ola_p
Forumsvar skapade
-
Thomas, Rak väst blir rätt ok i apelviken, lie side-on. vsv blir rätt mycket onshore.
På rak väst skulle jag nog rekommendera apelviken, som ju dock upptas av tävlingen i helgen, så vill man segla så skall man nog till Lejet. Seglingen är ganska likvärdig ändå… -
Haha! måste kännas lite småjobbigt.
-
Så länge man har bommen i övre tredjedelen så brukar det funka rätt ok.. Kör man lägre bör man testa att höja en aning.
-
5-7cm från högsta möjliga, lite beroende på storlek.
Noterat att ex. vis naish har mycket lägre cutouts, kör jag den längst upp är den fortfarande lägre än vad jag kör på mina goyasegel…
-
Det skall vara så, Har för mig att NR var rätt sladdriga i toppen. Vill du ha lite mera bottendrag så kan du rigga med ett litet överlapp mellan lattor och mast, kallas för lattrotation för det mesta. Sen är det inte säkert att lattorna går fritt innan man dragit uthal, det är lite olika på olika segel… Nån som kan NR bättre får svara på detaljerna..
-
Satsar man på det snabbaste minneskortet så kan man ta 2.3fps tills kortet är fullt.
Har ingen aning vad dustin skickar med för kort, men det är väl bara att kolla upp, dom snabba ligger väl på 20mb/sec tror jag.Jag funderar själv på att köpa en 1D och lite schysst optik, men jag vet inte riktigt hur långt tele man behöver, och hur snabbt (dyrt) det ska vara. Men det kanske förtjänar en egen tråd..
-
Jo, jag menade självklart fördröjningen när man trycker av och redan har fokuserat, shutter lag alltså…
-
Hur e det igentligen med hastigeheten från det man trycker på knappen till det att kortet tas?
Inte så snabb som en systemare, det är en viss fördröjning, men man vänjer sig rätt snabbt. Jämfört med budget kompaktkamerorna är skillnaden stor, efter att ha fotat en dag så lär man sig när man skall trycka av
-
Ser ju ut som det finns chans på lite vind, det var inte igår det blåste på waveclassic…
-
Ola H. wrote:Fina resultat med S3:an. 20D-bilderna verkar dock inte vara fokuserade. Det ser ut som fokus ligger närmare kameran än motivet. Man ser t ex att seglare på väg ut är skarpare än han på vågen. Ev behöver kamera och/eller objektiv kalibreras.
Jag tror, att dom helt enkelt är illa fokuserade, kan vara att fokussystemet i kameran missar, det är ju inte riktigt i klass med 1D som har 45 AF punkter… Och 300mm är lite kort om man fotar från cafet egentligen, alla foton därifrån med 20D ser ut att vara ur fokus, så nått är det…
Jag plockade ut några bilder, så skarpa som möjligt, tagna på mycket närmre håll. Tyvärr inga med samma fina synk..
20D
S3
Nerskalningen som forumet gör tar rätt hårt på kvaliteten, så att titta på dom utan att ta upp orginalfilen är menlöst. Att det blir så många steg av jpg komprimering gör nog sitt till.
-
Ja knatte, det är först S3 och sedan 20D. Jag tror frippe borde investerat i nått att torka av linsen med, den var rätt skitig några dagar senare iaf. När vi tog detta tror jag inte att den var så saltad. S3an uppvisar ju klart mer kromatisk abberation.
Ytterligare 100% crop bilder på 500*500px, tryck på dom för att få upp dom i rätt storlek.
S3 IS, f3.5, 1/1250, ISO 80, 72mm (432mm), manuellt läge
20D, 300mm, f5.6, 1/800, ISO 200, 300mm (480mm), Polfilter, exp. kompensation -0.33, Bländarprioritet
-
Grävde bland marockobilderna och hittade dessa två.
Jag plåtade med Jonatans S3 och tysk Lars satt med frippes 20D.PowerShot S3 IS vs. 20D med 75-300 IS USM, tror jag det var, frippe får bekräfta/dementera. L prylar var det i vart fall inte, och det gör ju en viss skillnad.
Nedan är två 100% crop bilder på 900*900px, tryck på dom för att få upp dom i rätt storlek.
S3 IS, f3.5, 1/1600, ISO 80, 72mm (432mm), manuellt läge
20D, 300mm, f5.6, 1/1000, ISO 200, 300mm (480mm), Polfilter, exp. kompensation -0.33, Bländarprioritet