oaxen
Forumsvar skapade
-
Björnkoll!
Körde 6.4 två säsonger – ett mycket trevligt och allsidigt segel. Snabbt och med bra bottendrag.
Hur ska du använda det?
-
Instämmer att det var imponerande med tanke på brädan. Hade en go session för ett tag sedan där jag fick 34.9 knop på display. Tyvärr var inspelningen mystiskt avstängd så det kan ju ha varit en spik även om det nog var rätt så korrekt. Körde NS Voodoo 4.7 samt en gammal Bringdal-raket från 97/98.
-
……………….. Jag är stum av beundran.
-
@GustavW 386940 wrote:
Tjena Pelle!
Det blir en del tid på kontoret men hinner allt som oftast ut på Roxen…
”En del tid…” Varenda jäkla gång man stuckit ut tidigt till udden så nog tusan är Gustav redan ute på vattnet! Jag skulle vilja säga att det blir en del tid på vattnet.
-
@Konstantin 385954 wrote:
Riktigt skön rulle:cool2:
dom flyger rätt bra i hoppen alltså!
måste ha blåst en hel del, vet du hur mycket?:smile:50 knop stod det på dintubsidan.
MEN, varför körde Bart-snubben utan fotstroppar? Skadad?
-
Soul…
För mig handlar ”soul” om att finna och vara i harmoni med vågor… och vind. Det är lite enklare att finna den harmonin via vågsurfandet – paddla ut med EN bräda som funkar.
Vindsurfingens harmoni är lite knivigare att finna. Allt ska stämma. Rätt bräda, rätt segelstorlek, rätt fena, lagom stora stroppar, rätt allting. MEN, när alla dessa delar väl stämmer blir harmonin såå mycket större. Ibland behöver inte alla delar ens vara rätt för att vara rätt – den viktigaste delen i harmonin börjar i munnen. Jo, du läste rätt. Munnen, eller rättare sagt munnens bredaste läge – det lyckliga leendet.
Förra tisdagen fann jag harmonin på Roxen tillsammans med Mats O, Oscar, Gustav och alla andra sköna människor på vår lilla pöl.
Tidigt i lördags morse dök den upp igen i Lejet med riktig skitvinkel och vikande vind.
Leendet var med mig hela tiden.Väldigt mycket i surfkulturens magazin möjliggörs visst av pengar, säg vad ni vill. Har man sett facktidningarnas verklighet från insidan så vet man hur mycket pengarna styr.
Utan goda annonsintäkter hade Surfers Path inte haft råd med sin ”gröna” produktion det är ett som är säkert.Keep your stoke!
-
Håll dina hästar!
Personvågen är inget precisionsinstrument! Testa detta också.
1. Ställ dig på vågen – kolla din vikt.
2. Ställ dig på vågen med brädan – kolla vikten.
3. ”2” – ”1” = brädans vikt.Köper man begagnat så gäller det att kolla vikten, särskilt om det är lagat.
-
Jag skulle ta ett rådslag med kommunens konsumentvägledare. Skulle tro att detta faller inom ramen för ”bedrägligt beteende”.
-
Såna här trådar borde förses med någon slags varning! Jag kADGHaooxh har fortfarande svåra skrattkonvulsioner.
Tack Rasmus!
Tack Rambo!
Tack doktorn!
-
@Carl R 381894 wrote:
Låter väldigt rimligt och stämmer precis med mina erfarenheter av windskate i vintras. 🙂
ETT snabbt sätt att lära sig hantera seglet är annars att börja med isbräda. Fast det är nog en rätt ovanlig inkörsport.
-
Jag satt mitt i smeten. Alpin & SurfSports Anders samt Helmut på SP drog ihop en samling butiker som hade ett inköpssamarbete gentemot distributörerna Topp 12. Namnet stämde snabbt dåligt då det blev fler än de tolv butiker som man tänkt sig från början. Ted på SeaFun var en annan vid sidan av Brädbyggare och andra.
-
@Carl R 381170 wrote:
Jag gubbskejtar ramp (helst pool och vert) pissdåligt men windsurfing är svårt på riktigt i jämförelse.
Skatea kan tamejfn alla göra, det är bara tricksen som är svåra. Att starta och att vända kan ju inte räknas som ett trick. 🙂OK,tror att en jämförelse, eller två, är på sin plats.
Skateboard
Med trettio skate-år på den 41-åriga nacken skulle jag nog vilja hävda att skate är svårare. Ta en fullständig novis och kolla hur det går att bara pusha fart – vingligt var ordet. De flesta klotar ganska omgående och det tar sin tid innan de kan ta sig dit de vill, när de vill.
Trick
Kickturn(typ stagvändning/lättvindsgipp) brukar kräva en hel del harvande innan man bemästrar det.
Dessutom kräver skejtandet regelbundet underhåll. Har man varit ifrån att tag har man ju tappat 50% åkteknik.Vågsurfing
Ännu en brädsport – kungarnas sport. Här kan vi snacka lååång inlärningskurva. Var i Australien 87/88 och vågsurfade ofta, MEN vilken tid det tog innan det lossnade. Vågsurfing är svårt.Vattenskoter
Det tar 5 minuter att ta sig fram med en vattenskoter, men efter 5 timmar har man tröttnat på det.Vindsurfing
Efter en helgkurs(ca 10 timmar) behärskar man det mest grundläggande. Är man lika sugen som Daniel och Anders har man dessutom hunnit med att lära sig segla med hängsele innan helgen är slut. Året efter seglar man liten bräda, gippar och hoppar. Tredje säsongen hänger man på till Vilshärad och Apelviken
och börjar ladda på helt okontrollerade bakåtloopar…Vindsurfing tar 10 timmar för att komma igång, men räcker en hel livstid!
-
@andersbq 380958 wrote:
Jag är nästa helt säker på att jag runt 1988 har sett en kvastsborstramp, cirka 2 meter bred och med 1 meter hög ”våg” med rostiga oljefat på undersidan, den stod bakom klubbhuset vid Tvärskogsudde.
Tror att man hoppade med avkapade fenor.Det är möjligt.
MEN, den har ALDRIG någonsin varit i vattnet vid udden. DET hade jag vetat. Jobbade med Anders på A&SS vid den tiden.
-
Nja!
Anders Hildebrant, Alpin & SurfSport, hade en del galna idéer. Han hade långt framskridna planer på en inomhus tävling á lá Bercy med Svenska Fläkt som sponsor. Det fanns också idéer om att ställa ut en hoppramp vid Tvärskogsudde, Roxen, men det rann ut i sanden. Har för mig att de som importerade Alpha hade nån skapelse med kvastborst på.
-
@SWE876 380880 wrote:
Vad jag verkligen saknar är en lista på Snabbaste Svensk i Sverige! Det är lite väl lätt att åka utomlands och göra bra tider… (säger jag kanske bara för att jag inte har gjort det…)
Inte för att ta ifrån någon någonting men Erik Larssons resultat är väl i särklass det bästa som är gjort i Sverige?
/Jona
HÅLLER MED!!!
Självklart skulle det vara intressant med en nationell rankinglista för att se vilken svensk som seglat snabbast i Sverige! Redan idag kan man ju se vem som är snabbast i ”viken”.
Något som också skulle vara intressant att se i framtiden är möjligheten att söka på en viss brädmodell för att se hur snabbt andra kör på just ”min” brädmodell.
