ola-h
Forumsvar skapade
-
40 knots, har du kört specialbeställda extra styva Rotho Duo-master någon gång under din karriär?
-
Antagligen. Fråga på Gaastras konf så får vi se om de kan redogöra för det hela…
-
Nej, problemet är att Gaastra för ett antal år sedan (utan att direkt skylta med det) körde en egen linje när det gäller master, man kan t ex kolla i Surfs test för typ 2 år sedan för att se det. Men nu har de liksom smugit över till att vara ”mainstream”. Det är bra att de nu är tydliga, men det som är dåligt är att de som jag (mer eller mindre tydligt) sett ställa frågan om mastböjsbytet på Gaastras konf har fått ”undvikande” svar.
Om nu Gaastras master är ”normala” nu så betyder det att de som vill köpa nya Gaastrasegel och behålla sina gamla Gaastramaster kommer få suboptimal prestanda och det är just det som inte Gaastra verkar vilja erkänna.
Jag är annars övertygad om att seglen är bra, och har varit det länge, men det var inte den poängen jag vill göra. Snarare var det kundrelationer och ärlighet jag var ute och for efter.
-
Rent konstruktionstekniskt så bör man också betänka att pin kräver en slags ”inre” mekanik i förlängaren för att funka. Det gör att det finns viss risk för att det systemet falerar. Inte för att jag tror att det gör så särskilt ofta, men det är i alla fall en detalj till att hålla koll på.
Annars tycker jag det är mycket märkligt att ingen (nästan..) gör en rdm-förlängare för pin utan massa plastmjuffs, dvs en bestående av en konstantdiameterrör med en inbyggd mekanik för pin-systemet. Så vitt jag vet är det enda undantaget Streamlined (se nere till höger på http://www.streamlined.us/baseextensions.htm). Någon som vet om dessa håller bra eller ej? Borde ju vara en baggis att bygga bra kolförlängare enligt samma princip och man skulle då kunna använda standardrör och inte behöva dyra egna formar för konstruktion av kolrör.
-
Gaastra har nog kört en liten fuling. Jag har sett flera personer på deras konf fråga om de har andrat på masterna men svaret blir alltid undvikande, typ ”dina nya segel kommer funka fint på dina gamla master” (eller omvänt). Mao, de svarar egentligen inte på frågan utan verkar halvljuga lite för att komma undan. Grejjen är ju att antingen har de ändrat kurvan då borde de stå för det. Eller så har de inte ändrat kurvan och då borde de stå för att deras segel kanske inte funkar så bra på andra master. Rätt ryggradslöst, egentligen. Antagligen är det säkrast att helt enkelt undvika Gaastra helt…
Rent historiskt beroode Gaastras skumma böjkurva helt enkelt på att Barry Spanier menade att det var bättre att ha det så, dvs att de skulle gå att designa bättre segel till toppstyva master än till toppmjuka, typ. Alldeles oavsett om detta är sant eller ej så satte valet att avvika från mängden när det gäller mastböj Gaastra i en slags knipa som de nu verkar vilja komma undan från utan att ta ansvar för konsekvenserna. Faktum är att Gaastra inte heller när masterna definitivt hade en annorlunda kurva var särskilt tydliga med detta.
-
FSW.
Jag har själv alla typer av brädor du nämner och inget slår en FSW för den sorts segling du beskriver. En snabb freeride (=supercross) skulle kunna vara ett alternativ, men jag tycker de tappar lite i ”skojig känsla” för att vinna bara lite extra fart vid fulltryck. FSW kräver en aning mer ”känsla” för att plana riktigt tidigt, speciellt med stora segel relativt brädans storlek, men det är nog nyttigt för seglingen i allmänhet att skaffa sig denna känsla.
Så, valfri FSW på 100-110 liter tror jag blir bra.
-
Körde pin från 89-01 och använde samma tre Northförlängare. Bytte själva pinnen och skruven (liksom jointar) då och då och var grymmenoga med att se till att de var stenhårt åtdragna och loctightade. Körde inte sönder en enda förlängare eller pin. Men så är jag ju en mjukis…
Å andra sidan är min Liberty koppförlängare från 01 lika tight som när den var ny den också.
-
Vad kostar Powerex rdm (som ju är samma som Simmer och har ett oöverträffat rykte när det gäller hållbarhet)?
-
Vem säljer masterna och vad kostar de?
-
@alexasu 406899 wrote:
jag är sugen på lite teoretiserande.
vad händer om man tar en gaastra 430 underdel och 400 överdel i ett simemrsegel sytt för 430?
inte alls aktuellt för mig, men borde inte det bli mjukare i toppen då?Jag är inte helt säker på att man kan sätta ihop olika längder av Gaastras master. Men om det går så kommer mycket riktigt en 430-botten och 400-topp ge en mer ”normal” böj.
-
Hur mycket penga kan du få loss? Ev kan det vara bättre att hitta både mast och segel av några år äldra modell. Detta kommer nog prestera bättre än ett nyare segel med för lång mast.
Men rent tekniskt så har många segel så kallad variotopp, dvs ett slags rep som gå mellan masttoppen och seglet. Dock kommer den långa masten bli alldeles för styv till det lilla segelt och mycket av seglets prestanda försvinner.
-
Är inte heller någon bakåtexpert, men jag sätter än och annan när jag väl försöker (vilket inte är så ofta…).
För mig är det allra viktigaste psyket. Jag vet inte hur många år jag åkte runt och _provade bakåtar_. Första gången jag verkligen tänkte att nu skall jag landa en så satte den (nu snackar vi 90-tal…). Detta dilemma har liksom hängt med. Ibland slänger jag bra på ett försök utan nå’t särskilt fokus och det går inget vidare. Så fort jag verkligen tänker på att landa så brukar den sitta.
Så, fransmannens recept ligger nog nära vad som funkar för mig – upp i luften och sedan direkt fokusera på landningen. Då kommer den lilla, lilla rotation som behövs av sig själv. Lite bredare grepp på bommen är inte heller fel. Och om det är lite mer onshoreaktigt, tänk på att man inte behöver rotare hela varvet. I princip kan man landa baklänges och den sista delen av rotationen kommer i landningen.
Shit, nu blev jag ju riktigt sugen på att göra lite bakåtar…
-
@NLC 408493 wrote:
Det kanske ger större möjlighet att välja rätt segel för varje surftillfälle, men för en hobbysurfare som jag så blir det banne mig inte lättare att välja segel bara för att man har många.
Det är i så fall för att du tänker att du alltid måste hitta just det seglet bland de du har som är ”garanterat” allra mest rätt för dagen. Poängen med fler segel är att man inte måste vara så noga i valet. Man kan liksom först tänka sig att man bara har hälften av seglen, säg 4.0-5.0-6.0. Om något av dessa verkar OK tar man det. Om man tvekar (säg mellan 4.0 och 5.0) halar man fram de ”gömda” seglen ut hatten och väljer det (4.5 i detta fallet). Givetvis behöver man inte lura sig själv på det här sättet, men det är så att säga enligt den principen man kan tänka.
Med andra ord: med fler segel behöver man vara mindre noggrann med valet för att få en minst lika bra ”träff” som om man har färre segel.
-
@Kapten K 408487 wrote:
Oj! jag skulle ha svårt att välja segel när man står på stranden!
Har du master till alla med?I själva verket är det mycket enklare att välja segel om man har fler storlekar. Man slipper ofta tveka mellan att ta ett som är på gränsen till för litet och ett som är på gränsen till för stort. Speciellt om det är byigt så är det enklare om man har fler segel att välja på.
-
@tobhed 408239 wrote:
Skönt när folk säger det man vill att de ska säga… 🙂
Ja, fast det slutade med att det blev 6.6+7.3 för mig i alla fall. Nästa storlek ner var 6.0 och då tyckte jag det var bättre att ”optimera i sweets spot” vilket ger mig större möjligheter att köra lilla brädan tidigare. Jag har ju också mitt ”gamla” no cam speedsegel i 5.5 som täcker upp nedåt.