Forumsvar skapade

Sida 142 av 329
  • ola-h

Medlem
    31 mars, 2008 vid 12:22 som svar på: 40-års krisen

PS: Själv tänkte jag nog använda något förtioårskrisliknande argument när jag i min kommande löneförhandling skall byta bort pengapåslaget mot 1 månads extra ledigt. Den riktiga 40-årskrisen får nog yttra sig medelst ett besök på Jaws.

• ola-h

Medlem
    31 mars, 2008 vid 12:18 som svar på: 40-års krisen

Nyss hemkommen från familjeresa till Maui kan jag säga att detta DEFINITIVT är det bästa valet. Du kan referera till krisandet för at tilltvinga dig ledighet och få din icke vindsurfande omgivning att först, men ”internt” är Mauiresan nog mer ett sätt att komma undan 40-årskrisen. Att INTE åka till Maui är vad som kan ge verkliga 40-årskriser.

Enda varningen är att det jag rekomenderar lite ”counseling” inför Mauitrippen för att finjuster inställningen till vad du och familjen egentligen gör där (obs: inget skämt).

• ola-h

Medlem
    31 mars, 2008 vid 07:23 som svar på: Ålder på folket på surfzone

37 år gammal. Har vindsurfat sedan jag var 10, dvs 73% av mitt liv….jobbar på att komma upp mot 90%.

Reggad på konfen 1999-09-03 och håller ett snitt på 0.93 inlägg per dag

Regdatumet sammafaller med Knattes regdatum. Jag misstänker att detta var dagen då konfen (i denna version) startades.

• ola-h

Medlem
    31 mars, 2008 vid 06:46 som svar på: Ålders poll

Även med barn blir det en del segling. Maui/Kanaha liknade mest bakgården på ett svenska dagis i år…

Mao, det är bara att ta med barnen. Det känns dock lite tyngre att segla nu för tiden. Barnen börjar ju väga en del.

sigge-ola-wsurf%202.jpg

sigge-ola-wsurf%201.jpg

• Har kört av kamremmen utan ventilsallad på denna motor. Men det är förstås ingen garanti. För övrigt var det en relativt nybytt kamrem som gick av, men klåparna på verkstaden hade inte bytt vattenpumpen (eller var det någon anna kamremsdriven attiralj) som man tydligen bör göra. Attiraljen i fråga skar och drog med sig kamremmen i fallat.

Men som sagt, motorn klarade detta fint.

• ola-h

Medlem
    30 mars, 2008 vid 08:17 som svar på: Mauipics Kuau

Snyggt kört. Ser skönt ut. Kul att det blev lite svall inte inte bara fortsatta vindvågor.

Inte utan att man längtar tillbaka…

• ola-h

Medlem
    29 mars, 2008 vid 07:02 som svar på: Hookipa idag

Lite action från Kanaha för en dryg vecka sedan:

ola-wsurf.jpg

Det lite blåsigare så många av oss fick tillgripa våra småsegel.

• ola-h

Medlem
    28 mars, 2008 vid 11:17 som svar på: Köpråd Slalombräda

@joth 454459 wrote:

Tror att en freeride tex Starboard Futura går igång tidigare om det är det man vill åt.

Jag råkar ha både en iSonic 101 och en Futura 101, så jag vågar mig på en liten jämförelse (som jag i princip tror håller för större storlekar också).

Som det påpekas ovan så är den rena slalombrädan iSonic snabbare upp i planing OM MAN VET HUR MAN SKALL SEGLA DEN. Det krävs lite mer trix och fix för att få igång den när det är rktigt marginellt. Futuran är närmast idiotsäker och planar tidigt nästan hur man än seglar den.

Överlag är det dock inte superstor skillnad i tidig planing. Däremot har iS101 lite bättre ”glid” och når snabbare en högra hastighet även om vinden är ytterst marginell. Futura har också bra glid, men kräver aningens mer tryck för att helt och hållet ”släppa”.

Tutar det i rejält och blir choppigt så har i alla fall jag BETYDLIGT enklare att hantera Futuran. Med Futuran kan man bränna runt i chop med pangdrag i 4.0, brädan går fortfarande rätt stabilt (med originalfenan). Med iS101, i alla fall med min låga slalomkompetent och (små ballar) börj det bli lite väl spännande redan med fulltryck i t ex 6.0 (och tillhörande chop) i alla fall på slör.

Så i både hård och lättvind är Futura mer lättseglad, men lite långsammare. OM man säter på en ren slalomfena på Futuran minskar nog skillnaden ytterligare. Däremot är nog skillnaden större för duktiga slalomseglare, själv är jag nog rätt bra på att få prylarna att funka i lättvind, men har inte full koll på hårdvindsseglingen. För (andra) seglare som inte är riktigt duktiga på att hålla stora segel och stora brädor i mycket vind är min bedömning att futuran har ett avsevärt mycket större vindregister.

Skall man segla GPS seriöst så är dock iSonic det självklara valet. Inte för att det inte skulle gå att sätta bra tider med Futura utan för att det nog skulle kännas fel att köpa en ny bräda för GPS och INTE välje det snabbaste man kan.

• ola-h

Medlem
    28 mars, 2008 vid 07:58 som svar på: Bästa gluggen för surf!?

Ola: Jag kan kanske skaka fram en köpare till din kitglugg om priset är rätt.

• ola-h

Medlem
    28 mars, 2008 vid 05:35 som svar på: SUP tester

Bra initiativ, Falle. Att testa själv och få personliga kontakt med någon som SUPat ett tag är klart bätre än att läsa ett test.

ola-sup-kuau1.jpg.

• ola-h

Medlem
    28 mars, 2008 vid 05:00 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

@dude 454328 wrote:

Generellt verkar twinarna kräva 4.7-vind eller mer vind.

Dessutom känns det spontant som att det krävs lite mer tryck i vågen för dem, eller har jag missat någonting från ovan som motsäger detta??? :tongue:

Håller inte med om att twin generellt kräver 4.7 vind. Det beror snarare på brädans design i övrigt. Körde både 74 och 80 liter (Starboard proto) twin med 5.5 med gott resultat.

Sega vågor tror jag inte heller är något problem rent generellt, men en del twn-brädor är förstås designade med en våg med driv i i tankarna och just sådana brädor kanske inte funkar i en se våg. Men detta gäller ju även en del singlefindesigner.

• ola-h

Medlem
    27 mars, 2008 vid 13:16 som svar på: Skillnad mellan mast och mast

Man kan köpa Boards (även gamla) digitalt på http://www.zinio.com. Det är ett nytt masttest i senaste numret på 400 och 460-master.

Jag skulle inte formulera mig som ” ett segel kunde fungera bättre med konkurrentens mast än den som det är sytt för”. I de allra, allra flesta fall fungerar ett segel så som det är tänka att fungera om man kör det på den rekomenderade masten, som ju är den som segelmakaren använt när han designat seglet. Däremot är det självklart att man kan justera känslan i ett segel genom att köra en annorlunda mast. Förutom när det gäller extrema cambersegel kommer kommer en liten skillnad i masten ge en liten skillnad i känsla. Det är mao inte så att bara en liten förändring i mastkuva helt plötsligt får seglet att säcka ihop totalt. Därmed är det möjlgt, tom troligt, att vissa seglare kan komma att föredra ett vist segel med en annan mast än den det är sytt för. Men det är för det först inte helt trivialt att förutsäga vad som komemr hända med seglats prestanda. Och ännu mindre trivialt är det antagligen att veta om och i så fall hur man skulle vilja ändra känslan i et visst segel. Om segelval i allmänhet är lite av en snårskog så blir det till en ogenomtränglig djungel om man dessutom skall fundera på om man ”med flit” skall välja en annan mast än den rekomenderade. Herregud, vissa av oss har ju problem med att välja _storlekar_…

• ola-h

Medlem
    27 mars, 2008 vid 09:45 som svar på: SUP tester

Otrolig utveckling på SUP-fronten, så de är nästan så tester är meningslösa – nya grejjor är ute innan testerna på de gamla hinner publiceras. Och ännu värre: själva iden om hur man använder brädorna ändrar sig like snabbt. Förr segvågor i ultralongboardstil, nu lika mycket ”shortboardstyle”.

Det säger inte att de bra longboardSUParna inte är bra, för det är de. Och kanske är det den grejen som passar best för de flesta i Serige i alla fall. Men om man är intresserad av SUP är det inte fel att uppdatera sig lite på både utrustnings – och själva ”användningsområdet” innan man köper.

• ola-h

Medlem
    26 mars, 2008 vid 19:26 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

Jag tyckte RRD Swallow var rät ul för viss sorts segling, testade alla storlekar, faktiskt. Rytet sade dock att de hade varit tvugna att i efterhand sätta dit kitesidfenorna för att brädan hade en jobbig tendens att sladda ut på toppen…

”Riktig” tri-fin (thruster) har funnits paralellt hela tiden inom vindsurfingen, men en del företrädare i Australien och så Witchcraft på Fuerte. Jag var själv en die har thrusterfan i många år, 92-2000 och inann det körde jag klassisk ”vindsurfingthruster” (stor mittfena och små sidfenor).

Dock menar jag att thruster är en HELT annan sak än twin. När det gäller känslan i sväng är (om något) singlefin både mer likt twin och thruster än vad twin och thruster är lika varandra…typ. Men thruster har säkerligen sina speciella poänger med.

Så vitt jag vet är Quatros 2008 produktionsbrädor samma shape med olika fenbestyckning och de brädor som Quatro bygger nu skiljer sig en hel del från dessa produktionsbrädor (som antagligen designades för ca 1.5 år sedan). De som seglade Quatro twin 76 produktion på Maui gillade den dock, så inget ont om brädan i sig.

• ola-h

Medlem
    25 mars, 2008 vid 19:44 som svar på: WTF?! Kono switch

@dr Masse 453131 wrote:

Efter att ha sett Gollito och nu det här så känner jag mig mer obegåvad på vattnet än någonsin tidigare,

Precis vad jag också känner. De måste vara någon slags generalprincip i det är poppandet och snurrandet som jag inte fattat.

Men jag tror det där med freestyle mest är en fluga…

Sida 142 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA