oscar
Forumsvar skapade
-
Finns ett schysst klipp med Robert Teriitheau på http://www.agoride.com där han speedar över till Afrika. Jämför hans speed med RIB-båten!
Enkel att hitta om du söker på sidan: wind,kite / visions / robert.
-
Hur ska han då få en godkänd bräda? Sista datum för ”inlämnande” av shape har väl redan varit…
-
http://www.ontopwindsurfing.com har Lars Pedersens film för 149:-
Köp den på DVD så får du ut mest av den….
-
verkar som om dom inte har betalat räkningen….
-
En kolmast går oftast av första gången du seglar med den. Har hänt mig två gånger. Har då direkt fått ny på garantin. Anars håller nog kolmaster väldigt länge bara man är rädd om dom och t ex inte förvarar dom i solen. Vissa bommar sliter mkt vid bomfästet och kan därmed medföra mastbrott efter några år.
Inspektera gärmna masten innan du köper.
-
Det kommer garanterat INTE att funka. En tolva är alldeles för tung och gerererar alldeles för mkt kraft för den volymen/ bredden. Som att slänga på en Cheva V8 motor på en vanlig cykel.
Skulle dock kunna tänka mig att man skule kunna göra en 1 m bred bräda fast otroligt tunn och få det att fungera om man bara lyckas komma iväg..
-
Förstår inte varför du vill se Hypersonic testad med Boxer. Hyper är en slalom bräda designad för speed och boxer seglen är wave/freestyle segel. Låter inte som om detta skulle vara ett intressant test överhuvudtaget, eller har jag missat nåt?
Angående slag; slag är egentligen väldigt lätta att göra med lite fart och timing. Felet man gör är att man går upp helt i vind och låter brädan stanna. Då är brädan som mest ostabil och man ramlar lätt. Ha istället full speed, gå upp lite i vind och spring runt i farten. När du kommit runt kommer brädan sjunka (om den är liten) men då är det bara att skota in och segla vidare på den nya bogen.
Bra att träna på land är fotarbete och handarbete. Du ska runt till samma ställe fast på andra sidan.Man slår lätt på en liten vågis i 70 l klassen om man bara har tryck i grejerna.
-
Bra val!
Se bara nu till att rigga rätt. Massor av nedhal på NOAn!! Sen justerar du med uthalet hur mkt drag du vill ha (det är därför det är så bra med justerbart uthal). Minst tre fjärdedelar av översta panelen (från akterliket in mot masten) ska vara helt fladdrigt.
Har alltid folk på klubben som kör med helt spända akterlik utan nedhal alls. Och så klagar dom över att seglen känns ostabila..
-
Jag skulle satsa på nocam seglet i den storleken, med BRA mast. Köp även ett justerbart uthal så får du ut ännu mer av seglet. Sailworks Retro levereras t ex med detta som standard. Rigga rätt är alltid grunden för att få ett segel att fungera. Tror inte du kommer lida på kryssen, du kommer väl inte ligga och tokkryssa ändå så att du behöver de där extra graderna och speeden för att komma först till toppmärket, eller?
Undrar om några av gubbarna testat ett modernt nocam??
-
Naish Noa är ett av de bästa nocam du kan köpa. Snabba, lättplanade stabila för att vara utan camber samt riktigt bra kvalitet som alla Naish. Har ägt flertalet Naish segel och de är grymma.
-
Går lite rykten om att fenan inte sitter mitt i brädan (på bredden alltså).
-
Min gissning:
Ledad – bra för racing på plattare vatten då den ger en direkt känsla mellan bräda och rigg.
Gummi – shoppigt vatten och hopp. Dämpande effekt av gummit.
-
Förmodligen för att det bara finns college på Maui….
