Forumsvar skapade

Sida 36 av 53
  • p-malmkvist

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 19:51 som svar på: Klang fullvärdig!
    andersbq;506584 wrote:
    Det gjorde jag ju för ett år sen!!!
    men här är ett par från forntiden:

    Å hottie..:grin: .. Ser att du använder samma hårfärgningsmedel då som nu, är det loreal du använder för att håret ska glänsa så;)

  • p-malmkvist

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 19:42 som svar på: Dags att drömma lite…
    surfan;506565 wrote:
    Maten är super och billig. vet ej vad det kostar att hyra bil men det är nog över komligt sedan tar turen genom öknen ca10-11tim men det är värt varända minut att åka dit

    Ok tack!! Då har jag iaf drömbilden klar i huvudet.. Nu fattas bara alla stålar.. Arbeta å åter arbeta hela vintern..

  • p-malmkvist

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 15:33 som svar på: Var är bästa speedstället i Danmark ?

    Var i Danmark och seglade för många år sedan med familjen.. Har för mig att det var Ringkoping fjord.. Kom bara ihåg den lätta panik som utvecklades när man plumsat i vattnet och skulle vattenstarta, det var fullt med jellys som flöt upp och då menar jag inte ngn enstaka i vattnet då man försökte vattenstarta.. Varje tramp med fötterna resulterade i 2-3 extra jellys runt nacken uhh:crazy: Varkade vara jellyparningstider någon meter under vattnet..

  • p-malmkvist

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 13:41 som svar på: Dags att drömma lite…
    Jester;506477 wrote:
    Tänk på att det är 30 mil öken mellan Walvis och Luderitz… Och det öär inte så att det bara är o sätta sig på ett plan på Arlanda, och tro att man har en transfer på en kvart heller..

    Skall man till Walvis så flyger man till WinkelHoek, och har en tur på drygt 30 mil genom öknen.

    Skall man till Luderitz så flyger man till SydAfrika, och hyr bil, och kör 10 timmar…

    Det kanske blir mest ekonomist att hyra bil i Kapstaden och köra upp?? Först kör man till Luderitz för några explosiva 500 m sedan kan man ju köra till Walvis när man vill pressa lite nautical.. Mmmm:grin:

  • p-malmkvist

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 13:31 som svar på: Resultat F2 Speed Challenge 2008
    lbj;506487 wrote:
    ”God sportsmanship”
    Om alla följer seglingsföreskrifterna blir det inga protester och inget gnäll.
    Den som gör fel utgår givetvis och går upp på land.
    Jag skrev seglingsföreskrifterna och därför stod jag på land.

    Jo absolut.. Men tex på TT senast så var det ju en fördel att segla precis ovanför bojarna och även fördel att segla nedanför bojarna.. När du skulle slöra inom bojarna så möttes du inte sällan av tre-fyra halvplanande nissar som gjorde tappra försök att höjda i marginalvind och därmed var repan förstörd.. Då flera heat innehöll kanske en ok planing per gubbe så var det inte många som släppte av direkt efter bojarna, dessutom var en boj på vift vilket gjorde det än svårare att hålla sig inanför banan..

    Det är väl bara onödigt med en massa bojar att lägga ut och sedan försöka se till att alla släpper skothanden utanför sista bojen..

    Keep it simple.. Kolla på Hollandtävlingarna..

  • p-malmkvist

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 09:49 som svar på: Dags att drömma lite…
    Haze;506448 wrote:
    Tarifa funkar så där för speed då de har byggt hotell som sagt. Blir lite lätt byigt där. Vi var där för någon dag sedan…

    Ok bra tips… Då stryker jag det alt.. Namibia känns hetare än någonsin.. Kommer du joina till Namibia nästa år till kitarnas örnnäste om det blir av?

  • p-malmkvist

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 09:43 som svar på: Haga levererade ännu en gång 5 okt
    Jester;506392 wrote:
    Benkes fil är ju manuellt upplagd av Petter. Jag gissar att SBT är boven här… 😀

    Tyst med dig.. Det är du som inte är torr bakom öronen..;)

  • p-malmkvist

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 09:41 som svar på: Resultat F2 Speed Challenge 2008

    Vore det inte tråkigt med en massa protester.. Är väl bättre att hålla det så fritt som möjligt, dvs kör i denna del av TT utanför piren är segling inte tillåten, seglar man utanför tävlingsområdet så är man diskad.. Sedan kan koordinaterna där tävling inte är tillåten föras in i Gustavs dator.. Snabbt och enkelt..

    Med fyra bojar samt rätt till protest så blir det ju direkt upplagt för massa gnäll, bättre är väl en koordinat och i övrigt fritt att pressa vart man vill..

  • p-malmkvist

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 09:11 som svar på: Dags att drömma lite…
    surfan;506321 wrote:
    Namibia är ett super ställe med nästan 3km lång sträcka. jag längtar till baka
    blåste nästan alla daga jag var där mellan 12-20 m/s

    Ok!! Har du någon koll på hur mycket det kostar att leva där, bil, boende etc..? Känner du till någon bra tillförlitlig sida med vindstatistik för Namibia så man vet när på året som är bäst att åka..? Är det samma tid på året som det är bra i Walvis bay och Luderitz?

  • p-malmkvist

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 18:23 som svar på: Haga levererade ännu en gång 5 okt
    Mården;505852 wrote:
    [QUOTE. Let’s face it – det verkar som om merparten av oss idag kan segla 40 knop om vi bara befinner oss på rätt plats vid rätt tid.

    nu tycker jag du är lite taskig mot alla dom som försökt segla i 40kn,
    där andra gjort det
    hur många svenkar har gjort 40kn, ett 10tal?
    bara i går var det 15-20 gubbar på haga o försökte men bara 3-4st gjorde det
    och hur många har tex varit på karpatos,west kerbi,hollad o andra ställen där det gått i 40 utan att lyckats?

    du kanske tycker dom är sopor o inte hör till merparten?
    jag tror nog att det kanske bara är runt 25% av oss som är redo när man får chansen (man kanske inte bara får chansen utan måste jaga den i flera år)

    dessutom tycker jag du förringar bedriften för dom som gjort det[/quote]

    Håller med Mården här.. Visst var det bra förhållanden, men att segla i 20m/s är inte lätt på något sätt.. De som seglade 40 i Söndags gjorde alla en grym bedrift.. Kan väl tillägga att det hetsades en hel del i bilen före vi anlände till haga, så alla var fulla med adrenalin trots att bil efter bil körde därifrån och sade det var icke segelbart, Mården var t.o.m tvungen att lätta på värmen genom att visa lite hud i bilen…;)

  • p-malmkvist

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 13:54 som svar på: Haga levererade ännu en gång 5 okt
    tobhed;505797 wrote:
    22 hängselelinor??? det var ju inte direkt långa linor du använder…

    Funkar kanon upp till 16-17m/s men därefter känns det som om du har bommen vid bröstvårtorna samtidigt som riggen vill sula dig framåt, behöver ju segla väldigt mycket djupare med 6.0 i 20m/s i jämförelse med normal överiggad segling..

  • p-malmkvist

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 13:15 som svar på: Tips ang Amaryllo GT11/GT31
    Jester;505741 wrote:
    Hejs!

    Under tävlingarna i år så har det funnits tillfällen då sessionen man precis kört inte lagrats på SD-kortet. Jag har känt till ett par, men hittade ytterligare en möjlig orsak idag. Så jag tänkte sätta ihop en enkel lista på hur man undviker problem.

    Som en sidopunkt så tror jag inte att det är många (om något?) tillfällen då funktionärerna inte kunnat få fram ett heat, faktiskt. Detta pga av att allt lagras i den inbyggda dataloggern oxå.

    Men här kommer punkterna att tänka på:

    • Stäng alltid av GPSen innan du tar ut SD-kortet (eller gå in i kortmenyn och välj Remove Card)
    • Använd rätt typ av SD-kort. Max 1GB (har sett många problem med 2GB kort), det vanliga blåa SanDisk funkar kanon.
    • Här kommer en ny: Gå inte in i Speed-genie menyn innan du fått upp New File i displayen. Enligt RTK NZ så kan detta vara en tänkbar bov. (se hans text nedan)
    • Skydda kortet och GPSen från fukt
    • Om du formatterat kortet – starta om GPSen!

    Hehehe jepp punkt 3 gör jag nästan alltid och även punkt 5 har hänt, tack då ska man försöka lungna sig liiiiite och inte flippa fram speegenie direkt..

  • p-malmkvist

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 12:41 som svar på: Haga levererade ännu en gång 5 okt

    Såg Mackans 45 knops rusning snett bakifrån.. Det var som att se någon vindsurfa väldigt fort på film för att sedan helt plötsligt trycka framåtspolknappen.. Tänkte bara att det där såg jag inte..

    Grymt med grattis till alla som pressade ordentligt och satte nya nivåer på svensk speed..

    Själv gick det åt helsikke med en fena som högg i botten hela tiden vilket resulterade i mängder av katapulter innan speedsträckan, samt gjorde att jag fick traska hela vägen tillbaka efter varje repa genom 30cm vatten +30 cm lera med 7 kilo viktväst, iaf så länge det var lite lägre vatten. Var helt slut efter bara en repa.. Sedan seglade jag alla repor utan sele då 140 graders slör samt 20m/s och 6.0 inte ville gifta sig med mina 22-hängselelinor..
    Ska lära mig denna läxa tills nästa gång..

  • p-malmkvist

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 09:28 som svar på: Köptips behövs.
    Oscar;504407 wrote:
    Hört att Naish haft problem med cambers som hoppar av?

    Det är ett problem om inte lattorna är spända ordentligt eller om det behövs en spacer eller två på lattan under bommen..

    Pratade en hel del med Panos på Karpathos och han tycker precis som jag att Naish 6.5 från 2007 är ett magiskt segel.. Du kan forma seglet väldigt mycket med lattspänning, du kan exempelvis förändra bukigheten, stabiliteten eller lyftet genom att spänna lattorna olika mycket samt att montera spacers.. Det är ett segel som kan användas i 10m/s-18m/s med olika trim..

    Om du köper Naish 06-07 så köp 5.5 och 6.5 inte 6.0 som behöver en 400 underdel samt en 430 överdel för att andas optimalt..

  • p-malmkvist

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 08:51 som svar på: Köptips behövs.

    Alla segel du nämner är riktigt bra.. Fördelen med Naish tex 06-07 är att de förutom grym prestanda också har rdm mast, du kan ta naish, powerex, simmer som alla är samma rdmmaster och stoppa i seglet.. Har inte hört om kvalitetsproblem med dessa rdm och du kan säkerligen dra av en framåt utan att oroa dig för mastbrott..:wink:

    Gaastra/Naish 06-07 är plattare än North/Naish 08 och passar bättre om du inte är riktigt tung..

    Du kommer åka riktigt fort på alla segel du nämner om du trimmar de rätt..

Sida 36 av 53
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA