Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Minsta möjliga brädvolym men ändå kunna dra rigg?

  • Minsta möjliga brädvolym men ändå kunna dra rigg?

    Publicerad av gustav-s på 8 september, 2004 vid 18:59

    Efter en bra dag med stor bräda blir man sugen på en mindre när det väl blåser på. Men eftersom vattenstarter inte sitter så vill jag ha en liten bräda som man ändå klarar av att dra rigg på. Vilken volym ska man satsa på? Väger ca 73 kg.

    Mvh Gustav

    ola-h svarade 19 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • nordgren

    Medlem
    8 september, 2004 vid 19:14

    Man brukar säga att vikten + 20 liter är ganska bekvämt att dra rigg på. Men man kan egentligen dra rigg på det mesta, mer eller mindre torrskodd (oftast mycket mindre wink.gif
    Men träna på vattenstarten på dín tecno och köp sen den volym till lillbrädan som du vill utan att kompromissa… Kan vara en ide.
    Men som sagt annars så är det nog mellan 95-105 om du vill ha så liten bräda som möjligt men kunna dra rigg. Men tänk på att med en mindre bräda blir det färre dagar på vattnet om du kränger din större.

  • ola-h

    Medlem
    9 september, 2004 vid 11:40

    Det är för övrigt lättare att vattenstarta på en mindre bräda. Hur enkelt det är att dra rigg beror också väldigt mycket på brädans shape. Jag har kört jättestora brädoa (över 100liter) som i chop varit snudd på omöjliga vid riggdragning på grund av att de varit väldigt ranka medan jag om det krävs rätt smärtfritt kan dra rigg på en 65-litersbräda i samma förhållanden.

    Att dra rigg om brädan sjuker lite kan vara trickigt, men man får alltså också viss hjälp av att brädan blir stabilare när den ligger djupare ned i vattnet.

    Annars håller jag med föregående talare.Det är bättre att satsa på en bräda som verkar rätt för övrigt och inte fokusera på just riggdragningen. Tar du en bräda som du säkert drag rigg torrskodd på så kommer den fortfarande att vara väldigt stor.

  • mexi_

    Medlem
    9 september, 2004 vid 12:23

    Tycker inte att kombinationen “Kunna dra rigg” och “rolig bräda när det blåser i” riktigt går ihop. Min första bräda var runt 100 liter och svår att dra rigg på, men jag bestämde mig för att lära mig vattenstarten det första jag gjorde och det gjorde allt mycket lättare. Nu har jag en bräda på 96 liter och jag drar aldrig rigg på den, iof har jag fått simma in några gånger när vinden lagt sig, men det hade nästan varit jobbigare att försöka att dra rigg och försöka att segla in utan att vingla i vattnet……………sen när det blåser i så är det så mycket roligare än att köra på en större bräda! (Jag vet att min är stor i förhållande till v-coast vågisar, men för en stockholmare på 90 pannor så känns den ganska lite………)

  • safesurfer

    Medlem
    9 september, 2004 vid 12:50

    Är det möjligt för någon som väger 85kg att dra rigg på en 75liter bräda. Har svårt att tro det måste gå jäkligt snabbt då så att brädan inte hinner sjunka eller nåt. Då vinden avtar och man börjar få vatten till midjan så blir det jäkligt svårt att kontrollera seglet då under delen är under vatten. Då man skotar in flyttar sig typ brädan istället för seglet.

  • mtomas

    Medlem
    9 september, 2004 vid 13:01

    Vad är lämplig volym på en första vågis?

    Väger 75 pannor och skulle också vilja ha en bräda mindre än 152 liter när det brallar i.

  • ola-h

    Medlem
    9 september, 2004 vid 13:14

    För det första är det hela ekipagets vikt som spelar roll, så du går lägga på 15-20 kilo på din kroppsvikt för att få den volym som håller dig helt torrskodd vid en längre tids absolut stilastående.

    Det som gör det möjligt att dra rigg och köra sakta på en bräda mindre än detta är flera saker. Dels, även om du står helt still så kommer det att ta lite tid innan du sjunker på grund av vattnets viscositet (tröghet). Detta gör att om du är lite snabb så hinner inte brädan sjunka så långt. Sedan, om det bara är lite vind så du börjar åka lite framåt så kommer lyftkrafter uppkomma genom brädans färd genom vattnet (förutsatt att den vinklas lite uppåt). Alltså, även vid mycket låg fart så kan denna lyftkraft hjälpa till mycket. Igår körde jag på en bräda med 62 liter (i bräckt vatten). Jag och mina prylar kanske vägde 85 kilo, dvs jag hade ca 23 liter “minus”. Ändå höll jag mig lätt på ytan även då vinden dog och jag bara hade ett mycket lätt drag i seglet. Ställer jag mig helt still ett tag, så sjunker jag nog till midjan, det är sant, och då håller jag med om att det blir lite trixigt att manövrera seglet. Men, ett uns med drag räcker för att hålla sig flytande.

  • safesurfer

    Medlem
    9 september, 2004 vid 17:13

    Okej då fårstår jag vad du menar. Tänkte bara att det är nog svårt att dra rigg på en 70 liters bräda om man ska starta från simmande position. Jag har nog alldrig lyckats segla hem på min 262axxis 85liter när vinden är för svag för att vattenstarta väger 87kg(men klart kan ju vara en fråga om skill också) har oftast en 6,5m2 på då. Kan dock slå på min 74liters fly men då får det gå undan.

    Funderar föresten på att kpöa mig en lite större bräda för de dagar då man inte kan köra vågisen funkar bara med 5.0 och ned. En bräda man kan köra runt 6,5segel på dvs 80% av de dagar jag seglar seglar jag nog 6,5. Är intresserad av RRD freewave 90 eller 100. 100 brädan har ju ett trevligt segel register men funkar den även i varberg i 10m/s då det är bra men inte nog bra för bra tryck i 5,0. Har inte seglat större än min AXXIS 262 sen 97. Ola du verka ju ha koll på dessa grejer något tips på lager?
    Tack på förhand.

  • ola-h

    Medlem
    9 september, 2004 vid 21:22

    När det gäller att segla hem i lite vind, eller ta sig till någon annan bestämd plats, så spelar volymen större roll. Så fort du har lite extra volym bli det betydligt enklare att ta höjd när du bara har fistryck i seglet.

    Angående RRD freestylewave, eller freestylevågisar i allmänhet, så tycker jag helt klart det är att bra val för den applikation du nämner. En sådan bräda planar enklare (dvs tidigare för den som inte har grym teknik), är snabbare, håller höjd bättre mm än en vanlig vågis och även än en modern bred och kort vågis. Detta är perfekt för typ Varberg i vindar för över 5 kvadrat. En freestylevågis svänger tillräckligt bra för att rida vågor med, men det är ändå långt till den svängprestanda som en riktig vågis eller en vågis av EVO-typ har. En lite paradox här är att har man bra koll på sina svängar så kan man få en freestylevågis att göra nästan vad som helst med en kombination av lite extra känsla och extra tryck på railen. Är man dock lite mer novis så kan det vara lite svårare att få fin sväng på bräda i vågridningen. Så, för en inte så van seglare som ändå vill satsa huvudsakligen på att rida så tycker jag en bräda av EVO-typ är bättre. De flesta satsar dock mer på hopp och backsideridning i dessa förhållanden och då är en freestylewave helrätt och RRDn hör nog till de bättre enligt det jag hört (har bara kort provat 90:an, 2005, själv).

    OBS, mellan de olika märkenas freestylevågisar skiljer det rätt mycket i “inriktning”. En del går mer mot våg, en del mer mot freestyle och en del mer mot freeride. Jag har inte kört alla brädor, men jag skulle säga att den som ligger mest åt våghållet är Fanatic FreeWave och troligen också Starboards nya Kombat.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Minsta möjliga brädvolym men ändå kunna dra rigg?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.