Forumsvar skapade

Sida 103 av 329
  • ola-h

Medlem
    20 februari, 2009 vid 18:19 som svar på: Maui-rapport

Den var nog lite stor för att vara nykläckt och hade förhoppningsvis fullt sjå att hålla i sig i svängarna.

• ola-h

Medlem
    20 februari, 2009 vid 10:31 som svar på: Maui-rapport

Nu finns det lite bilder även från gårdagens session i ett litet Kuau (för de som orkar titta).

http://ncm.gu.se/media/ola/Maui09/surf/

Jag kan för övrigt berätta att när jag seglade Hookipa i tisdags så hade jag ett jobbigt skav i shortslinningen. Jag trodde det var tvättlappen eller nåt och försökte justera lite. Men skavet flyttade sig bara. När jag efter någon dryg timmas segling stod på stranden kände jag plötsligen ett krypande obehag i trakterna av penisroten. Jag stoppade ned en hand för att åtgärda och känner att något fastnat där. Efter lite grävande får jag upp något som jag slänger på marken. Döm om min förvåning när det visar sig vara en kackerlacka i 1.5cm-klassen som genast flyger iväg. Måste legat i shortsen. Inte många kackerlackor som seglat masthögt Hookipa.

• ola-h

Medlem
    20 februari, 2009 vid 06:32 som svar på: Prishöjningar..?

Här på Maui fick jag lite inside info om Cobrafabriken, typ att de de senaste åren sålt brädor med förlust (och tjänat pengar på helt andra grejjor, t ex tillverkning till bilindustrin). Risken är alltså att brädpriserna går upp en REJÄL bit till om man ser framåt 1-2 år. Bara att vänja sig…

• ola-h

Medlem
    19 februari, 2009 vid 05:50 som svar på: Maui-rapport

Igår hade Johan och jag en superfin dag på Hookipa. Masthögt i de större setvågorna och fin size även mellan. Vi var dessutom först ute och hade Hookipa för oss själva i minst en halvtimma. Det var lite lätt vind, men det fyllde så småningom i, vilket även gällde mängden seglare.

Det var lite ”upp på stenarna-varning” så vi fegade kanske lite för mycket. Det gäller iofs min segling för det mesta, men igår seglade Johan seglade lite på säkerhet, tror jag. Men det gjorde å andra sidan att man fick sköna vågor med många svängar istället för den där enda ”träffen”.

Se översta länken på http://ncm.gu.se/media/ola/Maui09/surf/ (Hookipa, 090217).

Idag blev det en liten eftermiddagssession på Kuau i små vågor efter att Gisela hade seglat på Kanaha på fm. Bilder kommer senare.

• ola-h

Medlem
    17 februari, 2009 vid 03:34 som svar på: Kombat vs Pure Acid som minsta bräda?

Kode 80 är utvecklad från Pure Acid 80 och är rätt lik. Båda dessa är framför allt smalare i tailen och en anings smalare i nosen än Kombat 79. För övrigt är brädorna väldigt lika, dvs rocker, kanter mm är väldigt lika.

I praktiken gör detta att K79 får lite större vindregister när det handlar om rakt fram-körning. Hårdvindregistret är lite sämre, men lättvindsregistret är större. Men så fort du seglar i vågor blir det det omvända. Där blir den bredare tailen på Kombat 79 snabbare en begränsning och den blir snabbare studsig i bra vågor och/eller mycket vind.

Men om du bara skall hoppa och inte kommer rida bra vågor frontside så kan du nog gå på Kombat79. Jag väger själv 70 och har kört den B&J ända ned till 4.0 utan problem. Grymt skön bräda.

• ola-h

Medlem
    15 februari, 2009 vid 09:07 som svar på: Maui-rapport

Nice, Frippe.

På tal om ”inzoomning”. Här kommer ett par tight croppade bilder som visar lite ”fighting face” (rätt OK skärpa i prylarna, 300+1.4x, croppat till 100%). Det är från en och samma sekvens.

_Z0D9086.jpg
    _Z0D9087.jpg
    _Z0D9088.jpg
    _Z0D9089.jpg
    _Z0D9090.jpg

Idag var det stökigt och lite onshore. Johan hittade fina vågor och rippade, men jag hade inget vidare flyt. Blev nästan lite sur. Men så plötsligt dyker dagens set upp, jag får våg två och får tre fyra supersköna vertikala svängar på en helt chop-fri våg eftersom föregångaren rensade undan choppen. Resans kanske skönaste våg – från ingenstans bara. Och så var den dagen räddad. Inga bilder dock…

• ola-h

Medlem
    13 februari, 2009 vid 11:09 som svar på: Maui-rapport

Nya bilder från Hookipa idag:

http://ncm.gu.se/media/ola/Maui09/surf/

_Z0D9119.jpg

• ola-h

Medlem
    12 februari, 2009 vid 19:32 som svar på: Maui-rapport

@dr Masse 530045 wrote:

OK, deal!

Om Ola ritar och du bygger en bräda åt mig som levereras vid huset nu i juli månad så köper jag den. Japp, beredd att betala!

Förväntar mig såklart en rejäl ”botgöringsrabatt”, dock. 😀

Har tre enkla krav:

1. Twinser
    2. Kan ta 5.3
    3. Hållbar utan att vara aptung

Sådärja, starta fräsen!

Först måste vi starta MATLAB. Vad sägs om denna:

• ola-h

Medlem
    12 februari, 2009 vid 10:40 som svar på: Maui-rapport

@dr Masse 530000 wrote:

”Inte mycket att säga om Maui.” kan man ju bara inte skriva.

Inte mycket NYTT att säga, menade jag nog…

Och det är lite det som är tjusningen med att komma _tillbaka_ till Maui, att det mesta är sig likt. Och just i år känns det liksom ännu mer sig likt än vanligt.

• ola-h

Medlem
    12 februari, 2009 vid 08:50 som svar på: Maui-rapport

@Lars_K 529976 wrote:

Det var skjuvbrott i självaste divinycellen. Fiberna hade inte släppt från divinycellen. Sprickan gick mitt i sandwichen. En vanlig brott-mod i en custom enl boardlady.
    Håller med om att tråden ballar ur, nu snackar vi om nåt roligare än delamineringar i min stackars planka!

Samma som jag hade i en Quatro en gång. Jag tror en del av problemet är för mycket styv fiber på utsidan av sw. Laminatet som helhet flexar ändå, men ovansidan blir styv och ”snabb” i flexen medan kärnan och fiberlagret under sw inte kan hänga med i så snabba rörelser. Då får man vid varje flexning en intern dragspänning i sw-lagret.

Antagligen behövs det dubbelsw under stropparna. Och om man inte ar det tror jag att man skall lägga det mesta av förstärkningarna under sw-lagret. Min Quatro hade tjockt med kol på utsidan men bara rät tunt under.

• ola-h

Medlem
    12 februari, 2009 vid 07:32 som svar på: Maui-rapport

Vi glider allt längre från ämnet här men….

Hur såg delamineringen ut? Hade fiberlagret släppt från sw-skivan eller hade själva sandwichen i sig delat sig?

• ola-h

Medlem
    12 februari, 2009 vid 06:59 som svar på: Maui-rapport

@Lars_K 529970 wrote:

Då måste jag nog först känna, klämma och framför allt väga en planka som du byggt. 😉
    Annars verkar den där Ubaldi ha bra koll…

Ha! Då måste du åka till Maui och hämta den.

Men jag tror nog Svenne kommer leverera rent byggmässigt. Och hur var det med din Proof. Vill minnas något om en liten delaminering….

Jag tror i praktiken ett enkelt och rätt billigt bygge är den bästa vägen att gå.

• ola-h

Medlem
    11 februari, 2009 vid 18:54 som svar på: Maui-rapport

@RRD 529876 wrote:

Blir du inte osäker på vad du egentligen vill ha för bräda/or när du själv ska ta fram den?

Du har väl länge/alltid haft en nära relation till custom. Började det med TwoField o CLS eller?

//Magnus

Det finns hur många olika koncept som helst som jag skulle vilja prova. Men i praktiken tror jag det enda vettiga är att utgå från en bräda man redan vet funkar och modifiera lite, som jag gjorde med denna brädan.

Även om själva processen är rät teknisk, så är det en hel del ”känsla” när jag bestämmer hur jag vill modifiera. Efter att jag har läst in originalbrädan och verkligen förstått hur den är shapad sitter jag länge och tänker på hur den känns att segla på och hur jag tror att olika aspekter av shapen påverkar just den brädan. Sedan har jag någon idé om något jag vill ändra och liksom visualiserar hur det skulle kännas att köra på denna modifierade bräda. Sen försöker jag gissa hur ändringarna kommer påverka andra aspekter av brädan och om man eventuellt måste komplettera med några ”kompensationsförändringar”. Efter denna mentala resa börjar själva konstruktionen i MATLAB.

Custom: Ja, 1993 byggda Delfs en för den tiden rätt radikal custom åt mig där jag visserligen inte gick lika långt som jag gör nu, men ändå hade bestämt det mesta av shapen. Det blev totalt tre brädor hos Delfs och en hos Uffe. Men det har varit en lång paus i ”shapandet”. För lång.

• ola-h

Medlem
    11 februari, 2009 vid 11:02 som svar på: Maui-rapport

VARNING FÖR LÅNG UTRUSTNINGSRELATERAD NÖRDPOST

Förra året var det ju lite utrustningssnack att rapportera från Maui, men min känsla i år är att det är betydligt lugnare på den fronten. Twin fin-frenesin har lugnat ned sig. Inte så att färre kör twin, men det är liksom inte så mycket snack om det. Med andra ord, vi är tillbaka till vanlig Mauilunk där folk rippar och möjligen diskuterar vågornas karaktär hellre än att snacka brädor.

Men visst har det hänt en del. Många av Quatros seglare (som t ex Jason Polakow, Keith, Pascal etc) verkar köra på lite kortare brädor i år (ett par tre cm under 230 stället för att par tre cm över 230). Keith själv är bortrest så jag har inte hört hans förklaring på detta. Kanske testar jag någon Qatro senare.

Jag har fått en del frågor om min egen bräda. Jag har ju designat en själv från kurvor i matematikprogrammet MATLAB.

bb2_matlab.jpg

Grunden till brädan är min Starboard ET70 twin fin som är 55cm bred och har 72 liters volym. I princip ville jag ha en smalare version, så jag mäta av ET70:an. Det jag gör då är att jag mäter rocker, outline, tucked under, railens höjd, konkav, v, dubbelkonkav, tjocklek (och tre andra mått på däcket) var 10:e cm längs brädan. Sedan plockar jag in dem i MATLAB. På rockerkurvan och outlinen räknar jag ut krökningen, som är en ny graf som i princip säger hur originalkurvan ”böjer”. Om jag vill ändra rocker eller outline så ändrar jag sedan krökningen och så får ett program räkna ut den nya rockern/outlinen åt mig.

I det här fallet hade rockerkurvan lite ”ojämnheter” i sig som jag slätade ut, men rockerkurvan är i princip samma som på ”originalet”. Däremot ändrade jag konkav/v-konfigurationen lite. ET70 har en konkav som går in i ett v/dubbelkonkav i höjd med framstropparna. Eftersom min smalare bräda skule bli tillräckligt loose ändå lade jag istället in en enkelkonkav hela vägen. Konkaven flackas dock gradvis ut (brädan är i princip plan längst bak i tailen) vilket ger den intressanta effekten att det bli mer rocker längs railen än längs själva centrum.

Outlinen jobbade jag lite mer med. Förs gjorde jag ela brädan 2cm smalare (=53cm). Sedan lade jag in lite mer kurva från 100 till 150cm där ET 70 är extremt rak. Även den nya är rak, men alltså inte lika extrem i detta avseende. För att få ihop det hela flyttade jag också bredaste punkten en liten aning framåt (3cm).

Resten av modifieringarna handlade mest om att anpassa tjockleken till den smalare outlinen och göra några justeringar i railen. ET70:an har rätt tjocka rails i nosen. Det är iofs skönt eftersom det gör brädan väldigt förlåtande. Men nu ville jag tunna ut railen i nosen lite för att det skulle bli lite mindre ”bromseffekt” när (=om) man får ned rejält med rail i bottensvängen. Även om man får ned nosen under vattnet i toppsvängen kan en lite smäckrare nos vara skönt.

När jag jobbat färdigt alla kurvorna räknar jag om det hela till kontrollpunkter till en så kallad NURBS-yta som kan läsas in i Boardcad (boardcad.org). Där kolla jag att sektioner etc ser OK ut. Sedan exporterar jag till en .stp fil som alla stora CAD-program kan läsa

bb2_boardcad.jpg

bb2_rhino.jpg

Jag hade redan tidigare kontaktar Maurizio Ubaldi som är en gammal räv i brädbyggarbranchen. Jag visste att han hade en fräs på Maui. Det visade sig att fräsen låg nedmonterad sedan han flyttat ut från sin lokal i Cannerryt. Han driver en stor brädbyggarfabrik i Kina (mest vågsurf och SUP, men de gör även T1 vindsurfingbrädor) och hade inte haft tid att bygga custom. Men han var sugen att bygga lite brädor och tog mitt projekt som en ursäkt att sätta ihop fräsen igen.

Så, jag mailade mina filer och han fräste ut brädan och byggde den. Jag orkar inte gå in på konstruktionen, men det var en herrans massa lager kors och tvärs. Vet inte vad den väger, men den är inte superlätt. Strax under 6kg är en gissning.

Ett kul projekt, eller hur?

Här är brädan bredvid sin ”förebild”:

_Z0D9007.jpg
    _Z0D9009.jpg
    (Den nya ser lite konstig ut i tailen, men det är padsen som lurar ögat.)

Så hur funkar den då? Jodå, riktigt bra så här långt. Det är otroligt hur mycket mer loose på vågen brädan är om man jämför med (den redan lättsvängda) 2cm bredare föregångaren. Ändå ligger den stablit i svängen eftersom man också får ned mer rail i vattnet. Mycket av det jag gillar med ET70:an finns kvar, t ex att man liksom kan lägga i den långa raka mittdelen på brädan och få en lång stabil sväng samt att den kurviga ytan mellan stropparna gör att man enkelt kan gå upp vertikalt (en del twin fins är inte så sköna när det gäller just detta, tycker jag). Den ny brädan är dessutom mycket lik föregångaren i ”grundläggande känsla” dvs den har liknande balans, och man ”trycker iväg” den på samma sätt etc. Detta var något jag verkligen villa ha.

Nackdelarna med den nya är helt enkelt att den är mindre, 67 liter istället för 72. Man planar inte så mycket senare, men det märks när man står och sjunker och det är rätt mycket jobbigare att balansera på den när det blir total punka och man möter ett par tunga vågor på vägen ut (vilket är en helt naturlig del av seglingen på Maui). Inte heller i gippar och annat är den lika snäll som ET70:an utan man får vara lite försiktigare med hur man lägger svängen. Det är dock långt ifrån någon extrem hårdvindsbräda. Är det bara lite drag i femnoll så är det redan igång och ET70:an har förpassats till att vara min extrema lättvindsbrädan samt säkerhetsbräda när det är över mast (när det är skönt med lite volym för att enklare ta sig ut).

Vad är nästa projekt då? Jag har en nästan färdig twin fin shape med baserad på en betydligt snabbare rocker som jag tror skulle vara grym i Sverige. Sedan skulle jag kunna tänka mig en variant av ET70:an med samma volym och bredd (kanska någon halv cm bredare) men med lite smalare tail. Tredje projektet är en tri fin.

Så det gäller bara att hitta någon som bygger i Sverige också (tjena Svenne…). Eller så får de byggas i Portugal. Till nästa Mauitrip kommer jag givetivis också ha nå´t nytt på G.

• ola-h

Medlem
    10 februari, 2009 vid 10:23 som svar på: Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?

Jag kan ju också tillägga att i själva fenbestyckningsfrågan tror jag det helt enkelt blir mer variation. Twin fin hänger nog med ett tag till, speciellt på lättseglade ridningsbrädor för diverse vågor. Men thrusters (tre, i princip lika stora fenor) tror jag återuppstår på lite bredare front också (dvs inte bara i ”specialbrädor” som AHD Seal utan även i mer normala plankor). Och även single fin överlever…

Sida 103 av 329
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA