Forumsvar skapade

Sida 173 av 201
  • oscar

Medlem
    3 juli, 2002 vid 10:01 som svar på: förhållandet mellan segelstorlek > vindstyrka

4.2 15-22 (har inte kört i starkare vindar vad jag vet)
    5.0 11-15
    5.9 8-12
    6.9 6.5 -10
    ca 88 kg.

• oscar

Medlem
    3 juli, 2002 vid 09:52 som svar på: Våtdräkt

Ja jag vet, har haft en GUL torrdräkt i 6 år nu och den är grym!
    Gå in på http://www.gul.co.uk och gör en product search på wetsuit så kommer alla dräkter fram.
    Finns en svensk importör. Finns på guls sida.

• oscar

Medlem
    3 juli, 2002 vid 09:36 som svar på: Våtdräkt

Ja det tror jag……kolla bara på alla schyssta etaljer på Northdräkterna.

Dessutom, kolla bara på seglen. North överlägsen kvalitet vilket deras 5 års garanti på sömmar styrker. Har haft NP och de sömmarna i nedhalet sprack efter en säsong. Med mina North har jag seglat (2001) både 2.5 mån i WA och en månad Pozo utan att det syns, behåller dem därför denna säsong också. Monofilmen däremot är väl av samma kvalitet hos de flesta märken.

• oscar

Medlem
    3 juli, 2002 vid 09:11 som svar på: Våtdräkt
  • oscar

Medlem
    3 juli, 2002 vid 09:04 som svar på: Våtdräkt

Jag har en 3000 dräkt. Sprack i grenen 2:a gången jag seglade med den. Kass kvalitet tycker jag, den bara spricker och spricker. Lagar och lagar men det hjälper inte. Satsa på en North dräkt istället eller Pro Limit.

• oscar

Medlem
    2 juli, 2002 vid 12:39 som svar på: Nya prylar -bilder

Jag tycker det är bra att någon äntligen kommer med något nytt. Trött på alla kurvor och andra ful streck i seglen, alla ser ju likadana ut. Tycker dom är grymt coola.
    Den seglaren som har dessa på en freestyletävling kommer synas bäst och därmed ha större chans att vinna. Och publiken ser dom!

Och hur kan stjärnor på italienska brädor vara patriotisk?

• oscar

Medlem
    2 juli, 2002 vid 07:59 som svar på: Är brädan för liten?

Copello futura vann alla tester på sin tid. Det var en riktigt grym så kallad wave/slalom. Shapen ser fortfarande rätt modern ut om man jämför med en freeride.
    Hasse i min klubb seglar fortfarande på sina 265 och 280 futura och älskar dom.

väger du 90 kg så räknade med att använda 265an med 6.0 och neråt i ca 8-9 m/s och uppåt.
    Du bör kunna vattenstarta bra!

• oscar

Medlem
    30 juni, 2002 vid 19:39 som svar på: Halkskydd?

Stryk brädan tunt med epoxi och KASTA på salt.

• oscar

Medlem
    30 juni, 2002 vid 19:36 som svar på: Vilken fenbox?

Tuttlebox

• oscar

Medlem
    28 juni, 2002 vid 19:50 som svar på: Lite 2003or

och kolla in nya mistral emotion på http://www.looping.de samt JP 2003 på http://www.rikswindsurfing.co.uk

• oscar

Medlem
    27 juni, 2002 vid 12:00 som svar på: Naishsegel

Naish har nog bäst kvalite på marknaden, North kan nog konkurrera i och för sig. Har haft en hel linje Naish, Koa, Noa och Stealth. Mycket sköna segel.

• oscar

Medlem
    27 juni, 2002 vid 10:27 som svar på: Fenval ?

Ja fenor är ju intressant och något som den personliga smaken berör.

Ofta har jag kört med två fenor till mina freestylebrädor. En rak hård för underriggad segling och en mjuk bakåtsvept när det är bra tryck.
    De fen/bräd kombinationer jag testat är följande:

Maxxride 58
    FINS freeride 28 och FINS twister wave (kommer inte ihåg längden men det kan ha varit en 24) perfekt kombo

TTmax
    RRD original 32 och 26 ( egentligen till ttmed). 26an funkade aldrig riktigt bra på maxen vet inte om det berodde på fenan som var rätt så hård eller på mig själv…..

TTwave
    RRD originalfena 25 cm, grym fena men taskig kvalite. Sprickor i toppen utan bottenkänning.
    Köpte därför en Goya 26 och en RTR 21.5. Grymma fenor som passade TTwaven utmärkt.

Twister 117
    Original 24, helgrym fena när det är tryck i 5.9an men dålig så fort man är underriggad, samt en FINS freestyle 26 (stenhård) från surfunique som funkar perfekt när det blåser mindre.

Så generellt sett så tycker jag att en mindre bakåtsvept mjuk fena är ett bra komplement till en freestyle. Nånting runt 22-24 cm är väl att rekommendera beroende på vinden.

• oscar

Medlem
    27 juni, 2002 vid 09:37 som svar på: Stömstad? övre västkusten…..

Den dagen det var 5m hade det blåst ca 15 -25 m/s dagen innan och under natten. Trist om stället inte funkar….

• oscar

Medlem
    27 juni, 2002 vid 07:52 som svar på: Stömstad? övre västkusten…..

Jag vet inte om det är surfbara vågor men jag har rekat lite utanför Råssö. Det finns ett grund ca 500 m ut från stranden. Utanför detta är det ca 200 m djupt. Om vinden ligger på rätt (SV-V) så tycker jag att det borde kunna bli ridbart. Men det krävs som sagt lite mer studering.

Stället ligger på västra Råssö vid sandstranden. Grundet ca 500 m ut till höger om kobbarna.
    Det var en bit utanför dessa som vågorna var ca 5m höga.
    Någon som vet något mer?

• oscar

Medlem
    26 juni, 2002 vid 17:14 som svar på: Stömstad? övre västkusten…..

Jorå!
    jag brukar segla precis söder om Råssö ibland. Ska dit vecka 31. Ska även kollan in västra Råssö om det blir kuling väst. Har varit ute med båt där i 5 meters vågor (vindstilla)……

Sida 173 av 201
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA