Forumsvar skapade

Sida 148 av 201
  • oscar

Medlem
    6 maj, 2003 vid 07:17 som svar på: flytväst!?

Da Kine

• oscar

Medlem
    6 maj, 2003 vid 07:10 som svar på: flytväst!?

Problemet är ju att hitta en väst som går att använda med midjesele. Wakeboardväst funkar inte, för lång. Seglarväst är för knölig och åker upp över huvudet. Men så hittade jag NPs väst som är gjord för att kunna användas med midjesele, kanske kan vara nåt

Da Kines hängseleväst och NPs väst

• oscar

Medlem
    6 maj, 2003 vid 07:06 som svar på: Hur får jag fart ut ur gippen?

Flippa tidigare är ett mkt bra tips. Här kommer några till.

1. Böjda ben gör att brädan går lugnare i vattnet.
    2. Luta dig inte bakåt utan försök trycka ner seglet genom mastfoten genom att hänga mer i bommen.
    3. Brett grepp, dvs innan du går in i gippen så flyttar du bak bakhanden 20 cm på bommen. Detta ger mer balans och känsla för var ”vinden är i seglet”.
    4. Håll riggen i från dig med sträckta armar. Böjda armar gör att riggen kommer för nära dig, du lutar dig bakåt och du tappar fart.

• oscar

Medlem
    5 maj, 2003 vid 13:04 som svar på: Sista funderingar

Jag tycker nog att ditt första val på 6.0 och 8.0 var rätt bra. 6.0 är en bra storlek att lära sig segla med och 8.0 gör att när du blir lite bättre kan få gott om planingsdagar i sommar. Med lite tur och hjälp från personalen på SP eller skidsport kan du nog hitta två segelmodeller i dessa storlekar som båda kan riggas på 460 mast och även ha samma bom. Se till att få ett bra paketpris bara. Tänk på att köpa till hängseletampar och grejer i paketet så kan du få allt lite billigare.

• oscar

Medlem
    5 maj, 2003 vid 07:12 som svar på: Hängsele tips

Pro-limits selar är helt grymma. Absolut skönaste selen jag testat. Har inte kört Np…

• oscar

Medlem
    4 maj, 2003 vid 17:32 som svar på: Maxxride

Jag tror den kan bli perfekt för dig. Maxxride brädorena är roliga och lättseglade. Se bara till (om du köper den ny) att inte köpa freeridefenan på ca 34 cm som följer med som standard utan köp istället en bra freestylefena runt 28 cm. T ex Fin´s freestyle eller maui fin company goya.

• oscar

Medlem
    4 maj, 2003 vid 15:11 som svar på: Längd på hängselelinor?

Kollade lite på klippen från vargas. Vidar Jensens (på Voodoos favvomärke NORTH) tampar är nog närmare 30″ (trots att han har bommen lägre än mitten) och Kauli körde med otroliga 36″!! Så för freestyle och vågor är det nog långa tampar som gäller.

Jag själv har nu seglat ett par dagar med 24″ efter att kört 26″ förra året. Jag kommer byta tillbaka till 26″ då jag inte planade tidigare, får sämre stance, tappar planingen lättare pga av att jag är så nära riggen att jag inte kan hänga ut från den och därmed hålla den upprätt för bättre drag i vindhålen, det är även svårare att koppla ur snabbt vid trick osv. Har inte kännt någonting som varit positivt med att gå ner till 24″.

• oscar

Medlem
    4 maj, 2003 vid 15:03 som svar på: Hoppa??

Kolla in ”chop hop” på http://www.continentseven.com

• oscar

Medlem
    4 maj, 2003 vid 13:27 som svar på: Ska köpa fetebräda ”snart”, wave eller fsw?

Jag skulle behålla 72 litaren så länge och komplettera med en 85 liters freestyle-wave, typ F2 style 250 eller RRD freestyle wave M. Dessa tar 6.3 utan problem och funkar även bra som lättvindsvågisar i Sverige. Sen när du får gott om pengar kan du byta 72an mot nåt mindre. På detta sätt täcker du upp ett brett vindregister. Du ska inte stirra dig blind på volymen när du jämför din vågis mot en freestylewave det är andra faktorer som är mer avgörande för hur brädan uppför sig, vad jag menar är att det inte är så tätt som man tror mellan en vågis på 72 och freestyle på 85-90.

Förresten är du ju såpass lätt att du skulle klara dig med en freestylewave på 75 liter som enda bräda så länge, de flesta av dessa tar nog 6.3 utan problem för din vikt. Kolla t ex in RRD freestylewave S som tar 4.0 till 6.2, f2 style 245 eller JPfreestylewave 77. Även AHD maxxride 57 och 60 är ju bra alternativ som svänger bra i lite onshorevågor.

• oscar

Medlem
    3 maj, 2003 vid 07:24 som svar på: Hur länge håller en karbonbom

Detta tror jag är den största missuppfattningen folk har, det att alla tror att man har en kolbom för att spara vikt. Anledningen till kolfiber i bommen är ju att de blir så grymt mkt styvare än en alubom inget annat.

• oscar

Medlem
    2 maj, 2003 vid 14:17 som svar på: Fel med tricks och tips

Håller med, speciellt efter att ha kollat in http://www.morenotwins.com under gallery och videos.

• oscar

Medlem
    1 maj, 2003 vid 13:18 som svar på: free diamond 60

Har testat FD70. Segel som passar bra är freeride t ex Gaastra Matrix GTR GTX Pulse, Simmer fly, zero7, Neilpryde Raf Jet, Diablo Spirit eller North Transam crossfire Natural Tonix R-type. Rena freetylesegel är inte lika bra då brädan lämpar sig för lite snabbare segel.

Ett förslag är 7.0 6.0 5.0. Ett par extra fenor är alltid bra. T ex freeride 38 till 7.0 och en 28 till 5.0.

• oscar

Medlem
    1 maj, 2003 vid 11:50 som svar på: Segelstorlek för en okay b-åkare`?

Huvudsaken är ju att du väljer ett segel som passar den vindhastighet du tänker köra mest i. Du kan ju inte lära dig gippa om du inte planar och har du inte tillräckligt med kraft i seglet går det inte att vattenstarta. Med ett 6.0 planar du i ca 8 m/s och kan hålla det upp mot 10-11 m/s.

En techno 2 är designad att köras med lite större segel runt 7.5 till ca 10 m2 och fenan på 50 cm som medföljer passar ju inte speciellt bra till en 6.0. Mitt tipps är att köpa ett 7.0 till 8.0 så att du får segla mkt i sommar istället för att stå och guppa med ett för litet segel. Visst ett mindre segel är lättare att manövrera men det ju segla du vill eller hur?

• oscar

Medlem
    30 april, 2003 vid 16:35 som svar på: Satan bilskojare

Vi andra surfade istället Staffan…5.7 på Roxen dööö….(på öschötska…)

• oscar

Medlem
    30 april, 2003 vid 07:18 som svar på: Vargas LIVE!

OK, synd i förrgår låg nämligen Vargas 2002 och Fuerte 2002 och några fler tävlingar från 2002 uppe på sidan. Hann tyvärr inte se mer än Vargas (grym down the line) och morgonen efter var de borta. Hoppas de lägger upp dem igen. Ska ju komma en sökfunktion på sidan..

Sida 148 av 201
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA