ola-h
Forumsvar skapade
-
Signifikant våghöjd på 7.7 meter är ju rätt rejält. Almagrundet ligger rätt nära Torö. Man undrar ju om det var syd i svallet… Frågan är vad ett ställe som Torö håller upp för rent vågstorleksmässigt. Kan det bli dubbel mast? Går det att segla då?
-
Ett annat namn på centrala delarna av Östersjön/Baltic sea:
”The Western and Eastern Gotland Basins form the major parts of the Central Baltic Sea or Baltic proper.”
-
Svårt det där med begäret efter skärpa. Såsom ägare av ett 300/2.8 känner jag ju till problematiken. Men frågan är hur skarp Sigman är. Det finns ju liksom två anlednignar att gå på en sådan best. Antingen att man faktiskt behöver ljusstyrkan vilket ändå är rätt sällan. Kamerahusen blir ju också bättre och bättre på höga ISO och just för vindsurfing är ju inte det superkorta skärpedjupet man får med 2.8 direkt nödvändigt (snaare ibland att problem eftersom det blir tokkänsligt att AF sitter PERFEKT).
Andra anledningen är just att man söker den där absoluta skärpan (något som i 9 fall av 10 mer handlar om personlig tillfredsställelse än om att det ”behövs”). Hur som helst, om det är det man söker är det frågan om Sigman levererar. Och klarar AF (med eventuella kalibreringsproblem mm som DIREKT sysn på ett sådant objektiv) av det hela?
Som du kanske märker är nog lutar min rekomendation att köpa ett Canon 300/4 IS eller möjligen 400/5.6 istället. Förutom att de är billigare så har de den stora fördelen att de är betydligt smidigare. 300/2.8 blir helt enkelt en rätt jobbig best att släpa runt på.
Missförstå mig rätt; Jag gillar mitt 300 väldigt mycket, men det har alltså även sina nackdelar.
-
Som Willyskipper skriver, det mått på förlängning som oftast används är måttet från mastens botten till det ställe på mastförlängaren där blocken sitter.
Det blir en logiskt följd av att man mäter ”luff” från seglets topp till det insydda blockets nederdel.
Det är rätt noga med nedhalstrimmet och en centimeter kan göra stor skillnad. Däremot kan man tyvärr sällan vara säker på att tillverkarens siffror stämmer så bra. Olika master, bommar, olika bomhöjd etc kan påverka värdena. Men det är oftast en bra start att trimma till de angivna värdena. Sedan får man helt enkelt känna efter så seglet änns bra. Om man är lite mer oerfaren så kan man gära be någon mer erfaren seglare på stranden ta en titt på seglet.
-
Sea Lion låter superkul. Frågan är hur den är som SUP. Det känns som den skulle bli något instabil med den längden, men det kanske funkar.
-
ola-h
Medlem8 augusti, 2008 vid 12:23 som svar på: Morrondagen på västkusten 🙂 Kolla senaste DMI uppdatering…..@Johan_GBG 488362 wrote:
Har en tjej som (nästan) är lika nördig som jag. Så hos oss blir det inga dispyter när lågtrycken rullar in, det blir samling vid prognoserna istället!
Visserligen blir hon jävligt sne när hon måste jobba och jag kan flexa…
/J
Men inga barn på dagis heller, eller?
Kanske är jag inte den enda vindsurfaren som tänker oftare på vågridning är på sex.
-
ola-h
Medlem8 augusti, 2008 vid 09:51 som svar på: Morrondagen på västkusten 🙂 Kolla senaste DMI uppdatering…..Precis. Som i måndags då jag ringde från bilen och undrade om min fru kunde hämta barnen från dagis eftersom jag blivit tvungen att åka till Gävle (Rullsand) ett par dagar.
-
Själv är jag lite rädd för att göra bakåtar ibland. Tänk dig en lite hård landning på tvären, så glider hälen förbi stroppen och man ligger där bland vågorna med en bräda runt smalbenet. Så jag brukar tighta till stropparna när det jag tänker hoppa…
När det gäller vänster stortå. Eventuellt kan problemet vara att knölen tar i framstroppen på motsatta sidan, dvs den stroppan amn för tillfället inte har någon fot i.
-
Prova Aerons alubom. Troligen är den som är konstant diameter den starkaste (det finns en avslamnande också). http://www.hotsailsmaui.se
Techno Limits har ju också bra rykte.
Annars kan det ju vara läge att hosta upp för en kolbom om du nu knäcker så mycket bommar.
-
ola-h
Medlem7 augusti, 2008 vid 09:33 som svar på: Morrondagen på västkusten 🙂 Kolla senaste DMI uppdatering…..Holy shit. Och här sitter man tokfast i både jobb och sociala arrangemang. Det ser ju ut som minst sagt variabla förhållande, men på rätt ställe vid rätt tid lär det bli ett par timmars ultrafin segling, helt klart.
-
@snaffe 487874 wrote:
Har kört min 370 mast på simmer vision 3.7 och visst funkar det men det släpper lite anorlunda jämnfört med crossover på simmer mast, och blir riktigt platt även utan uthal. Verkar som det släpper mindre i toppen jämnfört med simmers master men sedan mer en liten bit längre ner. Har dock inte provat mitt vision med simmer mast.
Låter som masten är mjukare på mitten (eller styvare i toppen – det hela är relativt). Mao kan det passa t ex Gaastra Manic rätt bra.
Provrigga före köp (eller ännu hellre – provsegla) är att rekomendera oavsett, tycker jag.
-
@pure 487578 wrote:
Föresten så kanske ni som har designat segel på HSM kan posta action bilder på dom här.. hade varit kul att se hur dom ser ut. Saker brukar ju se bättre ut i verkligheten än när dom är ritade på en dator..
Jaag har ett par Superfreak men har aldrig orkat designa själv utan har bara pålockat någon existerande. De har väl sett ut både som bu och som bä när de komit på vattnet. Men jag gillar färg i seglen. Och så gillar jag själva seglen också.
Bilden nedan är ju inte allt för långt från designen ovan. Jag tycker det ser helt OK ut på vattnet, eller?

Mer bilder i denna serie på http://www.olah.se/Windsurfing/Asa_080621/.
-
ola-h
Medlem6 augusti, 2008 vid 10:15 som svar på: GPS for Dummies – en nybörjares guide till GPS… 🙂@joth 485960 wrote:
Har precis beställt och fått hem en 212:a efter att jag pajjat min 210:a. Tycker den är stor men bättre än den lilla. Nu behöver jag inte pressa i bilnycklar etc… (vilket säkert gjort att den gick sönder) Jag har en foretrex 101 och den försvinner i den men nu kan ju mobilen få haka på och kanske den där pilsnern badjanne funderade på 😀
Av en slump såg jag ett kit med två små vattentäta påsar från Haglöfs igår. Den större av dem rymmer precis GT11:an på tvären. Påsen är inte helt genomskinlig, men har ett fönster. Har man otur kan GPS:en halka ned lite så man inte ser hela displayen, men om man lägger i lite barlast (en lite träbit eller vad som helst, så skulle den positionera sig perfekt. BETYDLIGT smidigare än Aquapac. Det ingick ingen armrem, men det finns ett påsytt fäste för en och remmen till Aquapac:en funkar till.
-
ola-h
Medlem6 augusti, 2008 vid 10:10 som svar på: GPS for Dummies – en nybörjares guide till GPS… 🙂@Haze 487727 wrote:
Hur funkar den med MAC? Jag får den inte att funka alls:(
Jag kör GPSResults på mina mac:ar och det går utmärkt.
(Däremot verkar man behöva en PC för att uppdatera firmware på GPS-enheterna).