Forumsvar skapade

Sida 223 av 329
  • ola-h

Medlem
    3 mars, 2006 vid 13:37 som svar på: prisskilnader på speed brädor
    Jester wrote:
    Problemet med D-Ram är ju att brädan inte blir lika styv. Nu lär ju just styvheten, eller snarare avsaknad av den, spela mycket mindre roll på en såpass liten bräda.

Andrew Daff har ju kört över 42 knop med brädan nere i Sandy Point, så långsam är den ju inte..

Dram är långt ifrån en lågpristeknik utan det handlar om riktigta (dubbel) sandwichbrädor som från vilken anna tillverkare som helts. Att prokids sonic är billig beror snarare på att hela prokidssortimentet är subventionerat för att kunna bli möjligt för just barn att köpa. De flesta prokids bygg visserligen i aningen enklare konstruktion (som enkel iställer för dubbel sandwich) men det är snarare för att få en konstruktion vars kvot vikt-styrka är mer lämpad för barn än motsvarande bräda optimerad för en vuxen seglare.

När man tagit fram och testat prokids sonic visade dets sig att den var grymt snabb och man förstärkte upp den lite och anpasade några andra detaljer för att öven klara en vuxen seglare. Dock ändrade man inte priset och det är alltså den bakgrunden som gör den billig, inte att den har lägra kvalitet.

Dock är brädan egentligen inte en renodlad speedbräda utan en renodlad extrem slalombräda för små seglare. Det är dock inte längre någon hemlighet att även Starboard testar prototyper för renodlade speedbrädor och ni som kan vänta till 2007 lär få något ytterligare att dregla över. Det är nästan så jag själv, vågseglare som jag är, funderar på att beställa en.

Gissningsvis blir dock priserna på 07:ans speedbräda mer i paritet med vad vanlige ”vuxenstarboardar” kostar, så 2006 Prokids Sonic är ju fortfarande ett grymt alternativ till den som vill ha råd men något mer än en extram speedbräda.

• ola-h

Medlem
    28 februari, 2006 vid 18:31 som svar på: Skumt!!!Vad är detta för segel?
    bonasurf wrote:
    Det där med brädshaping verkar vara en väldigt omständig process utav trial and error. Verkar som att varje gång en designer kommer på något nytt som funkar bra så utgår alla designers efter den shapen när de ska göra nästa års shape.

Njae, jag tycker nog oftast att de olika tillverkarna är rätt konservativa och ganska väl följer sina egna ideal. Just EVO-konceptet skapade kanske lite hets hos vissa standardbrädestillverkare och blev lite kopierat, men sedan har de flesta återgått mot att jobba vidare på sina ”varianter på temat”.

Jag tror visserligen många av de stora märkena har en utvecklingsmodell där de också testar konkurrenters produkter och kollar vad tyska SURF tyckte etc, men de försöker nog sedan huvudsakligen inkorporera konkurrenternas eventuella prestandamässiga fördelar i sina egna shape-filosofier.

För exempel på detta, kolla t ex de långa och stabila utvecklingslinjerna av brädserier som Fanatic Goya/NewWave eller Mistral Razor/Beast.

• ola-h

Medlem
    27 februari, 2006 vid 18:32 som svar på: Skumt!!!Vad är detta för segel?

Jo, de har inte varit ”riktiga” tri-fin. 3 lika stora fenor i storlek ca 12-14cm är det jag menar. Hade själv en riktig guldklimp med sådant fenarrangemang 91-97.

• ola-h

Medlem
    27 februari, 2006 vid 15:30 som svar på: Skumt!!!Vad är detta för segel?

Jag tycker att twins liksom inte ger något nytt. Det bromsar lite extra och ger bara en lite slajdigare bräda och det kan man i pricip få med en liten singlefin också. Det är väl ingen slump att twinfin på vågsurfsidan är _mycket_ ovanligt och de enda förekomsterna jag stött på i modern tid är en variant på thrusterarrangelam där man helt enkelt skiterr i mittfenan – dvs det är inte alls samma twinser-ide som funnits på vindsurfingsidan.

Av lite samma anledning kan man även som vindsurfare snegla på vågsurfing där thrusters (tre fenor) är otroligt dominerande. Jämfört med både single och twin så setter ju ytterfenorna väldigt nära railen och man kan få ett mycket skönt kantgrepp i toppsvängen även med en lite bredare tail. Dessutom får man mycket tidig planing och sjuk höjdtagning utan att direkt designa in sådana egenskaper i brädan. Nackdelar då? Ja, givetvis bromsar tre fenor mer och jag tror att anledningen att det inte är så vanligt är att man inom vindsurfingen vill ha brädor som inte bara är snabba på vågen utan också på vägen ut (på vågen har jag känslan av att en väldesignad trippelfenbräda bromsar mindre än vad den gör rakt fram).

I och med att EVO och andra fishliknande vindsurfingbrädor tar allt mer av marknaden så kanske det inte är alltför orimligt att gissa att trippelfenor blir vanligare igen.

• ola-h

Medlem
    25 februari, 2006 vid 21:14 som svar på: Test av de minsta freestylewavesen

Dude, be Koa snällt, locka eventuelllt med ett par sexpack tjeckiskt öl, en flaska single Malt, eller försök med något annat trick och fråga om du inte kan få en repa på hans 78:a. Känns den bra är det väl bara att slå till. Jag tror inte skillanden mellan den och RRD:n är mer avgörande än att ett positivt utfall på test av den ena borde räcka för att slå till.

Ett alternativ för vintersäsongen är annars att själv först svepa ett par sexpack tjeckiskt öl och sedan stämma träff med Koa över en flaska single malt och be honon förklara förtjänsterna med Fanatic 78:an. Det kan nog fungera det med så här i tider av vindsurfsvältföddhet.

• ola-h

Medlem
    25 februari, 2006 vid 20:21 som svar på: 400 mast till isället för 430l !!

Det beror väldigt mycket på seglet och på masten. Jag har kört mycket stora segel, ända upp till 6.3 med ca 445 luff, på 4m mast. Visserligen är jag rätt lätt, men i de kombinationer jag kört har det funkat riktigt bra, även när jag pressat seglet hårt (vilket man även som lättviktare kan göra men kanske inte så ofta gör). Jag har dock kört rdm som är aningens styvare än standard (=Powerex) de senaste åren.

Så avslöja vilken mast och vilket segel det är så kanske vi kan gissa lite bättre hur dett kommer funka.

• ola-h

Medlem
    25 februari, 2006 vid 20:16 som svar på: Skumt!!!Vad är detta för segel?

Varför köra två när man kan köra tre. Vi korkar just upp tredje flaskan här hemma och på det ger mig bra retorvibrationer till tiden då ja körde tre fenor på mina vindsurfingbrädor. Frågar ni mig så är kommer det inte dröja länge innan detta fina mode är på väg tillbara igen. Twinsers är dock en halvmesyr som ni frågar mig….men det gör ni kanske inte.

• ola-h

Medlem
    25 februari, 2006 vid 17:26 som svar på: rdm mast eller vanlig

Jag skulle säga så här:

1. Provrigga masten eller se i alla fall till att få tlllförlitlig info om styvhet/böjkurva på nämnda mast (vilket inte är detsamma som att lösa IMCS på masten utan krävar att man får prata med någon som seglat masten (och ett par andra) och kan uttala sig lite om hur den beter sig i olika segel).

2. Om du köper rdm för att verkligen åtnjuta en riktigt bra hållbarhet, håll di till ett någorlunda etablerat mastmärke eller något som du av andra själ litar på. Är du inte så noga med hållbarheten så blir det enbart punkt 1 som gäller.

• ola-h

Medlem
    25 februari, 2006 vid 09:31 som svar på: Test av de minsta freestylewavesen

Ring till Surfersparadise och be att få prata med Mackan. Han kan antagligen ge minst lika bra råd som något testblaska. Det är ju extra okomplicerat i ditt val eftersom alla brädor kommer från samma leverantör.

Jag tror även Staffan (S..) har kört alla tre fast i större versioner. Jag har dock känslan av att speciellt Fanaticen skiljer sig lite mellan 78 och de större, men det kanske Koa vet mer om.

• ola-h

Medlem
    24 februari, 2006 vid 18:09 som svar på: Längd på slalom skidor

Tja, själv väger jag 68 och brukar hålla mig mellan 155 och 205 beroende på skida. Ett aritmetiskt medelvärde av detta, möjligen lite kortare blir nog bra.

• ola-h

Medlem
    24 februari, 2006 vid 17:53 som svar på: hjälp med köp av bräda

Kan du skriva lite mer om vilken typ av segling du vill göra med brädan? Har den något märke?

• ola-h

Medlem
    24 februari, 2006 vid 08:14 som svar på: Formel för val av fena!

Jag skulle säga att alla dessa fenlathundar enbart är för oerfarna seglare på freerideliknande brädor. Kör man lite hårdare och mer raceaktigt alternativt freestyle eller våg så gäller helt andra regler och det hela är också mer individuellt. Dessutom skiljer sig på våg- och freestylesidan fenorna väldigt mycket åt när det gäller hur mycket ”kraft” de producerar vid ett givet djup (vilket väl gäller formulafenor med). Seglare inom dessa kategorier tror jag inte har något att hämta i dylika formler klarar sig bättre genom att gissa själva eller fråga någon expert.

Kolla t ex den här tråden för att få inse att det är lätt att få svar på även rätt tekniska fenfrågor om man vill: http://www.star-board.com/forum/askteam/read.asp?ID=5718&t=200621551429

• ola-h

Medlem
    23 februari, 2006 vid 17:07 som svar på: Segelstorlekar – tänker vi fel?
    stinger wrote:
    Tack för tipset! Har länge stirrat mig blind på Naish Boxer men kul att se att det finns alternativ i ämnet 5.8 på 400-mast. Färre master=mer pengar över till annat!

Jag har känslan av att det finns ett och annat segel i 5.7-5.8-klassen som kan riggas på 4m mast. Bland Hots segel är det rätt många: Dawg/Diva 5.8 och 6.3, 2005 Psyclone 5.9 (06 Spyclone har längre mast), Superfreak 5.8 och Fluid 6.0.

stinger wrote:
    Vågar knappt ställa frågan men funkar en mast (har för närvarande efter ett anfall av snålhet Fiberspar 3200) som funkar till Simmer CO även till HSM Dawg?

Min gissning är att Fiberspar 3200 är en rätt ”normal” mast och då bör det funka bra. Segelt blir lite hårdare än med rdm dock vilket i och för sig borde vara OK på en 6.3:a.

• ola-h

Medlem
    23 februari, 2006 vid 15:37 som svar på: Segelstorlekar – tänker vi fel?
    surfslusken wrote:
    Men Ola, allvarligt 10 brädor????? Du har inte funderat på att söka proffesionell hjälp?;)

Njae, som sagt är det ett fåtal brädor som jag så att säga kör ordentligt, det mesta är grejor som jag testar för att ha koll på hur de funkar (jag ger ju vissa brädråd på Starboards hemsida och försöker köra så många olika modeller som möjligt – programmet är dock löjligt stort så inte ens jag orkar testa alla våg-crossover-freestylebrädor). När jag åker runt i Sverige brukar jag orka släpa med 3-4 brädor. Om någon ser min någonstans får ni gärna be och få testa, förresten.

Nu har jag dessutom tagit steget och beställt en snabb slalombräda…

• ola-h

Medlem
    23 februari, 2006 vid 11:54 som svar på: Segelstorlekar – tänker vi fel?
    woodleaflay wrote:
    Kan det vara så att NP 5,0 kanske egentligen är lika stor som en 5,1 i ett annat märke men att man håller kvar de traditionella storlekarna just för att surfare, som denna tråden visat, ofta är tradiotionsbundna?
    I så fall skulle ju en del, i och för sig fina, resonemang här i tråden falla…

Så är det ibland. Har man en 5.0:a som _känns_ ovanligt liten och kompakt är chansen stor att den _är_ det.

Sida 223 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA