ola-h
Forumsvar skapade
-
Grymt snygg bild är det i alla fall. Vågen i förgrunden ger ett skönt djup och man får liksom känslan att man är på väg ut själv.
-
[img]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=41658&d=1225523877[/img]
Nänä, försök inte. Det det ÄR ett visst secret spot i Halland.
-
@S66 513540 wrote:
Om de e Gislöv?? Jo, visst fasen kan där bli fint men du kan väl inte på allvar mena att du trodde detta va Gislöv?
Haha, svenska sommaren är ju fantastisk och Lars K seglar ju masthögt i Gislövshammar var och varannan gång, så varför inte 1.5 mast? Varför skulle halva vindsurfsverige, danskar, tyskar och gud vet vad vallfärda till Gislövs om det inte vara för de berömda 1.5-mastvågorna som brukar rulla in där i juni?
-
Det är möjligen inte så att typ 95% av alla svenska hushålla har en sådan kasse? I så fall kanske inte IKEA-påsen är en så värst bra karakterisering, eller?
-
ola-h
Medlem1 november, 2008 vid 09:48 som svar på: Hur duktig bör man vara för att börja vågsegla?Är förhållandena ideala (= jämn vind så det är enalt att vattenstarta och att man sedan planar direkt) spelar det inte så stor roll om brädan är 75 eller 90 liter när det gäller superbasal segling, dvs vattenstart och segla rakt fram när man väger som du. Min är i det läget och brukar segla någon av mina brädor runt 100 liter, men om hon får en 75:a så är det inte någon direkt katatstrof.
Däremot kommer 75:an bli avsevärt svårare att ta nästa steg med, dvs jibba och kanske stå och fippla lite i vågorna med. Då hjälper lite extra storlek. Eftersom det ändå kommer ta ett tag tills du seglar med fullpower i vågorna och börjar rida ordentlige finns inga direkta nackdelar med att välja lite större heller. Jag skulle sikta på något på lite drygt 80 liter. En sådan bräda kan du sedan behålla som stor vågbräda om du vill.
Att hitta en lite vågis (63-68l, som Andreas skriver) när du känner dig redo är inte så svårt. På så små brädor är det verkligen köparens marknad när det gäller begagnat.
-
bosseg, mitt intryck var alltså att det absolut inte var något kiteförbud eller liknande på väg, men som läget är skadar det inte att vara extra försiktig med fotarbete och annat. Uppträda exemplariskt helt enkelt, som Masse skriver i originalinlägget.
Jag har för övrigt fått kopia på beslutet att dela ärendet i ett allemansärende och ett som rör hemfrid.
-
@RRD 513199 wrote:
När får vi se det här igen?
[img]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=41651&d=1225465959[/img]
Shit va snyggt. Är det Gislövs?
-
Shapers tree på den länken var en grymt cool liten applikation.
-
…och backspola fenan

-
Det är förstås av stor vikt att även under själva seglingen skölja händerna

-
Jag brukar skölja håret ibland mellan seglingstillfällena. Ibland även andra delar av kroppen som könsdelarna.
-
Alla moderna vågbrädor är kortare och bredare, kan man säga, sedan fins de de som är mer kortbreda än andra.
Man kan säga att det som allra mest avgör känslan när det gäller hur enkelt brädan planar upp är rockerkurvan. Vågbrädor med relativ rak rocker är ofta något smalare, säg 56cm för 80 liter men ändå betydligt enklare att få upp i planing än din nuvarande. Den här klassen av brädor kalas ofta ”trad”. Den lite bredare och kortare varianten på vågbräda har ofta lite mer rocker för att fortfarande svänga bra. I princip är den här typen av brädor mer utpräglade vågridningsbrädor (speciellt för lite segare vågor som vi oftast har). De planar rätt tidigt tack vara extra bredd, men ger inte altid den där superdirekta lättplanande känslan som brädor med snabbare rocker.
Den sista type är så kallade freestyelvågbrädor. Dessa har ofta en likartad eller aningen snabbare rocker än en ”trad” men också aningens extra bredd och mer bredd i tailen. Dessa blir ännu enklare att plana med men får lite mindre användningsområde när man rider vågor.
I praktiken finns det förstås diverse korsningar mellan alla brädtyperna ovan.
-
@trimmarn 513091 wrote:
Jag tycker inte att det bästa vore att alla kiteare launchar på stenstrand…
Jag menade inte Stenstrand, utan bara att men inte gräver ned fötterna i vegetationen utan ser till att ha stabil mark under fötterna. Jag vet inte hur det ser ut i kärringviken, men jag utgick ifrån att det inte är vegetation ända ned till vattnet.
-
Så här års börjar det väl bli större risk att man fryser bort fötterna än att man bryter av dem.
-
@dude 513028 wrote:
Just vegetationen på Ören är en av huvudsakerna som är intressant att behålla för att inte förstöra naturen. När jag som inte är kitare läser det hon (som Ola H refererar till) säger hur kitare kan påverka naturen kan jag ändå tänka mig att kitare sliter på naturen mer än vindsurfare. Men jag har varken vart intresserad eller tittat på kitare som launchat på ören så jag vet inte om det här stämmet.
Jag är inte heller kajtare, men sann samförståndsanda drog jag under samtalat på mig de virtuella shortsen utanpå våtdräkten och ifrågasatte om hon verkligen var säker på att att det gick till på det viset, om hon hade sett det med egna ögon eller bara fått det beskrivet för sig av andra. Hon sade då att hon hade varit där och sett det. Det lät dock inte som det var ett förbud på väg, men det kan nog ändå vara bra för kajtarna att vara mer försiktiga och helt enkelt bara launcha från sten.