Forumsvar skapade

Sida 259 av 329
  • ola-h

Medlem
    9 september, 2004 vid 21:22 som svar på: Minsta möjliga brädvolym men ändå kunna dra rigg?

När det gäller att segla hem i lite vind, eller ta sig till någon annan bestämd plats, så spelar volymen större roll. Så fort du har lite extra volym bli det betydligt enklare att ta höjd när du bara har fistryck i seglet.

Angående RRD freestylewave, eller freestylevågisar i allmänhet, så tycker jag helt klart det är att bra val för den applikation du nämner. En sådan bräda planar enklare (dvs tidigare för den som inte har grym teknik), är snabbare, håller höjd bättre mm än en vanlig vågis och även än en modern bred och kort vågis. Detta är perfekt för typ Varberg i vindar för över 5 kvadrat. En freestylevågis svänger tillräckligt bra för att rida vågor med, men det är ändå långt till den svängprestanda som en riktig vågis eller en vågis av EVO-typ har. En lite paradox här är att har man bra koll på sina svängar så kan man få en freestylevågis att göra nästan vad som helst med en kombination av lite extra känsla och extra tryck på railen. Är man dock lite mer novis så kan det vara lite svårare att få fin sväng på bräda i vågridningen. Så, för en inte så van seglare som ändå vill satsa huvudsakligen på att rida så tycker jag en bräda av EVO-typ är bättre. De flesta satsar dock mer på hopp och backsideridning i dessa förhållanden och då är en freestylewave helrätt och RRDn hör nog till de bättre enligt det jag hört (har bara kort provat 90:an, 2005, själv).

OBS, mellan de olika märkenas freestylevågisar skiljer det rätt mycket i ”inriktning”. En del går mer mot våg, en del mer mot freestyle och en del mer mot freeride. Jag har inte kört alla brädor, men jag skulle säga att den som ligger mest åt våghållet är Fanatic FreeWave och troligen också Starboards nya Kombat.

• ola-h

Medlem
    9 september, 2004 vid 20:15 som svar på: RRD Wave Swallow (Kort bred vågis med mycke rocker

Det blir nog Torö så småningom, men just denna helg blir det västkusten. Jag håller dock med om att prognosen ser obehagligt darrig ut, men att det ändå spås hyfsat med vind över hela SVERIGE bådar förhoppningsvis för att det i alla fall kommer gå av lite.

• ola-h

Medlem
    9 september, 2004 vid 15:09 som svar på: RRD Wave Swallow (Kort bred vågis med mycke rocker

Jag såg minsann en kille som fick på några schyssta svängar med en Swallow 78 – det var nog du. ”Inte direkt salsgolv” skulle jag säga är en lätt underdrift…

233, förresten, själv körde jag 218 – en EVO 62, men erfarenheterna är ungefär desamma förutom att hela brädan är mindre och kanske mer passande till mina 68 kilo.

Swallow 78:an samt den större och mindre systern provade jag i Varberg för ett tag sedan och de är verkligen sköna, så du lär garanterat bli nöjd. Småskaliga RRD-fantaster tycker jag inte skall vara rädda för att välja Swallow 68:an. Den verkade riktigt skön.

• ola-h

Medlem
    9 september, 2004 vid 13:14 som svar på: Minsta möjliga brädvolym men ändå kunna dra rigg?

För det första är det hela ekipagets vikt som spelar roll, så du går lägga på 15-20 kilo på din kroppsvikt för att få den volym som håller dig helt torrskodd vid en längre tids absolut stilastående.

Det som gör det möjligt att dra rigg och köra sakta på en bräda mindre än detta är flera saker. Dels, även om du står helt still så kommer det att ta lite tid innan du sjunker på grund av vattnets viscositet (tröghet). Detta gör att om du är lite snabb så hinner inte brädan sjunka så långt. Sedan, om det bara är lite vind så du börjar åka lite framåt så kommer lyftkrafter uppkomma genom brädans färd genom vattnet (förutsatt att den vinklas lite uppåt). Alltså, även vid mycket låg fart så kan denna lyftkraft hjälpa till mycket. Igår körde jag på en bräda med 62 liter (i bräckt vatten). Jag och mina prylar kanske vägde 85 kilo, dvs jag hade ca 23 liter ”minus”. Ändå höll jag mig lätt på ytan även då vinden dog och jag bara hade ett mycket lätt drag i seglet. Ställer jag mig helt still ett tag, så sjunker jag nog till midjan, det är sant, och då håller jag med om att det blir lite trixigt att manövrera seglet. Men, ett uns med drag räcker för att hålla sig flytande.

• ola-h

Medlem
    9 september, 2004 vid 11:40 som svar på: Minsta möjliga brädvolym men ändå kunna dra rigg?

Det är för övrigt lättare att vattenstarta på en mindre bräda. Hur enkelt det är att dra rigg beror också väldigt mycket på brädans shape. Jag har kört jättestora brädoa (över 100liter) som i chop varit snudd på omöjliga vid riggdragning på grund av att de varit väldigt ranka medan jag om det krävs rätt smärtfritt kan dra rigg på en 65-litersbräda i samma förhållanden.

Att dra rigg om brädan sjuker lite kan vara trickigt, men man får alltså också viss hjälp av att brädan blir stabilare när den ligger djupare ned i vattnet.

Annars håller jag med föregående talare.Det är bättre att satsa på en bräda som verkar rätt för övrigt och inte fokusera på just riggdragningen. Tar du en bräda som du säkert drag rigg torrskodd på så kommer den fortfarande att vara väldigt stor.

• ola-h

Medlem
    9 september, 2004 vid 09:01 som svar på: Väddö idag måste…

JA, västan medar jag ju. Det blir lite förvirrande för en sådan västkusteseglare som jag när jag hamnar på andra sidan.

Förresten, hur blir stället på helt andra vindriktningar, t ex rak ost eller rent av sydost?

• ola-h

Medlem
    9 september, 2004 vid 08:10 som svar på: Äntligen, nya windsurf i hande(l)n!

Dagis var ju inte helt fel igår, eller närmare bestämt: Ola till surfet, Sigge med morfar till dagis och sedan med mormor hem (min fru är på tjänsteresa).

• ola-h

Medlem
    9 september, 2004 vid 08:05 som svar på: Väddö idag måste…

Själv tog jag en chansning och körde de ca 40 milen från Karlstad efter 10 då jag kunde dra från jobbet där (bor annars i Örebro). Avtagande prognos gjorde mig rätt nervös, men när jag kom fram strax efter 14 så var det fortfarande OK med 4.0 och jag körde den storleken och min EVO 62 tills jag blev trött.

Stället var mycket trevligt och det var tydligt att det finns grym potential. Just igår var det lite mycket onshore och stökigt och choppigt bland vågorna ute på revet, i alla fall när jag seglade. Trevlig storlek på vågorna, men riktningen gjorde det svårt att utnytja dem ordentligt för mig. Lite mer ostan i nordan gör nog susen.

Hur som helst blir det säkert fler resor dit för min del, så fort nästa nordkuling kommer (och jag har möjlighet att ta en ledig dag).

• ola-h

Medlem
    9 september, 2004 vid 07:55 som svar på: ns 05 + rdm = ?

Det är inte riktigt svar på din fråga, men snart kommer Streamlineds nya master och de har en speciell rdm-version som är gjord just för att passa till North, NP och några andra märken som inte designats för rdm.

• ola-h

Medlem
    7 september, 2004 vid 20:15 som svar på: Äntligen, nya windsurf i hande(l)n!

”Die Idee muß über die Wirklichkeit Gericht sitzen, und nicht umgekehrt. Die Aufgabe der Spekulation ist nicht, festzustellen, was besteht, sondern in der unsicheren Welt der Menschen festzulegen, was als Wert gelten muß. Und wenn das nicht der tagtäglichen Wirklichkeit entspricht, darf man es deshalb nicht abstrakt nennen, sondern abstrakt und träge müssen vielmehr der Wille und die Kraft der Menschen genannt werden, die der Idee nicht genügen.”

Ja, jag kunde nog inte sagt det bättre själv, men nu råkar det vara den italienska 1900-talsfilosofen Julius EVOLA som varit framme.

Annars tur att brädan inte blivit döpt till EBO. Ebola hade ju varit något mindre smickrande. Men man tanke på Julius Evolas något högerextremistiska drag så kanske det kvittar.

• ola-h

Medlem
    7 september, 2004 vid 19:33 som svar på: Äntligen, nya windsurf i hande(l)n!

Det är ju bätte när du, MC och jag testar. Då blir det spridning på det mesta. Vi får starta egen tidning.

• ola-h

Medlem
    7 september, 2004 vid 19:30 som svar på: Nya leksaker, kolla EVO 62:an

20.5:an för 2005 ser ungefär like ”kraftfull” ut som 21:an från 2004, lite kortare men också lite längre korda. Annars har EVO-fenorna lite kortare korda än Starboards andra vågfenor. Topparna är lite mindre också och dessutom är de lite hårdare i flexen. Antagligen skiljer sig profilen också, men det är svårt att se. Överlag är det väl inget unikt med EVO-fenorna, men fenor är en personlig grej och de som kommer med EVOs är utprovade (av Scott) för att funka bra med de brädorna. För mig har dock alla de fenor jag testat funkat OK, lite olika men OK.

20.5 kanske låter lite, men många vågseglare kör rätt små fenor. 20.5 är ungefär 8.0″ och det är nog en rätt normal storlek för 4.7-5.0.

2005 EVO-fenorna finns för övrigt också i 21 och 22.5.

• ola-h

Medlem
    7 september, 2004 vid 15:37 som svar på: Nya leksaker, kolla EVO 62:an

Nej, faktiskt blev det en 100-liters denna gång. Kombinationen av insjösegling med 6.3, att det skall funka bättre till Gisela samt framför allt att brädan skall gå ett sälje något enklare i framtiden gjorde att det blev det valet. 245*64.4, alltså. Men, givetvis får du testa ändå om vi stöter ihop.

• ola-h

Medlem
    7 september, 2004 vid 13:53 som svar på: Nya leksaker, kolla EVO 62:an

Jag väger 68 och har kört fenor på 20 (Drake Wave+custom) 21 (EVO 2004), 22 (Drake Wave) och 22.5 MFC Goya. Man kan säga att för att funka så bra som möjligt i vågor så är det bättre att hålla sig till en mindre fena på EVOn än vad man kanske är van vid. 23.5 skulle jag säga är jättestort, även om man är lite tyngre. Då kommer brädan inte svänga lika bra som det är tänkt och är det överhuvudtaget någon fart i vågorna så skulle jag inte köra så stort. För mer B&J kan det kanske funka, jag vet några som kör liknande kombination för lite extra plattvattensprestanda.

På 74:an har jag kört 20.fena med 4.0 och 4.5, 21 fena med 4.5, 5.0 och 5,3 och 22 med lätt 5.3 i onshore och 22 eller 22.5 med 5.9.

Det är också lite skilnade på karaktären i de olika fenorna och det är ingen slump att fenorna som kommer med EVO är lite annorlunda från dem som kommer med Acid, t ex.

Eventuellt har jag en sprillans 20.5 2005 EVO fena som jag skulle kunna sälja, förresten.

• ola-h

Medlem
    7 september, 2004 vid 12:51 som svar på: Nya leksaker, kolla EVO 62:an

Jo, jag måste ju hålla mig lite ajour med vad som händer på ”den klassiska sidan” också. Det skall bli kul att prova Levi-modellen och det är ju många som tvekar mellan klassisk och EVO-typ.

Annars är det förståss vansinnigt att köpa tre vågisar, men för er som inte vet så får jag dem till bra pris. Jag är alltså inte fullkomligt galen, hoppas jag.

Sida 259 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA