ola-h
Forumsvar skapade
-
@rookie 411371 wrote:
Om man ska hålla detta på en hög teoretisk nivå så är väl inte imcs 28 samma sak för en 460 mast som på en 490 mast. (
Jo i princip är det just det det är. ”Grundmåttet” heter bara mcs och då blir det så att ”samma rör” i kortare längd får ett högra värde. Men i imcs så gör man en slags matematisk kompensation för detta så de värdena relaterar i praktiken till maströrens respektive styvheter.
Problemet med mcs/imcs är dock att systemet är väldigt känsligt för små variationer på grund av att nedböjningen är så liten relativt hur mycket masten böjer sig i seglet. Därför är imcs helt enkelt inte helt representativt för hur en mast känns i seglet. Till råga på allt motsvarar inte alltid tillverkarnas angivna värden mastens verkliga imcs-mått. I praktiken kan man därför oftast strunta i detta värde och istället sikta på att ha master i rätt längder och helt enkelt provrigga och se om det funkar OK.
Om man vill lära sig mer om hur master funkar är det bästa att provrigga samma segel med olika master och se vad som händer. Hlest skall man ju provsegla också, men där går kasnke gränsen. Hur många vill slösa värdefull seglingstid på att åka in och byta mast? Men några lata vindlösa sommardagar kanske den intresserade kan använda för förkovran i mastvärlden.
-
@tbsurf 411449 wrote:
Är det inte en väldigt enkel sak att be cls Uffe sätta dit en plugg till då..?
Jo. Och jag tror att även en ”pluggtrimmad” seriebräda kommer betinga ett bättre andrahandsvärde än en custom. Sorgligt men sant. Problemet med även en custom är ju att man kanske inte vet vilken stance man vill ha förrän man seglat brädan och då kanske man får skicka även den till Uffe (eller plasta själv).
-
@Tim.Eriksson 411413 wrote:
Återigen så ser vi varför tillverkarna har gått över till kolfibermaster, för att du ska få med dig fler på din flygtur till surfet!
Den kommentaren öppnar för den kittlande tanken att man kan packa sisådär 16-17 master på 32 kilo. Rena stavhopparbagaget.
-
ola-h
Medlem3 september, 2007 vid 21:43 som svar på: What you see it what you get! -JPs nya marknadsföring av 2008års brädor@Svenne 411392 wrote:
(bra med lite fingerpekning ibland, tack för den Ola 😉 ).
Njae, snarare en lite anmärkning, eller ett tillägg, kanske?
Annars vore det rätt intressant att ”räkna fram” en egen bräda. Jag tror (som Svenne) att man klarar sig rätt långt genom att bygga riktigt bra men strunta i de mest exklusiva fibrerna. Fast ett tunnt litet kollager kanske man skall peta in så det ser sådär JP-mässigt exklusivt ut…
-
och de andra brädorna..och masterna.
Jag har packat 32 kilo vid mina senaste trippar till Portugal. Det krävs att man tänker efter lite vad man packar ned. Man kan ju börja med att dra bort 7-8 kilo för själva baggens vikt och sedan börja räkna. Kanske skulle man skaffa en linje superfreak dacronsegel. Då är det bara att plocka ur lattorna, vika ihop och lägga i hustruns bagage så kanske man kan packa ned lite mer hardware istället.
Vi kanske kan ha en tävling: vem presenterar den mest kreativa 32-kilospackningen?
-
…och det skönaste var våra gemensamma tvättmaskiner i det trettongradiga vattnet. Bra (wind) surf karakteriseras ju av minst ett par sköna spolningar.
Annars är ju det där Åsa vs Torö vs Gislövs vs whatever inte alltid så relevant. Alla ställen är bra och har sina sidor. Alla ställen kräver nog lite insegling om man skall hitta helt rätt, speciellt i lite sådär ”variabla” förhållanden som i söndags. Efter rätt många år i Åsa börjar jag få lite kläm på var man skall ligga för att träffa rätt, så det är inte så konstigt att Torö upplevs lurigare för mig. Och jag fick en och annan skön våg, trots allt. Torö är faktiskt en timma närmare än Åsa för mig och med en SUP i bagaget är vågstorleken i lättvind en jättefördel.
-
@simpa89 411349 wrote:
Man blir fundersam. Det känns som att FSW är det bättre alternativet eftersom det kommer att bli en del plattlandningar/kraschar i och med framåtar etc. Men samtidigt så kommer jag att använda brädan mestadels till freestyle på hemmavattnet. En FSW lär väl fungera ypperligt till freestyle även om den är mer waveinriktad(?!), det är mitt intryck iallafall att en FSW skulle vara 40% inriktad på freestyle och 60% inriktad på wave.
Nu suger jag visserligen fett på freestyle, men jag skulle nog säga att en FSW är 50% freeride och 50% wave och 20% freestyle. Rent matematiskt, alltså. Plus/minus 10-20% beroende på modell.
Enligt mina friistajlande vänner går det att börja ladda freestyletrick på det mesta, men det är betydligt lättare att börja sätta dem på en renodlad freestylebräda. FSWs är egentligen inte speciellt anpassade för freestyle, även om proffsen kan sätta alla trick och vinna WC på dem i hårdvind. Börjar du plattlanda höga framåtar går vad som helst av, så jag tror inte hållbarhet är en avgörande fråga.
Så frågan är helt enkelt om du vill prioritera: bästa möjliga freestylesegling eller möjligheter till bra vågsegling. Dr Masse täcker helt enkelt upp fint i sitt inledande svar. Bara att välja, helt enkelt.
-
@marty 410677 wrote:
Offtopic men skall det inte svänga också… Som en metronom kan vem som helst lära sig men ”groove” föds man med ;
http://youtube.com/watch?v=4Uyhi0o3ICc
På tal om gud alltså !
Skön beat av Jeff Procaro, men snackr vi trummor måste vi ta och kolla in Mike Mangini, lägg speciallt märke till anhandsvirvlarna runt 3.10.
http://www.youtube.com/watch?v=pROEtW2UGCc -
@Lars_K 410905 wrote:
Plattlandningar ger inte bara lite dingar. Brädan går helt enkelt av på mitten! Och en freestyle är klart klenare (byggd för låg vikt – bra pop, tidig planing etc) än en FSW som ska gå att göra höga hopp med.
Fast många fsw är ju i princip lika lätt byggda som freestylebrädorna, kanske till och med lättare i vissa fall.
-
Precis som adhd49 skriver och du själv antyder så är det måttet från mastens framkant till bakbeslagets insida.
Kom ihåg att inte vara för ”tight” när du köper bom eftersom tillverkarnas angivelser (t ex när det gäller max bomlängd på ett segel) inte alltid stämmer. Dessuomt beror detta mått på hur högt du har bommen (dvs angivelsen kan alltid bara bli ungefärlig).
-
ola-h
Medlem3 september, 2007 vid 16:01 som svar på: What you see it what you get! -JPs nya marknadsföring av 2008års brädor@Svenne 411204 wrote:
Kevlar (aramidfibrer), … finns inte fiberväv för laminering med enbart aramid eftersom det inte finns något resin som fäster i fibrerna, därför är Kevlarväv alltid gul- och svartrutig – utan den svarta väven (oavsett om det är färgad glasfiber eller kolfiber) så skulle det kort och gott inte sitta kvar.
Technora är betydligt billigare än aramid och används rätt mycket i kläder, som Blåkläders snickarbyxor eller i Haglöfs dyra ryggsäckar.Det finns helkevlarväv också och den kan funka bra för laminering om den är rätt behandlad. Min konstruktionsmässigt bästa bräda någonsin (en Delfs på 5.5 kilo som höll hur länge som helst) var byggd med rätt mycket kevlar, bland annat mellan sw och skummet.
Jag håller annars med om att det är mycket snack på brädtillverkarna när det gäller fiber. Speciellt till 07 när många började minska kolanvändningen och med en dårars envishet hävdade att technora var bättre och att det minsann enbart var av prestandaskäl som de bytte.
-
@Koa 411220 wrote:
… solida set-vågor lååånga linjer
som liksom hookade in runt udden… poesi…Koa, skulle du säga att vågorna upp mot udden är renare än mer ned till vänster (inifrån sett)?
-
Om det är garanti kvar skulle jag gå tebax med den och be om ett utlåtande. En mindre delaminering (som detta låter som) är inte bra om det är på ett ställe där man iband står, det blir som en slags pump som bara vill suga in vatten någonstans och förr eller senare skapas små sprickor i närheten.
-
@dr Masse 411141 wrote:
Ola, var det månne din Torö-premiär? Skulle vara att läsa lite vad du tyckte om det jämfört med exempelvis Åsa (som jag gärna skulle vilja testa)?
Tur att du fick lite segling, 2400 + 6-timmars bomkörning hade kanske varit lite mycket på en och samma dag…
Jag har kört Torö 3-4 ggr förut, men det har alltid varit sämre än igår. Igår kväll, i alla fall den tiden det blåste på lite, var ju OK, men långt ifrån ”klassiskt”. Så, jag kan ännu inte jämföra ställena till 100%. Men det man kan säga om Åsa-Torö är dels att det bygger klart större vågor på Torö i lite vind (och säkert i mycket vind med). Till Åsas fördel kan man nog säga att vågorna blir rätt mycker renare (i alla fall på inre). Åsa är en ”point” vilket gör att vågorna både linjerar upp bättre och att vatten som pressas in inte måste ut genom brytet igen utan liksom kan smita ut åt sidan. Jag hade svårt att hitta fart på Torö igår. Hade det varit samma vågstorlek i Åsa hade det varit enkelt att få fart av vågen, även utan segeldrag. Problemet är dock att det i princip aldrig är den storleken i Åsa om det inte samtidigt blåser rätt rejält.
Men huvudslutsatsen är definitivt att även om det är två olika ställen så är båda riktigt roliga. Det blir säkert fler trippar till Torö så vad det lider.
-
@Jesper_B 411069 wrote:
…
Vilket liv vi lever.Jesper B
Jag har några mörka och suddiga bilder från SUPningen, men de ligger hemma i Örebro. Kan posta nå’t på onsdag. Fantastik orangelila himmel var det i alla fall i solnedgången. Synd bara (rent bildmässgt) att Supningen försigick lite för långt ut, annars hade det kunna blivit snyggare.
Ångrar lite att jag inte stannade lite till för lite SUP, men å andra sidan var det kanske tur med tanke på hur sömnig den 3 timar långa hemfärden i bil var.
Kul segling var det i alla fall när det kom igång efter en dryg timmas lättvindsbadning. Och min historia likanar Jeppes fast det inte var en sjuk fru utan ljutning av en trapp som kom ivägen på förmiddagen. En poliskontroll och minus 2400 spänn bromsade upp lite också.