ola-h
Forumsvar skapade
-
I frågan stubbie eller klassisk tycker jag inte det spelar någon direkt roll om det är en stor eller liten bräda men är på jakt efter. Eller mer exakt utryckt, det finns argument för både stubbie och for trad oavsett vilket brädstorlek man letar efter.
Gör en sökning, så hittar du säkert lite åsikter i frågan. Annars kan jag posta en lite ”sammanfattning” senare.
En fråga dock, om du skall ner under 60 liter antar jag att det är custom du letar efter eftersom jag inte tror det finns någon så liten produktionsbräda.
Och personligen tycker jag nog hoppet från 80 liter ned till <60 liter är lite stort (fast med dr Masses erfarenheter kanske det inte är så tokigt, förståss).
-
@soulsurferusa 365490 wrote:
Jag har lite problem med videon eftersom den är lite väll almänn och förutsetter att alla är typ 180lång, 77kg, och ganska så duktig, man vet ”medel svenson”.
Jag skulle snarare säga att detta manifesterar att en viss bräda egentligen är optimerad för en viss seglare, eller i alla fall viss vikt på seglare. Tillverkarna vill gärna får det till att en viss bräda t ex både kan vara en hårdvindsbräda för en stor seglare och en lättvindsbräda för en lite seglare, men i praktiken den kanske bäst som en ”medelbräda” för en medeltung seglare. Det blir ju liksom bara medelseglare som har tillgång till brädans fulla trimområde. En stor seglare kanske t ex direkt hamnar med stropparna i ytterlägena och då finns det ingen justermån kvar.
Obs att jag inte menar att en produkttionsbräda på 75 liter inte kan funka helt OK som hårdvindsbräda för en seglare på säg 85 kilo, men det är typiskt sätt inte idealt (eftersombrädan oftast är utvecklad som en allroundbräda för en seglare på 75 kilo). Jag tycker den här sortens ”viktoptimering” är ett mycket intressant område.
-
Grundkänslan i en bräda kan man inte påverka så mycket, tycker jag, men man kan liksom justera ”prestandacentrum” väldigt mysket med olika stora feno (och olika typer av fenor ibland). Tidigare hade jag tre olika serier med vågfenor (tjocka, tunna, hårda, mjuka etc) men med den modell jag kör nu så håller jag mig till en linje i 20-26cm. Dessa fenor har jämför med mer traditionella vågfenor ett mycket större användningsområde, dvs de funkar i ett större vindregister. Det gör att jag på en och samma bräda och med en och samma segelstorlek kan köra fenor med upp till 3cm storleksskillnad beroende på förhållandena i övrigt.
-
Schysst. Del två skulle kunna handla om hur man kan trimma brädan med olika fenor. Du får tipsa Michi.
-
Hittade den glada överaskningen i min iTunes igår eftersom det visade sig att jag sedan Aloha Classic prenumererade på videos från JP. Grym segling och stå-upp.
-
Gurra: dina filmer och din entusiasm i seglingen gör dig till den mest inspirerande personen på surfzone. Kör fortsatt hårt!
-
Maui är ett perfekt ställa att resa till med småbarn. Om man inte åker på extrembudget är det bäst att bo i Paia, 5min bil från Hookipa, ca 15minuter från staden Kahului (och Kanaha). Ring t ex Steve på 579-8728. Bil är ett måste, Word of Mouth (googla) är ett bra ställe att hyra småbilar. Man kan också hyra större vans på Maui Windsruf Vans, men om ni är två par så är nog två bilar bättre än en stor van.
Det finns hur mycket som helst att göra på Maui, allt från surfing, snorkling kayak till diverse naturexpeditioner. Givetvis funkar också shopping och vanligt strandliv. Viktigaste är dock att se till att komma in i det låga tempot på ön och helt enkelt ta det lugnt.
