ola-h
Forumsvar skapade
-
@pure 369658 wrote:
Det som du,ola p. och surfmeister skriver och även ”Want to be a waverider” i boards tycker så är nog en FSW rätt väg att gå för att sedan gå vidare till en renodlad våg bräda när jag blir bättre.
Bara en liten anmärkning: De som skriver i tidningen BOARDS är notorisk förtjusta i FSW-brädor och andra brädor med liknande känsla. Jag tycker också att dessa brädor kanske är den msta allrounda brädtypen på marknaden, men är ändå långt ifrån lika glad i at rekomendera dem till i princip allt och alla. Jag vet egentligen inte varfor Boards har den här attityden som i princip går ut på att alla vågbrädor bedöms med FSW-mått), det kan bero på allt ifrån testarnas egna preferenser till en verklig tro på att snabba lättseglade brädor faktiskt är vägen till framgång för alla Boards läsare.
Jag skulle säga att om du verkligen vill satsa på vågridningen så finns det fördelar med att gå direkt på en mer vågig bräda. En grej med FSW, även de mer våganpassade, är att de tenderar att bli bättre vågridningsbrädor ju bättre du är att segla. Rent aäämänt är de lättseglade redan från början, men när det kommer till detaljer i frontsidevågridningen är det ingen tvekan om att du kommer lära dig snabbare på en ”stubbie”. Som jag tror att någon nämnde skulle t ex en JP RWW kunna vara en bra kompromiss mellan FSW och stubbie, men inte heller den EVO 83 (2006) som du hade på din lista är ett dåligt alternativ. Det är den snabbaste och mest lättseglade EVOn som tillverkats och fortfarande ett underverk när det gäller att hjälpa seglare i vågridningen.
Men som sagt, en FSW som t ex den Goya du tittat på är cokså ett bra alternativ. Mitt inlägg var mer en slags allmän betraktelse över Boards värderingar.
-
Om Mark Nelson designar brädorna är jag tämligen säker på att de också byggs åt honom. Han är extremt noggrann och väldigt medveten om att varenda steg från själva ”ideen” om brädan ända fram till lackningen och halkskydda kan påverka brädans uppträdande. Eftersom han dessutom inte designar i dator så ser jag inte hur han skulle kunna ”överföra” brädorna till Proof.
-
Föregående talare har täckt in området rätt bra. Om man läser mellan raderna i dina inlägg så låter det lite som att du i detta läget met är intresserad av att ”köra i vågor” snarare än att hårt inrikta dig just på att rida vågor. Med köra i vågor menar jag då allt ifrån att bara åka runt och fascineras av vågorna, till att hoppa, testa på lite ridning, öva på att ”ta sig runt” (korsa brytande vågor, hålla höjd i onshore etc etc). Om jag har rätt i denna förmodan samt om du också vill kunna använda brädan på plattvatten med stor behållning så skulle jag gå på en bra freestylevågis. Dessa är inte riktigt lika effektiva när man skall lära sig själva vågridningen (frontside) men å andra sidan är det väldigt bra för att lära sig hantera ”vågomgivningen” i allmänhet.
Några förslag är Fanatic Freewave, RRD FSW, Starboard Kombat, ev JP FSW.
Ingen av dessa finns på din lista, men de borde om inte annat gå att hitta begagnade (i bra skick) för helt OK priser.
Jag är rätt säker på att det är bäst att satsa på volymspannet 85-90 liter som instegsbräda om du går på en FSW. Om du fastnar och vill gå vidare i din vågsegling blir en sådan bräda sedan en perfekt partner till en mindre, mer renodlad vågbräda, på ca 75 liter.
-
Var det Hookipa, eller? Annar ligger WA bra till. Kan den tredje vara Per Andersson?
-
@dr Masse 368832 wrote:
Ola H., vet du vilka skillnaderna är mellan Simmer och Powerex RDM? Frånsett yta trodde jag de hade identiska egenskaper?
Förr var det bara kevlaren runt bommen, men PX har ju flyttat tillverkningen vilket sägs ha förändrat masterna lite så jag vet inte längre hur när de två ligger varandra. Min gissning är att de i praktiken är tillräckligt lika för att mna inte skall märka skillnad. Men det är en gissning som sagt.
-
Ja, i princip, eftersom Simmers rdm är i stort sett samma mast som Powerex rdm. Både 430 och 400 (med läng förlängning) är helt OK i Psyclone 5.9.
-
…och glöm inte Robbys helst sjuka känsla för att ligga rätt på vågen, Levis grymma bottensväng och tweakade air och 360, McKerchers fullpower cutback etc etc.
När det gäller JP är dock min teori att det snarare behövs mer känsla för att läsa vågen för att segla som han gör. Kauli är mer intuitiv och verkar liksom reagera på vad vågen gör mer än att försöka läsa vad vågen kommer göra. He’s making it up as he goes along, liksom.
-
@Ola_P 368535 wrote:
Haha! Det ante mig…
Hur många blev det, och vilken sort, får man kanske tillochmed testa nån gång kanske?Bara en är beställd, men jag beställde den innan jag fick veta att Starboard kommer med egna, så eventuellt tar jag hem en SB med. Och tanken är just precis att ha en och låna ut så man slipper paddla ensam.
-
Jo, Angulo är Angulo är Angulo. Men jag skulle säga att Kauli oftast är misnt like sen upp mot läppen. Kanske inte samma sköna tweakade airs, men dom svängar han lägger mer eller mindre inne i läppen är ju sjuka. Iofs finns det många detaljer som förenar just Joshs och Kaulis stilar, bara att Josh liksom är uppskalad. När inne på temat så är även Polakow Polakow Polakow. Det är ju en ren njutning att se hans fart och precision i svängarna. Å så Kevin…
Det finns helt enkelt en och annas som kan segla. Ingen brist på inspiration.
-
-
Jag funderar på att i år köra för fullt. Men om sanningen skall fram kommer jag också köra lite för utan (för utan vind, fast med åror…eller i alla fall paddel). Fast egentligen är det väl liksom inte så noga. Det är väl bara att köra, för fan.
-
Jag tror vi kommer titta tillbaka på Kaulis segling på CV om fem år och se det som början på en ny era inom vågseglingen. Inte för att han inte varti på gång med samma style tidigare, men nu visade han ju definitivt att det inte bara är ”småvågor” som han hanterar. Inte fört att jag tror att alla kommer börja segla som Kauli, men han accentuerar en trend med lite mer varierad, surfig segling som varit på G ett tag.
Jag hade lite mailkontakt med Scott McKercher (som för övrigt var grymt besviken att han plockat med Acids istället för EVOs till CV). Han skrev ”Kauli opened my eyes to what drive and fitting into small bowls is about.” Jag tror inte han var ensam om den upplevelsen.
-
Det här med prisvärdhet är en svår sak eftersom det förutom priset och den ”rent objektiva kvaliteten” också handlar om vad man själv värdesätter. Själv tycker jag å ena sidan att en kolbom är en lyxdetalj i den meningan att det är det kanske sista man uppgraderar på sin utrustning (mast segel, bräda, fena etc gör större skillnad). Det sagt, den HPL kolbom jag köpte lätt begagnad för 300 buk (a 10.30…) 2001 är ett av mina allra bästa köp. Man kan säga att jag tyckte att det var en lite onödig lyx när jag köpte den fast nu har den istället glidit över till att vara en prisvärd investering. Tillsammans med min lika onödigt lyxiga Liberty kolförlängare är HPL-bommen min mest använda och äldsta produkt som nu går in på sin 7:e säsong. Hade en alubom hållt lika bra? Vet inte, och jag hade nog inte vetat även om jag köpt en alu istället år 2001 eftersom jag antagligen sålt den ”i god tid”.
Om vi skall gå tillbaka till någon slags objektiv kvalitetsbedömning så har alubommarna utan tvekan utvecklats de senaste åren. ”Finesser” som genomgående rör i hela framdelen mm samt bra val av alukvalitet har definitivt hjälpt till. Jeppa har säkert rätt i att alubommen är lika styv och nästan lika lätt. Dock tror jag själv att en motsvarande kolbom trots allt är starkare. Däremot är det inte säkert att många av oss för den skull någonsin överskrider alubommens hållfasthet. Sedan är det ett välkänt faktum att aluminium in te har någon nedre utmattningsgräns. Det betyder att hur små belastningar som helst kommer få bommen att brista bara det är tillräckligt många sådana belastningar. Ju större belastningar desto före går det åt. Kol utmattas inte allt på detta sätt, inte heller stål för övrigt. Där krävs det att belastningarna är över en viss gräns för att utmattning skall komma på tal. Fast det här är väl kanske bara sedvanligt prylbögsskitsnack – ärligt talat vet jag inte hur relevant utmattningsproblematiken är i verkligheten (själv tror jag försvagningar av saltangrepp är en värre fara i praktiken).
Så, det är väl bara att göra som vanligt, låt psykologin, inte fysiken, styra era inköp. Om man tror att man gjort ett bra köp så har man oftast det och en nöjdare kund blir oftast en gladare vindsurfare. Låt inte någon påläst skitsnackare på konfen komma och lura av er den värdefulla bra köp feelgood:en.
-
Jag håller med Manno. Jag skulle gissa att framgång eller ej beror 1% på brädan och 99% på seglaren (förutsatt att brädan är _någon slags freestylebräda_.)
Brädorna skiljer sig visserligen åt på olika sätt, men om man inte redan är en van freestajlare är det nog svårt att veta vilka preferenser man har. Det man möjligen kan titta på är hur brädan i fråga funkar för annat än ren freestyle, vissa är lite mer vågigt lekfulla medan andra är lite mer speedigt freerajdiga.
-
@Borje 367321 wrote:
Är det för att han kör starboard du tycker så…? 🙂
Inte i Kevins fall eftersom han i verkligheten kör custom (en Mark Nelsno tror jag det var i det fallet).
Scott Mck stämplar iofs en liknande landing i film tre (tror jag det är) och i det fallet är det säkert brädans förtjänst (en Pure Acid 80 ur produktionen).