Forumsvar skapade

Sida 160 av 329
  • ola-h

Medlem
    9 oktober, 2007 vid 06:54 som svar på: Fenor?

Som det gamla ordspråket lyder: det enda som är sämre än en sjögräsfena är sjögräs på fenan.

Just freestyle torde väl vara den gren där fenan är minst kritisk. Leta på en weedfena och kapa med bågfil och runda till hjälpligt med bandslip, fil, sandpaper eller vad du nu har för verktyg. Det är ju rätt många freestyleseglare som kapar andra sorts fenor på detta sättet. Det enda problemet med en weedfena är nog om de även lutar kraftigt i bakkant. Då kan man tanka sig att viss instabilitet vid baklängeslandningar kan infinna sig. En weedfena med bred bas borde alltså vara att föredra.

• ola-h

Medlem
    7 oktober, 2007 vid 10:18 som svar på: Ska det här bli ny standard på vågbrädorna?

@JoMenSåAtt 420378 wrote:

Själv har jag varit otroligt sugen på att beställa en Witchcraftbräda med trifin. Ser onekerligen trevligt ut och verkar fungera kalas i vågor. Sen får man nog ha en singlefin om man ska bränna fram och tillbaks i bukten.

I senaste Boards (oktober) finns ett vågbrädestest där Witchcraft är med. ”Udda men intressant” kan man nog sammanfatta utsagorna med. Witchcraft är dock inte bara (kanske inte ens huvudsakligen) udda på grund av sina tre fenor utan även resten av shapen har några verkligt speciella detaljer som egentligen inte har något att göra med att brädan har tre fenor.

Jag hållar annars med om att en del är överdrivet konservativa, mn samtidigt är steget till att istället öerdrivet hypa ett koncept som twin fin inte stort. Problemet blir ofta att någon köper en bräda med (t ex) twin och tycker den är bra och sedan generaliserar att ”twin är bra” istället för att inse att det är just den brädan som råkar vara bra (eller rättare sagt råkar passa seglaren i fråga).

• ola-h

Medlem
    6 oktober, 2007 vid 11:49 som svar på: Ska det här bli ny standard på vågbrädorna?

Ponera att alla hittils körde på twinfin och så dök det helt plötsligt upp singlefinbrädor. Då skulle frågorna vara: Är en singlefinbräda bra? Vad är den bra på?

Eftersom det nu inte förhåller sig på det viset utan verklighetn dikterar att vi sedan länge kört på singlefin och VET att dessa kan vara extremt olika så inser vi att det är omöjligt att svara generellt på de två frågorna ovan.

Detsamma gäller förståss för twin fin. Dvs, det beror på. På resten av shapen alltså. Det lär t ex inte vara mycket som förenar den ovan diskuterade Hifly freeridetwinfinbrädan med Kaulis vågbräda (om man nu skall ta ett extremt exempel).

Om man vill veta mer kan mna spana i den här tråden http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=52664

Själv har jag lite svårt för den lite konspirationstearetiska ansatsen vissa har i den här tråden. Typ att tillverkarna skulle bildat kartell för att medelst ny fenbestyckning lura oss brädköpare att spendera mer pengar på brädor och fenor. I själva verket tror jag snarare att det är ett väldigt stort steg för en tillverkare att gå över till två fenor. Det finns mer att förlora än att vinna och den hårda konkurrens och den stora betydelse som tidningstester har stimulerar snarare till likriktning än till experimentlusta.

Som Mag nämner har jag själv vart intresserad av att testa lite alternative fenbestyckningar, men jag har inte tagit steget än. Man kan ha två olika utgångspunkter för att göra ett sådant test (dvs slänga i lite extra boxar i en existerande bräda). En är att man helt enkelt vill prova två eller tre (eller fyra!) fenor. En annan är att man har en bräda som man tror skulle bli bättre (i någon viss mening) med lternativ fenbestyckning. För mig är det lite både och, men som sagt har det inte blivit av än. Dock körde jag under väldigt många år med tri-fin på min brädor (som bilden ovan, oftast 3st 12-14cm-fenor) och det hade sina speciella fördelar, men också sina speciella nackdelar. Överlag ser jag fenbestyckningen som en speciell detalj i shapen, varkn viktigare eller mindre viktig än någon annan detalj.

• ola-h

Medlem
    5 oktober, 2007 vid 20:44 som svar på: Epoxy eller gelcoat?

