Forumsvar skapade

Sida 259 av 299
  • ola_p

Medlem
    2 juli, 2003 vid 14:13 som svar på: tips inför köp

”Ju större volym och mindre segel destu mer lättseglad, eller?”
    i rimliga proportioner är det så, men när det blir planing och ordentligt med vind så är det bättre att ha ett ”lagom” stort segel, som passar storleksmässigt till brädan. Annars blir det obalanserat.

”Mindre volym ger sämre stadga, men brädan är lättare och därför går det fortare. Vid mindre volymer krävs vattenstart.”
    Ja, det blir vingligare, men det är inte nädvändigtsvis så att en liten bräda är en snabb bräda. Det finns så kallade mauiivågisar, som e SMÅ, och långsamma. Medans små racebrädor nog är det snabbaste man kan segla, men då behöver man dock vara grymt duktig, lite som seglingens 49er.(kolla http://www.worldspeedsailing.com om du vill kika på lite riktig speed) Vad gäller vattenstart så beror det på hur stor brädan är, och teknik. Jag kan exempelvis dra rigg på min vågis, även om jag står med vatten till knäna…

”Är mindre brädor smidigare att hantera, mer lättsvängda och ger större kontroll?”
    Japp, om man undantar rena speedbrädor.

”Hur mkt ska jag ta hänsyn till brädans längd när jag bestämt mig för volymen?”
    Inte alls, viktigare är bredden.

Ett hett tips är att springa och köpa senaste nummret av BOARDS, där de har skrivit en del om den brädkategori som är intressant för dig.

Två st bor i närhet av mig har precis köpt sig varsin techno2 och har nu efter kanske 10 gånger totalt på vattnet börjat komma underfund med sele och planing. de äger varsin 7.8, en technologic rigg, och en speedster rigg, som de numera skickar med, dumt tycker jag, eftersom det är cambrat och man får ta i som en vettvilling för att få tillräckligt med nedhal, inge smart. nybörjare är oftast kända för att inte våga ta i med nedhalet, och än mindre trä det så a man kan dra så mkt som behövs… tongue.gif

• ola_p

Medlem
    1 juli, 2003 vid 19:20 som svar på: Höjd och kontroll i luften

Samma som end-over, dvs, en helt vertikal rotation. grymt snyggt, men kräver kanske en redig smula kunskap, timing å allt sånt… inte riktigt att rekomendera. Satsa på spinloop, dvs. en så horisontel rotation som möjligt…
    Jaja… någon gång måste man ju våga satsa, kan inte vara så svårt…

• ola_p

Medlem
    30 juni, 2003 vid 08:54 som svar på: ostligt imorrn

Vi hoppas på att det inte blir för ostligt för ljungskileviken… Funkade iaf hyggligt igår… och ser ut som det kommer lite vind längst in i viken idag också så… Kanske kanske…

• ola_p

Medlem
    29 juni, 2003 vid 16:00 som svar på: Skada

Det finns ju en del som görs i asaplastvariant, fanatic kör väl sina freeride brädor i två olika konstruktioner…

• ola_p

Medlem
    28 juni, 2003 vid 15:18 som svar på: öhhhöhh, betalar man 8000kr för mast?

Hmmm…. alting e ju relativt. Men den normala budgetklass masten går oftast på 1800:-, och en BRA mast på 4-5300:-, beroende på kolhalt, tillverkningsmetod(pre-preg lr inte) och längd…
    Master anses ofta lika viktiga som seglen vad gäller prestandan. BOARDS körde ett masttest för ett tag sen, dom tyckte 30 å 50 kolmasterna var lite olika, men inte så att den ena var mkt bättre än den andra, medans det var en gasnka stor skillnad upp till 75% masten. Och vad jag har upplevt när jag testat 50%, 75% och 100% är att det faktiskt är viss skillnad, mkt skönare med högre kolhalt, stort steg mellan 50% och 75% och ett ngt mindre steg mellan 75% och 100%. Dock är 50% masten snäppet kortare än de två andra, men detta är bara vad jag personligen har tyckt mig uppleva.
    Värt att tillägga är att det är viktigare med mkt kol, ju längre masten blir.

• ola_p

Medlem
    28 juni, 2003 vid 11:20 som svar på: Söker ett tips på kompletterande segel

Jag tycker också att 5,7 eller liknande är lagom, tar man ett mindre segel, som ngn föreslog 4.2, så kommer man inte kunna segla när det blåser precis för mycket för 6,5an. och 4.2 kommer förmodligen vara väldigt litet på brädan…man kanske kan tänja det till 5.5 eller så i nödfall, men inte mer.

• ola_p

Medlem
    27 juni, 2003 vid 20:09 som svar på: Borrad förlängare!

SVAR: Inte fan vet jag!! Jag vet inte hur förlängaren ser ut, men fundera på om du försvagar förlängaren på känsligt ställe om du filar, och att man ibland inte får in hela tampen om man inte viker den, och om det finns plats för tampen i förlängaren, jag tror den håller om det inte redan är väldigt lite material runtekring.

• ola_p

Medlem
    27 juni, 2003 vid 15:55 som svar på: Skillnad mellan X-ray 145 och Stingray TT 145

Jag tror på den mindre, om du inte behöver möjligheten till stoora segel… en 130 flyter man fint på, även om man väger en del. det är väl en freeride bräda och ingen slalom, vad jag vet. Kanhända att det är en ganska snabb sådan, men slalom e det inte.

• ola_p

Medlem
    27 juni, 2003 vid 13:54 som svar på: Borrad förlängare!

min prydemastfot tar då å då längre tid att stoppa in nedhalet än det skulle ta att snurra det runt foten. repet fastnar ibland inne i mastfoten, mkt störande, så man får meckla en lång stund å peta med en pinne etc… men dock så finns inget bra sätt att trä repet om man inte gör så, och då kan nedhalet lossna ur cleaten tror jag…

• ola_p

Medlem
    27 juni, 2003 vid 13:41 som svar på: Laga Våtdräkt / Torrdräkt

om du inte kan få nått på nån garanti etc. om våtdräkten skulle vara ny. Så är det viktigt att ha neoprenlim, finns i de flesta dykarbutiker, allt annat blir troligtvis för styvt så det går sönder runt lagningen(liquisole m.fl.). sy, sedan kletar deu dit en smula lim så ska det nog hålla (och bli tätt).

• ola_p

Medlem
    27 juni, 2003 vid 12:25 som svar på: Nya Pryde seglet på film!!
  • ola_p

Medlem
    27 juni, 2003 vid 07:42 som svar på: Börja på nytt?

JP freestyle å fsw ska såvitt jag vet snabba jämfört med liknande, dock med viss kompromiss med wave då, och är snarast freestyle freeride crosssover! Tillskillnad från shiften som är en stor vågis med viss freestyle karaktär…

• ola_p

Medlem
    27 juni, 2003 vid 04:18 som svar på: Vilken våtdräkt?

Beror rätt mycket på hur frusen man är också… Killar med mera hull klarar sig rätt bra länge, medan en annan som är rätt tunn alltid har behov av värme. Skall man köra helt utan dräkt skall det allt vara tropiskt varmt, det kyler rätt duktigt i vskvätt o vind också. För vi snackar inte om ”ståsegling” va? En rejält varm dräkt, typ 5/3 kombinerat med en shorty för korta sommardagar tycker jag funkar bra gör tunnisar.

• ola_p

Medlem
    26 juni, 2003 vid 12:56 som svar på: Rigg tips Simmer FZ ’01

Jag hade en 6.0, en 99a tror jag det var… jag sket i att nedersta lattan var skum, funkade fint på vattnet ändå… och latta nr2 låg alltid mot lite, även när man drog MKT nedhal… seglet funkade fint, och var det enda simmersegel som både varit bra att segla med och hållt mer än en vecka…

• ola_p

Medlem
    26 juni, 2003 vid 10:19 som svar på: klitmöller, värt att dra dit? Vart annars?

jorå, på hösten, sept-okt så ligger vindsannolikheten där nånstans…

Sida 259 av 299
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA