

oaxen
Forumsvar skapade
-
Vill man ”busa” så kan man i lönndom göra en dubbel ”Knatte”, d v s montera båda truckarna åt fel håll – kan bli intressant!
-
Hej!
Jag vill bara påpeka, allra ödmjukast, att du har gjort en ”Knatte”, d v s monterat främre trucken åt fel håll!
Kingpin-muttrarna ska alltid vara innerst.
Annars ser brädan grymt läcker ut med den blanka finishen. -
Så har man begått drakpremiär. Det var härligt, härligt men farligt, farligt…
Tack till Guran och JBI för assistansen.
Det blir fler sessions för min del! -
Instämmer att man sällan kan bli för varm. NP 4000 är en av marknadens bästa dräkter! När den blir för varm kan man köra med korta ärmar och korta ben.
-
Ett bra trucktips är att köpa hårda truckgummin så att man inte behöver dra åt så hårt. Om man behöver fjädrar eller ej hänger nog mycket på om man har en riktigt bred bräda eller ej.
Jag testade första bygget som mina grabbar ska ha igår. Den är 25 cm bred och där behöver man bara dra åt truckarna.Det har snackats lite om segelstorlekar i andra trådar. Igår blåste det uppåt 2 m/s i byarna på Roxen. Jag chansade med min 8.1:a – det gick bra. I alla fall i ”byarna”. Ser ut att kunna bli bra i morgon!
-
Olika truckar rör sig olika mycket vertikalt/horisontalt beroende på geometrin. Det finns ”snabba” truckar som reagerar… just det snabbt, och det finns truckar som svänger långsammare. Med kilformade pads kan man ändra befintliga truckars egenskaper beroende på hur man vänder dem.
Tacka faan för att ni måste styva upp axlarna med fjädrar när ni bygger så förtvivlat breda brädor.
Man kan väl säga att truckarna ska vara så lösa som möjligt utan att börja wobbla när det går undan – trial and error!Om man kör en smalare bräda kan man köra fort med lösare truckar.
-
Enligt de lokala ryktena lär Ulf Willkvist, som känner Anders sedan länge, ta in 05:orna.
-
Nu har jag fått texten i word-format direkt från Bill Dawes själv. Dock inga bilder. Finns det någon vänlig själ som skulle kunna göra sig omaket att maila enbart bilder från artikeln ”the Ultimate windsurfing van” i Boards julinummer år 2000?
MattaP maila mig så vidarebefodrar jag Bills mail.
-
Boards har inte så gamla nummer till salu på sin online-shop(dåligt). Har självklart sökt den rätta vägen först!
-
Den sköna stämning som finns inom vindsurfingen är detsamma man kunde uppleva inom snowboard-sporten i slutet av 80-talet. Det är väl så att små sporter skapar större gemenskap än de stora, ett gott skäl till att inte låta vår ”sport”/”livsstil” bli stor.
I och för sig är väl syskonet vågsurfing i Sverige undantaget som bekräftar regeln, en liten sport som på sin konf(kallsupen) har en allt annat än välkomnande och skön stämning.
När jag hade min mest aktiva vindsurfingperiod i slutet av 80-talet visste man aldrig när det skulle blåsa, det var svårt att hålla kontakten med surfpolare – nu är det annorlunda tack vare nätet och särskilt denna eminenta konf!
Vi ses på vattnet! -
I tyska SURF rekommenderar man följande hopp mellan segelstorlekarna(fritt ur minnet):
3.7, 4.1, 4.7, 5.4, 6.4. 8.0 m2
Alltså, tätare mellan de små storlekarna därför att kraften ökar exponentiellt(?) eller nåt.
Jag har kört i stort sett efter deras rekommendation vilket har funkat förträffligt!
3.7 NS VooDoo, 4.1 Dr X, 4.7 Dr X, 5.4 Disco, 6.4 Disco . 8.0 Tonix m2.
Är på G att byta till VooDoo 4.2, 4.7 och 5.3 då alla funkar 400-mast. -
Vilka mått har era skåp, J-F och Feg?
-
Husbilspackad till vänster och surfbilspackad till höger. Plaströrsförvaringen för seglen kommer att vara flexibel vad gäller placering och antal beroende på behov.
-
Jag är medveten om att skåpet är lite smalare upptill. Det kommer mest att påverka ”kökets” överskåp.
Vad gäller hjulhusen så har jag skissat på det också avståndet mellan dessa ligger på ca 140 cm, så det kommer att få plats rätt så bra med brädor på högkant. Ovanför det vänstra hjulhuset(sett bakifrån) ska mastförvaringsrör sitta. Direkt höger därom kommer brädorna, i ”garagetaket” kommer det sitta plaströr i vilka seglen förvaras.
Jag lägger in en skiss. -
Jag har tittat på Ford Transits mellanlånga och höga. Jag har kommit fram till att den springande punkten är lastutrymmets längd. Enligt Fords hemsida ska den mellanlånga ligga på 339 cm vilket blir perfekt(vet dock inte vilket år den kom – nån som har koll?). Den långa är hela 4 meter i lasten! Om det är mindre så lär det bli lite dåligt med benutrymme vid matbordet.
I husbilsläge är tanken att en bältad bilstol placeras i bodelen, den ska vara löstagbara á lá MPV. Förutom badbollar och annan familjepackning ska jag få med 3 brädor på högkant som sticker in under köksbänken, 6 segel i varsitt 160-mm:s markrör + bommar och master.
Surfbilen kommer att rymma sex brädor samt övrig utrustning. I detta läge sticker några av brädorna in en halvmeter i ”köket”. Det får man ta.
Köksbordet ska vara ett klaffbord på pelare som ska vara ca 110 cm brett och djup på 40(ihopfällt) resp 80 cm i utfällt läge.
Sittbänkarna på förarhyttsväggen är nedfällbara – sitter på vikbara konsoler som klarar 200 kg/st.
Det kommer gå rätt så lätt och snabbt att gå från dukat bord till undanpackat läge med alla sitsar bortvikta och bordet undanstoppat.
Det blir en stickkoj m h a köksbordet som botten, ca 70-80 x 180-200 cm. Dubbelsängen blir ca 160 x 200 cm.Det knepigaste blir nog att få dit en bältad stol i lastutrymmet då fastsättningen ska dimensioneras för att klara 2000 kg:s belastning.
Vill också ha litet kylskåp till ölen! Får se bara vilken teknik som blir bäst med tanke på energilösningen.
Bilder bitte!