ozzie
Forumsvar skapade
-
Spara den hundralappen för vågprylar från 90-talet.
För att inte tröttna på sporten i förtid, köp något du även kan använda i svagare vindar som bär dig så att du kan stå och dra rigg.
Gissar på att du skall satsa på en bräda från 2000-talet på ca 150 liter, om du nu är nybörjare./Tobbe
-
Håller med!
Att flippa seglet i tid är ”nyckeln” till en bra gipp.
Börja gärna med lite större gippradie och håll skotningen ända till du flippar över seglet.
Att flytta fötterna innan är mer för segling med större brädor och segel.Öva på!
/Tobbe
-
@Electric 723537 wrote:
Instämmer helhjärtat betr att Chrysler Grand Voyager är en suverän surfbil. Har själv haft en 00-a sedan 2007. Man får plats med enormt mycket trots att man har kvar passagerarsätet OCH sätet bakom föraren (dvs förare + 2 passagerare). Vad sägs om 5 brädor, 10-12 segel, bommar master etc!
Men jag håller inte med om att kvaliteten skulle vara dålig – iaf om man inte vrålkör, Har haft väldigt lite fel faktiskt (den har gått i 17000 mil). Men pressar man och kör ”slarvigt” så kan jag tänka mig att saker och ting pajjar. Betr soppa så drar min i snitt bara drygt 1 l/mil. Faktiskt! Men jag kör väldigt ”mjukt” (vilket f ö är förklaringen till att bilen håller så bra). På långfärd typ Södertälje-Öland när jag håller fartbegränsningarna (dvs oftast 90 km/tim) så är jag ofta nere i 0.9 l/mil. Södertälje-Halmstad (mycket motorväg, 100-110 km/tim) blir det ca 1.0 l/mil, inte mer i alla fall./Lars
Visst kan man få ner dem under litern.
Min gamla Voya från -95 drog 0,9 vid motorvägsfart och Chevan kan jag få ner i 0,7 om jag smyger fram i max 70. Men när gör man det? Inte när det blåser iallafall!
Varje intjänad minut på vägen är vunnen tid på vattnet!!! -
Köp en gammal Crysler GRAND Voyager eller Chevrolet Trans Sport för 10-15 tusen.
Du får mycket bil för pengarna. De har lågt andrahandvärde. Väldigt bekväma att köra och mycket praktiska att lasta brädor, master och segel i. Dessutom kan ha 3 säten i och ändå lasta surfprylar!
Visst är det inga kvalitetsbilar, men för de pengarna!? Går den två säsonger så kan man köpa en ”ny” sen.
Har själv haft en Voyager och har nu en Cheva. De drar 1-1,3 liter/mil, men va f-n, man kör inte så mycket. Ställer av dem på vintern. -
surfmeister;471178 wrote:En fråga till locals i Malmö, finns det ngn chans till bra segling i Klagshamn till helgen? Kommer brisen att kicka in? Verkar vara bra förutsättningar, grundvind + sol. Är nu desperat att segla och funderar på att ta mig ner….
Local i Klagshamn sedan 1990.
Så fort vi har en vind från ost till sydost, ökar vinden när den ”släpper” från land.
Min teori om detta är att vinden som kommer från land får ökad amplitud och därför ökar också styrkan. Typ som effekten i en trumpet. Något som styrker denna teori är att ju längre ut i sundet, desto mindre vind. Alltså ju längre in i bukten du kör, desto starkare vind. Kolla det nästa gång ni är nere i Klagshamn. Så någon bris är det nog inte, utan snarare en typ av liggande ”tunneleffekt”.
Så vind i helgen är 99% säkert. Grundvind på 5-8 m/s Ost bör göra Klagshamn ganska vindsäkert.
😀
Ozzberg