Jag är precis lika seriös som vanligt.

• ola-h

Medlem
    5 oktober, 2007 vid 12:14 som svar på: Kanske något för plattvattendiggare…

Verkar finnas hopp även för den vågfrälste i Chile:

”Dessutom gör de stora vågorna stränderna knappt badbara”

• ola-h

Medlem
    5 oktober, 2007 vid 11:55 som svar på: Epoxy eller gelcoat?

Du skulle ha tagit en mazarin, men de kanske inte fanns i sortimentet. Mazariner har överlägsen kombination av vidhäftning och tätningsgrad. Observera att mazariner i sig är en trippel sandwichkonstruktion och dessutom tack vara sin omega-form uppvisar mycket goda styvhetsegenskaper. OEM-mazariner av fabrikatet Delicato har dessutom en hålbarhet på över tio år och eftersom de bakas i en närmast hundraprocentigt mögelfri miljö minimeras risk för mögelangrepp på bräda.
    Förbrukade mazariner tas bäst bort med så kallad fettsugning, vilket din lokala body-shaper i regel kan stå till tjänst med. Nackdelen med mazariner är dock en något högre specifik massa, så för formula kanske kanelbullar funkar bättre.

• ola-h

Medlem
    4 oktober, 2007 vid 19:15 som svar på: Härlig symbios av disco och windsurfing!!

Såg ni denna som kom som ”nästa film”

http://www.youtube.com/watch?v=jjdLq-yMVy8&NR=1

Pritchardbröderna har fortfarande babyhullet kvar på den filmen.

• ola-h

Medlem
    3 oktober, 2007 vid 13:15 som svar på: Gislövshammar – rapport

@Lars_K 419634 wrote:

…så hela skiten låste sej totalt i ostbåge-position.

Du menar aggressiva lejon-positionen…

@Lars_K 419634 wrote:

Fick en elefantspruta

lejonspruta

@Lars_K 419634 wrote:

så jag var igång igen efter ett par dars vila.

på språng igen…

• ola-h

Medlem
    3 oktober, 2007 vid 10:19 som svar på: Förstärkningsplagg under våtdräkten?

Underställ har jag inte testat. Det kanske är dags eftersom jag personligen tycker att det bli alldeles för klumpigt att plocka på sig mer neopren under våtdräkten. Dock kör jag ofta väst med huva över, och det tycker jag inte stör nämnvärt.

Personligen tycker jag dock det största problemet när det bli allt kallare är att man så snabbt kyls ned på land. Man måste ju gå upp och värma händerna förr eller senare och du brkar jag snabbt bli nedkyld (och även frysa mer om fötterna). Därför tror jag ett smart trick helt enkelt är att hoppa i skoteroverallen direkt man går upp. På vattnet är det väldigt sällan jag fryser om kroppen (trots min fullkommligt ludermässiga Rip Curl-dräkt).

• ola-h

Medlem
    3 oktober, 2007 vid 10:15 som svar på: Förstärkningsplagg under våtdräkten?

@NIKKE 419115 wrote:

Vad tror ni förresten om man skulle uppgradera sina våtskor från 5 mm till 7 eller 10, eller blir det alldeles förklumpigt tror ni?

De tjocka Atan (8mm?) tycker jag fungerar mycket bra. Mindre klumpiga än många andra tillverkares tunna skor, om du frågar mig.

• ola-h

Medlem
    3 oktober, 2007 vid 10:05 som svar på: US dollar

@Oregistrerad 419116 wrote:

3000 !
    Då måste nog fena/or, stroppar och pads vara inräknat men det är nog högt räknat ändå. Knaske 2.500 kr och då inkl. alla kostnader, lön mm kan nog stämma. ”superlight epsfoam core” eller frigolit på ren svenska kostar bara ca 200 kr till en bräda (om man köper det på Genevads cellplast). glasfiber några tior per kvm och kol/kevlar väv max 300 per kvm. kol stringer och träinlägg samt pvc sandwich har jag ingen direkt uppfattning om men det kan kanske kosta max några hundralappar. Materialkostnaden som Cobrafabriken faktureras för en bräda hamnar nog på max 1500 kr. Priset i butik här i sv blir ju ofta det samma oavsett vilket märke 12.499 kr (kvalitetsmärken). T.ex. Fanatic har ju en hel skolklass med seglare som ska ha flera brädor var och en del rejält betalt också utöver det. Lägg därtill Boards & Mores andel, vinst, marknadsföring/annonser/filmer mm. Sen ska ju SP och Bromma ha sitt jag vet inte men de kanske betalar max hälften av vad de säljer brädan för exkl. moms dvs ca 4.500 kr. Trots detta tycker jag att det numera helt klart är värt att lägga drygt 12 papp för en bräda.
    Idag bygger man själv inte en lika bra bräda som cobrafabriken massproducerar. Inte ens om man använder de bästa kolfiber/kevlar/dynema väver som finns på marknaden. Cobra använder prepreg väver med epoxi i exakt rätt mängd för att optimera styrka med lägsta möjliga vikt och laminerar i vaccum under hög värme för att epoxin ska få högsta möjliga styrka. Jag har provat och kan lova att det inte är värt besväret och detta redan innan man börjar titta på hälsoriskerna!
    /Doffe

Eeeh. Inte mycket rätt där.

• ola-h

Medlem
    3 oktober, 2007 vid 09:58 som svar på: Kanske testa speed, vilka grejor ska jag köpa?

Svårt det där medbrädval. Jag var din sits för et drygt år sedan och skaffade en Starboard iSonic 101. Det var kul och jag nosade lite på 30 knop med den utan att direkt öra i bra förhållanden. Dock är min känsla att när man väl kommit öer den första förtjusningen med slalomprylar så är det helt enkelt inte så spännande med iS101:an längre. När det är lagom vind för den så är det svårt at få några toppfarter och när det blåser på blir den snabbt stor för mig.

Jag har nu kompletterat med en iS76 och i själva verket har jag inte plockat fram 101:an en enda gång sedan jag fick 76:an. Till och med när det är lättvind så att man bara planar ett par enstaka gånger är jag snabbare i byarna med 76:an och så fort det blåser så seglingen börjar bli spännande är 76:an tveklöst skojigare och snabbare för speedaktik segling (skall man segla slalom/tävla blir ju andra faktirer viktiga och då är nog ofta 76:an för liten). Det finnsn förståss ett vindregister där man kan ligga och bränna avslappnat, ta bra höjd ect med 101:an men där 76:an fortfarande känns rätt ineffektiv, men för mig är helt enkelt inte den sortens slalomsegling så lockande. Jag kör hellre en lättvindsfrestylebräda med en 7.0:a och lajjar runt lite i de vindarna.

Min poäng är at det kan vara smart att satsa på en någon mindre bräda direkt, något i stil med iS96 för din del.

Men som sagt, men två brädor öppnar sig ju fler möjligheter, förståss…

Edit: såg nu att du även funderar på tävlingsslalom och då skall du säkerligen ha 110:an också.

• ola-h

Medlem
    3 oktober, 2007 vid 08:31 som svar på: Gislövshammar – rapport

@Lars_K 419588 wrote:

Nä. Bommen ska va lågt i vågorna. Ostbåge??? Jag kröker mej aggresivt, som ett lejon som går till anfall. Det är ju helt uppenbart!? =)

Ja, den liknelsen är uppenbar, men trots det rekomenderar även jag lite högre bom. Visserligen handlar det om personliga preferenser, men det kan nog vara värt och testa lite högre bom i alla fall.

• ola-h

Medlem
    1 oktober, 2007 vid 19:52 som svar på: Bananen..G -love bilder

Nice lay down-bottensväng av Living på bild 6.

• ola-h

Medlem
    1 oktober, 2007 vid 08:57 som svar på: JP Boardbag

Jag har en NP trippelboardbag (egentligen en kvadruppel surfbag) och man kan faktiskt ha den relativt fylld och ändå klara 32 kilo. Det är klart, visst var den än fullare på 46-kilostiden, men även nu är det rätt smidigt att slippa proppa in prylarna. Man får ju rum med gott om vaddering också.

Något att beakta är dock själva bagens vikt. Min trippelbag väger upp mot 8 kilo.

En liten anekdot i sammanhanget är att MC eller Staffan vid hemkomst från Mui (2001, tror jag) hade ”Pack lighter asshole” skrivet på bagagetaggen. När man medelst tunga kollin försatt bagagehanterarna i den sinnesstämningen kan man nog inte förvänta sig en särskilt varsam hantering.

Sida 160 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA