Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En eller två brädor till 4.5-7.5?

  • En eller två brädor till 4.5-7.5?

    Publicerad av gustav1980 på 18 september, 2007 vid 20:52

    Har börjat inse att det är svårt att klara sig med bara en bräda. Vill kunna köra 4.5 till 7.5, med betoning på 6.4 och 7.5.
    Den 120 liters bräda jag har idag fungerar bra till mina större segel men känns besvärande klumpig med de mindre.

    Det känns omständligt att släpa runt på två brädor och därför vore det trevligt att hitta en bräda som kan tillgodogöra sig ett 7.5 segel men som samtidigt inte bli totalt bångstyrig med 4.5

    Finns den brädan? Jag väger 80 kg och vi pratar freeridesegel.

    Eller är det bara att bita i det sura och skaffa en mindre bräda som komplement…

    rasmus_w svarade 16 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • fnassel

    Medlem
    19 september, 2007 vid 06:31

    Jag är nog benägen att säga 2 brädor! Väljer du en mindre bräda än den du har idag kommer den troligen kännas väldigt konstig med 7,5! vid segling med mindre segel än 5,0 vill jag rekomendera en Våg eller FSV runt 85 l.
    Jag väger själv 84 kg och seglar 110l freestyle med 5,8-5,0 och 86l våg med 5,0-4,4. och det fungerar bra för mig. Ett par ggr. om året önskar jag att jag hade en 70l bräda också men någon måtta får det vara på släpandet!

  • PGVirtual

    Gäst
    19 september, 2007 vid 07:14

    Tyvärr är det nog så att du behöver två brädor. En bräda som funkar bra när det blåser för 7.5 kommer att vara jättestor när du sätter en 4.5 på den. Det är helt enkelt inte kul att köra när brädan inte hålls i vattnet.
    Komplementera med en FSW på ungefär 85 liter så klarar du nästan alla förhållanden.

  • rasmus_w

    Medlem
    19 september, 2007 vid 07:33

    Du kan också tänka “större”. En bräda till 4.5-7.5 kan gå att hitta men 7.5 lär kännas trögt och 4.5 rätt läskigt. Med två brädor kan du i stället täcka t.ex. 9.0 till 4.0 eller så.

  • kamaaina

    Medlem
    19 september, 2007 vid 08:14

    Eller varför inte 3-4 brädor? Gott att ha…

  • ola-h

    Medlem
    19 september, 2007 vid 09:10

    Klart att det går om man verkligen vill. Men d får vara berädd at kompromissa lite i ändarna. Jag har t ex kört min Starboard Futura 101 från 7.5 ned till 4.5. Dock skulle jag säga att även om den brädan hanterar 7.5, så är det lite bökigt och det funkar bra bara när man har bra tryck i seglet. Då är det dock riktigt kul och kan ge en helt OK racig freeridekänsla. En större fena än standard är att rekomendera för att få bättre lättvindsegenskaper med 7.5, säg något runt 40cm.

    4.5 är faktiskt också helt OK eftersom brädan är väldigt kontrollerad. Dock får man nog räkna med att när man kör sådana små segel på en så stor bräda skall man inte vara allt för överriggad. Då blir det nog studsigt. Men normal fullpower 4.5 (vågsegel) funkar alltså förvånansvärt bra till och med med standardfena på 32cm.

    Det är rätt intressant att jämföra med andra brädtyper i samma storlek:

    Min iSonic (slalom) 101 som är relativt lik Futura i shapen skulle jag inte drömma om at köra med 4.5. Det skulle bli ren överlevnadssegling för mig (70kg). Men den är å andra sidan ett par snäpp effektivare med 7.5 och tar även större.

    Min Flare 99 (freestyle) kör jag helst med mellan 5 och 6 kvadrat, men för lite mer freeride inriktad segling kan man lasta på upp till 7.0. Den blir dock klart mer hysterisk med småsegel än Futuran om man försöker bränna på lite och inte bra laddar freestyle.

    Min EVO 100 (våg) maxar också ut runt 7.0 och den kör jag ogärna med segel under 5.3.

    Så, i en jämförelse tycker jag det är rätt tydligt att en bräda som Futuran har det klart största vindregistret. Om du verkligen vill pusha enbrädeskonceptet kan nog en Futura 101 eller möjligen 111 vara rätt väg att gå.

  • gustav1980

    Medlem
    19 september, 2007 vid 11:54

    Tack för utförliga svar!

    För att få ut det bästa möjliga av surfingen låter det som att två brädor är att satsa på
    Faktorer som “jobbigt att bära” och kostnad får man väl helt enkelt blunda inför 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    19 september, 2007 vid 22:42

    Jobbigt att bära, men man kan chansa. Om det verkar blåsa för 4.7 är det lite tveksamt om det är värt mödan att ta med stora brädan t.ex. Visst, det kan avta men då får man väl stå sitt kast.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En eller två brädor till 4.5-7.5?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.