ola-h
Forumsvar skapade
-
Jo, jag körde ett tag, men bara på ”inre revet”. Det var rätt bra, inte jättestort, men OK vågor och inte så hård konkurens om dem. Jag kan posta ett par bilder imorgon när jag sitter på en bättre uppkoppling.
-
Drar själv till Åsa inom en timme. Kan vara rekordgrymt idag, sånär som på temperaturen, då.
-
Precis. Personligen tycker jag dock EVO funkar allra bäst om man kör mycket över framfoten.
-
Jo, EVO var ju bra förstås, men den är ju så bra att den får anses vara utom tävlan. Skämt åsido, det var många brädor som fick bra omdömmen, bland annat Beast fick ju fina vitsord för sin allroundmässighet. Så man kan nog se Beast om EN AV testvinnarna, speciellt för de som vill ha en klassiskt design.
-
Jag pratade en hel del med Mistrals pro-rider Nik Baker och shaper Mark Nelson på Maui förra veckan. De har helt klart ett seriöst utvecklingsarbete på gång och brädorna har ju fått riktigt bra testutvärderingar också (Beast kan t ex snarast betraktas som en av testvinnarna i SURFs vågbrädestest).
Tyvärr är väl märket inte direkt ”rå-hypat” nu för tiden. Jag har själv knappt bemödat mig med att en titta på Mistrals brädor. Ett märkes ”anseende” är, tyvärr, minst lika viktigt som hur bra brädorna är och Mistrals ”brand manager” (Raoul, som också var på Maui förra veckan) har nog en del att göra. Mao, jag förstår om SP inte kommer satsa på Mistral kommande säsong. Antagligen är beslutet helt enkelt baserat på försäljning och intresse för märket.
-
Japp, flera följer i Hots fotspår och experimenterar med dacronsegel. Jason Diffin (som har egen customloft och designar åt Simmer) seglade bland annat på ett eget Dacronsegel (som syns i bakgrunden på bilden ovan).
-
Lite tilläggsinformation. Det verkar inte behövas vind för att utföra dessa manövrar. Både cutbacken och bottensvängen är gjorda i vind långt, långt under planingströskeln. Levi kör 5.0, men man hade inte planat med 6.0 heller, troligen inte ens med 7.0.
Nedan Jesper Blomberg strax efter en schysst airial.
-
Levi kan inte bara toppsvänga. Han kan bottensvänga också:
-
Tidningen Vindsurfing verkar ha lagts ned. Det är svårt med ideellt arbete. Jag kommer försöka sälja det jag får ihop till någon av de internationella magasinen. Går inte det får vi se var det hamnar.
-
Här kör Jason Prior på ett… (bild från 6/3, Hookipa)
-
Jag har varken kört JP:n eller RRD:n, men de som kört dem säger att båda är bra brädor. Min känsla är att RRD:n är lite mer wave och JP-brädorna går aningens mer åt freestylehållet. Skillnaden lär dock inte vara direkt stor.
Om du väger under 70 kilo så tror jag alla tre brädorna du föreslår är tillräckligt stora för 6.0. JP FSW 91 ger dig lite extra storlek för trick och sådant, men de mindre brädorna är antagligen enklare atthantera då det blåser rejält. Man kan säga så här: någon av de mindre är nog det bästa valet så länge du kör brädan som endabräda, men när du kompletterat med den lilla vågisen du pratat om så får du ett ”bättre par” genom att nu välja t ex den stora JP:n. Så, det hela beror lite på hur länge du kommer segla med brädan som endabräda.
Å andra sidan, jag väger också bara lite under 70 och för mig känns 84 liter som rätt lagom storlek på en stor bräda (upp till 6.0). Eftersom du antgligen kommer utvecklas när du byter till en freestylewave från din flow så kanske en bräda runt 85 liter blir rätt lagom som största och du kan då vara fri att välja din planerade lilla vågis så liten du vill.
Å andra sidan (igen, det blir väl tredje sidan nu…) så ger en större bräda (91) dig möjlighet att senare också kompletttera med ett större segel om du vill få mer tid på vattnet. För ca 85 liter freestyle-våg är 6.0 ungefär max.
Svåra val, svåra val. Personalen på SP kan säkert ge en del bra råd också eftersom de säljer mycket prylar av den föreslagna typen och också seglat de olika brädorna.
-
I praktiken blir det nog som du misstänker, dvs att den mindre brädan kräver mer tryck i seglet för att plana. Är man duktig (på att segla småbrädor) är det dock inte alls säkert att det blir så.
Det som framför allt kräver mer tryck (eller bättre teknik) är just att komma över själva planingströskeln. När sedan farten ökar krävs allt mindre teknik för att få ut fördelarna en mindre bräda kan erbjuda.
Givetvis spelar brädtypen också stor roll, inte bara storleken.
-
Jag vet inte vem som kommer shapa AHD, och jag tror inte de gjort något officiellt än. Ryktesvis lämnade Jean B. pga bråk om pengar. Ryktesvis, alltså.
Jag tror inte det är AHD:s gamla fabrik. Detta känns mer som custombrädor. Jag kan ha fel dock.
-
Fenorna till EVO är vanliga vågfenor i princip. De är dock framtagna speciellt till EVO av Scott McKercher och har rätt smal bas och är merdelmjuka. Jag har dock provat med andra vågfenor av diverse slag och det har funkat bra.
När det gäller storlek så gillar EVO:n rätt små fenor. I alla fall är det så om det handlar om vågridning (speciellt i lite högre fart). Å andra sidan är brädan också rätt tolerant mot stora fenor. Brädan blir (förstås) mindre loose och studsigare i svängen, men för mer B&J-inriktad segling eller vågridning i sega vågor kan man helt klart gå upp lite i storlek. Jag har på min 74:a kör fenomr från 19.5, via original 21 till 22 och även 22.5 cm. 22.5:an är rätt styv och allmänt biffig, men den funkar OK den med (med t ex 5.9).
Så en 80 går säkert bra att köra med 23-fena eller tom större, men i princip är brädan skönast med en mindre fena.
-
Dom flesta som reser från Maui har antalgien fullt sjå att få med sig egna prylar. Antingen reser de med en megapackning på viktgränsen (och betalar för det) eller så reser de med kanske enbart segel men hoppas i gengälld komma undan utan att betala. I båda fallen är risken stor att tre extra segel kostar en rätt rejäl extra summa. Många skulle nog gärna göra en annanevindsurfare denna tjänst men tycker kanske inte det är värt risken. Om du är berädd att stå för eventuell extrakostnad så kommer möjligen saken i ett annat läge. Jag åker till Maui snart och kommer hem 16/3. Rätt många andra åker hem i samma veva. Om du vill kan jag höra mig för lite. Hör av dig i så fall. Själv känner jag mig lite fullpackad dock (2 brädor, 4 segel, 2 master, bom, plus tillbehör).