ola-h
Forumsvar skapade
-
Wood-laminatet är för det första i princip ett vanligt laminat, väv-sandwichskum-väv, som man sedan lagt ett tunnt lager trä utanför. Givetvis har man i och med detta gjort det ”ordinarie” laminatet lite lättare. Det finns flera andra märkan som också använder sig av trä i brädan på liknande sätt (men de målar över sitt trä). En fördel med trä är att det tål mer kompression än glas- eller kolfiber. I praktiken är det dock så mycket annat som avgör en brädas styrka, så att det är svårt att rakt uppochned anväbda sig av teoretiska argument.
När det gäller Scott McKercher så är han kanske den av WC seglarna som kör mest på riktiga serieproducerade vrädor, och har gjort det längst tid. Under WC i vågor 2004 (som han vann) körde han enbart på serie (wood). Dock är det ju han som är huvudtestare för EVO-brädorna och därför är det givet att han också kör R&D/prototypbrädor, så i allmänhet målade som D-ram. Scott kör numer enbart EVO (70, 74 och 80) vart han än reser i värlsden, från små vågor och onshore till dubbel mast och cross off.
Övriga temaseglare, Kevin Pritchard och Levi Siver kör betydligt mer custom, även om även de tydligen kör mer och mer serie. Både Kevin och Levi är är extreme Hookipaseglare, och det är inte säkert att deras Hookipabrädor skulle gillas av allmänheten. Levi kör mycket brädor shapade av Keith Teboul (Quatro) och Kevin kör mycket på brädor shapade av Mark Nelson (Mistral/M&M). För övrigt kör de flesta toppkillarna på brädor från andra shapers. Det är ju också ett sätt att hänga med i vad som händer, en typ av industrispionage, kan man säga. Josh Stone (JP) kör tex ockspå mycket på Quatro, Matt Pritchard (Tabou) på Mark Nelsson, och även JP själv har fått brädor shapade till sig av Keith Teboul. Också många andra shapers har pro-seglare som då och då kommer och köper lite testbrädor av dem.
När det gäller Starboard är nuvarande och kommande generationen av Acidbrädor utvecklade med stort input från Kevin P och Levi, och bland annat har de tydligen fått till en ny bräda runt 80 liter som Kevin gillar skarpt. Så, kanske får vi se även honom på serieproducerad wood-brädor mer och mer framöver.
-
Mycket svårt att säga, personligen skulle jag säga att de är bra på olika saker,dvs har olika svagheter. Man kan nog i alla fall inte säga att wood skulle vara svagare.Detta är dock baserat på hörsägen respektive ”teoretiska” överväganden. Jag har alltid kört Wood och har inte haft några hållbarhetsproblem, trots en stenstrand som hemmaspot. Jag är dock inte så hård på brädorna rent hoppmässigt.
-
Men det är gamla brädor, ”från lagret”. Enligt vad jag hört finns en ny importör i Linköping. Så, om det finns någon Roxel-local här så kanske vi kan få mer info.
-
[ QUOTE ]
Att tänka på är att rdmmasterna med tanke på sin diameter inte är lika styva som standard masterna så 100% kol är nog ganska vettigt.
[/ QUOTE ]
Detta kan det vara si och så med. En skinnymast kan mycket väl vara styvare än en vanlig mast. En GulfTech Needle 100 (rdm) är tex styvare (samt starkare, lättare och dyrare…) än en Fiberspar tidal wave.
Däremot är _i allmänhet_ skinnymasterna med kolhalt runt 60-75% snäppet mjukare än sina syskon med 95-100% kol.
-
Det är precis som Adde skriver, att flera faktorer avgör. Dock skulle jag säga att om man utgår från rätt modell på mast, men använder en ”för kort” längd så funkar det i de flesta fall (mer reservationen att hela riggen kan bli för mjuk). Om man dock ligger lite mer i utkanten av det spann av mastkurvor som ett segel fungerar med så blir det snabbare mer kritiskt. Dessutom skulle jag säga att segel med mer mastkurva ofta är känsligare för valet av mast.
-
OK, men den frågan är ”besvarad” i formuleringen ”hela riggen blir mjukare” i svaret ovan. Med andra ord, segelt kommer säkert få en bra form även med den kortare, mjukare masten, men den bli överlag mjukare.
Rent principiellt tycker jag att din enda med att köra 370 som enda mast till dessa två segel verkar bra eftersom 4.5:an kommer funka bättre med en 370 än vd 4.0:an gör med en 400. Om du är en tung och kraftfull seglare så kan möjligen 4.5:an med 370 bli lite vek.
Vad är din nästa segelstorlek, och vilken mast skall du köra till den?
-
Jag kan inte detaljerna på detta segel, men jag gissar att det kanske har en mastlängd på lite drygt 4m, dvs 4m-masten är det ”naturliga” valet. Om sedan mastlängden ligger någonstans mellan 400 och 415 cm så går det att köra en 370 också (med lång förlängning), men då blir hela riggen lite mjukare. Är man lätt så kan detta dock vara ett trevligt alternativ. Om man har både 400 och 370 liggande så kan det också vara smidigt att kunna rigga 4.5:an på 370:an om man redan har 4m masten riggad på 5.3:an (eller vad man nu har för större segel) och vinden ökar lite. Då kan man sedan snabbt byta upp igen om vinden minskar igen. Detta ”trick” har gett mig många bra kvällssessioner nästan ensam på vattnet när de som riggade ned och inte orkar rigga upp igen ger upp. Då plockar man fram sin redan sedan förut färdigriggade 5,3:a…
(Min förkärlek för detta trick går dock lite överstyr ibland, som t ex stormlördagen för ett par veckor sedan då jag för säkerhets skull efter att ha riggat 3,5 också satte upp en 4.0:a ”eftersom det såg lite lätt ut”. Väl ute på vattnet blev det liksom inte så lätt. Andra gånger har det slutat med att jag haft 4 riggade segel att plocka ned när mörkret infallit.)
-
För att få grepp om vad det kan vara för skilllnad, kolla Starboards produktsidor, t ex: http://www.star-board.com/products/stype.asp
Om supercrossbrädan S-type skriver de:
# Compared to the Carve range [freeride], the S-Type boards offer a more slalom-style ride and a more ”locked-in” high-speed stability feel. The boards are shorter for more top end control and responsiveness, at the expense of being more technical to ride. The Carve range would be more suitable if the user is looking for more jibing fun, user-friendliness and maneuverability.
# Compared to the F-Type range, the S-Type boards have a higher reaching speed, capable of powerful jibes within a windier range of conditions. The S-Type boards are also more maneuverable than the F-Types. The F-Types would be more suitable if the user is looking for a bigger sail range, lighter-wind performance, more upwind ability and a more Formula-racing feel.
# Compared to the Sonics [slalom], the S-Type boards have a better jibing performance, more maneuverability and are more comfortable. They also have inboard footstrap positions for better accessibility and Supercross abilities. The construction of the S-Type boards is also stronger than that of the lightweight Sonics. -
Jag har inte följt med i speeddebatteen, eller debatten om Hypersonicen. Sedan kan förstås vem som helst lägga upp vad han eller hon vill i hastighetsväg på en webbsida. När det gäller inlägget ovan så fanns det dock varken någon reklamvilja eller specifik anleding till skryt från killen som postade så vitt jag kan bedömma. Det är långt ifrån den hype som finns runt en så pass originell bräda som Hypern. Det hela gällde just en fråga om vågbrädor för B&J, och det bar han som senare testade Acid74:an och postade hastigheter som var den som undrade från början. Läs gärna hela inlägget på
http://www.star-board.com/forum/askteam/read.asp?ID=4308&t=200511051722
Sedan är det inte utan att jag undrar vad man skulle kunna få för (momentan)hastighet med vågprylar i ideala förhållanden nedför en lite större våg.Det borde kunna gå rätt fort. Och hur är det förresten om man mäter den vertikala hastigheten precis innan landing av en 10 meter hög bakåt?
-
Här är mer info, saxat från Starboards forum:
=========
The advice has proven to be spot on as I managed to borrow an Acid 74 today for a blast and I just loved it. Below is a copy of the post I put on GPS Speedsurfing forum:
I did an interesting comparison today. It was blowing a strong Easterly, (the first for a couple of weeks which is very unusual for this time of the year), and I usually would just have fun with Bump and Jump sailing. Today the wind was pretty good at 25-30 knots so I took the GPS just for interest. I rigged my favorite 4.2, a KA Kontrol (2000 model – sweeeet sail – pity it is not made in this size anymore). First run off the wind on the short easterly speed bank I got a 34 kts peak so it sort of had my interest. Soon after this my neighbour sailed past on his Acid 74 waveboard with his 4.2 KA Kaos wave sail and asked me to see how fast he was going. I followed him on a few runs and he was definitly getting over 30 knots. The S-type ProKids I was on carried speed much better through the lulls and was significantly faster upwind but was not that much faster in the really good gusts off the wind. After a few runs we sailed back to the beach and my friend started to pack up. He generously offered me his board for some runs so I swapped my rig on and went out again.
This was a great opportunity as I have been seriously considering getting one of these for this type of day here and strong wind Bump and Jump on a freshwater lake.
The Acid is a very different board to ride. It is not much slower to plane but does not leap straight to a fast speed when it starts to plane. Rather it gradually builds speed and does not hit top gear until really powered in a good gust. Then it sits up on the short tail section and really goes. The fin was a big surprise. It really held in well and went upwind quite ok when fully powered. It is much more controlable in the jumps (2 ft steep chop) where the S-Type gets bown around more in the air and does not take off as predictably. Over the severe short chop in the channel it is very secure and gives great confidence to keep pushing hard for speed for the next jump. The inboard strap position makes it feel very different but I quickly adjusted to it and found it very comfortable in the rough chop. It is such a dream to Gybe! I thought the STPK was a good gyber (and it really is) but the Acid just carves any kind of turn with smooth bite and beautiful flow. The footstrap positioning makes it so easy to slip from strap to strap in a slammed carve gybe, but will do a lovely smooth wide slalom type gybe as well which is nice to maintain speed if not fully powered.
The Acid thrives on power and I actually let out my outhaul alittle to power up a bit. I would not have considered this on the STPK. I thought I could have easily sailed with a 4.7 which would have been better in the lulls and I think it would have still been under control in the gusts
Anyhow, to try to cut a long story a bit shorter, I got quite a few speed runs over 30 knots, even though the wind was getting a little less consistent (more lulls) and the gusts maybe not quite as strong.Peak speed 2 sec. on the STPK was 36.2 kts
Peak speed 2 sec on the Acid 72 was 35.0 kts
Not bad for a dedicated wave board with its standard fin!100m STPK = 34 kts
100m Acid74 = 32.5 kts5 x 10 sec average STPK = 32.8 kts
5 x 10 sec average Acid74 = 31.7 ktsThe postscript is that I had an immense amount of pure fun on the Acid and while I just love the STPK I am definitly plotting to obtain an Acid 74 ASAP for high wind bump and Jump. You never know, I may even get back into a bit of surf sailing!
Cheers,
from Andrew (sailquik@hotmail.com )
========= -
Jo, hur mycket som helst kan man nog inte flytta, men om man är lite varsam så klarar man nog rätt månge flyttar. På den tiden då man på sina vågbrädor flyttade bakstroppen mot lä så flyttade jag stroppan i princip vid varenda tillfälle och ändå klarade jag mig i flera år utan problem med strippad plugg.
Å andra sidan kör t ex Kevin P sin S-type (för supercross) med stroppen i mitten och säger att det på den typen av brädan mer är en bekvämlighetsgrej. Som synes i inlägget ovan kan ju även Kevin rocka loss med S-typen i vågor, men det är nog inget som vi mer normala seglare klarar av på ett lika förtjänstfullt sätt.
-
Kolla igen. Stropparna går att montera centralt också, det är bara att välja. Som det antyds nedan så lär de som vill köra freestyle eller våg på brädan behöva för det ändamålet specifika fenor, men sannolikt har dessa seglare redan sådana fenor i sin fenbag (fast det ser i och för sig ut som tuttlebox, så man får väl gjuta om några av sina vågfenor).
-
Jag hade en konversation på Starboardforumet med en kille som sökte en snabb vågbräda för freeride. Han gjorde följande resultat på en Starboard Acid 74 2004:
Peak speed 2 sec on the Acid 74 was 35.0 kts
Not bad for a dedicated wave board with its standard fin [en fena som inte ens bland vågfenor kan betraktas som snabb. Min kommentar]!100m Acid74 = 32.5 kts
5 x 10 sec average Acid74 = 31.7 kts
-
Är inte Naishen i en helt annan storleksklass, dvs typ 10 liter större. Jag har inte kört Naishen än (vill gärna prova vid tillfälle, dock). Jag skulle nog också hålla mig lite, kolla lite tester och se vad lite fler olika människor tycker om brädan.
Håller du till på västkusten är det inte omöjligt att det någon trevlig vårdag kommer att vara möjligt att testa både det ena och det andra, såsom det var några gånger under hösten.
-
Du är egentligen i en rätt bra situation eftersom du ju bara kan köra vidare med de segel du har och efterhand utvärdera om du tycker dig behöva en mellanstorlek (som då rimligen borde bli 5.2-5.3). Är du på väg ut på en resa så kanske det kan vara en mer akut fråga, men då beror svaret på vart du ska. På de flesta ställen går det dessutom att hitta beggade segel till bra priser.
Det jag skulle säga är att 4.7 till 5.8 ÄR ett stort hopp. För plattvatten, B&J, och mer hoppinriktad vågsegling kan det funkar rätt OK om seglen är bra, du har bra master till osv (dvs bägge riggarna har ett stort vindregister). Det kommer dock finnas många dagar då det blir grymt svårt att välja segel och du kommer tvingas rigga om eller segel väldigt felriggad. Fördelen med fler segel är just att kunna välja storlek så att man klarar en del förändringar i vindstyrkan utan att behöva rigga om.
För vågridning så tycker jag glappet är för stort. De flesta är lite mer noga med hur mycket drag de har i prylarna när de rider vågor. En annan sak som talar för att komplettera med en 5.3:a är att jag har känslan av att det rätt ofta blåser just för den segelstorleken. Men det beror förstås på vad du väger mm.