Forumsvar skapade

Sida 148 av 149
  • nic

Medlem
    9 oktober, 2003 vid 21:28 som svar på: bygga bräda… igen =)

Vet inte hur dina brädor ser ut men montera inserts för stroppar fenor och hantag innan glasfibern åker på (i alla fall innan 2a/topplagret åker på) annars blir det inte tjusigt 🙂

//nic
    PS: eller så gör man en kiteskate utan sånt shit alls…

• nic

Medlem
    6 oktober, 2003 vid 13:41 som svar på: bygga bräda… igen =)

>ngn som vet om man börjar laminera under- eller ovansidan? laminerar man alla lager samtidigt?

Du ska laminera undersidan först för att sedan göra ovansidan annars lär du inte få till skarpa rails.
    3 lager på ovansidan, 3 lager på undersidan. Lägg gärna en bit kolfiber under hälen/padsen så undviker du hälgropar i fiberglaset.

Lycka till.
    //nic

• nic

Medlem
    11 september, 2003 vid 07:43 som svar på: Åka i November?

Sant. Hyrbil för att kunna utnyttja all vind är ett måste men jag åker hellre till ett ställe där jag bara behöver åka 2 mil i värsta fall än att inte få kita alls…

I början av Levanten så kan man få åka fem mil åt andra hållet så har man en underbar kitedag medan levanten stabiliserar sig.

Nä, har man pengar är väl t.ex Venezuela eller västindien smarrigt men för att få max utdelning (under svensk vinter) för pengarna tycker jag Tarifa är på topp.

//nic

• nic

Medlem
    10 september, 2003 vid 21:49 som svar på: Åka i November?

Om man vill kita så är Tarifa helt ok. Över 15 grader i vattnet i nov och med lite kunskap om området finns det alltid ställen i närheten att kita på i trevliga vindstyrkor även om det blåser hästpung i Tarifa.

Tror Hurgada kan vara väl vindstilla på vintern vad jag hört iaf. Venezuela, Isla Margharita är nog ett bättre alternativ då.

Läs mer på http://www.kitesurf.nu/html/read/article.cfm?id=133 om tarifa.

//nic

• nic

Medlem
    27 augusti, 2003 vid 18:33 som svar på: Stubbie

Jag har provat båda. 127an är trevlig att åka tills man vill svänga runt den (inför gipp typ) utan att först hoppa. Kom fram till att det var den konkava botten som gjorde att den sög fast imponerande hårt. Allt annat är bra, tyvär är just stance-bytet viktigt och då spelar det ingen roll hur mycket bättre konkav botten går uppvinds.
    Jag åker till vardags en 130a med nästan exakt samma outline och rocker men med platt botten och den är i min mening en perfekt allroundbräda eller enda-bräda.

115 är riktigt sjyst när man har bra power. Rolig. Även den med konkav botten men pga av storleken så suger den inte fast så mkt. Fast jag skulle inte vilja ha den som enda-bräda. Det den inte är så skön på är naturligt nog småhopp där 130cm brädor lyfter lite extra av vind och ”pop”. Men som andrabräda blir den perfekt. Bygger faktiskt en sådan nu.

Hälsningar,
    nic

• nic

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 14:13 som svar på: Aktuell vind

http://www.kitesurf.nu/html/read/article.cfm?id=105

Kolla ”väder nu” för hela samlingen för västkusten.

nic

• nic

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 08:06 som svar på: Tyck till om Prankster!

Har kört på 152an i ett år och tyckte den var kanon. Enkel och rolig att åka på. Bra grepp fast inte heller för bra utan det är lätt att svänga runt brädan. Däremot låter 172 cm lite för långt. Är man i början av karriären så märker man dock kanske inte så stor skillnad.

Däremot tror jag inte längden gör att du har roligare i lätta vindar. För lite vind är kasst oavsett brädstorlek även om den flyter bättre å planar tidigare. (Fast det är kanske bara min filosofi.)

En annan sak som är värt att lägga märke till är att brädan är grymt slagtålig. Tror det är svårt att få till märken på den.

nic

• nic

Medlem
    24 juli, 2003 vid 20:08 som svar på: hur tävlar man i kite?

Nej man flyger inte omkring blir det korta svaret.

men… för kuriosas skull så har en vän till mig har gjort om en kite så att hans 5 årige son kan göra små flyg nerför slänten utanför huset.
    Snökitare (som ju gärna håller till bland berg) har flygit i runt 60 sek med kite och det måste man ju säga att det liknar paragliding.

Till din fråga, man tävlar i kite genom att göra trick eller bara åka fort på 500 meter där rekordet är 38 knop för tillfället.

nic

• nic

Medlem
    24 juli, 2003 vid 19:52 som svar på: Göteborgstrakten vid syd?

Jag har inte varit där på ren syd men det verkar vara bästa riktningen för platsen.

nic

• nic

Medlem
    24 juli, 2003 vid 19:49 som svar på: X3:or se hit

Gå till närmsta välsorterade strand och jämför med en nöjd x3 16 ägare.
    Borde ju inte vara alltför svårt att hitta när alla x3or är slut på lagret 😉
    Själv känner jag inte alls igen problemet från min x3 16. Du måste ha fel på längden på något sätt.

nic

• nic

Medlem
    23 juni, 2003 vid 23:14 som svar på: vad sätter ni för trick då?

Sätter du händerna på brädan finns en massa namn. Kommer väl från wake iofs…
    http://www.kitesurf.nu/html/read/article.cfm?id=33

nic

• nic

Medlem
    12 juni, 2003 vid 14:58 som svar på: Höjdtagning ?

Var nere i Skåne och kitade innan stormen. Fick tillfälle att prova hela registret av kitar av samma märke och modell. Kan bara hålla med Mike TK (med andra) att ju mindre kite (och ju mer vind kanske) desto bättre höjdtagningsförmåga. Vi använde kitar från 16 ner till 7kvm och 7an var en riktig överraskning i höjtagning. Askul att ta ordentligt med höjd som man sedan kan slösa bort i lite snabb medvindssurf…

Mer kuling åt folket,
    nic

• nic

Medlem
    28 maj, 2003 vid 23:52 som svar på: vad tror ni om det här?

Aha, handlepass för fyralinors. Hm, lite lamt ändå. Handlepass är fränt på 2 linors … och med leash i ryggen slipper man tappa kiten all världens väg.

Nåväl, smaken är som baken.

//nic

• nic

Medlem
    28 maj, 2003 vid 23:30 som svar på: vad tror ni om det här?

Hm, förläng leachen och sätt fast den i ryggen istället. Varför krångla till det?

//nic

• nic

Medlem
    28 maj, 2003 vid 13:14 som svar på: Vart kita i maj?

Jag har precis kommit tillbaka från en vecka i Tarifa. Tyckte Tarifa var kanon. Mycket vind och en 8kvm kite hade suttit fint för att få ut max kite-timmar men i och med hyrbil och ställen runt omkring kitade jag med endast 16kvm Naish hela veckan. Ibland väl maxat i 10 m/s men ändå.
    En 20 minuters trip öster om tarifa innan Gibraltar, Palomos (avfart 112), finns ett ställe som funkar fint när det blåser för mkt i Tarifa. Om Levanten precis startat så kan Canos de Meca (50km väster) vara fint med ca 4m/s mindre vind än Tarifa.

Boka flyg på http://www.sterlingticket.com (klicka på knappen ”Sök efter billiga avgångar”) och hyrbil på [url=”http://www.helleholis.com.”]www.helleholis.com.[/url] Den minsta tar 2 pers kitepackning och kostar en dryg tusing för en vecka. Enkelt.

//nic

Sida 148 av 149
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums nic

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.