Forumsvar skapade

Sida 149 av 329
  • ola-h

Medlem
    20 januari, 2008 vid 16:19 som svar på: Apel idag plus lite Åsa, mer bilder

Jag tror ett polfilter hade suttif fint i gårdagens dis. Jag har inte något heller. Kostar typ 2500 till mitt 300 (det är inte ett megaflter som skuvas på framför utan ett speciellt insticksfilter som sätts långt bak i objektivet).

• ola-h

Medlem
    20 januari, 2008 vid 16:17 som svar på: Apel idag plus lite Åsa, mer bilder

Rille och jag stod bredvid varandra. Min bild är också beskuren. Utsnitter är rätt lika. Så, det är nog bara bländaren 4 vs 6.3 som avgör. På det avståndet som vi fotograferade blir det ungefär dubbelt så stort skärpedjup med 6.3 vilket nog stämmer rätt väl med vad bilderna ovan visar.

• ola-h

Medlem
    20 januari, 2008 vid 13:40 som svar på: Apel idag plus lite Åsa, mer bilder

7-8 bilder till från Åsa+Apel

http://www.olah.se/Windsurfing/

• ola-h

Medlem
    19 januari, 2008 vid 21:27 som svar på: Dagens Torö

Mycket fina bilder och toksnygga förhållanden.

• ola-h

Medlem
    18 januari, 2008 vid 20:20 som svar på: Åsa lördag?

Grymt Micke. Jag ringer när jag är på väg, har ju sidådär 1000ggr längre väg. Siktar på att vara nere vid senast 11. Ända brasklappen är om det blir Torö istället.

• ola-h

Medlem
    18 januari, 2008 vid 19:55 som svar på: Åsa lördag?

Äh vafan. Jag åker inte från Örebro för att segla Apel eller Lejet. Inre Åsa är Sveriges bästa våg. Kan bli klassisk imorgon. Hyfsat safe också. Häng på nu.

Lars K. Jag har inte ditt nr. Ring mig på 0709-589384.

• ola-h

Medlem
    18 januari, 2008 vid 13:39 som svar på: Silly season… igen…

It seems aparent that Kauli may be sailing Neil Pryde sails next year as we have now seen pictures of him on the gear in Maui. However, the saga of his board sponsor continues as speculation continues to muster over whether he will be on JP or Quatro next year.

We asked Quatro for an official statement on whats happening and this is what they had to say:

”Kauli is under contract with Quatro until 2009 and is still riding Quatro boards. We both don’t know at that point of time if he’ll try to buy his way out of the contract – but it looks like JP/NP put him under some pressure…”

So the ball seems to be in Kaulis court now! Will he decide to buy his way out of the Quatro contract, or will he stay with them for the next 12 months?! Who knows, but with the first PWA event in Cabo Verde scheduled for March 7th, he will have to make his mind up quickly…..

(http://www.boardseekermag.com/wnews/show-story/1/1036)

• ola-h

Medlem
    18 januari, 2008 vid 10:04 som svar på: Silly season… igen…

@arnout 439110 wrote:

Under NP-JP kommer han att tappa identiteten, hans brädor kommer att shapas av Herr Green numera

Är du säker på att Keith inte längre kommer shapa Kaulis brädor?

• ola-h

Medlem
    18 januari, 2008 vid 08:19 som svar på: Silly season… igen…

När det gällr pro-brädor kontra produktionsbrädor så är det både som Lars säger och som Arnout säger. Mao, det beror på. Jag kan jämföra med Starboard eftersom jag VET hur det funkar där. Scott utvecklar brädor som han skall köra på själv med som också skall gå i serie. Kevin och Levi kör huvudsakligen sina egna linjer (custom-) och hjälper enbart till med testning av en och annan prototyp (nu snackar vi våg, på racesidan seglar ju alla serie numer). Man kan alltså säga att Scotts ”smak” i högsta grad påverkar produktionsbrädorna medan Levis och Kevins smak inte påverkar i någon nämnvärd utsträckning. Boujmaa är lite mitt emellan och kör både lite ”udda” brädor samt utvecklar småbrädorna. Antoine utvecklar/testat den stora EVOn.

När det gäller Quatro/Kauli så är det å ena sidan ingen tvekan om att Keith är en grym shaper som dessutom är duktig på lyssna på och shapa brädor till proffs med väldigt specifika önskemål. Å andra sidan är det väl lika lite tvekan om att Kauli kanske har en mer ”exakt” vision om sina brädor är någona annan. Det är snarast Kauli själv som drivit brädorna mot deras nuvarande utseende. Keith hade knappast själv kommit upp med vare sig den sortens grundshape eller med twinkonceptet. Hade Kauli varit hos någon annan shaper hade säkerligen samma grundideer kommit upp. Däremot hade det kanske tagit längre tid att optimera dem (beroende på hur lyhörd och kunnig den shapern är).

När det gäller den nya konstellationen JP/Kauli så behöver det inte nödändigtvis vara så att Richard Green skall bygga Kaulis egna brädor. Tom Jasons egna brädor byggs ju av Keith. Möjlgen kan man tänka sig att JP har et specialontrakt, med hårdare villkor för Kauli, dvs med en klausul om att han skall vara involverad i seriebrädesframtagningen. Fast inte ens Quatro sate väl Kaulis egna shaper i serie, så det känns som en tveksam strategi från JPs sida. (Man kan som Arnout skriver också spekulera i om Keith blev sur på Kauli och inte längre vill göra brädor åt honom även om kontrakten skulle tillåta det).

Från, ”den normala seglarens” perspektiv har fördelen med att ha Kauli på ett custommärke som Quatro vart öppenheten. Det behöver inte hymlas med att jag kör på specialbrädor och både Keith och Kauli har öppet diskuterat brädorna. Oavsett hur kontraktet ser ut med JP så blir det antagligen lite mer stängda dörrar.

Själv tror jag det hela är rätt bra för JP. Det skall bli intressant att se hur de kommer unyttja Kauli. I värsta fall blir det väl bara någon tråkig mainstreamkompromiss till twin fin som kommer ut.

Också intressant att se van NP gör på segelsidan. Att dömma av bilderna verkar det ju redan hända saker. Å båda fallen är det dock lite svårt att ”få plats” med nya linjer, så något gammalt måste antagligen bort.

• ola-h

Medlem
    15 januari, 2008 vid 21:36 som svar på: Duger en 07 Naish Wave Pro 75 i Apelviken?

@dr Masse 438733 wrote:

Lite lustigt nu när jag reflekterar över det. 88:an tyckte jag kändes mindre, 78:an ungefär som väntat, kanske lite mindre, men 68:an lite större än väntat.

Aha, vilken spaning – i själva verket är det samma bräda med olika grafik.

• ola-h

Medlem
    15 januari, 2008 vid 20:15 som svar på: Duger en 07 Naish Wave Pro 75 i Apelviken?

@dr Masse 438664 wrote:

Där håller jag med! Att WaveSwallow fick lite ofortjänt dåligt rykte. Just 68 gillade jag mest. Kanske tyckte jag dock att 88:an var lite trög för sin storlek, men kan nog funka fint som äkta vågis för lite tyngre personer.

På ett sätt var Wave swallow (speciellt 68:an som jag tyckte var den bästa i linjen) en föregångare. Den gav nämligen både en enorm svängbarhet och en slags känsla av att gå som på räls i svängen (det som en del kallar ”grip”). Flera andra märken, tydligast Tabou, har gått åt det hållet med sina stubbisar. Problemet med den sortens design blir dock just att vindregistret (eller snarare ridningshastighetsregistret) blir begränsat. Kombinationen av mångat sväng och en slag fördefinierad radie blir nämligen tämligen svårkontrollerat i högre fart.

Wave Swallow kändes såhär lite retrospektivt inte rktigt färdigutvecklad heller. Lite ”rough edges” så att säga. Det hade varit kul att se hur den hade utvecklats om modellen fått vara kvar några år.

En annan detalj som gjorde wave swallow till föregångare var att 68:an var en smal stubbie, bara 53.5cm bred.

Som av en händelse har jag själv designat en stubbieliknande bräda på 53cm i dagarna och hoppas få den byggd så jag hinner få med den till Maui.

• ola-h

Medlem
    15 januari, 2008 vid 08:07 som svar på: Side shore Torö om några timmar

Skulle varit ett superfreak på bilden, då skulle det sett ut som en gammal solblekt paperskopia från 80-talet.

Men jag gillar också bilden.

• ola-h

Medlem
    13 januari, 2008 vid 18:43 som svar på: Liten bräda vilken storlek och märke

iS87:an är ju erkänt snabb. Till det priset är det bara att slå till, tycker jag.
    Jag har 76:an och den är superskön och helt OK även i lite lättare vindar (med rätt fena) men om man väger lite mer (säg 80) så tror jag 87:an är ett bra komplement till iS115.

• ola-h

Medlem
    10 januari, 2008 vid 11:14 som svar på: Största brädan bland vågor

Ett par vägval.

1. Vill du verkligen släpa på två brädor? Speciellt om du reser kan det vara problamatiskt.
    2. Är det lättvindsvågridning i Danmark, Irland, Maui… du vill åt eller är det B&J i Apel. Rätt olika krav på brädan.

Jag kan se i alla fall tre alternativ.

FSW på 100l (antar att du väger runt 80-85). Kul i Apel, inget man släpar med för lättvindsvågridning i stora vågor.

Stor vågridningsbräda, typ EVO 100 eller en stor klassisk vågis om du hittar.

SUP. Kul att paddla och rida redan när det är minimala vågor. Inte beroende av sidvind. Blåser det lite mer än vad som är bekvämt att paddla kan men segla dem. Bra motion. Men de är för stora att släpa med på flyg. Ett lite udda, men roligt, alternativ.

Det finns förstås kompromisser mellan alla alternativen och också, men huruvida en kompromis är bättre eller ej beror helt på vad du vill göra med brädan.

• ola-h

Medlem
    9 januari, 2008 vid 21:22 som svar på: Silly season… igen…

@Oscar 437546 wrote:

Verkar inte som om han hoppat av utan att han fått kicken om man läser mellan raderna på hans blogg. ”Disappointing to say the least”….

De kanske har så taskig ekonomi att dom inte har råd att skicka omkring honom och Taty på touren. Frågan är hur dom ska kunna sälja några grejer utan tunga namn som backar upp med testning och promotion.

Fast Barry säger det omvända, att Kevin lämnade: http://www.mauisails.com/forum/viewtopic.php?id=1780

Egentligen inte så intressant att spekulera om det hela dock. Dom kom inte överens, helt enkelt. Maui Sails har knappast varit någon stor kassako.

Sida 149 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA