ola-h
Forumsvar skapade
-
Då tycker jag helt klart Kode. Kode och Kombat ser rätt lika ut, men det lades trots allt ned väldigt mycket utvecklingsresurser på Kode inför 09. Så som jag sa, det är en förfinad shape, helt enkelt.
-
Ja, vilken djupanalys av dagen. Inte förvånande att saker och ting blev blöta. Det regnade en del…
-
Lägg gärna upp lite fler clip.
-
Clippet funkar om man kollar på det med VLC – inklusive ljud. Kul!
-
Jag känner egentligen inga sådana tendenser och jag har brädor som jag seglar från 3.5 till 5.5. Kanske är det du känner att 4,2:an helt enkelt är lite vingligare (speciellt om den riggas på 400, de flesta 4.2:a är bättre och mer balanserade på 370). Du får inte samma stabila ”häng” i 4.2:an är därför upplevs det som du vill dras framåt.
I själva veret behöver ett mindre segel med tryckpunktn längre fram (och kanske längre ned) lutas lite mer bakåt för att det skall bli balans. Så kanske hjälper det att flytta bak masten för dig. Problemet med det kan bli att du får sämre tryck på brädans framdel vilket i kombination med myket vind och chop kan göra brädan lite studsig och instabil. SÅ det är svårt att säga vad somär rätt. Experimentera dig fram till vad som känns bäst för dig.
Själv kör jag masten på samma ställe oavsett om jag kör 3.5 eller 5.5 och justerar inte bomhöjd eller annat (förutom hängtamparnas läge) heller.
-
Givetvis går det att lära sig rida vågor med en Kode/Kombat/Pure Acid också, men just själva frontsidevågridningen är helt klart enklare att få schwung på med en EVO, och i ditt fall helst en 80:a även om det låter lite litet.
Men vill du ha en mer kombinationinriktad bräda så är mycket riktigt Kode/Kombat PA intressant. Kode 86 är rätt lik Kombat 89, största skillnaden är lite annorlunda rails och aningens mer sväng i rockerkurvan. Problemet med dessa brädor är att de har rättbred tail Detta ger dem bredare register när man seglar rakt fram, men faktiskt lite mindre rigister när det gäller vilka sorts vågor brädan funkar bra med. Mer exakt så kommer en Kombat 89 eller Kode 86 kännas lite stor i bra vågor och rejält med vind där en PA86 fortfarande känns helt OK. Men i ärlighetens namn, med din vikt så tror jag ändå en Kombat89/Kode86 räcker ganska långt och antagligen har du mer nytta av den extra bärigheten i tailen än av lite extra precision i högfartsvågridningen.
I valet mellan 08 Kombat och 09 Kode så är förstås Kode en lite mer utvecklad bräda, men om det är stor prisskillnad så är ändå min rekomendation att skaffa en Kombat och sedan lägga lite extra pengar på en eller två extra fenor.
-
86+ är utveclade från Kombat, 80- är utvecklade från Pure Acid. Men Pure Acid och Kombat har sånår som på bredden i tailen och bredden ”över axlarna” varit rätt lika förut (samma rocker mm). Dok har det lagts väldigt mycket energi på att utveckla Kode, så alla Kode-modellerna är lite förfinade relativt sina föregångare.
Själv har jag kört Kode 80 och 86 så här långt (och tidigara PA 68, 74, 80 och Kombat 79 och 87) så om du vill ha jämförelser mellan någon av dessa så kan jag stå till tjänst.
-
Jeppe var nog mer rörd än skakad av spolningen, verkade det som.
Jag fick mig själv en spolning hela vägen utifrån och in. Jag mötte ett megaset och tog mig över ett par tre vågor smärtfritt. Men i den näst sista fick jag lite luft och tappade farten. Eftersom det inte är mycket vind i vågdalen blev jag nästan stillastående när nästa monster kom. Men med lite tur lyckades jag falla av lite och träffa en del av vågen som redan börjat bryta så att jag inte fick hela vågenergin på mig. Men det blev ändå en rätt så omtumlande åktur in, hängandes i bommen. Först ett tag nära ytan, men sedan sögs jag liksom ned. Men så småningom blev jag utspottat. 2-3 mindre vågor senare var jag inne vid stranden och gick upp och vilade lite.
Jeppe gick nog istället ”over the falls” vilket är en mer ”energirik” upplevelse.
-
Åker man till ett ställe där det inte går att köpa ny mast så är det väl inte fel att ha två. Annars är väl största fördelen att man kan rigga två segel samtidigt vilket ofta kan vara praktiskt. Många gånger har jag riggat ned (fast lämnat storseglet uppe), kört ett tag och sedan har det dött igen. Inte många har då ork att rigga om. ofts guppas det vidare på för små segel. Men med det stora färdiguppriggad blir man mer förändringsbenägen.
RDM:Självklart.
-
Det måste varit du som gick ut precis före mig. Jag såg att det ble lite sketchy. Jag tog också den vägen ut båda gångerna jag gick ut, fast utan spolningen. Det var rätt läskigt just mellan udden och kobben en bit ut. Inte stort, men rätt strömt och vågor åt alla hålla varav en del dumpade rätt rejält. Jag gippade där ett par gånger och det gällde att kolla sig omkring och kolla efter en bra yta och sedan än hyfsat fri väg ut. Mycket av tricket med att segla i den här sortens förhållanden tycker jag är att hålla lite bättre uppsikt och planera sina spår lite mer noggrannt än normalt och sedan se till att hålla farten uppe och inte trilla i onödan i gippar mm.
-
@tws 506040 wrote:
Min konklusjon er at tailen på singlefin er identiske med twinfins. Men nosen er kortere på twinfins noe som kommer på alle singlefins også. Garantert.
Produsentene bør derfor passe seg med å si at deres twins har revolusjonerende ny shape. Det er singlefins som har funnet frem til shapen alle twinsene bruker i hekken. :tongue:
Thomas
Kollar man på olika produktionstwinsers som Mistral, Fanatic, Quatro och Starboard så ser de först rätt olika ut. T ex har Starboard bredare tail. Men kollar man outlinenn noggrannare så ser man att det finns vissa detaljer som är rätt så specifika för (utvecklade) twin fins. Man har i princip alltid justerat var i outlinen man har ordentligt med krökning och var man har lite rakare linjer. Det ligger typiskt mer kurva runt framstropparna och sedan mindre kurva runt bakstroppen. Det gäller t ex både Fanatic och Starboard trots att de ser väldigt olika ut. Skillnaden är att Fanatic har liter mer kurva även längre fram i outlinen. Då måste bredaste punkten åka fram och en konsekvens blir den smala tailen. Starboard har istället väldigt paralella rails och bredast punkten längre bak. Med liknande ”flow” i krökningen slutar det hela då i en bredare tail.
Visserligen finns det säkert vissa singlefins som har en outline som liknar detta, men det är nog ändå tveklöst så att twinfinshaperna är specifikt justerade för att passa det ändrade ”hävarmsförhållande” som de små fenorna som sitter närmare railen och längre fram ger.
Men samtidigt är detta detaljer. Twin fins är till sin natur förlåtande och därmed även förlåtande mot små ”fel” i shapen. Så jag tror att väldigt många single fins kan bli helt OK som twin fin om man bygger om dem.
-
@Lars_K 506047 wrote:
Masthögt är när seglena försvinner bakom vågtopparna. Det krävs inga konstiga ögonmått så man kan missta sej på det. Torö plockar upp vågor bra, precis som Gislövs som också har halva östersjön som fetch. Västkusten kräver mer vind, runt 20 m/s i några timmar från rätt håll. Mag skrev tex att de hade masthögt i Vilshärad söndags morse. Men du kanske inte tror på din egen team-mate heller!? Det gäller att vara där när det händer bara. Något som du och Basse inte verkar ha fattat…Moahahaha! =)
Sätt dig i strandbrynet när det är en meter shorebreak så kommer masttopparna också försvinna…
Jag tycker man känner om det är mastögt eller ej när man seglar – när man droppar in och ser att det bryter ovanför masttoppen. Fast coolast är det som sagt när man från vattnet ser en annan seglare på en riktigt stor våg. När seglaren liksom bara är mitt på vågen, rejält med våg nedanför och sedan ändå bryt ovanför masttoppen, DÅ är det stort.
Det hade varit grymt coolt med en hjälmkamera i söndags. Jeppe skrev att han inte ville uppskatta storleken för att ingen skulle tro honom. Jag var inte heller där ute och gjorde höjduppskattningar direkt – fullt sjå med att segla. Men en av bilderna jag har kvar på näthinnan när Fredrik seglar på ett monster säger mig att det mycket väl kan ha varit 6-7 meter, kanske mer. Vågmätning från Norra Östersjön från söndagen säger att dyningarna var uppe på 6m. Och de växer ju när det bryter…
-
-
@Lars_K 505603 wrote:
Var det verkligen över masthögt, Ola? Tänk att det KAN bli masthögt i Sverige…! Då är det ju det största du seglat någonsin. Inklusive Maui. Bara att gratulera. Synd bara att det var oridbart onshore-piss.
Men ändå – masthögt. 🙂
Ps. du hade kanske också sagt ”masthögt” om du seglat Åsa igår kväll. Men jag håller mej lite på mattan och säjer loggo. Rak sideshore också förresten. Moahahaha! =)Jodå. Den här gången var det masthögt. Men Torö bygger ju på ett helt annat sätt än västkustspotten. Och om vi snackar LarsK-master var det minst dubbel mast, skulle jag tro.
-
Kul segling på Stenstranden idag. Kanske inte direkt windSURFING eftersom vi mest kryssade runt bland vågorna. Dessa var dock rätt stora, man fick lite perspektiv när man såg Fredrik eller Jesper på en _liten_ våg och sedan såg att den var masthög. Från land såg det rätt beskedligt ut, men väl där ute var det stort. De stora var en bra bit över mast, och det största jag seglat i sverige. Men som sagt, inga svängar direkt i pålandsvinden. Extrembrädsegling kanske man kan kalla det. Men hur som helst en fantastisk naturupplevelse att bara åka runt bland setten och ibland retas lite med en vågläpp flera meter upp.