oscar
Forumsvar skapade
-
Lite tillägg:
1. Nyare segel har en väldigt stabil tryckpunkt. I äldre segel vandrade denna omkring rätt mkt och det var därför man hade så lång mellan tamparna. Nu ska du ha tamparna ca 5-15 cm (en näve brukar vara lagom) isär men jag kör så smalt som noll cm ibland. Detta för att kunna känna hur vinden mkt bättre.
2. Spänn hårdare eller lägg emellan nån lite gummibit.
3. Sprickor låter inte bra. Är det i brädan du menar? Tror inte det är nån fara men ofta brukar nya brädor ha en lite plast eller gummibricka mellan brädan och den vanliga metallbrickan till skruven. Du sak inte behöva dra fenan så där super hårt så att det ska bli sprickor. Möjligen har den förre ägaren dragit snorhår eller varit på grund…
Lycka till! Det låter som om du har superkul!
-
Ja utlandet är helt klart ett alternativ för fjolårsgrejor. Men ska du köpa årets grejr tycker jag du ska stödja de andra små aktörerna så att de kan växa och konkurrera med Sp och skidsport. Det finns ju otroligt massa märken med världsrykte på den svenska marknaden!
-
Du var inte med i deras våtdräktstävling?
Har ni sett att RS4 enligt skidsport har speedrekordet som ju finian maynard satte med ett Naishsegel. Konstigt….
-
Vad testar de för brädor i windsurf? Hatar när de är inplastade så man inte kan tjyyyvläsa lite innan köp…
-
Mitt tips är en bräda mellan 100-120 liter och minst 60 cm bred. Årsmodell -99 och framåt. Att din bräda ha 115 liter ska du inte stirra dig blind på då moderna 115 liters brädor är otroligt mkt mer stabila tack vare bredden och mer lättseglade.
-
Oahahaha oooahahaha fan det roligaste jag hört!!!
-
Japp absolut 430 masten. 460 blir för styv och du vinner inget på att det är mer kol.
-
Nej,
Mina Gaastrasegel har skyddade sömmar längst ned. Man har sytt i en plastremsa som sticker upp över sömmarna. Så inget slitage här inte och sen har jag slipat ner halskyddet i nosen för att förebygga lite extra. Men simmerseglen jag hade förr var sämre sydda och släppte lite här och där. Men oftast är det så lite att det inte gör nåt…värst var ett NP jag hade där alla sömmar vid nedhalet släppte efter nåt år. North har jag haft innan i flera år och de bara andas kvalitet, likaså Gaastra. Men de Gun jag sett har sett mkt bra ut så du har säkert bara lite oflyt. -
Man kan ju förebygga genom att sanda ner halksyddet lite grann längst ut på kanterna och i nosen. Där behövs ju inget halkskydd ändå.
Sen kan man ju fundera över om det är värt att betala extra för segel som t ex North som har 5 års garanti på sömmar till förstegångsköparen….
-
Tycker det låter som en syncro (har ni sett testresultaten !!!) eller en Sumo (har ni sett testresultaten !!!) allroundbrädor som funkar till allt från slalom till freestyle. Funderar själv på dessa bara för att kunna göra allt på en bräda. Twistern är ju bara rolig för arialfreestyle….och jag suger på detta…
-
Är du beredd atr köpa nytt så är det ett grymt bra paket. Brädan var testvinnare i tyska SURFs freeridetest förra året.
Kompletterar du nästa år med en mindra bräda för hårdvindsdagarna och ett 5.0 så får du segla mycket.
-
Varje länsförsäkringsbolag kan sätta sina egna villkor.
-
Ja där var man lite slö…givetvis Konan Lang! Men konkaverna är djupa för det….