ola_p
Forumsvar skapade
-
Jag kan bara hålla med, har efter att ha bläddrat i ett ex så beställde jag ett eget. Riktigt bra!
-
För det mesta (inte alltid), så handlar det om att dra dom tillräckligt hårt.
Skaffa en skruvmejsel i rätt storlek! Gör stor skillnad.
Har du deckpad på brädan? I så fall dra så hårt att du pressar ihop den helt vid stropparna, stroppbrickorna har en tendens att böja sig så man kan behöva efterdra ibland.
Ta inte till skruvdragare och bits om du inte har koll på hur hårt du kan dra (dra det sista för hand), risken är stor att man drar sönder gängorna i pluggen.En del brädor har lite klantigt designade deckpads (ex. vis naish ’06) som är tunnare vid bakstroppsskruvarna. Då är det svårt att få dom att sitta bra.
Ett annat tips är att köra med DaKines core contour stroppar, överlägset skönast och sitter absolut bäst! Enda nackdelen är att man får ta till skruvmejseln om man skall justera dom.
Och slutligen slår jag ett slag för dubbelskruvar i stropparna, det sitter garanterat, dom är lättare att dra i och det finns ingen risk att stropparna vrider sig. Fram för dubbelskruv (och smalare mellan stropp pluggarna…)!
-
Nope, inte vad jag vet iaf.
-
rabbit wrote:adde wrote:Never buy a used mast. We’re not knocking local swaps, eBay or your local hard-core sailing buddy, but you just don’t know where those masts have been—rickety roof racks, prolonged exposure to sun, certain places in Tijuana—and there’s no such thing as prophylactics for masts.Ola_P wrote:Mast: 400/50%kol till salu, skicka PM.
Hehe… 🙂
😀 😀 Beggat är billigt… :crazy: -
Skulle ju kunna vara värt ett försök bara för att det är hardcore mao.. :p Lät ju inte som nått vågspot direkt..
-
Seglar du 5.7 på brädan så är en kvalificerad gissning att den knappast är på 65 liter… snarare uppåt 80, men det är ju svårt att veta om det är en custom.
Hursom så skulle jag spanat på en fena på runt 22-24cm, lite beroende på hur kraftfull den är och vilka segel som skall funka. Går du på en liten 22a, dvs. som är lite för litet för 5,7 men bra vid 5.3 och neråt så kommer den funka som störstafena på vågisen du tänkt köpa. Det skadar aldrig att ha en bunt fenor för att kunna få ut så mycket som möjligt av brädan, kika in exempelvis ProLimits fenor.
Kittet som du tänkt köpa låter ju nästan som de prylarna jag kommer sälja i september, 66liters vågis och 85liter FreeWave (iofs inte så fartinriktad) och en linje på 4 segel mellan 3.7 och 5.7.. 😉
-
Bryter det på nått vettigt sätt, eller är det bara dyning och onshore??
-
Det vettigaste är förmodligen att leta rätt på nått som kan konvertera till exempelvis .dv, eller nått annat vettigt som inte är så hårt komprimerat. Och sedan klippa med dom filerna, i exempelvis premiere, eller final cut om du kör mac..
-
Gammal som gatan vid det här laget, men sjukt bra. På tiden att nån köpte en domän till den. 😀
-
Då äre väl bara att hoppas att prognosen går åt rätt håll… 😀
-
Ja, framförallt lite söderöver, typ ringköbingsfjord trakterna… Skriver dom upp det en aning så kanske man skulle sticka över.
-
Najs… Imponerande höjd mellan snurrarna…
-
Det låter som en standard us-box… skruv och mutter borde finnas att köpa i alla surfbutiker..
-
Åfan, i ua så dog det rätt rejält på eftermiddagen… Var seglingen bra där uppe då?