ola_p
Forumsvar skapade
-
Inte illa! Men det är en liten bit kvar till Ians kraschstandard… 😉
Gött med lite film.
-
@CarolineC 389139 wrote:
Vart tar i så fall alla laglydiga kitare vägen i sommar..?
Till Kite forumet kanske..?
-
Midsommarfesten bör planeras på prognos, så man hamnar i rätt del av landet…
-
Leta åtminstånde efter ett segel utan cambers att börja med. De där gamla camberseglen är ett helvete att hantera. Skall du hålla ner budgeten maximalt så titta efter segel utan cambers, från -99 och framåt och en passande 30% kol mast. Leta efter segel på 6.5-7.5 kvadrat, lite beroende på vad du väger (skall du segla på Mistralen så håll dig under 7 kvadrat).
Är 460 masten hel så funkar den säkert ok även i ett ocambrat freeridesegel.
Dina bommar är förmodligen det som har lägst prioritet på uppgraderingslistan, så länge längderna är rätt så kommer de duga till en början.
Det som inte framgår är vad du har för mastfot, det är inte omöjligt att det är förhållandevis väl investerade pengar.
Priolista:
Segel
Bräda
FörlängareKombinationen tunga cambersegel (med breda mastfickor som blir vattenfyllda snabbt) och rätt små smala fartbrädor är riktigt jobbig tillochmed när man är lite duktigare. Jag skulle inte ge mig ut i lättare vindar än att jag vet att jag kommer ha planing med dylik utrustning.
-
Hur är Råssö-revet? Blir det vinkel, och hur är vågorna, och vilka riktningar gäller?
-
Grymt Gurra! Vill se hela filmen nu… 🙂
-
@surfslusken 388995 wrote:
så länge man slipper få den i bakhuvet!
Jag kan på rak arm komma på fler ställen man helst slipper att få den, men det beror kanske på hur man är lagd…
-
Prepreg/inte prepreg är nästan viktigare än kolhalten (de flesta högkolmaster är dock prepreg byggda).
Skall du köpa ny 430 slår jag ett slag för en RDM, det lönar sig i längden… En 30% mast kan göra ett segel rätt tråkigt… (men utan referenser till en 100% kol 430 på 1.5kg så är det svårt att märka/se vilken skillnad det gör)
-
Man bör alltså köra med skydd och en lättillgänglig hård kolförlängare när man seglar på samma break som dig Ila? 😉
-
Jag skulle inte brytt mig med att reklamera en mast för den sakens skull. Kommer det in lite vatten så täta lite i toppen, det är förmodligen där det kommer in.
-
Till 4.1 på 85 liter FSW så blir nog runt 22-23 mer lagom… 23, 25, 27 låter rätt vettigt, om 23an är en hybrid/wave fena och 27an lite rakare.
Jag hade en 22cm ProLimit Hybrid till min 85liters freewave, var en riktigt fin kombo, men till småsegel (<4.5) så hade nått mindre inte skadat. Jag plockade dock ut min lilla vågis när det blåste såpass, så jag kände aldrig behovet av fler fenor till FWn.
-
Ser ut som en rätt ok lättvindsriggning, sätt bommen ett snäpp längre så kan du dra lite till, och har möjlighet att platta till det ytterligare om (när) vinden ökar när du är på vattnet. Lite mera nedhal behövs nog så fort det handlar om mer vind än att du precis planar. Nuvarande riggning ser lite väl bukig ut.
Sen så kan du ta å spänna nedersta och andra lattan nerifrån en aning, så blir du av med lite lodräta veck.
Å så skall jag tillägga att jag aldrig riggat eller seglat NP Solo, så det är en ganska generell bedömning…
-
F4L IS är det, så rätt litet och smidigt alltså…
-
Tror dom räknar lite på det om man gjort en egen konstruktion. Har man tagit stolar från en annan bil bör det ju inte vara några större problem.
Med reservation för att jag har helt fel… 😉
Kommer inte ihåg vad min omregistrering kostade, men det var åtminstånde mindre än 1000 kr, mer precist än så kommer jag inte ihåg.
