Forumsvar skapade

Sida 145 av 329
  • ola-h

Medlem
    28 februari, 2008 vid 09:06 som svar på: Var hittar jag en riktigt, riktigt bra bild?

Håller med Ola om att det inte i första hand är pixelantalet som räknas. Om man vill ha toppskärpa på 30cm betraktningsavständ på att fotot som täcker en vägg räcker inte ett dia heller på länga vägar, antagligen inte existerande optik heller. Poängen med en stor bild är istället att man kollar på den på större avstånd. Med den (normala) restriktionen räcker moderna digitalkameror till för att producera en väggbild, men det förutsätter förstås en bra bild och bra fotograf och bra prylar i övrigt. Sedan måste det givetvis till en del efterbearbetning i datorn för att få ut en fil som funkar att trycka så stort från. Givetvis kan man aldrig skapa mer information (skärpa) än vad originalbildens pixlar innehåller, men man kan interpolera upp pixelantalet så det ”matchar” printstorleken och därigenom undvika stora fyrkantiga ”pixelbilder” i det färdiga trycket. Interpoleringen smetar så att säga ut de stora pixlarna över flera små, så i den meningen blir den större bildfilen suddigare på detaljnivå. På rätt (=längre) betraktningaavstånd upplevs dock skärpan liknande på samma sätt som att se den mindre filen på närmare avstånd.

Poängen är (igen) att det idag sällan är pixelantalet som sätter den absoluta upplösningsgränsen.

• ola-h

Medlem
    26 februari, 2008 vid 03:31 som svar på: Lite inspiration till er…

Håller med Falle. SUP är mindre jobbigt än både vindsurfing och än vanlig surfing (i alla fall om man kör när det inte blåser så mycket).

• ola-h

Medlem
    25 februari, 2008 vid 06:31 som svar på: Lite inspiration till er…

@Falle 446644 wrote:

Här é en bild på Henke Henriksson som fångar en våg utanför Babybeach lol!!! och såklart en på Laird Hamilton på Hookipa

Kan du förtydliga. Vilken bild är vilken?

Som ytterligare inspiration: Mats Oljons plockar en liten våg utanför Mamas Fishhouse (från igår). UNdertexnad betraktar från sidan (foto: Björn):

• ola-h

Medlem
    18 februari, 2008 vid 08:07 som svar på: Vikten

70 kilo. Eller 154 pounds som det heter här på Maui…

• ola-h

Medlem
    12 februari, 2008 vid 19:29 som svar på: Största brädan bland vågor

Jag har några bitar original Starboardfanér om olyckan skulle vara framme.

• ola-h

Medlem
    11 februari, 2008 vid 11:19 som svar på: TORÖ KAMPEN PÅ ABC-nyheterna 19:10 Fre

Man bör nog inte utgå från att fastighetsägarna är galna psykopater (även om de i vissa fall verkar göra sitt bästa för att cementera just den uppfattningen). Fastighetsägarna tycker troligen ”på fullt allvar” att de har rätt till en stor privat sfär på Stenstrand. Det är ganska lätt att föreställa sig att även normalt sett sansade människor hamnar i den tankefiguren, dels om man kanske betalt dyra pengar för ”ensligheten”, men säkert lika mycket om man haft huset en lång tid. Min mamma, som är en väldigt social och empatisk person ondgör sig ibland över båtar som kör för nära ”hennes” sommarstuga. Kanske borde man placera ut en flotte? Kan inte båtägarna visa lite hänsyn osv. Det är i någon mening början till samma resonemang och beteende som Toröägarna.

Givetvis borde alla kunna lyfta blicken från sina egna individuella perspektiv till att också kunna se till andra personers och gruppers perspektiv. Och de flesta kan det, fast bara så länge de inte gäller frågor som ligger tillräckligt nära. Då blir det istället lätt vi och dom. Det behövs nog ”lång och hård träning” för att i alla sammanhang objekitvt kunna värdera sina egna önskemål relativt andra gruppers intressen. Och det är knappast åt det hållet vårt allt mer individualistiska samhälle går.

Det är av den här anledningen som jag tror att det på sikt blir svårt med kompromisslösningar utan vi får lita till den samhällsinstitution som så att säga är skapt för att hantera den här sortens problem – juridiken.

Jag tycker därför det ore mycket bra om ni juridikkunniga surfare/vindsurfare redan nu börjar studera problemt ur det perspektivet.

• ola-h

Medlem
    9 februari, 2008 vid 08:51 som svar på: Bra kamerautr m tele för under ca 12 tkr?

@Lars_K 443763 wrote:

Känns som konf-fotare spottar ur sej liknande bilder på löpande band.
    Bra inspiration till att köpa en kamera och fota surf kanske… 🙂

Ja och nej. Jag tycker det syns att det inte är en seglare som tagit bilden. Vi tenderar att bli för fokuserade på själva seglarprestationen liksom. Dessutom är det en mycket ”känslig” efterbehandling som många av oss seglare inte orkar med.

Fast det är klart, en och annan liknande bild ser man ju här på ”konfen”. Bland annat Koas bilder tycker jag ofta har liknande kvaliteter. Ingen slump kanske, eftersom han är filmare och så att säga professionellt vet hur man komponerar en bild.

Två andra kommentarer: Torö är inte bara en av Sveriges bästa surf och vindsurfstränder. Ljuset där är troligen också oöverträffat. Skagenmålarna goes hardcore waveriding, liksom.

Dessutom kan vi ta oss en tankeställare på det där med prylar kontra bild. Bilden är tagen med 100mm och en Eos 350. Nu erbjuder ju Torö en extrem närhet, och även om man vill ta lite mer miljöaktiga bilder ibland så kanske man också vill kunna sätta seglare mer i fokus andra gånger, men ändå. De bästa bilderna är sällan de som är mest ”materialkrävande”.

Efter den där diskussionen så vill jag korrigera (eller i alla fall komplettera) mitt inköpsråd lite. Kanske är det smartare att istället för 300/4 som instegsobjektiv skaffa Canons 70-200/4L+ EF1.4x. Objektivet tillhör Canons skarpaste, definitivt en av de skarpaste zoomarna. Det går bra med konvertern. Det finns begagnat under 5000 och är förutom att vara helt OK för vindsurf med konvertern också ett jättebra allroundobjektiv.

• ola-h

Medlem
    8 februari, 2008 vid 19:01 som svar på: Äntligen!

Jag tror inte skillnaden blir så stor på hur det är nu. Möjligen på segelsidan, men inte på brädsidan. Många av ställena som seglas är ju svårbedömda när det gäller vindstyrka och seglarna har på dessa ställen fått välja sina 4 segel glest. Så, jag tor de kan hantera det hela rätt bra…

• ola-h

Medlem
    8 februari, 2008 vid 18:53 som svar på: TORÖ KAMPEN PÅ ABC-nyheterna 19:10 Fre

Kollade på inslaget på webben. Mycket bra, men också lite oroande hur ”upplobbade” kommunrepresentanterna verkar.

• ola-h

Medlem
    8 februari, 2008 vid 18:38 som svar på: TORÖ KAMPEN PÅ ABC-nyheterna 19:10 Fre

Finns inslaget på webben?

• ola-h

Medlem
    8 februari, 2008 vid 09:27 som svar på: Bra kamerautr m tele för under ca 12 tkr?

12 papp är ju en relatit ansenlig summa. Jag skulle dock lätt köpa begagnat.

Valen berror ju lite på hur mycket du vill satsa på vindsurffoto relativt ”vanligt” foto, men om vindsurf är prio 1 så är ett alternativ:

Eos 20D, ca 5000:- (ofta inklusive kitobjektiv 18-55 och extra batterigrepp)
    EF 300/4L ca 7000:- (men http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=73676 är en för 5000). Grymt bra objekiv som jag tagit många av mina bästa bilder med.

Om du hittar telet för 5000:- så har du dessutom råd med en telekonverter, t ex EF 1.4x som bruker kunna hittas för under 2000 begagnat (Canons egen konverter är dyr man väldigt bra).

Förutom att man får mer för pengarna begagnat så är värdeminskningen väldigt liten, knappt någon alls på objektiven.

Många av CCs bilder tror jag är tagna med just kombinationen ovan.

Kolla på köp och sälja på fotosidan.se för att hitta fler alternativ.

• ola-h

Medlem
    8 februari, 2008 vid 09:12 som svar på: Silly season… igen…

Vet faktiskt inte hur kontoaktivering funkar. Menar du att det inte går ”direkt”? Dock kan du posta helt utan konto på ”Free Forum” på Starboard, om du nu har någon brännande fråga som omgående måste ut i brädtillverarcyberrymden..

Huruvida ”de har anledning att vara rädda för något” så är svaret ja. Du skulle bli förvånad om du visste hur mycket icke vindsufingrelaterat skit som postades när forumen var helt öppna (nu måste skriva en sån är kod även när man posta anynymt vilket håller borta en del av det autopostade skräpet). Tidigare gick det i princip åt en halvtidstjänst för att enbart rensa forumen från spam. Så, det svåra är att hitta rätt kompromiss mellan tillgänglighet och ”säkerhet”.

• ola-h

Medlem
    7 februari, 2008 vid 20:01 som svar på: Vad kör ni på 2008?

Sponsorprier: Givetvis skiljer det en del från leverantör till leverantör och från seglare till seglare, men med den insikt jag har så vågar jag nog säga att så mycket som 40% ”rabatt” är det ytterligt få som har.

• ola-h

Medlem
    7 februari, 2008 vid 16:26 som svar på: Silly season… igen…

@Oregistrerad 443388 wrote:

Svårt, funkar ju inte ens om man skiter fram adresserna när foruma är nedlagda.

Exakt. Man kan säga att min fråga vara av retorisk karaktär…

• ola-h

Medlem
    7 februari, 2008 vid 13:49 som svar på: Silly season… igen…

@tmalm 443346 wrote:

Jag blir lite orolig av kommentarerna om JP/NP med tanke på vad jag själv åker om kring på…
    Men allvarligt, SÅ illa kan de väl inte vara?

Apropå det, nå’n som har adresserna till JPs och NPs forum?

Sida 145 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA