Forumsvar skapade

Sida 254 av 329
  • ola-h

Medlem
    23 december, 2004 vid 13:05 som svar på: diesel skatten gör om??

Grejen är dock att Sverigen har lägst antal dieselpersonbilar i Europa, så det är inte så hejdundrande mcyket pengar det handlar om. Minskade man skatten på diesepersonbilar till en nivå strax över den för bensinare skulle gissningsvis betydligt fler gå över till diesel och statens inkomster inte sjunka, kanske till och med öka om man väljer skattenivån lämpligt, t ex så att man ”tjänar” på diesel från ca 1200 mil.

Själv planerar jag i vilket fall som helst att skaffa en lastbilsreggad lång diesel buss (Caravelle). På den kan man köra en sätesrad i ”bagagen” med lastförskjutningsskydd bakom och ändå få tillräckligt långt lastutrymma för att lastbilsregga. Sedan körn man campinginreding på sommaren och fuskkör med dubbla sätesrader när man någon enstaka gång behöver transportera fler än 5-6 personer.

• ola-h

Medlem
    23 december, 2004 vid 11:57 som svar på: Nils Rosenblad till Naish!?

…och Nils Rosenblad designade det första moderna vågseglet, Tigas ”Wave” årsmodell 1992.

• ola-h

Medlem
    22 december, 2004 vid 13:27 som svar på: Vilken Freestylefena?

Starbords fenor har en aning våg i sig, men det är trots allt dessa fenor som levereras till de rätt extrema FreeSexbrädorna, så utan att vara erfaren i freestyle själv skulle jag nog gissa att de har tillräckligt med freestyle i sig. Det är långt ifrån en vågfena i shapen, trots allt. Naishs freestylefena har väl varit lite i samma anda, eller?

• ola-h

Medlem
    21 december, 2004 vid 20:41 som svar på: Krashbilder…

Jag fick Keith Teboul i en hyfsad bailout i våras:

[

• ola-h

Medlem
    21 december, 2004 vid 15:04 som svar på: Vilken Freestylefena?

Eftersom det trots allt är en freestylevågis/vågis du har så skulle jag nog satsa på en fena i stil med MFC RON som Dr Masse rekomenderar. Den är väldigt lik Staboards freestylefena och en bra kompromiss mella freestyle och onshorevåg. Behöver du en hyfsad stor sådan har jag för övrigt en sprillans Starboard Drake Freestyle 24 över som du kan få ett bra pris på. Ser som sagt ut som MFC RON i shapen.

• ola-h

Medlem
    17 december, 2004 vid 12:33 som svar på: Ny vågbräda inför nästa säsong

Just Acid 70 är en ”specialare”. Shapen härstammar i själva verket från EVO 70. Bottenformen är densamma, men man har just mindre justeringar på rockerna och sedan dragit ut tailen ett uns och nosen 9cm. Samtidigt har man också gjort kanterna i tailen lite tunnare. Jag var rätt sugen på denna bräda, men eftersom jag definitivt skulle ha en EVO 62 och även ville ha en ny EVO 70 så kändes det som att det skulle bli lite väl tät att ha en till bräda med 54cm bredd. Så, det fick bli en Acid 74 istället. Även den är för övrigt hyfsat bred i tailen och rätt kort, men inte riktigt som 70:an, förstås.

• ola-h

Medlem
    17 december, 2004 vid 10:26 som svar på: Ny vågbräda inför nästa säsong

Jag har inte läst windsurfs test, men det stämmer väl rätt väl med vad jag själv kände. Det är dock lite lurigt med dessa uttalanden RRD känns visserligen lite mer krävande även i små vågor eftersom den verkar kräva mer ”exakthet” när man pushar den. Jag skulle dock säga att detär mer en fråga om stil och smak huruvuda man uppskatttar detta. Å andra sidan är RRDarna väldigt lättsvängda, så är man på det stadiet att man har probem man att få sväng på prylarna är den kanske lättkörd, snarare. Som sagt är jag dock personligen lite osäker på hur de skulle funka i större vågor, men jag själv föredrar ju också brädor som snarare är lugna och stabila är nervösa. Även den lilla och superloosa EVO 62 har i grunden detta lugn i sig.

Att EVOn har bra potential för snabbare vågor stämmer ju också med mina observationer och att Windsurf samtidigt tyckte den var bra för medelgoda understryker mitt resonemang om dubbla karaktärer.

Vinta: Intressant med Ronnebygrabbarna. Ibland känns det nästan som en orättvis fördel med EVOn. När det gäller höjdtagninen är det rätt mycket en teknikgrej, som du misstänker. Dock kan det vara värt att observera att fenorna till EVO (de gråa 2004 och ännu mer den blå Curtis-varianten från 2005) är väldigt tunna i profilen. Vill man ha mer höjdtagning, speciellt i låg fart, kan man prova t ex de röda Acidfenorna. Det blir rätt stor skillnad.

• ola-h

Medlem
    16 december, 2004 vid 13:56 som svar på: Ny vågbräda inför nästa säsong

Jag har kört alla de brädor du nämner. RRD, Tabou, JP sparsamt, men EVO väldigt mycket. Jag har en deal med Starboard och kan därför betraktas som partisk, så du får själv värdera om du litar på mitt ord…

För det första så tror jag definitivt att den här brädtypen är rätt för Sverige. Givetvis kommer det alltid finnas några som trivs bäst på ”klassiska” brädor, men jag tror inte det är många som får ut mer av vågseglingen på en klassisk bräda än dom skulle få på en bräda i EVO-klassen.

Av det jag testat de olika brädorna skulle jag säga följande:

Tabou Pocket (testade 78:an, två ggr i 4.5 och 5.3/5.0, x-on): Denna är nästan en kopia av EVOn (74:an) men den går ändå rätt annorlunda i vattnet. Troligen på grund av sina skarpare kanter så för den ett betydligt högre vattenläge. Det gör att den känns lite ”krispigare”, speciellt när man precis planar. Den ger helt enkelt känslan av att ligga lite mer ovanpå ytan och känns lite mer nervös. Nackdelen är att den också känns mer nervös i svängen och att brädan för mig inte känns lita ”säker” som t ex EVO 74:an när det är små segel och bra drag. Därför skulle jag säga att Taboun har lite mindre segelregister och troligen inte är lika bra i lite snabbare vågor. Å andra är det något i känslan hos EVOn som gör att man upplever den som långsam, och Taboun har mindre av denna seghetskänsla. I verklig fart skiljer det säkerligen mycket, mycket lite, det handla om känslan, alltså.

RRD Swallow (testade 68, 78 och 88 med 5.0/5.3, x-on). RRDn är den mest annorlunda brädan. Det känns som den har mer rocker under fötterna eller nåt, för den svänger som på räls. Personligen tyckte jag alla storlekarna kändes bra rakt fram, en skön kombination mellan att gå lite djupare i vattnet och vara stabila och att ligga mer ovanpå och kännas krispiga. Vissa har upplevt 78:an som seg, men det tyckte inte jag. Möjligen är det en fråga om teknik och vilka segal man kör. 88:an kändes förvånansvärt smidig även för mina 68kg och samtidigt planade 68:an tidigt och kändes effektiv även i sega vågor.Det ger en antydan om att brädorna har ett rätt bra register rent segelstorleksmässigt. På vågen svängde som sagt brädorna otroligt bra, men jag tyckte också de var lite svåra att hitta balansen i. Både i bottensvängen och toppsvängen kändes det som man verkligen behövde träffa rätt med var man la trycket för att inte antingen tappa skäret eller få spinout. Detta är dock förhoppningsvis något man vänjers sig vid, men för min befintliga teknik ock stil var känslan att RRDn var extremt rolig och effektiv i små vågor men att jag blev lite tveksam hur den funkar bland snabbare och större saker. RRDn har ju extra sidofenor, och med de på tar brädan väldigt bra höjd, men känns aningen segare.

JP RWW (testade 76:an i 5.0/5.3): Denna kändes mer freestyle/wave än de andra. Den var superenkel att köra, hade ett skönt läge i vattnet, planade tidigt och verkade ta bra höjd. Kanske var det den minst spännande brädan på vågen. Den är loose och svänger bra och borde kunna funka rätt OK även i större vågor, men den har inte t ex RRDs brutala svängbarhet i sig. Ospännande kan dock vara bra
    ibland, för att man skipper obehagliga överaskningar.

När det gäller EVOsarna (har kört 74:an från 4.0-5.9, 70:an från 3.5-5.9 och 62:an från 3.5-5.0, i alla möjliga sorts vågförhållanden) så är jag som sagt mer färgad eftersom jag kan dem så bra. Det jag dock tycker, och ockå har erfarit att de flesta som provar dem tycker, är att brädan kan kännas lite långsam, men att detta beror på en mycket mjuk gång vilket gör att EVOn går väldigt bra också med små segel. Av samma anleding är den bra i chop. På vågen har EVOn lite av två olika karaktärer. Å ena sidan är den grymt lättkörd, lättsvängd och effektiv i små och/eller sega vågor. Då är den väldigt förlåtande till hur man seglare den. Å andra sidan är EVOn troligen den av alla dessa brädor som är mest ”high performance” när det blir snabbare och störrre vågor. Han som utvecklar dem kör enbart EVO (inga klassiker) och betraktas som en av världen mest extrema vågseglare när det gäller utpräglad ”framfotsteknik”. Så, brädan klarar väldigt snabba förhållanden, men ställer då också rätt stora krav på seglaren. Lite dr Jekyll och Mr Hyde. Den är alltid lugn och ”väluppfostrad”, även i snabba förhållanden, det som är krävande är att den behöver rätt mycket tryck på railen för att svänga bra då (vilket inte gäller då det är segt).

Så, jag kan tänka mig att ha kul på vilken bräda som helst och jag tror också att du blir nöjd med vilken som helst av dem. Personligen föredrar jag Staboarden för att jag är inkörd på dem och far att jag snarare vill ha brädor som är väldigt allround än sådana som kanske är mer utpräglat designade för bra prestanda huvudsakligen i sega förhållanden. Det finns dock redan många nöjda ägare till de andra märkenas brädor.

Storleksmässigt verkar den här typen av brädor ha ett bredare spann av seglare som de funkar för. Man kan (men måste inte) välja dessa brädor mindre än vanligt. Så för dig kan allt ifrån 74 till 88 liter vara aktuellt. Här är svårt att ge några generella råd innan du bestämt dig för märke. När det gäller Starbord skulle både 74:an och 80:an kunna vara rätt. 74:an blir nog lite seg med en 6.0:a men är nog en bättre vågbräda när det väl blåser så det är vågor i Sverige.

• ola-h

Medlem
    9 december, 2004 vid 08:30 som svar på: Mast val?

Jag tror egentligen inte att producenteerna har dålig koll på styvheterna, det är bara det att de gör masterna lite olika styva av olika skäl. Det finns ju inget som säger att just IMCS 19 på en 4m mast är det _rätta_. Däremot vore det bra om agivet IMCS på masten faktiskt stämde med verkligheten, så man slapp gissa. För övrigt diksuteras det både i SURFs artikel och på andra ställen att IMCS-metoden helt enkelt inte är bra, dvs att värden (styvhet, kurvor) uppmätta med den metoden inte har så stor relevans för hur masten verkligen funkar i seglet. Problemet skulle vara del hur man böjer masten (en vikt på mitten) och dels att mamn baraböjer så lite (30kg mitt på ger betydligt mindre böjning än när masten riggas i ett segel, i de flesta fall).

• ola-h

Medlem
    8 december, 2004 vid 16:07 som svar på: hotsailsmaui 2005

Det är väl bara riggprylar (i Stockholm i alla fall) tror jag. Kanske kan jag plocka med några Starboard 2005 (FreeSex, Acid, EVO) i min buss, om någon skulle vilja kolla på dem.

• ola-h

Medlem
    8 december, 2004 vid 12:35 som svar på: Mast val?

Helt klart en 400-mast. Det finns rätt många 5.3:or som är avsedda för 4m mast och de som inte är det ligger i regel strax över 430 i luff och går OK på en 400 de med. Däremot finns det inga 4.0:or eller 4.2:or som går bra på en 430-mast. Inga 4.5-4.7 heller, egentligen. Så att köra 5.3 som störst (oavsett om brädan klarar lite mer) och sedan skaffa en bra 4m mast är mitt råd.

Själv kör jag för övrigt 4m mast upp till 6.3, men då handlar det om ett segel med ovanligt kort luff (Hot Dawg) och ca 44cm förlängning och jag är dessutom rätt lätt.

• ola-h

Medlem
    8 december, 2004 vid 07:41 som svar på: Acid – Evo?

Intressant anmärkning som jag hålelr med om. Givetvis har också fenen betydelse, men men kan dra ett liknande resonemang där, dvs att man kan köra mindre, mer loosa och snabbare fenor. EVO kommer t ex med en mer ”sideshorebetonad” fena än vad Acid gör och man kan justera EVOns egenskaper än mer mot bra onshoreprestanda genom att köra lite andra fenor.

• ola-h

Medlem
    8 december, 2004 vid 07:28 som svar på: Acid – Evo?

Det beror lite på…

Det kan antingen vara 80:an eller 74:an som blir rätt storlek. 92:an är nog för stor. De i Starboardtemet som väger runt 85 brukar inte byta upp till 80:an förrän till 5.7 eller möjligen onshore och 5.3. 74:an är bra upp till 5,3 (själv väger jag 68 och kör den till 5.9). Det är dock skillnad på proffs och på oss amatörer, så detta ger bara en lite antydning om brädornas egenskaper.

Det som är avgörande i ditt fall är väl mest vilka segelstorlekar du vill ha bäst prestanda med och vilka du vill kunna köra överhuvudtaget, din egen nivå och vilka övriga brädor du har.

När storlekar på EVO diskuters på Starboards forum finns det ofta två läger, ett som säger ”ta så liten som möjligt” och ett som säger ”kör stort, det gör jag och det går jättebra”. Analyserar man detta lite visar det sig att båda lägren har rätt och att EVOsarna helt enkelt har ett större spektrum av seglarstorlekar som de funkar för. Det är mer vissa detaljer i känslan som ändras när man väljer stort relativ när man väljer litet.

• ola-h

Medlem
    7 december, 2004 vid 21:56 som svar på: Acid – Evo?

Ja, du Jimmy. Om det är något inom vindsurfingvärlden jag kanske vet något om så är det just frågan om brädorna Acid och EVO. Jag har kört ett gäng Acid brädor sedan 2002 och sedan 2003 har jag parallellt kört lite olika EVOs. Så, jag skulle kunna skriva flera sidor om karaktären på de olika modellerna, och också lite mer subtila skillnader mellan olika storlekar av modellerna. Såsom så ofta när man börjar förstå lite mer av något område så upptäcker man att det sällan går att uttala sig kategoriskt. Nu skall jag dock ändå bespara konfenläsarna flera sidor med tjat från min sida och föreslå EVO som den bästa modellen av de två för Sverigebruk. Jag skulle tro att minst 90% av de som seglar vågor i Sverige skulle ha roligast på EVOn minst 90% av all vågsegling de gör i Sverige ungefär.

Så min rekomendation är en EVO, antingen 74:an som har ca 77 liter i verkligheten och ungefär motsvarar en klassisk 80-litare, eller 80:an (om du är lite tyngre eller kör på extremt byiga och trixiga ställen).

Vi du ha mer specifik info (trots tjatvarningen) kan du kanske skriva lite om vad du väger, var du seglar, ungefär hur du seglar, vilka brädor du tänker dig ha som komplement, vad du kört för bräda tidigare och vilka segel du vill köra på vågbrädan i fråga.

• ola-h

Medlem
    7 december, 2004 vid 13:09 som svar på: säten och böter.

Vad händer om man har bussen campingreggad och sedan kör massa personer i ditmonterade säten (med bälten). Hur mycket böter, ungefär? Hur är det om man istället har bussed lastbilsreggad för t ex 2 personer och sedan kör 10 (med eller utan bälte)? Vad gäller om lastförskjutningsskyddet ”lossnat”?

(Förresten, om man monterarar in fler säten än vad bilen är reggad för, sätter passagerare med säkerhetsbälte i dessa och sedan blir stoppad, då borde man av symmetriskäl få negativa böter, eller?…)

Sida 254 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA