Forumsvar skapade

Sida 177 av 329
  • ola-h

Medlem
    12 juni, 2007 vid 17:03 som svar på: Custom i Sverige?

Mini tuttle är ett fensystem. Jag har sett det på en del kitebrädor för vågsurfbruk.

• ola-h

Medlem
    10 juni, 2007 vid 12:36 som svar på: Nytt rekord igen

För att travestera Ulf Lundell: Ett inofficiellt rekord är också ett rekord (en inställd spelning är också en spelning sa väl Lundell).

• ola-h

Medlem
    10 juni, 2007 vid 12:15 som svar på: Kol eller Carbonbom

Nej, hela Chinooks frambeslag är antagligen dyrare eftersom det både är själva framdelen på bommen och själva mastfästningsanordningen samtidigt. Däremot är det rätt mycket billigare att göra två separata kolrör än den ganska komplicerade produkt som en hele monocoquebom innebär.

Rimligtvis blir det nog en del flex i bomrörens fäste i frambeslaget, trots allt. Speciellt med den skruvade lösning som Chinook valt. Fast jag tror däremot inte att detta spelar någonavgörande negativ roll när det är vågbommar vi pratar om.

Lite flex runt mastfattningen kan säkert spara masten lite också. Fast de som provat superstyva frambeslag (ala Streamlined) verkar vara rätt överens om att detta ger en skönare känsla i hela riggen. Men för vågsegling spelar detta nog inte någon avgörande roll utan lite mer skonsamhet mot masten är säkert en bättre kompromiss.

För övrigt tror jag också att man om man har ett ledat frontbeslag kan ha en mer direkt mastförbindelse utan att äventyra masten lika mycket.

Ola: Har du seglat Aeronbommen än (vann du inte en?)? Vad tycker du om den?

• ola-h

Medlem
    10 juni, 2007 vid 08:40 som svar på: Kol eller Carbonbom

@Ola_P 389329 wrote:

Misstänker att det är en del av anledningen till att Chinooks frontbeslag inte är superstyvt. Det går uppenbarligen att bygga smalare men ändå styvare frontbeslag (ex. vis aeron), jag kan inte tänka mig någon annan anledning till att bygga ett soft frontbeslag än att det skulle hålla bättre.

Billigare? Och i Chinooks fall är väl den uppenbara fördelen att den går att plocka isär. Apropå smalt så dyker en viss Hot-bom upp i minnet – det går uppenbarligen att bygga hur smalt som helst även i (monocoque) kolfiber.

• ola-h

Medlem
    9 juni, 2007 vid 22:52 som svar på: Kol eller Carbonbom

@SWE131 389316 wrote:

Så mitt råd, välj en kolbom, men, var inte rädd för att välja en med lite alu delar i.

Låter nog lite mer som marknadsföringssnack, eller? Att blanda kol och alu är rent konstruktionsmässigt inte så bra pga t ex galvanisk korrosion. I alla fall så krävs en bra konstruktion för att det skall funka. Dessutom har alu inte någon nedre utmattningsgräns (dvs hur små belastningar man än utsätter prylen för så kommer den efter tillräckligt många sådana belastningar gå av. Stål, kolfiber och många andra material funkar har inte det problemet). Därför verkar det rent principiellt inte så smart att ha styva kolarmar och sedan låta flexen komma från en mjukt aluframstycke.

Jag har inte sett Norths bom på nära håll och den är säkert bra. Med tillräckligt mycket jobba kan man i princip få vilken konstruktion som helst att funka. Men det själv skulle jag vara väldigt försiktig just med blandningen kol/alu och om det inte var ett företag jag verkligen litade på skulle jag hellre välja helalu eller helkol.

• ola-h

Medlem
    8 juni, 2007 vid 19:46 som svar på: Nytt rekord igen

Det är dock inte direkt låga hastigheter över 5*10s heller. Helt jämförbart med vindsurfing.

• ola-h

Medlem
    8 juni, 2007 vid 18:36 som svar på: Kol eller Carbonbom

BigTuna: Det är väl någonstanns där, runt 210-220cm, som kol börjar visa sina verkliga styrkor. Visst finns det fördelar med kol även på kortare bommar, men i och med de nya aluminiumbommarna där hela röret (till förlängningen) är i att stycke så har en del av kolbommarnas försprång knappats in, tycker jag. I alla fall om man tar med det nära nog tredubbla priset på en kolbom. Jag skulle i nuläget inte lägga pengar på en alubom med skarv. Slipper man skarven så går det del att bygga lite lättare och starkare och dessutom så eliminerar men rätt mycket av korrosionsproblemet (som ofta sker runt skarvar, skruvar mm).

Men som sagt, 215cm börjar helt klart närma sig kol-zonen och att hitta en bra beggad kolbom är helt klart ett alternativ även om det psykologiskt kan kännas konstigt att lägga mer pengar på en halvslite beggad pryl (kol) än vad en ny (alu) med garanti kostar.

Själv är alla mina vågbommar kol (upp till lite drygt 2m) med ironiskt nog är min långa bom (160-220) en alu utan skarv i ”normalsmal” diameter. Jag kan inte säga att jag utsatt den för några större påfrestningar, men styvhetsmässigt märker jag ingen skillnad mot mina korta kolbommar (men skillnaden mot en äldre skarvad alubom som jag kört tidigare är definitivt märkbar).

• ola-h

Medlem
    8 juni, 2007 vid 10:33 som svar på: SMHI…vridande till Lugnt !?

Till midsommar kommer det säkert vind, så boka inte in några fester inåt landet.

• ola-h

Medlem
    7 juni, 2007 vid 12:41 som svar på: PWA Guincho

Jeppe: Är bara här en vecka och kommer hem på måndag. Liten chans för mer vind (som enligt prognoserna skall komma på måndag kväll…)

• ola-h

Medlem
    6 juni, 2007 vid 18:55 som svar på: PWA Guincho

@Ola_P 388747 wrote:

…rätt glassy våg också.

Ja, glassy är ju inte direkt vad man förknippar med vindsurfing i Guincho, men nu var det i princip ingen vind nära stranden så då blev det rätt glassy där.

Idag har det dock varit i prinvip vindstilla och följdaktligen glassy. Mest vågsurfing alltså (även lite för min del). Några av proffsen körde istället SUP (med paddel idag, inga segel), se t ex Antoine nedan med klassiska Guincho-klippor i bakgrunden.

En bild till på mig från i måndags kommer också med. Dåligt ljus, men det är lite snyggs hur solen skiner igenom det spår brädan gör i vågen.

• ola-h

Medlem
    6 juni, 2007 vid 08:33 som svar på: PWA Guincho

Här kommer några fler bilder.
    Marcillio pushar
    Angulo tweakar

och sist en på mig själv som Jonas tog i måndags kväll.

• ola-h

Medlem
    5 juni, 2007 vid 20:55 som svar på: PWA Guincho

Fernandez slog Kauli i finalen, Josh slog Browne i loosers.

1. Fernandez
    2. Kauli
    3. Josh
    4. Browne

är alltså ställningen. Gissningvis kommer det inte bli mer vind under veckan, så det var nog rätt beslut att köra färdigt första omgången trots tveksamma förhållanden idag.

Hela eftermiddagen var det stanby för loosers round, men det blev snarare gradvis sämre änd gradvis bättre. Rätt kul frisegling att titta på dock. Roligast var kanske Scott som rippade på en lätt modifierad Starboard SUP.

• ola-h

Medlem
    2 juni, 2007 vid 10:07 som svar på: hur fort med segel utan cambers?

Jag har på sätt och vis samma erfarenheter som Störner, fast jag aldrig testat med GPS på ina vågprylar. Är dock (som sagt) rätt säker på att jag skulle kunna segla lika fort på mina vågprylar (och nu snackar vi inga topphastigheter utan 30 knop och kanske lite till). Som Störner säger blir det en annan sak när det verkligen blåsar.

Till skillnad från Störner har dock jag schyssta nya slalomprylar och precis som också Störner säger är det betydligt enklare att köra fort på dessa i ”lättvindsförhållanden”. Men för mig (som oerfaren slalomseglare) är det helt enkelt svårt att hålla ihop seglingen när det börjar bli blåsigt (och choppigt, plattvatten vore förståss en annan sak). Nu är iofs mina slalomprylar lite stora för sådant, men ändå. På vågprylarna å andra sidan, är jag van att köra för fullt i superstökiga 3.5-förhållanden och därmed mer bekväm med att inte ha full kontroll.

Min poäng är alltså att även om slalomprylar rent teoretiskt är mcyket snabbare så är det många andra saker som spelar in och psykologi är en av dem. Därför är det nog många som skulle sätta sina bästa tider på andra prylar än de teoretiskt snabbaste prylarna. Detta gäller speciellt när vi talar om dessa i sammanhanget låga hastigheter i förhållandevis höga vindstyrkor.

• ola-h

Medlem
    2 juni, 2007 vid 05:35 som svar på: hur fort med segel utan cambers?

Sura Gubben, du visar upp en minst trefalt större tro på slalombrädans förträfflighet än vad vi gör på GPS:en. Jag är ingen snabb seglare, men seglar ändå förbi folk på snabba prylar med mina vågprylar då och då. Och om det är rejelt med vind och stökigt vatten ställs det krav på seglare för att köra fort också.

Jag tvivlar inte på att slalom/speed-prylar är sjukt mycket snabbare om väl seglaren kan hantera prylarna och i de förhållanden när Daff körde 40 knop på sin vågis skulle han säkert kört 45 på sina speedprylar och skilnaden i medel äve längre tid/sträcka blir ännu större.

Jag är helt säker på att jag själv (som är vågseglare och bara nybörjare på slalom) minst lika lätt kan nå 30 knop på vågprylar som på slalomprylar (fast förutsättningen för att göra det på våg är betydligt mer vind, dvs förhållanden där jag inte vågar ”hålla i” salomprylarna).

Visst finns det problem med GPS-tekniken och Ygga har förklarat en del av dem ovan, men om du någonsin hade tittat på en GPS-fil för en ”normal” session så skulle du veta att man ser ett tydligt mönster över vilka hastigheter man når och vart man når dem. Orealistiska punkter rensar man bort och det som är kvar visar oftast upp en rätt homogen bild. Någon sträcka är givetvis är den snabbaste, men oftast kommer man ihåg den som en ”speciell” sträcka på vattnet också. Så överlag tror jag tekniken är rätt säker.

• ola-h

Medlem
    1 juni, 2007 vid 22:09 som svar på: hur fort med segel utan cambers?

Andrew Daff har kört en och annan snabb session med en 04 Starboard Acid 74 (en hyfsat snabb vågis, men varken like snabb rocker eller lika bra kontroll som de senaste modellerna) + 3.7 vågsegel. Tjock och långsam vågfena också. I ljuset av bland annat detta har jag inga problem att tro på Störners resultat.

Är inte Daffs 2s notering på dessa prylar bättreän vad någon svensk kört (ex Bringdal)?

Date : Saturday, December 31, 2005
    Spot : Sandy Point, Victoria, Australia
    Board : Starboard Acid 74
    Sail : KA Sails Kaos Wave 3.7
    Fin : Starboard Drake Wave 20
    Average speed : 37.19 knots (38.3 37.5 36.9 36.9 36.4)
    Max. GPS (display) : 39.4 knots
    Max. 2 sec. (software) : 40.4 knots
    100 m run : 38.9 knots
    250 m run : 37.5 knots
    500 m run : 32.9 knots
    Distance : 23.3 km
    Windspeed : 28 knots
    Windgusts : 38 knots
    Remarks : The first serious ’Honking Easterly’ of the summer.

I was amazed at how fast I went on the Starboard Acid Wave 74 (’04 model)

Great fun!!!

Sida 177 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA