oscar
Forumsvar skapade
-
Själv då Voodoo, oranga proof är väl bland det fulaste man kan ha
. Proof har väl förresten inte en enda snygg design……….. -
Skotning: kastfall sker oftast när du ska ta dig upp på brädan igen. Då är det viktigtatt vara med och skota ut för att minska kraften i seglet.
Det där med att gå upp lite i vind fick jag själv lära mig och har inte riktigt analyserat det. tror det hjälper dig när du ska i vattnet dvs du hamnar vid sidan av brädan iställer för rakt bakom.
-
Du anonym, Tiga ovan är i full sandwich och shapad av Marco Copello. En riktigt grym vågis! Långt i från hinkplastbrädorna från mitten av nittiotalet….
-
Vet inte exakt men kan göra en gissning på segel.
Pris i butik 4000:-
Inköpspris från importör 2400:-
Importörs pris från Europa distributör 1500.-
Pris inkl frakt från fabrik 800:-
Pris att tillverka 400:- inkl utvecklingskostnad.
Ren tillverkningskostnad 200:- i Kina……Detta till stor del på grund av skalfördelar i produktion.Som sagt, bara en gissning…….
-
Fanatic bee är en freeridebräda. Därför tycker jag du först och främst skall satsa på en freeride fena dvs en svagt bakåtsvept fena. Freestyle fenor är gjorda för att accelerera fort, är korta för att inte störa vid nos manövrar och är därför inte direkt lämpade för snabbare freeride skrov då de har begränsad toppfart. Tror att freestylefenorna dessutom är mkt anpassade efter att en freestyle är bred och får mkt av sin planingskraft från bredden.
Vissa freestylefenor som t ex Maui fin company goya och FIN´s freestyle är inte speciellt bra för vågor p g a rak och styv shape. Däremot är Mistrals originalfena till twister kort, bakåtsvept och mjuk. Så det beror mkt på vilken freestylefena du köper.
En våg fena går mkt bra att köra freestyle med så länge du har bra tryck i grejerna. Freestyle fenorna är som sagt bra för lite vind och har därför bra acceleration medan en våg fena är bra i svängar.
Jag tror men VET ej att det är lite dumt att blanda freestyleprylar med freeride prylar vad det gäller fenor och segel. De är som sagt designade för olika användningsområden. Engelska windsurf har skrivit en del om detta i sina tester och det låter väldigt rimligt.
Om jag var du skulle jag satsa på en freeride 30-34 och en våg 20-23.
-
Det här är lite klurigt. Säg att du endast skulle kolla på volym för att kunna dra rigg lätt. Då hamnar du på ca 110 l. De flesta freestylebrädor i den volymen är ca 62 -67 cm breda och funkar därför inte speciellt bra i vågor. De blir även rätt studsiga över 10 m/s dvs då vågorna börjar rulla in. Mitt tips är att leta efter en bräda som inte är bredare än ca 60 cm och med en volym på ca 90-100 l. T ex Fantic skate 59, Cross 90, RRD TT small, AHD Maxxride 60, JPfreestyle 95 eller freestyle wave 94, F2 Mystery 95, maxx2air eller MauiProject style. m fl. Dessa brädor tror jag kommer komplettera din 150 litrare bra.
Vissa undantag finns givetvis som t ex Mistral Twister 102 som trots sina 62.7 cm funkar bra i mindre vågor.
Lycka till!
-
Nej det är dansken Lars Green Den-390 som kör på Exocet Compact Move och Yes freestyle.
-
Seglar Holmberg nånting nu för tiden?
-
ÅK! Såg inte en haj under mina 2.5 mån där. Men dom finns……
-
Fattade du ens vad han gör för nåt eller? Vad jag vet är han den enda i världen som sätter en reverse willlyscipper dvs snurrar brädan åt lä. Vad jämför du med? Jaws eller en dubbel framåt?
-
Tror inte det är något speciellt du behöver kolla med detta segel förutom som vanligt skicket på monofilmen och sömmar.
-
Jag kan rekommendera Maui Magics dojjor. Varma och bra kvalité. Finns hos http://www.ontopwindsurfing.com
-
Har du testat en Formula eller? Fall inte tycker jag du ska knipa igen.
-
AHD säljer sin godkända formularacer 98 N.T men vikter på 1-2 kg har du nog fått om bakfoten….
Starboard har ju en space freesex i airinside teknologi men cobrafabriken klarade visst inte av denna så det byggdes bara ett 40-tal.