-
ola-h
Medlem11 februari, 2007 vid 17:43 som svar på: Hur funkar freeridesegel runt 6.5 – 7.0 på RDM 460?Kolla på Hot Sails Maui HotRod 460 RDM. Det är en av får RDM (den enda?) som är specifikt designad för större segel och den är BETYDLIGT styvare än vad RDM i den längden brukar vara (det finns för övrigt tom en 490). Jag har kört HotRod 460 i segel upp till 7.5 och det är inte tillstymmelse till ”seghet” som många förkknippar med långa rdm. Priset blir förståss att masten inte är lika lätt som en racemast, men å andra sidan håller den ju för i princip allt.
Som det skrivs ovan skall dock segelt vara sydd för rdm. Alla segel i Hots sortiment är dock det och det finns ett gäng olika typer i storlek 6.5-7.0. Själv har jag (på 460) testat Superspeed 6.6 (utpräglat speedsegen fast med extremt bra gippegenskaper) , Fluid 7.0 (freeride åt manöverhållet), Superfreak 7.0 (svårt att kategorisera, 100% dacron) och ett 7.5 Speed Demon (no-cam freeride).
-
Som någon sa beror det väldigt mycket på vad man har för perspektiv och erfarenheter som seglare. Innan man fått så bra koll på sin segling är det helt enkelt svårt att skilja ut olika aspekter av ”känslan” man får en viss dag. Ibland går det bra och ibland dåligt och det kan vara svårt att veta om det är utrustningen, förhållandena eller en själv som påverkar. Så, ur det perspektivet kan man nog säga att en 430 kan funka helt OK i en 4.7:a.
När man däremot lärt sig urskilja olika aspekter av sin segling och börjar förstå ur ett dåligt trimmat segel påverkar seglingen så är det ingen tvekan om att det område där en 4.7:a känns riktigt bra minskar AVSEVÄRT om man kör en 430-mast. Inte heller mitt i ”sweet spot” är det lika aktivt och skönt som om man kör en 400. Jag skulle säga att dessa egenskaper egentligen påverkar en mindre duktig seglare minst lika mycket som de påverkar en duktigare, det är bara det att den mindre duktiga som sagt kanske inte märker att det är just seglet det är fel på.
-
Hoooooly f****cking shit. Grym adrenalinkick av att seden rullen. På tal om att kliva av, rätt kul att se hur ”avklivningsgipparna” ibland är 200m länga för att hinna undan nästa våg.
Kanske bland den mest intensiva vindsurfing jag sett.
-
Jag kollade filmsnutten på Giampaolos blogg igen och måste säga att Robby Naish imponerar grymt. Han ligger helt enkelt så otroligt rätt och väljer vinklar och linjer ned för vågen så han kommer upp på precis rätt ställe igen för att hitta ny fart och få bra flyt. Nu är det ju inte så många vågor vi får se, men även om Levi seglar bra, så hittar han inte riktigt Robbys flyt.
-
Jag tror din sänggranne bara simulerar sjukdom för att få nöjet att snacka hydrodynamik med någon som verkligen är intresserad.
-
Maria är helt rätt i tiden. Longboard vindsurfing är på G, och brädorna man kör funkar lika bra som stand-up paddleboards och en del också sm vågsurfingbrädor. Läs mer på http://www.hotsailsmaui.net/forum/viewforum.php?id=4
-
Mycket kul att se. Det verkar ha varit mycket cross off vilken inte alltid är så lättseglat, speciellt inte om det är lätt vind. Grymt fina vågor också. Kul att se alla era airials och sköna segling och givetvis också kul att se Josh.
-
Jag hade förra årets 94:a (som nu blivit 88:an – samma mått och egentligen rätt små förändringar). Nu har jag 99:an (som är baserad på förra årets 104:a). Jag körde 94:an upp till 6.3 och det var inte ens nära att bli besvärligt stort. Då väger jag 69 kilo. Möjligen är det lite lättare att poppa den större brädan när det är segel förhållanden, men väger du 50 kg nu så är jag helt säker på att 88:an kommer räcka för 5.7 och även ha resever för bra pop i lättvind. Den kommer dessutom kännas klart mer naturlig vid vanlig ”raktframsegling” med lite tryck i seglet.