ola-h
Forumsvar skapade
-
Funkar för mig nu efter några omladdningar. Grymt snygga bilder som verkligen visar kraften i Åsas vågor. Nu är jag rejält besviken att jag missade den bra perioden på grund av min simtur. Epic (fast antagligen rätt svårkört även då).
Nästa gång, då jävlar…
-
@usel 515037 wrote:
Blev ju ganska bra bilder med tanke på förhållandena.. Hur mycket efterarbete fick du lägga?
Några är beskurna och så lite justeringar av ”exponeringen” och lite skärpning. plus upprätning av horisonten. Det gick rätt snabbt (i Appe Aperture, som är det program jag kör).
En sak at kanske tänka på nästa gång är hur AF funkar. Den är väldigt snabb på 1DII. På många av bilderna har skärpan hamnat på vågen framför. Det händer när den vågen bryter och skickar upp kontrastrika stänk i förgrunden som kameran ser. För att undvika det är det bra att rikta kameran lite högre och gärna fokusera en bit upp i seglet.
Det finns en inställning som gör att AF reagerar lite långsammare på plötsliga störningar, vill jag minnas. Kanske borde jag ändra den inställningen när någon som inte är van vid just den här kameran lånar den.
Annars tycker jag det var bra fotograferat. Att det inte blev mer spektakulära bilder beror mer på min segling. När jag i efterhand ser vågorna på bild ser jag att det borde gått att göra lite mer av dem om man hade valt lite andra linjer. Men speciellt eftersom jag var rätt underriggad var det svårt att placera sig rätt och få med sig den nödvändiga farten.
-
Som sagt, hyfsat bra size i Åsa idag. Förutom FJ var även David S där och fotade med min kamera. (Bilder finns på http://www.olah.se/Windsurfing/Asa_081110/

Jag värmde upp med ett par timmar i Lejet med överriggad 3.7 och körde sedan 3.7 även i Åsa. Vinkeln var rätt OK under någon timma, men den sydliga riktningen på vågorna gör att det är väldigt svårt att få till ridningen. Jag tror ni ser av bilderna att de var lite lurigt – många ambitiösa bottensvängsinledningar…

…som slutade i intet eller möjligen någon slags pseudotillbakasväng

eller en konstig krasch..

Men som ni ser nedan var det masthögt…

Rolle fick ett par fina vågor

Själv missade jag som sagt det bästa efter att i första riktiga vågen ha brutit mastförlängaren. Den gick inte direkt av, men sprack liksom upp och koppen fläktes ur. Det var dock en rätt speciell situation och jag är glad att jag fick ur fötterna ur stropparna precis innan. Jag kom upp på en fin våg med för dålig fart och grävde liksom ned mig i toppsvängen.

Det blev ett vildigt intimt umgänge med vågen. Jag försökte dra mig ur, men läppen plockade med sig brädan ned som ni ser på de två tidigare postade bilderna.
Det blev en rejäl simtur, trots att man seglar rätt nära land. Riktigt utströmt. Det var lite av ett äventyr att få med sig seglet genom det på sten tungt dumpande 1.5-meters shorebreaket. Jag kom iland, typ här:

Brädan hade jag inte sett till och tänke att den kanske var förlorad, men intressant nog låg den på land EXAKT där även jag och seglet kom in. Så det var bara att springa in och hämta en ny mastfot. Men jag missade den bästa tiden. När jag kom ut var det dålig vinkel och rejält underriggat med 3.7:an. Men jag körde ändå rätt länge till. Det var ju trots allt vågor, även om jag inte lyckade utnytja dem så bra.

Som sagt, dessa bilder och några till ligger på http://www.olah.se/Windsurfing/Asa_081110/. Och igen, tack David S (och FJ) som fotade.
-
Jag var med i radion en gång. Någor som hetter Nerd Royal, där två nerdar, dvs personer med något slags extremt intresse, tävlade mot varandra i vem som var nerdigast. Jag mötte en fågeskådare. Han vann.
En intressant iaktagelse (helt seriöst) är att det är väldigt många likheter. Ofta uta i dåligt väder. Stora grupper kan på någon slags ”prognos” dra iväg till ett udda ställe, många satsat på dyra kameraprylar, mycket resor över hela jorden för att ”rätt förhållanden” etc etc. Fanatiska uttövare ordnar både familje- och arbetliv för att när som helst kunna sticka iväg.
-
@simpa 514254 wrote:
(inställningar & perspektiv)
Ja, så kan man kanske säga. Jag tycker mig se att fler och fler antar den hållningen, dvs att det så att säga inte finns någon åsikt som är mer värd än någon annan utan att allt bara handla om olika perspektiv. Det är en slags extreminvividualism där ala har rätt at definiera sin egen ”sanning”. Intelligent design är en lika bra teori som den om evolutionen, typ. Ja, kanske är den det om man ser de båda som ett rent bygge av antaganden, argument och slutsatser (en teori). Men nu råkar den ena av dessa ha en oerhörd mängd emiriska data som sammanfaller med det som teorin predikterar (evolutionen) medan den andra är enbart en teori helt utan empirisk förankring. Så då är det inte längre bara en fråga om inställningar eller perspektiv vilken av dessa man gör bäst i att använda för att förstå världen. Alla svar är helt enkelt inte en fråga om personliga åsikter. Vi har religions- och åsiktsfrihet, men har inte rätt att köra bil i vänstertrafik öven om man skulle råka ha åsikten att det är bättre.
Problemet är att ett personligt ställningstagande eller ett visst antaget perspektiv inte är samma samma sak som en vetenskapligt underbyggd argumentation eller en kollektivt underbyggd överenskommelse.
Den inställning som du argumenterar för här (och jag hoppas att det bara är en argumentation och att du inte på allvar tycker så) visar på ett tämligen totalt misslyckade för skolans natuvetenskapsundervisning (och samhällskunskap med för den delen).
-
Enklast är nog att få kajtsurfare klassade som fåglar. Då blir ju problemet löst av sig själv och ornitologerna får massor av nya arter att pricka av på sina listor.
-
-
Oooh, det var en riktigt rolig dag som jag gärna tänker mig tillbaka till. Kul att det blev så mycket bilder tagna. Det var många som rippade, t ex Doc, Mag och Micke Lygner som syns i galleriet.
Det var egentligen långt ifrån ideala förhållanden, lite cross on och ett par snäpp för hård vind. Men ändå var seglingen förvånansvärt enkel, kanske för att vågorna var förhållandevis rena.
Om man kollar in cutbackbilderna får man en känsla för vinden. Ofta i en cutback är seglet rätt så obelastat, men på bilderna i galleriet är de ofta rejält skrynklade av belastningen.
-
Problemet blir att fotställningen för bakfoten blir extremt jobbit i längden. Vissa av Starboard freestylebrädor har i princip samma rocker som vissa av slalombrädorna, så visst kan det vara snabba brädor. Men bakfoten som sagt…
-
Oj då. Jag tror även jag missat Kjelle och Sofias lilla bebis som jag glömt namnet på. Då får vi väl också lägga till Tora och Sigge under ”saknade på bilden. Frågan är om det ligger några barn i magen också. Noa, kanske?
-
Vi åkte hem i slutet av mars har jag för mig.
Skarpögda kan för övrigt notera att jag visade min taskiga känsla för feeling genom att segla med shorty – till och med ett värre trendbrott än att ha fel längd på shortsen, något jag fortfarande inte pejlat in. Kolla även in Gaastra-hängselen från 80-talet.
-
Epoxy+microballongen funkar, men jämfört med ett speciellt spackel tycker jag det är rätt jobbigt att slipa, vilket inte bara gör att det tar längre tid utan också att risken att man slipar lite ”snett” (typ går ned i väven strax bredvid och dylikt) ökar.
Jag vet dock inte hur de andra spackeltyperna funkar. Jag har köpt ett speciellt spackel (epoxy) i ”storpack” från en av de stora epoxyleverantörerna som är ljusgrått och väldigt lättslipat och dessutom inte ”flyter ut” lika mycket som epoxy med microballonger.
Men jag är ingen reparatörsexpert.
-
Ja, lite läskigt bara att titta (på bilden), eller hur.
-
2002 var din andra Maui-trip, eller?