oscar
Forumsvar skapade
-
Mitt tips är ett rent freestylesegel. Dessa är designade för att snabbt få upp en freestyle i planing. Tänk även på att du med rätt teknik planar betydligt snabbare än vad det hjälper att bara gå upp i segelstorlek.
-
@Ola H. 429188 wrote:
Ett litet ”problem” i sammanhanget är att ju bättre man blir på att vågrida, desto fler olika storlekar kan man köra i en viss given situation. Har man koll på sina svängar så kan man alltså både klara av att få fart på en liten bräda och klara av att hålla nere kanten på en stor bräda.
Är man lite mer vågnybörjare blir därför storleksvalet mer kritiskt. Väljer man en stor bräda för att flyta är risken att ma inte kan få sväng eller kan hålla kontroll på den när det går lite fortare. Väljer man för liten är risken att man inte får fart på den.
Mao, jag tycker inte man rakt av kan plocka Matt Pritchards råd, speciellt inte om man siktar på en hyfsad snabb bräda typ fsw. Vill man ha volym bör man samtidigt leta efter en shape med mycket kontroll i.
Du säger det ju nästan själv, det är inte volymen som avgör utan shapen. Många lättviktare har svårt att relatera till hur det är att väga 90 kg. För mig uppför sig en 90 litersbräda förmodligen som en 70 litersbräda gör för en som väger 70 kg. Jag har betydligt mer vikt och kraft att lägga på railen i en sväng så jag kan få en 58 cm bred bräda att svänga på samma sätt som en 70 kg kille kanske kan svänga en 54 cm bräda.. har inte gjort ngn empirisk undersökning men för mig låter det rimligt att det är så.
-
Om swellet rullar in och vinden ligger på 3-4 m/s så skulle iallafall jag kunna tänka mig att guppa ut på en Kona 10.5….
-
Köp inte för liten, Matt Pritchard är en stor förespråkare för volym under fötterna och jag håller med. Har själv gått från klassisk 80-85 liter till klassisk 90 liter och efter det blev den en stubbie på 85 pga att alla sa att med stubbie kan man köra mindre bräda men är nu tillbaka på 92 liter (RRD wavecult 92 -06) efter att återigen ha sjunkit igenom mellan byarna. Seglar den med allt från 4.2 till 6.2 och har aldrig känt att den är för stor.
Om jag skulle ha en vågis till så skulle det bli en smalare mer klassisk shape men fortfarande på 90 liter. Lite sugen på Goyas 90 litare….
-
Nja den går från extremt lång till väldigt lång 🙂 Normalt lång idag är 240 och extremt kort 215…
-
@surfslusken 428157 wrote:
Vad ser du dej själv som? En simpel profitör i falska frälsarkläder eller en ärlig Konafrälsare i gummidräkt?
Vore kul att höra om din självbild slusken… 😀
-
Den är ju i dubbelneopren. Jag vänder till och med min väst med luva ut och in eftersom det drar åt sig vatten och kyler. Skitsamma om det står att det är nåt nytt dubbelneopren som inte drar åt sig lika mkt vatten. Så fort det överhuvudtaget drar åt sig vatten så kyler vinden de partierna och det blir kallt. Vågsurfar man så lider man inte av detta eftersom man ligger i vattnet.
Satsa på en dräkt helt i enkelneopren är mitt tips!
-
Snacka om att var förtjänt av en bira…
-
@rabbit 423508 wrote:
Svar på era kommentarer till mitt inlägg; #18
Jag är väl förtrogen med konceptet ironi. Tyvärr fanns det inget i det inlägg som jag kommenterade(#17) som indikerade användandet av ironi.
Dock fanns det mycket i inlägget som indikerade en typisk stockholmsk/näringslivs reaktion på motgångar.
Därav min kommentar
/rHoho så snackar en Norrlänning…”stockholm….” 😀
l -
jaja grabbar jag är inte helt bakom flötet och har upptäckt internet och google. 🙂 Tänkte mest om någon hade varit där och hade egna erfarenheter. Men stort tack ändå!
Hade faktiskt inte hittat windsurfcenter….
-
Såg en kille ute i fredags…
-
oscar
Medlem16 oktober, 2007 vid 06:18 som svar på: Byta ut Freestyle mot Slalom/Race/Freeride för FART!?Been there done that….efter en säsong med vågis och en slalom/ 8.3 är jag tillbaka på vågis och en fsw. Var rätt trist att bränna fram och tillbaka själv med 8.3an. Köpt en slalom på 100 liter istället med 6.6 som jag kan ha då det finns chans att segla 30-35 knop istället, betydligt roligare!
