ola-h
Forumsvar skapade
-
Men MC, inte skall du väl lämna RRD-stallet?
-
@Mojje 416843 wrote:
Vad kommer jag som nybörjar surfare märka för skillnad när jag skall lära mig gippa och vattenstarta om jag har ett våg eller freeridesegel?
…
Själv känns det som det är viktigare vad för typ av bräda man har om man skall surfa plattvatten eller vågor.
När det gäller segel är freeridekatagorin rätt bred, från ”freerace” som är hårdare och snabbare segel med fler lattor och brad mastficka, till ”freemove” som närmast vågsegel med någon extra latta och lite mer drag. Som du antyder så blir valet av segeltyp mer noga ju bättre man blir, men samtidigt så är det dumt att gå på något allt för avancerat som nybörjare. Men så länge du håller dig ifrån de mest rejsiga seglen i freeridekategorin så kommer freeridesegel funkar bra och vågsegel är oftast också helt OK som nybörjarsegel, speciellt eftersom vågseglare tenderar att byta segel rätt ofta vilket gör begagnatmarknaden fördelaktig för köparen.
-
FIY: filmen funkade in på quicktime (i mac). Jag fick en varning om at det var något mysko med filen. Dock funkade det i VLC (som är väldgt tolerant).
Det såg blåsigt ut. En del rejäla vågor bakgrunden.
-
Jag skall på dop på lördag, så då kommer det blåsa. Och enda gångn i år jag inte hade med mig min SUP var enda gången jag blev lurad på vinden och bra vågorna återstod, dvs det blev idealiska SP-föhållanden…
-
Klart att det går om man verkligen vill. Men d får vara berädd at kompromissa lite i ändarna. Jag har t ex kört min Starboard Futura 101 från 7.5 ned till 4.5. Dock skulle jag säga att även om den brädan hanterar 7.5, så är det lite bökigt och det funkar bra bara när man har bra tryck i seglet. Då är det dock riktigt kul och kan ge en helt OK racig freeridekänsla. En större fena än standard är att rekomendera för att få bättre lättvindsegenskaper med 7.5, säg något runt 40cm.
4.5 är faktiskt också helt OK eftersom brädan är väldigt kontrollerad. Dock får man nog räkna med att när man kör sådana små segel på en så stor bräda skall man inte vara allt för överriggad. Då blir det nog studsigt. Men normal fullpower 4.5 (vågsegel) funkar alltså förvånansvärt bra till och med med standardfena på 32cm.
Det är rätt intressant att jämföra med andra brädtyper i samma storlek:
Min iSonic (slalom) 101 som är relativt lik Futura i shapen skulle jag inte drömma om at köra med 4.5. Det skulle bli ren överlevnadssegling för mig (70kg). Men den är å andra sidan ett par snäpp effektivare med 7.5 och tar även större.
Min Flare 99 (freestyle) kör jag helst med mellan 5 och 6 kvadrat, men för lite mer freeride inriktad segling kan man lasta på upp till 7.0. Den blir dock klart mer hysterisk med småsegel än Futuran om man försöker bränna på lite och inte bra laddar freestyle.
Min EVO 100 (våg) maxar också ut runt 7.0 och den kör jag ogärna med segel under 5.3.
Så, i en jämförelse tycker jag det är rätt tydligt att en bräda som Futuran har det klart största vindregistret. Om du verkligen vill pusha enbrädeskonceptet kan nog en Futura 101 eller möjligen 111 vara rätt väg att gå.
-
@Johan_GBG 416095 wrote:
Fungerar utmärkt!
Dock saknas en bit vid Simrishamn! Undrar varför?Gislövs locals har hackat databasen och plockat bort den bilden.
-
ola-h
Medlem17 september, 2007 vid 20:37 som svar på: Väjningsregler för vindsurfare och kitare i apel?@mikaels 415940 wrote:
Det där kanske låter bra, men smäller det så illa så det blir rättssak och försäkringssak av det hela, dvs allvarliga skador, då vill jag se den domstol som låter hemkokta vågregler gå före sjöfartreglerna, hur ’internationellt accepterade’ de än är, av vågsurfare, då 😉
Det är lite som lokala trafikregler, de gäller bara tills nån skadas, sen gäller de riktiga reglerna, det brukar försäkringsbolagen se till.
Så ska ni smälla med vinden in från fel håll, se till att den ni smäller med inte skadas, är mitt tips, jag har väldigt svårt att tro att vågregler är ’riktiga’ sjöfartregler, snarare tips om gott uppförande i vågor, vilket inte är riktigt samma sak (men jag kan ju ha fel, och blir gärna överbevisad i så fall…Så du menar alltså på fullt allvar att vi skal strunta i de vedartagna vågseglingsreglerna och köra på sjöfartsreglerna? Jag förstår hur du tänker, men jag menar att det är en extrem form av paragrafrytteri och det är ju precis den sortens tänk som kan leda till at det faktiskt smäller i vågorna (vilket den annars gör oerhört sällan). Jag kan dessutom tänka mig ett antal situationer som blir tämligen svårbedömda ut ”styrbordsperspektivet”. Åt vilket håll seglar man t ex mitt i en stallad switschstance air chacho? Eller om man hoppar upp babord, gör en crazy pete och sedan landar styrbord och råkar landa rakt på en annan seglare, vad gäller då? Riktningen vid upphoppet eller riktningen vid landningen? Vi behöver nog en prejudicerande dom i hovrätten..
-
Lantmäteriets digitala sjökort med djupkurvor och grejjor är nog det bästa. Jag har kollat många bra och dåliga spots på dessa och det är inte så svårt att karakterisera de bra i termer av bottenstrukturen.
-
@Jesper_B 415781 wrote:
Ola,
Ska vi lova varandra att släppa allt nästa kuling och dra till Lista? Sådana vågor får man helt enkelt inte missa. Hur lång tid tar det att köra? Kan man flyga dit?/Jesper
Jo, det skall vi. Men det är en del att släppa ibland, som du vet (jag landade slutligen i Åsa i fredags trots allt, och jag hörde att du fick ditt på Torö också).
-
ola-h
Medlem17 september, 2007 vid 13:46 som svar på: Väjningsregler för vindsurfare och kitare i apel?@dr Masse 415767 wrote:
…
Åsså tror jag på att söka kontakt och visa sina intentioner och bjuda på ett hopp eller två, eller släppa en våg då och då. Det får man tillbaka!Precis. Just i Guincho är det inte så många som rider ordentligt. Speciellt inte när det är lite större (och om man jämför med megatrånga ställen som Hookipa). Just därför är de så irriterande med locals som verkar ha det som en grundläggande princip att sno en våg om det är möjligt. Gärna genom att t ex släppa den våg de har ensamma bakom för att tokspeda ifatt den redan upptagna vågen framför och droppa in på den med ett hopp från baksidan.
Kanske hänger det samman med trafikmentaliteten – är det en bil före så SKALL den genast köras om, helt oberoende av hur trafiksituationen ser ut runt omkring.
-
@Sinclair 415651 wrote:
http://www.surfersinfo.no/index.php?showtopic=3802&pid=11035&st=0&#entry11035
Från vårt granland!
Holy macaroni. Det är ju tjänstefel att man inte seglat Lista.
-
ola-h
Medlem17 september, 2007 vid 12:52 som svar på: Väjningsregler för vindsurfare och kitare i apel?Jag tyckte bara det var lite kul det där med väjningsrätt, mende inte at retas…
Självklart är det trevligt att låta den som rider vågen få gör det om man inte själv behöver platsen när man är på väg ut. Jag försöker alltid at göra så. Men när det är kritisk ÄR det den på väg ut som har rätt. Regeln kommer som sagt från att det är svårare att vlja väg nr man är på väg ut genom brytande vågor. Men när nu regeln är som den är så drar givetvis de som hoppar ofta nytta av regeln och det kan bli jobbiga krockar om man tar för givet att hoppkillen skall väja. Speciellt gäller det på trånga ställen där man ibland rider väldigt nära de som är på väg ut. Om då hoppkillen tror att du har järnkoll ch tänker göra en snygg cutback för att precis lämna väg men du istället gör en lite längre sväng (och tror att hoparen skall väja), då blir det knas.
Apropå Guincho så är det det ställe jag kört på där localsen har sämst koll på vilka regler som gäller på vågen. Den enda regel som verkar gälla är att om man är local så har man rätt till vågen. Jag är rätt försiktig av mig, men viker inte gärna från en våg som är min (enligt internationlla prioriteringsregler). I alla fall inte gång på gång och i alla fall inte när den andra killen like gärna kan ta vågen bakom. Så det blev en del kontroverser sist jag var nere (men det är bara att spela glad och stokad och köra på…).
En annan sak att ta upp i denna tråd är hur man lämpligen seglar et pointbreak som Åsa. Där är det ju sällan hopp, och om man droppar av vågen mitt i brytet är det definitivt inte plats nog at få fart till hopp. Däremot är det stor chans att bli spolad och ligga mitt i vägen i flera minuter. Så, varför inte istället rida färdigt vågen åt sidan och sedan i lugn och ro droppa av? Detta funkade iofs exemplariskt på yttre i Åsa i fredags. Mer folk än någonsin, men princip ingen som var i vägen inne i brytet. Kanske berore det på att själva vågridnignen tar 10s och det sedan är flera minuters kryssande på öppet hav för att hitta en ny våg att rida. Så rent medelvärdesmässigt är ju bara en av kanske 20 seglare i själva brytet.
-
Vafan, jag hade ju min Sola titanium som var sydd helt i enkelnylon i över fem år utan speciellt slitage (dvs bara rent allmänt slitage vilket man kan förvänta sig på 5 år). Har tillverkarna glömt bort hur man gör dräkter hållbara? Soladräkten var dessutom både ett under av värme och smidighet.
Den Rip Curl som jag har nu är dock ett under av hållbarhet. I det fallet är det dock en stor nackdel eftersom allt annat på den dräkten suger och jag skulle varit gladare om den hade pajjat direkt så jag hade fått anledning att byta. Nu har jag säkert kört fem år med skiten.
-
Nybörjare är jag. I alla fall som speedare. Trickare är jag bara väldigt sällan, men frikörare är jag ofta här hemma i Örebro. Ingen beskyller mig nog för at vara hoppare, men då och då drar jag på en pliktskyldig tabletop eller kanske en bakåt. Rejsare har jag aldrig varit officiellt, men med slalomprylar i bagaget blir det lite inofficiella drag-race hemma på sjön trots allt. Men framförallt är jag förståss ridare. Jag offrar allt för en schysst läppträff.
-
Shove-it into pushloop