ola-h
Forumsvar skapade
-
Jag vet inte hur mycket jag kan betona att det INTE är förhållandena det handlar om utan seglingstilen och känslan. Samma karakteristik som man får med en trad i ”normala” förhållanden lever kvar när det blir tokblås, dvs man kan lättare stabilisera brädan över fenan etc etc. På samma sätt fortsätter en bräda som EVO 70 att vara enklare att gå vertikalt och träffa läppen med. Allteftersom vågridningen blir snabbare ställs iofs högre krav på att man har koll på sin bottensväng med EVOn (speciellt på initieringen av den) men det är en del av vågridningen som jag menar är enklare att ”träna in” än vad det är att ha ett bra avslut på bottensvängen (där EVOn underlättar).
Så, för mig som är vågridningsorienterad och i princip gör vad somhelst för att få en schysst läppträff är det ett enkelt val att köra EVO istället för Acid (och jag har oftast båda typerna med mig, så valet är mig liksom fritt). Men om man antingen siktar på en lite mer ”utdragen” stil på vågen alternativt inte vill offra ”freeridekomfort” rak fram och en mer direkt känsla i svängen är det en bra trad som blir det bästa valet.
Men, men… det viktigaste är att segla och mer fundera på hur seglingen går till än på vilken bräda man skall ha. Jag tog och kollade in två videor från samma spot i liknande förhållanden (yttre Åsa i 3.5-4.0) där jag i ena fallet kör en ”ultra-trad” (Acid 62 2004 242*51, Hot SO 4.0, http://ncm.gu.se/media/ola/asa030823.mov ) och i andra fallet en ”stubbie (EVO 70 2006 230*55, SO 3.5, http://ncm.gu.se/media/ola/stenudden050914.mov ). Det ser väl i princip likadant ut. Det är i alla fall svårt att ur det materialet säga att en bräda skulle funka bättre än en annan, eller?
-
Usel vann och jag har idag överfört 900 pix till förbundets konto ”till Per Anderssons fond”.
-
OBS, OBS, OBS: Jag är ”sponsrad” av Starboard så jag kan inte betraktas som opartisk, men jag tror ärligt talat inte en liten Tabou Pocket blir jättebra som minsta. Jag skulle säga att de är allt för optimerade för prestanda i segvågsförhållanden. En EVO 70 är däremot helt OK. Du får betala med ”bra sjunkegenskaper” i lätt 5.3 men jag kan sätta en back öl på att du inte blir besviken på vågridningsegenskaperne i bra och medelbra förhållanden.
Om du vill bekräfta min utsaga om karaktären på Pocket och EVO kan du kolla senaste tyska SURF. Då testar de ändå EVO 75 som är en bra bit ifrån samma ”driv” i svängen och kontroll i rejält med vind som EVO 70 har.
Det som skulle få mig att INTE rekomendera en EVO 70 är om du om du är ute efter en väldigt direkt carvande känsla i bottensvängen. EVOn sitter grymt i svängen, men själva känslan är ”suddig”. Man kan säga att det är priset för den kontroll man har i chop och mycket vind.
Normalt brukar jag försöka vara hyfsat nyanserad i diskussioner som denna, men som frågan är ställd har jag helt enkelt svårt att se vilken bräda som skulle kunna konkurera med en EVO 70.
-
Jag tror till viss del att det är SURF som i år är mer öppna för _tanken_ att även en stubbie kan funka i bättre förhållanden. Den grundläggande känslan i EVOsarna har endast ändrats marginellt, skullejag säga. Fast det har skett en del förändringar på just E74/75. Framför allt har man tagit bort ”höften” i outlinen vid bakfoten och därmed (mycket riktigt) bytt lite ”looseness” i långsam fart mot ett mer kontrollerat skär i högre fart. Egentligen tycker jag mest det är ett sätt att optimera brädan mot lite bättre seglare. Dessa kan nämligen i princip trixa runt brädan lika bra i sega vågor ändå, men får det nu lättare i bra vågor. En mindre van vågridare kommer troligen inte kunna utnyttja fördelen i bra vågor men tappar ändå lite ”svängbarhet” i dåliga vågor.
-
Lars: Jag håller inte med om att EVOn beter sig mer klassiskt, egentligen. Det är en HELT annans sak att segla t ex en Acid 74 än en EVO 70 i uppförande och känsla även om användingsområdena (vind, typ av våg etc) där de funkar riktigt bra är till 90% överlappande. Det handlar helt enkelt mer om att EVOn tar ”stubbiekarakteristiken” men optimerar den för ett maximalt stort användningsområde (inkluderande bra förhållanden). Givetvis måste det kompromissas på andra områden för att nå dit, precis som t ex Tabou Pocket för kompromissa på andra områden för att lyckas kombinera en ”krispig” och direkt känsla med en enorm lättsvängdhet i små vågor.
Om man nu skall gå in på detaljer så kan jag identifiera fyra aspekter att beakta vid vågbrädesval (jag citerar mig själv från Boards forum).
1. Vilken stil har man (eller vill man ha) på vågen.
2. Vilka våg/vindförhållanden vill man att brädan skall funka i.
3. Vilken typ av känsla och vilken feedback vill man ha från brädan.
4. Vilken prestanda (planing, kontroll, höjdtagning etc) behöver man.Jag skulle säga att ju bättre man blir, desto mer kan man koncentrera sig på 1 och 3. Listan är givetvis mer menat som ett slags tankestöd än som bas för bedömning av en bräda i någon slags objektiv mening, men jag tror att det är mer vettigt att börja fundera i termer av dessa karakteristika än att gå på frågan i termer av ”stubbie eller trad”.
-
Mitt ”problem” är inte antalet gånger jag tänker på vindsurfing utan snarare att jag tänker intensivare och djupare – lägger mer tankemöda, liksom – på vindsurfing än när jag tänker på frågor som rör t ex mitt jobb. Jag kan t ex komma på mig själv med att ha suttit och funderat i en timma på hur en viss typ av toppsväng på vågen skulle kunna utföras.
-
Det är iofs inget vidare smart att först värma uppbrädan rejält med skruven ur, sedan sätta i den och lägga i brädan i kallt vatten. När brädan kyls får man rejält undertryck i brädan vilket i värsta fall kan göra att den delaminerar. Jag har visserligen sett formulabrädor svälla i solen upp inför mina ögon, men när det gäller lite mer rejält byggda våg och freestyleprylar tror jag inte det är någon fara att låta skruven sitta i så länge brädan ligger utomhus. Inne i en varm bil med direkt solljus mot brädan kan det _möjligen_ börja bli kritiskt. Själv skruvar jag aldrig (längre) ur skruven förutom när jag flyger.
-
Vem är Linda Rosing? Jag antar att det är Nils ROSENblad du tänker på.
-
Hmm Falle. Du försöker pricka in big wave-säsongen, eller? Vi kommer troligen åka till Maui en sväng nästa år, men det lutar åt mars för oss.
-
Ja må vara en av världens mest EVO-trogna seglare, men jag tycker ändå att du har lite fel där, Calle. En modern ”klassisk” vågis kan vara väl så allround som en stubbie. De planar knappast senare och är dessutom ofta minst lika bra för B&J. Det stubbies generellt vinner på är att de är avsevärt enklare att _rida_ vågor med om vågorna är lite sega, så om det är rida vågor man fokuserar på så är det definitivt värst att kolla på en stubbie.
-
Den bästa vindmätaren är förståss en annan seglare som är ute med en känd segelstorlek.
-
Jag var i Viana förra sommaren för en konferens och hade givetvis med mig prylarna, men det hela slutade med att jag tog hyrbilen till Guincho istället. Viana kan säkert vara bra, men jag tror Guincho är vindsäkrare och vågsäkrare. Våren brukar kunna vara riktigt bra i Guincho.
-
@hakuna 378450 wrote:
Hallå. Jag har hittat en sådan här begagnad:
AHD Vågbräda Kauli Pro Model 68 l 2004
235×52 cm
5.9 kg
USbox
Modern shape. Go att vågrida med.
Segelstrl som funkar: 3,0-5,3Jag väger 75 kg+-2 glest fördelat på 192 cm.
Kör vågor mest i Lejet och Abay. Jag har tänkt använda mina NP Core 4.0 och Gaastra MW 5.0.
Är den här brädan för liten för mig då?/Niclas
En inte helt ovanlig frågeställning som det är mycket svårt att svara specifikt på. Alla råd i tråden ovan är bra, tycker jag. T ex är det ingen tvekan om att du har bättre möjligheter att rida vågor i tveksam 5.0 i Apelviken eller Lejet med en större bräda. För en modern klassisk vågis får man i regel maximalt användningsområde genom att välja brädvolym i samma härad som kroppsvikt och är men lite mer av novis i vågor är det normalt bättre att kompromissa bort lite hårdvindskontroll mot ännu lite mer flyt och välja brädan aningens större. Men givetvis spelar det in exakt vilken shape vi talar om och jag jar inte 100 koll på AHD:n.
Det sagt min ”rådgivarerfarenhet” är att de som efter moget övervägande (och alltså på vissa goda grunder) ändå väljer en lite mindre bräda brukar trivas med valet. Det kan t ex handla om att de har en större bräda och inte kommer köra minstingen förrrän det är drag nog alternativt att de har en vågseglingsstil (och erfarenhet nog) att få en liten bräda att prestera OK även i mer tveksamma förhållanden.
Så igen, svårt att ge specifika råd här. Min personliga gissning är att AHD kanske ändå blir i minsta laget
När det gäller custom skulle jag vara lite försiktig och VERKLIGEN ta reda på vad det är för slags shape innan köp.
-
@filipl 378520 wrote:
Ibland har jag funderat över det här med skillnaden mellan vad det faktiskt blåser, och vad jag själv uppskattar att det blåser.
…Av ungefär den anledningen som du behandlar ser jag det där med vindstyrka mätt i m/s som rätt ointressant. Jag tänker mer som Ola P, kollar på vattnet och ser att det ser ut att blåsa 5.3, och så tar jag 5,3. Eller så ser jag att det ser ut som 4.5, och så tar jag 5.0 för att det verkar vara tunt med vind på vågen. Jag har t ex ingen aning om i vilken vindstyrkan jag planar med min 7.5:a eller hur mycket vind jag kan hålla min 3.5:a i. Och nästan ännu mindre koll har jag om det handlar om vindregistret på min 4.5:a
-
Kan vi inte dela upp vågforumet i onshore och sideshore och sedan sideshoreforumet i babord och styrbord?
Skämt åsido, jag förstår inte riktigt åtrån efter ett eget forum. Jag tycker inte ens våg/freestyleforumet funkar riktigt bra. Mer än hälften av diskussionerna som har med våg eller freestyle att göra försigår nog fortfarande i den allmänna forumet.