ola-h
Forumsvar skapade
-
5 brädor mm……eehhh får man säga buss? LB-regga (eller persbil typ 2) en en Caravelle Diesel. Har man långa varanten kan man även ha en sätesrad bak kvar om man vill kunna köra lite folk också.
För en sån som dr. Massse med familj OCH prylar ser jag det snarast som ett utslag av kronisk sinnesförvirring i hjärnans transportcentrum att inte direkt sikta på bussalternativet. Oftast handlar det mest om att komma över känslan att buss=bökigt och stort. Visserligen känns det lite ”tungt” varje gång man kör bussen i stan efter att ha lånat någon liten bil, men å andra sidan är det grym familjekomfort för övrigt i en Caravelle. En annan nackdel är iofs att en Caravelle är rätt dyr ny, så man får stå ut med en förhållandevis gammal bil relativt de pengar man har råd att lägga.
Kommer själv dra ned till Tyskland och leta upp en lång VW TDI inom kort.
OM man nu skall se seriöst på alternativen så är väl bilar som Berlingo Family, Caddy Life etc det som verkar passa bäst. Om, som någon påpekade, en av de två personerna som skall med sitter bak kan man ladda i brädor på högersidan och kanske slippa takräcke annat än som reserv. Man kan tom tänka sig lite smarta inredningsalternativ så att man lyfter upp prylar på taket på natten och får lite sängutrymme mm. Eftersom jag själv kör vädligt mycket både till vindsurfing och jobb så har jag funderat på den här lösningen, men eftersom vi i familjen hur som helst vill ha en buss kvar så har vi kommit fram till att vi inte kommer tjäna på att ha en bil till även om den drar avsevärt mindre soppa.
-
ola-h
Medlem23 januari, 2007 vid 11:32 som svar på: Naish Hybrid Bom- Global Wave, någon som klämt eller testat?@Mag 361503 wrote:
Därför köpte inte jag en av dessa efter att jag brutit min privata bom.
Bröt du Chinooken?
-
Trevligt litet hål i halsen på slutet. Fick en fenspets in genom kinden än gång i Guincho (surf, inte vindsurf), men blev rätt bedövad av själva smällen så jag kände inte riktigt vad som hänt. Det blödde inte så mycket heller i början. Började bli lite misstänksam när folk pekade och barnen blev rädda och sprang till mamma när jag kom upp på stranden. Och då var själva surfet inte en tusendel så brutalt som på denna shyssta filmsnutt.
-
@adde 361479 wrote:
äh… du är fanatiker
Men han kanske kan bli custom FANATICer….tänk Wenzel. Deutches präääsition, ja, ja. Ein echtes knüller.
-
Var det inte så att man i F1 körde med små (1,8l) turbomotorer i början av 90-talet (eller slutet av 80), men då också bara fick en viss mängd bränsle (medan de som körde typ 3.5l sugmotoren fick fritt med bränsle.
De plockade väl ut sisådär 6-700 hästar ur dessa småmotorer (tror tom jag läst en siffra på 700 hästar per liter). Synd att inte den tekniken fick utvecklas vidare. Borde kunna var mer tillämpbart än dagens F1-utveckling.
Iofs kanske lite jobbigt med en personbil som varvar 16000 varv/min och går på tomgång på typ 5000.
@Svenne 361334 wrote:
Tror snarare att de nya små motorerna med bättre överladdning är bättre än dubbellösningen. Varför släpa runt på 50% dödkött när en liten volym kan åstadkomma samma sak, så att säga.
-
Jag vet inte om Taboun är skarpare i svängen än en Quatro, men det är inte omöjligt. Det är inte (längre) så att denna ”skarpa” känsla är förbehållen smala brädor och Tabou Pocket har verkligen denna känsla.
När det gäller Oskars kommetar är det helt sant att jag själv är inkörd på EVO (och utan tvekan kan betraktas som partisk), men samtidigt är det ingen tvekan om att Tabou-brädan är livligare och nervösare. Dock menade jag inte att säga att detta skulle vara sämre i någon slags objektiv mening. Man kan utrycka det omvänt och säga att EVOn betalar med sitt lugn med en segare och mindre direkt känsla. Jag menade just att det är en smaksak och som Oskar säger är det också givetvis så att man seglar in sig och kan ”jobba runt” olika karakteristika hos vilken bräda som helst när man är väldigt van vid hur den funkar. Ett sätt att anpassa Tabouns karakeristik mot ”bättre” förhållanden är att inte välja den för stor.
Annars håller jag också med Mats om att man kan anpassa tekniken och få de flesta brädär att funka för det mesta. Om det är bra priser kan du dessutom säkert sälja brädan utan jätteförslust i ett senare skeda – om du nu inte skulle gilla den. Om du väljer Taboun kommer du få massa värdefulla erfarenheter om den sortens bräda. Det kan ju också bli så att du verkligen kommer älska den (och du kan säkert låna någons EVO på plats för att själv kontrollera om min beskrivning stämmer eller ej).
-
Det är inte så mycket outlinegeometrin som gör det. Quatron (om det är inte är någon slags freewavevariant) kommer helt klart kännas som en klassisk vågis även om den är lite kortare och bredare. Det är huvudsakligen andra detaljer som avgör känslan i brädan.
När det gäller EVO-Pocket så är de iofs samma typ av brädor, men väldigt olika. Kortfattat kan man säga att Taboun går högre i vattnet och är mycket livligare och ger liksom en skarpare känsla i svängen. Priset är sämre kontroll i olika avseenden (oftare spinout på toppen, svårare att hålla linjen i en snabb bottensväng, studsigare i hög fart med bra tryck i seglet etc). En smaksak vad man gillar.
-
Två helt olika brädor. Pocketen är schysst (har seglat 06:an själv). Extremt kort i svängen och väldigt livlig. Superkul i små sega vågor, men rätt krävande om det blir störra och snabbare. Quatron har jag inte kört (dock en del andra Quatro), men man kan nog utgår från att det är en klassisk down-the-line-bräda i moderna tappning. Hur som helst är det två HELT olika brädor. Det kan hända att du skulle gilla Pocketen, men om du tidigare har haft en JP (Radical) Wave kan det vara en rätt stor omställning att gå på Pocketen. Därför skulle jag rekomendera Quatron som ett säkrare kort.
Fast om du verkligen menar allvar med att vilja kunna svänga maximalt snabbt in i vågen och gå vertikalt, träffa läppen och bli utspottad är kanske ändå Pocketen rätt.
-
Jag skulle säga att PA74:an i princip klarar sig med relativt små fenor (jäämfört med t ex en EVO). När vågen är riktigt snabb så tycker jag också att man tappar känsla i svängen om man kör dem med för stora fenor (också här jämfört med t ex EVO som klarar större fenor utan att tappa känslan). I mer nrlmala förhållanden (Sverige) kan man dock lughtn gå på med lite större fena.
Dock får man betänka att originalfenorna beter sig som betydligt mindre än vad djupet indikerar. 21:an är som en ”vanlig” 19.5:a eller 20. 22:an är som en 20.5-21 osv. Drake Natural, som originalfenan heter, finns i 20-26 och en grym sak med dem är att de liksom känns väldigt lika genom hela storlektspektrat. Även de stora känns alltså som riktiga vågfenor. Det märks att Mark Nelson, som designat dem, jobbat mcyket med detta och man ser också att de inte bara är uppskalade varianter av mindre fenor utan lätt förändrade i outline och profil. Fenrona har också ett väldigt stora användningsområde, dvs de klarar för sin storlek väldigt mycket vind och små ssegel utan att bli ”bångstyriga” – lite som ett modent segel som ”spiller vind” och twistar och därmed får ett stort övre register.
Så, jag skulle först kompletttera med en 23:a Drake. Skall du inte köra över 5.3 kommer den nog räcka långt. Som du säker kan en 24:a säkert ge lite extra prestande för onshore och mer B&J-likandnde segling i tveksam 5.3. Rätt tänkt, alltså.
Jag vet att Mag, som har min gamla PA68:a, kör just kombon 21 och 23 och använder 23:an klart mest.
-
Säkert ett bra val. Jag har kört PA 74:an både här hemma och på Maui och tycker den hanterar våra sega förhållanden bra också (med rätt teknik).
Om ni faller för Dudes och Arnies (och mina egna) lovprisningar – klicka på min ”säljes” nedan…
-
@dr Masse 360206 wrote:
Man skulle ju bra gärna se lite film från när Josh och Teboul körde på ”Ali Baba” och det där andra stället. Helt makalösa bilder var det i alla fall, Windsurf UK tror jag.
Var det inte Kai Katchadorian eller någon annan av Hawaiianerna? Vem det är var så menade han att det var en mycket mer krävande våg än Jaws just för att man var tvungen att surfa den hela vägen för att komma av. Det funkade inte att bara speeda ut på skuldran.
-
Var det Punta Preta? Det såg inte direkt lättkört ut – ligger man inte exakt rätt på vågen så ser det ut som man hamnar rätt upp på land. Josh imponerade med grym tajming på vågen.
-
-
Apropå Philips kommentare om att inte glömma bort stubbies: Själv försöker jag ju vara lite nyanserad och beskriva fördelar och nackdelar med båda brädtyperna, men alla vet väl att jag personligen gillar min EVO bäst.
Jag kan förstå dem som väljer klassiskt för brädans uppträdande på vågen, men i praktiken tror jag många faller för den ofta mer naturliga och sköna känslan på väg ut. För mig är som det att optimera ett par skidor för uppträdandet i liftkön…