ola-h
Forumsvar skapade
-
inte jag heller
-
@jOHNjRAMBO 400072 wrote:
Naa de tror jag inte på, håller med oscar, norths ice e tokigt sköna segel!
Men någon gång borde man prova lite nytt, det mår man bra av, om inte annat känns det gött o rulla ut kartong-nya segel!Du får gärna testa något av mina vid tillfälle, säg till om du ser mig bara, så ordnad vi det.
-
@Luft 401044 wrote:
Jag börjar kanske bli gammal men civil olydnad är ingen bra lösning.
När jag var ung och rask kördes det ofta i Åsa.Där fanns en ilsk dam som tyckte att surfare/vinsurfare skulle klippa sig och skaffa jobb och framför allt inte skräpa ner hennes utsikt med fjolliga bilar. Det blev en hel del hårda ord och hot om bommar och sånt. Efter ett tag gillade dom flesta läget och parkerade vid båtuppställningen och gick ner istället. Då blev det tyst.
(Skall erkännas att den här historien är typ 10 år gammal så det finns säkert någon som kan berätta hur det är idag.)
Slutsatsen blir väl att man kanske måste släppa lite på stoltheten om alternativet blir att nästa år tvingas parkera vid typ fästningen och kryssa ner.
I Åsa är det numer en självklarhet att parkera vid båtuppställningen och det verkar funka bra trots att det ibland kan vara grymt mycket surfare där (sällan särskilt många vindsurfare). Jag skulle säga att det tom är bättre att parkera där uppe där man kan rigga i lä. Det är en baggis att bära prylarna några hundra meter ned till havet och de som inte orkar bära kan ju köra ned bilen och lasta av och sedan parkera den en bit upp.
När det gäller Varberg håller jag med om att kommunen verkar ha en negativ attityd, men förstår också en del av åtgärderna. Om vi skall få en bra dialog med dem måste vi först veta vad vi vill och veta var vi kan tänka oss att kompromissa. Därför borde någon från klubben, några från ”de kommerciella intressena” samt möjligen någon ”forumrepresentant” bilda en lite grupp och dra upp några förslag som de sedan kan posta här för förankring och diskussion. Jag tror det blir lättare att förhandla med kommunen om man liksom vet att man har fler personer bakom sig.
-
Råden ovan är bra och det är helt enkelt så att det krävs ”så satans mycket kraft” för att nedhala de flesta moderna vågsegel. Tricket att använda någonslags pinne att dra med är bra, men om du tycker det är bökigt så kan det vara ide att skaffa en nedhalsvinch. Du skall nämliggen inte bara orka dra ned seglet utan också kunna göra små justeringar i detta ”spända läge” för att trimma seglet. Själv kör jag inte med vev, men i ditt fall kanske det är en bra idé. Kolla den här riggningsvideon för att se hur veven funkar (ett helt annorlunda segel dock, men veven är med!):
http://www.hotsailsmaui.com/2007/videoplayer.php?filename=06superfreakrigging.mov&type=mov&width=480&height=270Ny bom måste du tyvärr investera i, det suger att köra med för lång. Kanske kan du hitta en bra begagnad?
-
Jag håller med Mattias. Gräsplätten i Lejet är visserligen ett av de trevligare ställena att parkera på i vindsurfingsverige, men jag har länge förstått att det inte kommer hålla att parkera där i längden, speciellt inte eftersom många knör sig in på platser som är olämpliga att parka på när det egentligen är fullt.
Det borde gå att hitta en bra kompromiss, tycker jag. Och så långt kan det väl inte vara från parkeringsfickorna längs vägen?
Det som verkar vara mer problematisk än parkeringsläget i sig är attityden från kommunen och andra. OM de hade varit lite smarta hade de först gåll till klubben och andra vindsurfingintresseneter och förhandlat frma en lösning och sedan skaffat skylt+lapper med klubbens underskrift. Jag gissar att det hade skapat lite mer respekt och förståelse.
-
Jovisst är det kul att testa nya brädor, speciellt en helt ny modell som iS76:an. Dock undrar man om inte brädtillverkarna kude gå över till samma uppdateringsprincip som t ex kameratillverkarna har. Svårt med prestandatävlingsprylar som slalomgrejjor, kanske?
-
75 är väl medelvikt, liksom. Skall du ha den till ”all round köra runt på och ha skoj-bräda”? Vilka segelstorlekar? Vad har du tidigare för bräda?
-
Våg och freestyleprylarna lämnar vanligen pressarna i juni, sedan kommer freeride strax efter. Om importören tar hem grejjor på studs så dyker de oftast upp såhär i mitten på sommaren. Sedan kan det ju finnas ”marknadspsykologiska skäl” att inte skylta med alla ”nästa års prylar” för tidigt eftersom det kan upplevas tråkigt för dem som nyss köpts sin 2007:a. Men att det för vissa är _möjligt_ att segla 08:or redan nu är nog svårt att göra nå’t åt.
Personligen tycker jag det vore bättre att jobbar för att minska årgångshetsen rent generellt än att t ex önska att alla 08:or inte skall komma ut förrän det verkligen är 2008 (och nu pratar jag om vindsurfingbrädesproduktion – inte om Stockholmare. De senare får komma ut när de vill vad mig anbelangar).
-
Det är en rätt lugn och dämpad bräda som är helt OK i vågor. Inte värdens mest livliga sak, alltså. Den är väldigt stabil för trick, men gillar hyfsat med drag för att kännas riktigt rolig rakt fram. För mig funkade den från 4.5-5.9. 6.3 kändes för stort på den brädan. Riktigt bra i chop och stök.
Jag skulle säga att den nog är en bättre medel/hårdvindsbräda för en lite tyngre seglare än en lättvindsbräda för en lätt seglare.
-
ola-h
Medlem23 juli, 2007 vid 11:19 som svar på: WaveCult 77 eller Quatro FW 75 vilken är bäst? Jag vet!Hur uttalas ”04” på spanska?
-
Freestylevågisar är generellt rätt bra att rida vågor med och jag skulle säga att de är klart mer lika en klassisk vågis (din Razor) än en EVO. Dock är de rätt känsliga för storleken när det gäller vågridning, betydligt mer känsliga än både EVO och klassiska vågisar, precis som du gissade. Det är på sätt och vis lite paradoxalt eftersom fsw-brädor i ”vanlig segling” snarare har ett större spektrum av förhållanden där de funkar bra.
Så, runt 90 liter tror jag ger dig storst möjliga användningsområde om det är vågsegling det handlar om, men om du vill prioritera långsammare förhållanden så kan du nog gå upp på storleken större också (dvs strax under 100 liter). Det är främst i vågridningen – speciellt när man får upp farten lite – som freestylevågisar snabbt börjar kännas stora. Rent kontrollmässigt (på väg ut etc) är det oftast inga större problem.
-
En del får just de problem som du beskriver av Core Contour medan de för andra så funkar kanon. Jag körde dem tidigare och hade inga problem.
Du kan ju alltid prova att ”härda foten”, testa alternativa placeringar etc, men min gissning är att det i alla fall kommer sluta med att du byter stroppar.
-
@Vinta_Kestrel 396151 wrote:
Var det så gott i söndags vid V i Åsa? Härlig bild på dig där Ola – ser ut som du ska peka in i kameran 🙂 Trodde inte du seglade små SF’s 😉
Har en SF 4.2 som jag inte seglat ordentligt förrän nu. Perfekt dag att köra det seglet dock. Tjänade säkert en timmas segling tack vare att det liksom dämpar bort de värsta tröttande rycken. I princip var nog alla som körde 4.2 hyfsat överriggade hela tiden och då är ju SF perfekt.
-
Från tickern: ”…but Seadi stuck a push table to make himself feel better…”
Prtecis vad jag brukar göra när inte seglingen funkar riktigt. Dra på en table-pushie för att känna sig lite bättre. Sjuk standard.
-
@dr Masse 396088 wrote:
Åh, jag riktigt känner hur jag borde betta på PWA!
…men Baker är kvar.