access2 8m kite än en 6:a om du precis börjar. Då kör du från 4-5 m/s utan problem och kan hålla kiten till minst 13-14 m/s när du har lite erfarenhet.
Lycka till.
Angående storleken
@hag 355571 wrote:
Tjena,
Har bestämmt mig för att köpa en land/snökite, och då främst kollat på ozone access2 som verkar vara en kanonkite på snö, har dock lite funderingar på hur hållbar den är att
köra på land med? Finns det några speciella landkites?Är helt grön på detta, har bara gått en IKO kurs och kört en hel del med träningskite,
jag väger 92kg, och vill börja med något litet och säkert, så funderar på antingen 4 eller 6m accessen. Någon som har kommentarer på detta? för litet? för stort att börja med?/Stefan
-
Materialen man syr kiterna av är en himla massa att sätta sig in i. Tipps är att söka på lite olika material och läsa om dem på segelsidor (kitesidorna är som vanligt en orgie i marknads-hype men med väldigt lite fakta).
Sen betyder inte materialet allt heller. Jämför med bilar, bara för bilen är gjord i kolfiber istället för stål så är den inte bäst innom alla områden, lastutrymme tillexempel 🙂 .Ripstop är en vävtypen och kan göras av både polyester, nylon och vilka andra material som helst. Det går ut på att väva in en förstärkning med jämna mellanrum som hindrar att en reva ”fortsätter”. Ifall ni kikar på duken så ser ni att det är en tjockare tråd ca vad femte mm både horisontelt och vågrätt (fyrkanter över hela duken).
Ripstop dukarna som används kan sedan bestå av olika material, Ripstop Nylon är till exempel vävd av nylon. Dacron är baserad på en polyesterfiber. Dukar kan också göras i kolfiber. Teijin tillverkar en duk som heter Twaron som använder aramid-fibrer (samma som kevlar fast annan tillverkare)
Det finns också dukar som blandar olika fibrer, en som nämns nämns ibland är Cuben fibre. (det finns fler fibrer också men jag tror dessa är de vanliga bland kiter)Skall man generalisera mellan fibrerna så tror jag det blir så här :
Styvhet: hur mycket flexar fibern innan den går av
Mer flex: – Nylon – Polyester – aramid – kolfiber – :Mindre flexStyrka: hur mycket vikt klarar en specifik vikt fiber/längd innan den går av
Svagast per vikt: – Nylon – Kolfiber – Polyester – Aramid – :Starkast per viktUV-Känslighet:
Mest påverkan av UV ljus: – Aramid – Nylon – Polyester – kolfiber – :Minst UV påverkan
(Detta gäller endast fibern utan UV skydd. När duk tillverkas av UV-kännslig fiber så behandlas de oftast med en hinna som hindrar UV-strålar att nå fibern)Å när jag ändå generaliserar så kan man ju kika på priset också.
Billigast: – Nylon – Polyester – Kolfiber/Aramid – : DyrastVidare kan man generelt säga att bästa duken för kite (och segel generellt) är: LÄTT och STYV (maximal styrka per vikt och minimal flex med andra ord).
(Det finns givetvis andra värden också, exemeplvis måste en tillverkare väga in kostnaderna för att klara av priset man vill hålla mot konsument också.)Nu ska man ta detta med material på fibern med en nypa salt. Det betyder mycket vem som gör duken och vilken process man använder också. Hur vävs de, vilket UV-skydd har man, hur ligger fibrerna? (dacron kan vara laminerat till exempel vilket gör det ännu starkare och styvare än vanlig väv med kanske dyrare fiber).
Men man kan konstatera att kiter gjorda i dyrare och bättre dukar kostar mer att tillverka, så det är väll rätt rimligt att Kiten gjord i Teijin (troligen Twaron då) blir dyrare. Det är samma duk som används i Ozone-kiterna, även Naish använder aramidfiber till utsatta delar i konstruktionen, båda dessa är ju också dyrare än kiterna som baseras på enklare dukar.
Sorry för uppsatsten, det är svårt att svara kort på frågan bara.
Läs gärna lite själva om ni är roade:
http://boatdesign.net/articles/sail-materials-technology/
http://www.warwickmills.com/rollgoodsterms.html
http://na.northsails.com/North_Cloth/industrial_fibers.html
http://www.cubenfiber.com/cfmain.html
http://www.flyozone.com/kitesurf/en/news/archive/2006/03/1180/Just ja: Färgen har ju inget med fibrerna att göra.. 🙂
PS: det är skrämmande vad många märken som inte någonstans nämner vilket material de använder eller bara pratar om deras highendprodukt och skiter i att berätta om resten av produkterna.
