ola-h
Forumsvar skapade
-
Jag skulle nog säga att brädan är rätt ”gammal” i sitt uppträdande. Om du skall köpa en beggad så får det vara bra billigt om det skall vara värt det. Den har rätt mycket scoop och mycket kurva under mastfoten, känns det som, vilket jag tycker gör den nervös. Grym på sin tid, dock.
-
Martin skriver också om segelstorlek:
”…sail as big as possible when it’s gusty and choppy and sometimes exactly the opposite when it’s totally flat and constant wind.”När det gäller fenstorlek balanserar Ian det hela lite mer än Martin:
”Fins you need to scale to your sail (and board) size, and conditions. More fin gives more control to push it, and lift to the board but costs you more in drag. Too little might cost you more.” -
Topp tre primtal:
3. 2^32582657-1. Största kända primtalet
2. 65537. Största kända Fermat-primtalet=> Sextiofemtusenfemhundratrettiosjuhörningen är konstruerbar med passare och linjal
1. 37. Minsta irreguljära primtalet -
@philippos 386790 wrote:
Själv är jag nämligen också lite sugen på just en T4 diesel, den korta, från sent 90-tal. Antar att du, Ola, har den korta??
Japp, jag har en kort. Multivan 92 med urtagbar rätt snajdig campinginredning. Bensinare dock. På önskelistan står en lång diesel caravelle. Främsta anledningen till att skaffa lång är för min del att jag vill ha lite mer plats för de två barnen + packning när vi familjesemestrar samt att jag vill kunna lastbilsregga den med en sätesrad kvar bak för att kunna köra som familjebil på vintern. Annars skulle jag nog ta en kort.
Har inte kört 90-talare med mellanvägg, så jag vet inte hur det inverkar på sittkomforten.
-
Satan va’ coolt. Något att öva på varma sommarbrisdagar.
-
Säkert rätt Rasmus. Och jag menade medelviktare bland proffsen som kör respektive disciplin. Medel för slalom42 är säkert upp mot 90, ohc en kille som Kevin Pritchard är nog en av de lättare bland de riktigt duktiga (väger 83, tror jag). Kollar man på vågseglarna är han däremot bland de tyngre bland de duktiga (fast rätt många väger dryga 80 även där).
-
OBS: Jag är också teamseglare, men i det här fallet handlar det inte direkt om en ”team promotion” utan Superfreak ÄR helt enkelt ett segel som helt skiljer sig från allt annat på marknaden. Det är mer av den anledningen jag menar att du (oregistrerad) skall ta och kolla närmare på seglet.
Kan ge en mer ingående beskrivning när jag har lite mer tid.
-
Hot Sails Maui superfreak 9.0 om du är det minsta intresserad av manöverbarhet. Jag har 7.0:an och och det är det bästa seglet jag kört, tror jag. Enligt t ex Amerikanska windsurf är 8.0 (eller var det 8.5) i samma stuk och enligt Hot är även 9.0:an det. Om det inte är enbart max fart man är ute efter är ett stort misstag att itne titta närmare på Superfreak i dessa storlekar, skulle jag säga. Jag har itne superfreak som favvosegel i mindre storlekar, men 7.0 var verkligen en upplevelse.
-
@fastforward 386658 wrote:
Angående de olika T4-modellerna så verkar det knappt finnas några Caravelle och Multivan med dieselmotor och de kostar över lag mer. Dessutom är ju oftast Transportern redan reggad som lätt lastbil så att man slipper det bestyret.
Precis, därför blir det större priskillnad på caraveller (mellan bensin och diesel). Så ett sätt att se det är att du genom att välja en diesel-transporter prioriterar bort en del komfort relativt en bensin-caravelle.
När det gäller lastlängd så är nog 490 resp 255 på gränsen. Min 460-mast går in på golvet (där utrymmet är lite kortare pga en lite ”tröskel” mot förarutrymmet) ned några cm tillgodo. Det är sedan kanske 10cm till den ”låda” som förarstolen står på. Denna har dock en liten fördjupning i sig och räknat in till botten av denna är det ca 20cm tillgodo. Så placerar man 490-masten rätt så borde den gå in (förutsatt att både bitarna av den är lika långa dvs att inte delen med ”skarvbiten” är längre än den andra).
När det gäller brädan så mäts de oftast längs botten vilket betyder att en 255-bräda oftast inte är längre än 240-245 mätt ”horisontellt”. Precis på gränsen även här, alltså.
-
Som av ett sammanträffande stog jag igår och vägde segel i garaget. Inte för att jag är någon slags viktfetishist (been there-done that) utan för att jag har svåra planeringsproblem gällande vilken utrustning jag skall lyckas kompomissa ned i baggen som skall med till Portugal. 32 kilo (-8 kilo bag) sätter visa gränser.
Så, baserat på mina vägningar är en gisssning att välbyggda vågsegel 3.5-5.3 väger ca 3.4-4.2 kilo.
Som lite kuriosainfo kan jag säga att min Superfreak 7.0 (sju-komma-noll!) väger 4.4 kilo, dvs inte mycket mer än en normal 5.3:a. Möjligen en del av förklaringen till varför det (i någon slags mening) är det bästa seglet jag kört.
-
Jag funderade lite på det hela och kanske är det närmare till ”nytta” med en ”formel” (eller lite bättre förståelse) än vi tror. Anledningen är delvis en kommenter Anders Bringdal (enligt en kompis) sa om speed: seglerens vikt spelar ingen roll, det gäller bara att ha material anpassat till seglaren.
Min erfarenhet är att det rent generellt utvecklas material huvudsakligen för medelviktare (och medelvikten i speed är högre än i slalom där medelvikten i sin tur är högre än i wave). Seglare som ligger utanför denna medelvikt tenderar att ”underanpassa” materialet, dvs en lättare seglare skulle behöva välja ännu mindre prylar relativt en medelviktare än han/hon tror och omvänt.
Om man tror på de här argumenten skulle en lite mer seriös testning av oika storlekar på material och seglare kunna ge några rätt intressanta svar. Problemet är att det inte är så lätt att göra sådana tester eftersom även rätt små slalombrädor egentligen är byggda som hårdvindsbrädor för medel- till tungviktare än som lättvindsbrädor för lättviktare.
Man kan ta Starboard som exempel, där man byter stuk på slalombrädorna mitt i serien, från den ”korta och raka” iS101 till den mer klassiska iS94. Givetvis har det tillverkats massor med prototyper i iS101-stil fast i mindre storlek, men den klassiska shapen har befunnits bättre i hårdare vindar. Själv skulle jag dock gissa att om testseglarna hade vägt sisådär 60 kilo istället för 80-100kg (med några undantag) hade iS101-konceptet fått hänga med lite längre ned i volymregistret.
Edit: Möjligen kan man ta det faktum att iS50 är ”stor-iSonic-stil” som ytterligare en indikation för detta. Den brädanär ju Ian Fox skötebarn och i speedkretsar är ju han en relativ lättviktare.
-
@fastforward 386488 wrote:
Tack men jag vill ha en diesel – räknar man på bara skatt och bränsle så blir en bensinare 8 000:- dyrare per år (1500 mil)…
Det skiljer iofs rätt mycket i pris på bensinare och dieselbussar och det bär man nog ändå ta med om man vill göra en beräkning. Troligen (=säkerligen)lönar sig diesel ändå.
Om du kan nöja dig med endast säten fram (förarsäte + dubbelsäte) så är du ju i en bra sits att regga om även en kort buss. De korta är lite smidigare trots allt, speciellt i stan. När du kollar på bussar, kom ihåg att de som kallas caravelle typiskt har en mer ombonad och betydligt tystare inredning samt en mer konfortbetonad fjädring än de som kallas transporter. Tidiga Multivan ligger någonstans mitt emellan medan senare multivan allt mer glider över åt lyxhållet. Det är dock rätt stor priskillnad på caravelle och transporter, men om man har vissa ”personbilskrav” så kanske det ändå är en Caravelle man skall kolla efter, även om man tänker sig att slänga ut sätena.
-
Fredrik: Det är ingen tvekan om att det är sant att en fena utvecklar allt större krafter när hastigheten ökar. Däremot är det nog ingen generell sanning en större seglare seglar fortare med en given segelstorlek än en lättare seglare. Påståendet är nämligen avhängigt av huruvida man rent generellt seglar fortare ju mer det blåser. I de lägre vindregistren gör man kanske det, men relationen är nog inte så enkel, varken för amatörer eller proffs.
Så, kanske kan man säga att din regel om seglarvikt-segelstorlek-fenstorlek antagligen gäller i teorin, men att i praktiken kommer andra detaljer (som t ex vattnets beskaffenhet) spela större roll och en regel som istället rakt av relaterar förväntad hastighet-segelstorlek-fenstorlek är antagligen mer användbar.
Om man nu skulle försöka sig på någon slags formel är jag tämligen säker på att en sådan blir extremt ”smal” om den skall ha hyfsad säkerhet, dvs den kommer antagligen bara gälle för väldigt lika brädor och för väldigt lika fenor (av olika storlek). Jag har lagt mycket tid med att debattera med en man vid namn Dolf som menar att fenans area är proportionell mot seglarens vikt och seglets area. Han tycker det är jättekonstigt att Starboard inte tar has fantastiska formel och sätter upp på sin webb som en hjälp till de som skall välja fena. Vi menar istället att en sådan formel (som dessutom innehåller en koefficient som beror på seglaren…) snarare gör det svårare att hitta rätt fena. Om man är i en situation när det verkligen gäller finjustering av fenstorleken komma man antagligen närmare sanningen genom att fråga verkliga människor än genom att konsultera en formel.
Det sagt, som vetenskapsman (iofs teoretisk matematiker…men på hobbynivå är jag även intresserad av verkliga fenomen inte bara tankekonstrukt som matematik) inser jag förståss det intresssanta med att ändå leta efter en teoretisk förklaring till de fenomen vi upplever men jag tror att vi har långt kvar tills att de resultat vi får fram kommer säga oss mer än den empiriska erfarenhet vi använder för att få fram resultaten.
-
När det gäller ränta: Rent formellt borde men räkna med räntekostnader även om man betalar kontakt eftersom om du INTE spenderar pengarna (på en buss) har möjlighet att investera dem på andra sätt och får en ränteavkastning. Men som sagt, antagligen överkurs att bry sig om detta och om du intte köper buss så går väl pengarna till surfprylar vilka knappast håller värdet bättre. Så frågan kanske skulle vara vilket som förbättrar din vindsurfupplevelse mest, lite nya prylar eller en buss? Jag tror på buss.
-
@fastforward 386406 wrote:
Men hur menar du att man ska få plats med surfprylarna om man har en lång lätt lastbil med 2 sätesrader? Det krävs ju lastgaller eller liknande bakom sätena för att det ska gälla. Eller menade du att man bara har i lastgallret under besiktningen? Kan inte detta bli problem om man stoppas av polisen isf?
Två sätesrader _inklusive_ framsätena, men det kanske var det du menade.
Givetvis kan man tänka sig diverse kreativa lösningar med lastgallret, inklusive att ta bort det ibland. Man jag skulle givetvis aldrig uppmana till lagbrott… Risken för att polisen skulle plocka dig på att ha underlåtit att komma ihåg att sätta dit lastgallret är nog liten.
Själva utrustningsförvaringen och andra inredningsfrågor finns massa kreativa sätt att lösa. Vill man kunna ha lite passagerare så är det rätt smidigt att ha en sätesrad som man sedan (som vanligt) fäller när man skall plocka in surfprylarna. Alternativt kan man försöka sätta dit ett två-säte bak och få plats med prylarna bredvid. Jag har dock aldrig sett ett tvåsäte som man kan sätta till höger, så denna lösning kan blir lite bökig. En buss med två skjutdörrar kanske är en ide?
Bygger du en egen inredning för rent campingbruk är det antagligen bäst att regga om till husbil. Då finns möjligheter för en inredning som anpassas perfekt för dig och dina behov.