Forumsvar skapade

Sida 76 av 101
  • oaxen

    Medlem
    28 januari, 2007 vid 09:47 som svar på: Naish Hybrid Bom- Global Wave, någon som klämt eller testat?

    Jag funderar på att skifta mina fyra North-bommar (alu) till en eller två kol bommar i längderna 1. 160 cm 2. 140 cm.
    Synd bara att det inte finns 150 – 190/200 cm, vilket är bästa intevallet för mig.

    Fler frågor
    1. Kan man vända på det främre beslaget, det ser så ut på bilderna.

    2. Går det att få fram det bakre bomrörets dimensioner, rörets diameter samt radien på rörets böj? Jag står i begrepp att beställa ett dedikerat bakre bombeslag för justerbart uthal som är specialdesignat för vågsegling etc. Det har några lösningar som inte finns på Aerons.

  • oaxen

    Medlem
    28 januari, 2007 vid 09:37 som svar på: Headcam tillfälle ??

    @Lars_K 362275 wrote:

    Håller med. Skitkass kvalité. Måste vara hårt komprimerat, eller det kanske inte blir bättre…?
    Bulletcam med AV-in till vanlig DV ger mycket bättre kvalité.

    Lars K kan du posta en bild på din head cam-lösning? Vattentäta lådan, sladdgenomföring etc.

  • oaxen

    Medlem
    27 januari, 2007 vid 10:22 som svar på: Sean Ordonez Shapes bilder

    Förr i tiden sågades de produkter som inte höll måttet. Den stora förändringen idag är att man ALDRIG sågar en enda produkt. Istället lyfter man fram det som ändå fungerar. Idag koncentrerar man sig på att hissa det som funkar bra. Om en bräda får epitetet ”very highly recommended” så är det, enligt gamla termer, en ”testvinnare”. Om produkten inte ens har fått en pytterekommnedation så är den ”sågad” – men nu skriver man det inte rakt ut.

    Självklart har det med affärsrelationerna att göra. Det är inte prenumeranter och/eller lösnumren som håller en tidning flytande – det är till 90 % annonsörerna.
    Upplagan används för att försvara en tidnings annonspriser!

    Läs flera olika tester på samma produkt för att få en ”sannare” bild.

  • oaxen

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 13:59 som svar på: Köldgräns?

    @surfen 362031 wrote:

    Nu är jag lite äldre och säkert ruskigt larvig när jag säger detta. Cykla för fan inte i -15 grader med blött hår, det är förenat med livsfara. Å du Rasmus_W var rädd om livet, för fortsätter du med sådana tester så har du nog inte mycket kvar innanför pannbennet när du blir äldre;=)

    Var rädd om er så ni kan surfa i många år till pojkar. Skulle vara synd om ni satt på dårhuset och ögonen tindrade som discobollar i hållorna på er.
    Nä nu ska jag ut på isen och bränna lite med isbrädan

    Sugen man blir…

    Skulle ut och åka långa skridskor imorgon. Heshet och hosta satte P för det. Isbrädan ligger startklar.

    Åhåå! Vad skådar mitt norra öga? En gammal hederlig Klepper-mastfot i gult och rosa. Ahh 80-talet, det var tider det!

  • oaxen

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 13:50 som svar på: Sean Ordonez Shapes bilder

    Bruk eller missbruk – när det gäller vindsurfing känns gränsdragningen ibland, minst sagt, svår!

  • oaxen

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 13:36 som svar på: Farter i senaste Boards

    MEN, ju högre fart du har desto större blir den relativa hastigheten.

    Den största effekten den relativa vinden ger är att det trots allt lönar sig med bukigare segel på slören.

    Givet blir differensen störst på kryssen.

    Ett räkneexempel från Windsurfing mag:

    Slör – 135 grader
    Vind – 16 knop
    Fart – 24 knop
    Relativ vind – 17 knop

    Den relativa vindriktningen hamnar ju snarare in från ca 90 grader, när den riktiga vinden kommer från 0 grader, inte ifrån 180 grader!

    Ja ja!

    Rasmus vad har du för PB? Finns du med på GPSspeed…com?

  • oaxen

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 13:16 som svar på: Farter i senaste Boards

    Det var väl ingen omröstning.

    Tvisten spiller OCH ser till att skotvinkeln är så rätt som möjligt.

    Att det bara skulle vara överdelen av seglet som ger driv stämmer ju knappast. Däremot är det toppen som spiller.

    Självklart ska ett speedsegel ha mer buk än andra segel åtminstone på slören – p g a relativa vindens vinkel.

    Att man kan segla snabbare än rådande vindhastighet hänger ju på att den relativa vinden är snabbare än den rådande uppmätat vinden.

  • oaxen

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 13:02 som svar på: Naish Hybrid Bom- Global Wave, någon som klämt eller testat?

    Tjo Charlie!

    Vi är ju ett rätt stort gäng LinSurfare som jagar vågor längs kusterna numera. Det börjar snart bli dags att pricka in en tur till sorkarna på Gotland när prognosen lämplig.
    Då känns det ju bra att ha en Linköpings-local-turned-Gotland-local att fråga till råds.

    Vi ses.

  • oaxen

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 11:54 som svar på: Köldgräns?

    @Rasmus_W 362025 wrote:

    Jag brukade själv testa det genom att ge mig ut och cykla nyduschad och barhuvad i 10-15 minusgrader.

    Ahaaaaa

    Det förklarar ett och annat! : )

  • oaxen

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 11:50 som svar på: Sean Ordonez Shapes bilder

    OK

    Flex var ordet.

    Jag säger bara Tigas hinkplastbrädor! Där kan vi snacka FLEX. Inte så spänstig flex, men ändå.

    Jag är övertygad om att en bräda med ”rätt” flexkonstruktion skulle bli mycket mångsidigare. En bräda skulle ju egentligen funka bästa om den kunde ”bananböja” sig i alla svängar, t ex bottensvängen respektive gippar. Då skulle man kunna hålla riktigt hög fart under själva svängen. Kunde den sedan räta ut sig när man seglar ”rakt” så skulle man kunna bibehålla farten under seglingens olika moment.

    Tinkler tailen är ju ett försök att nå detta, så och Mistrals challenge flex.

    Tyvärr räcker det ju inte med att brädan kan böja sig (Tiga) utan man vill väl ha spänsten också.

    Styv och mjuk om vartannat liksom.

  • oaxen

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 11:31 som svar på: Naish Hybrid Bom- Global Wave, någon som klämt eller testat?

    @Jesper_B 361480 wrote:

    Bommen tillverkas av Aeron som också gör nya northbommen och nu även HPLs alubom. Jag har kört med Aerons fullkolvariant sedan mitten av December och är numera sverigedistributör för dessa. Böjen är samma som aluversionen och grymmt go. Frambeslaget är det bästa jag stött på so far – slitet, smidigt och sitter som ett berg på både skinny och sdm. Det enda beslag som verkligen sitter utan att man använder mastshim.

    Aeron fullkolfiberbom (äkta monocoque och mycket speciell konstruktion i både bak och framända som gör den HÅLLBAR) är 26 mm i greppet både bak och fram och håller för allt. Den går under namnet Aeron Jaws wave. Alubommen finns i 2 varianter; 29 mm i greppet och 26 mm i greppet. 29 mm är riktigt styv (tror det är den Naish saljer med kolbakstycket) inte mycket mjukare än den smala kolbommen. Den tunna (26mm) alubomen är likte mjukare än 29mm och klart mjukare än kolbommen men fortfarande riktigt fin. Aluvarianten är inte mycket tyngre än kolvarianten, men kol är MYCKET hållbarare. Skulle inte rekommendera 26mm alu till 90kg som laddar stort.

    Enligt Aeron är alubom med kolbakstycke rätt idiotiskt rent funktionellt/prestandamässigt då det gör mycket liten skillnad i vikt och styvhet. Det är huvudröret som är det kritiska vad gäller hållbarhet och inte bakröret (hur många har böjt en alubom i bakröret?). Därför gör Aeron enbart helalu och helkol. Naish tänker som NP: Försöka ta betalt för kol och se ut som kol fast det mest är alu. Man får helt enkelt lite kol-image för ett pris klart lägre än fullkol. Fullalu Aeron (ca 1700:-) bör dock vara klart billigare än Naish med kolbakstycke.

    Oavsett vilket brand som bommen säljs under och oavsett vilken variant, är det grymt fina bommar! Kolla in http://www.aeronsport.com och om några veckor http://www.hotsailsmaui.se för mer info om aeronbommen. Som sagt de är vältestade här på Maui och alla, inklusive jag själv, gillar dem skarpt!

    /Jesper B

    Hej Jesper!

    Det är PatrikfrånLinköpinghanutanhårvisågspåTorö27/10-denmagiskafredagen.

    Två frågor
    1. Går det att specialbeställa så att man får en av de kortare bommarna med Formularacingbakbeslaget?

    2. Pris på kolbommen enligt ovanstående?

  • oaxen

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 11:24 som svar på: Farter i senaste Boards

    Rätta mig om jag har fel

    Tvisten i seglet hänger väl samman med två funktioner:
    1. Att spilla ”överflödig” vind
    2. Att hålla ”skotvinkeln” optimal genom hela seglets höjd med tanke på att vinden har högre hastighet ju högre upp man kommer. D v s den relativa vindens anfalssvinkel ändras med vindens högre hastighet högre upp i seglet.

    Eller?

    Om min två påståenden stämmer torde väl behovet i ett speedsegel vara att ”spilla” mindre vind, men ändå behålla optimal den optimala ”skotvinkeln” upp genom hela seglet. När hastigheten och vindhastigeheten ökar generellt består ju fortfarande höjdskillnaden.

    Hur vet man hur mycket ett segel ska tvista? Förhoppningsvis vet ”någon” hur mycket vindhastigheten skiljer mellan t ex 1 m ö h och 3 m ö h. Det borde ju vara detta som ”bestämmer” tvistigheten.

    Samtidigt är förändras ju hela tiden vindstyrkan.

  • oaxen

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 11:02 som svar på: Köldgräns?

    Jag kanske inte är helt rätt ute, men enligt hörsägen ska grejor med hög kolfiberhalt vara lite sprödare. MEN, jag kan ha fel.

    Kring 1988 kom Rotho, dåtidens marknadsledare, med kolfibermaster. Jag hade ett antal av dessa som gick av när seglet låg oppriggat i skuggan. Men men, det var då det. Det har ju gått framåt en del sedan dess, tack och lov.

  • oaxen

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 08:33 som svar på: Köldgräns?

    Tjena!

    Med tanke på att vi kör isbräda på vintern utan några skasor ännu så är det nog svårt att sätta någon tempgräns.

    Undvik master med hög kolhalt och satsa på monofilmfria segel så ökar väl marginalerna.

  • oaxen

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 17:51 som svar på: Naish Hybrid Bom- Global Wave, någon som klämt eller testat?

    Hej!

    Ser mycket intressant ut!

    Quanto costa? Hittar inget pris!

Sida 76 av 101
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA